Уиски в 11 сутринта
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Уиски в 11 сутринта

Уиски в 11 сутринта

1324 прочитания

© Цветелина Николаева


Преди броени дни в Лондон Chivas Brothers спечели една от най-желаните награди в алкохолния бизнес - производител номер едно в дестилацията на уиски за 2006. Това и изложението Lux only са достатъчен повод за интервю с Алън Грейг - директор на центъра за обучение на Chivas Brothers.

Хубава поличка! Традицията ли повелява да я носите толкова рано сутрин или е по желание?

В Шотландия не я наричаме пола. Имаме отделна дума. Наричаме я килт. И въпреки че традициите са от много отдавна, килтът се завръща на мода. Особено в последните 20 години той е много популярен в Шотландия. Килтът е знак, с който можем да бъдем изключително разпознаваеми в чужбина. Аз се чувствам много удобно в полата. Разбира се, ако ме питате дали бих я носил в 11 часа в дестилерията - едва ли. За мен причината полата отново да се завърне в шотландската мода се обяснява с това, че в Европа започваме да ставаме все по-близки - носим еднакви дрехи, слушаме еднаква музика, караме еднакви коли, и точно в този момент нашата шотландска нация, която е много малка, започва да осъзнава, че носенето на килта е начин, чрез който можем да изпъкваме пред останалите нации.

Как присъства традицията, символизирана от килта, в шотландското уиски?

Трябва да бъдем внимателни, защото полата определено помага, когато говорим за шотландско уиски, но традицията, която символизира, се свързва с представата, че това е напитката на хора от средна възраст и дори по-възрастни. А нашата цел е да привличаме младите към марката и културата на уиски. Така че в този случай полата и помага, и не.

Как бихте убедили един млад човек да избере уиски?

Има поне три аспекта в убеждаването на младите хора да предпочетат шотландското уиски. От една страна, това е напитката, която, за разлика от останалите алкохоли, е изключително естествена. В нея не се добавят допълнителни аромати, което е характерно за водките напоследък. Това е в контекста на темата за здравословното хранене и кои напитки и храни да изберем - неща, на които хората обръщат все повече внимание. Мисля, че уискито е напитката, която най-много се доближава до техните изисквания. От друга страна, уискито е едно изключително социално питие, доколкото то може да бъде поднесено под най-различна форма - чисто, с вода, както го предпочитам аз, или за основа на много коктейли. Коктейлната култура в момента присъства във всеки бар, в който хората се събират. И именно в качеството си на коктейлна основа то се превръща и в една женска напитка независимо от 15-вековната си история, която едва ли е започнала по този начин. Така че от съвременните напитки уискито е тази, която събира хората и става повод да прекарат дълго и приятно време заедно.

С кои пет думи бихте описали вкуса и аромата на уиски?

Много е трудно да се зададат пет критерия за шотландското уиски, защото в страната ние имаме 19 дестилерии, всяка от които произвежда много различно уиски. Така че думите, които се използват, трябва да са най-общи и да отговарят на качества, на които отговаря всяко едно. Но тук трябва да бъдем внимателни, защото някои от описанията, които ще използваме за един вид, не се пренасят автоматично и към друг. Има пет основни думи, с които можем да опишем един от видовете уиски. Това са плодов вкус, вкус на билки и цветя, тръпчиво, опушено и сладко. Само че ето, уискито, което е със сладко-плодови и цветни вкусове, не може да бъде опушено. И обратно. Хубавото на Шотландия е, че ние произвеждаме много видове уиски, които могат да задоволят всеки вкус, така че за нас остава само да преразпределяме избора на думи, с които да описваме даден вид. Нашата компания Chivas Brothers произвежда уискита, които са по-деликатни с техния плодово-цветен вкус и аромат. Но в други части на Шотландия се произвежда уиски с по-остър и сух вкус, което се харесва на съвсем друг тип консуматори.

Как вие в Chivas Brothers създавате уиски? Следвате вкуса и предпочитанията на хората или, спазвайки стари рецепти, създавате именно този вкус?

Нашите уискита датират от повече от сто години и мога да ви уверя, че ние никога няма да променим рецептата. В този смисъл не само задаваме вкуса, а шотландската традиция на хората. Но за по-новите марки, които създаваме - да, вземаме предвид пазара и неговите очаквания. Разглеждаме го по държави и националности. Специално за азиатския пазар създадохме специален вид "Балънтайнс", отговарящ на стила и изискванията, които китайците имат за уискито. Профилът, за който говорите, е много важен.

Как определяте българския пазар и спецификата на тукашните изисквания?

За пръв път съм в България, така че нямам пълно основание да говоря за това как тук приемат шотландското уиски. Идеята, с която дойдох, е, че страната ви е все още сред младите пазари на шотландско уиски, където водещ елемент е синхронът между качество и цена. И в тази връзка основният подход ще бъде предлагането на "Балънтайнс" и други уискита, които отговарят на изискванията на младите и по-възрастните консуматори. Същевременно Chivas Brothers е компания, известна именно с производството си на премиални уискита, които са много скъпи и точно затова аз съм тук. Даваме си сметка, че ни предстои един дълъг процес, свързан не само с налагането на марката, но и с изграждането на структурата потребители на този пазар. Готови сме да инвестираме в България, защото страната ви ще се превърне в един от нашите сериозни партньори.

Говорейки за изграждане на култура на пиене на уиски, какви биха били напътствията ви към българските консуматори?

Първо, пийте отговорно. Нека се водите от качеството, а не от количеството. Уискито трябва да се пие бавно, за да се насладите едновременно както на вкуса, така и на аромата, който е не по-малко важен. Спокойно мога да науча потребителите да се наслаждават на уискито, което в най-лошия случай ние произвеждаме за 12 години. Да речем в Китай хората го пият на екс, което е безумие. Безумие, обезсмислящо годините внимание при създаването на уиски. Пиенето на уиски е наслада. Позволете си да се наслаждавате и ще усетите как напитката ще ви се отблагодари с аромата и вкуса си.

Преди броени дни в Лондон Chivas Brothers спечели една от най-желаните награди в алкохолния бизнес - производител номер едно в дестилацията на уиски за 2006. Това и изложението Lux only са достатъчен повод за интервю с Алън Грейг - директор на центъра за обучение на Chivas Brothers.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK