С великолепно подбрания актьорски състав, воден от Христо Живков, със спиращата дъха кинематография и сложната тема за духовния избор на човека филмът "В моя памет" е един от най-добрите в тазгодишното издание на Берлинале. Като Андрея Христо Живков потвърждава това, което вече беше очевидно в "Страстите Христови" - неговия сдържан и плътен подход към духовните теми, който позволява на публиката да разбере героя му, без той да загуби своето енигматично очарование", пише авторитетният сайт EUROPEAN FILMS за участието на българския актьор в предизвикалия вече полемика нов италиански филм.
Фестивалът в Берлин приключи, наградите са раздадени.
Освен Христо Живков още двама българи успяха да приковат вниманието на зрители и критици. Ралица Петрова, която спечели наградата на UIP за най-добър европейски късометражен филм - с 15-минутния "Гнила ябълка", и Иван Бърнев в новия филм на Иржи Менцел "Обслужвах английския крал" (наградата на ФИПРЕССИ).
След "Занаятът на оръжията" на Олми, включен преди години в програмата на фестивала в Кан, и "Страстите Христови" на Мел Гибсън българинът отново е в центъра на световното кино.
Сп. SCREEN отбелязва, че Христо Живков, който изигра свети Йоан в "Страстите Христови", върши своята работа отлично, като предава терзанията на героя повече чрез лицето му, отколкото в думите, които казва: зад неговата болезнена, контролирана маска ние четем потиснат гняв, несигурност и амбиция към духовното.
През тази година предстои премиерата на новия филм на братя Тавиани, в който той участва.
Как решаваш, че един сценарий те интересува и ще се снимаш във филма?
Спрях да се ориентирам само по добре написаната история, понякога думите стоят изправени като параван между режисьора и актьора и имат силата да прикрият немощта на първия. Затова предпочитам да видя бъдещия автор на филма в очите, те не прикриват за разлика от добре подредените думи.
С какво те спечели сценарият на "В моя памет"?
Не бе на първо място сценарият, а именно това, за което вече стана дума - млад и проникновен режисьор с интересна тема в ръка.
Случвало ли ти се е интуицията да те подведе?
Не. Грешки съм правил, недоверявайки й се.
Филмът, с който се представи в Берлин, е камерен и обърнат навътре към човека, доста личен проект.
Това бе един общ път, извървян и свързан с нашето битие и подсъзнание. Всеки от нас преживява ада и рая, съпътстващи ни в познато и непознато. Като начало се сблъскахме с ежедневието на йезуитския живот. Това се случи в един от малкото останали манастири на този орден в Болоня, където започна нашата подготовка, свързана с молитвени и духовни практики и естествен катарзис за всеки новопристигнал. Тема, останала и в историята на филма и оставаща трайни усещания у нас самите, които преминахме през изкушенията на нашите герои. Но най-важното е, че филмът остава и личен проект за всеки зрител, разбира се, ако не изпитва страх да отговори на въпросите, които животът му задава.
Как премина прожекцията в Берлин, какви сравнения би направил с фестивала в Кан, където също си представял филм?
Берлинската публика е може би най-откровеното мерило за такъв сложен и общочовешки филм, провокиращ толкова много въпроси и даващ отговор на малко от тях. Това, разбира се, не е самоцел и Берлин го оцени с вниманието на 1700 гости на прожекцията и последвалите я критики. Мисля, че този фестивал си остава най-адекватният европейски пример за отражението и духа на световното кино. Не знам или знам защо, от фестивала в Кан спомените ми са свързани само с една дума и тя е суета.
Как се готвиш за дадена роля?
Във въпроса се съдържа и отговорът, но, иначе казано, зависи от провокацията в героя и в мен самия. А последният път бе един от много мъчните или не е минало достатъчно време да се отърся.
Как един българин успява така трайно да се настани в европейското кино?
Отговорът е свързан със съвпадения на ситуации и качества.
Какъв е рискът режисьорите да те ползват еднопланово – едно красиво и загадъчно лице, което стои добре на екран?
Да, не е малък, но съм намирал и все още намирам за по-смислени и истински персонажите с дълбоки душевни терзания и работа върху надживяването им. Нима това не е и смисълът на нашия живот в общочовешки план? Но, ето, ти ми даваш една възможност да кажа, че имам нужда понякога да извадя навън от себе си и злодея, да искам някой лош герой да разрежда светците.
Разкажи за новия си филм с братя Тавиани?
По-скоро бих изказал задоволството си да работя с още двама големи от близкото минало на италианското кино. А филмът разказва за една реална история от началото ХХ век, заради която светът може наистина да се срамува: изтреблението на 1 500 000 арменци в Турция в рамките на 3 дни.
Как работи с Мел Гибсън?
Както с никой друг режисьор до момента. Той е най-енергичният и жив Човек, когото съм срещал.
Кога си тръгваш от един проект?
Когато преговаря по елементарен начин вече познатото, когато ме връща във вече надживяното и осъзнатото, нещо без провокация в мен. Проект, който изисква, но няма да даде.
С великолепно подбрания актьорски състав, воден от Христо Живков, със спиращата дъха кинематография и сложната тема за духовния избор на човека филмът "В моя памет" е един от най-добрите в тазгодишното издание на Берлинале. Като Андрея Христо Живков потвърждава това, което вече беше очевидно в "Страстите Христови" - неговия сдържан и плътен подход към духовните теми, който позволява на публиката да разбере героя му, без той да загуби своето енигматично очарование", пише авторитетният сайт EUROPEAN FILMS за участието на българския актьор в предизвикалия вече полемика нов италиански филм.
Фестивалът в Берлин приключи, наградите са раздадени.
1 коментар
Hristo, ne se napavai da badesh dalbokomislen, zashtoto misalta ti savsem ne e dalboka. a e neiasna.
Prosto, spri da se napavash skapi i govori estestveno.
Nesamneno si inteligenten i viarvam shte opitash.