С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Лица

4 21 сеп 2007, 0:00, 4678 прочитания

Да инвестираш в изкуство

Българката Илияна Недкова разработва местния арт пазар и продава изкуство по света

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Илияна Недкова се занимава професионално със съвременно изкуство от 15 години като куратор, продуцент и изследовател. По-голямата част от времето тя живее извън България. Голямото й изкушение да се занимава с изкуство обаче дължи на софийската арт сцена от началото на 90-те. Работата й с арт дилъра Раймонда Мудова, артистите Маргарита и Марин Маркови, както и за финансиста Джордж Сорос, й дават силен старт, достатъчен да превърне изкушението в страст и професия. На 14 септември тя и съпругът й Крис Бърн отвориха първата от галериите "АРК проджектс" у нас за съвременно изкуство .
В Единбург семейството поддържа галерия, която е повече работно пространство за творчески пребивавания на художници и куратори, отворено и за български автори. След английска филология и културология към Софийския университет Недкова прави аспирантура с кураторска тема към ливърпулския университет "Джон Моорс". От 2003 заема почетната длъжност културен аташе към българското консулство в Шотландия.

Какво изкуство се купува днес - старо или ново?



В глобален мащаб последните десет години пазарът на съвременното изкуство изживява безпрецедентен възход. От Ню Йорк до Москва, от Базел до Маями, от Лондон до Дубай е все по-престижно да се купува изкуство, и то не старо, а именно съвременно изкуство. "Престиж" е и заглавието на първата изложба, с която галерия "АРК проджектс" заявява присъствието си на българския пазар. Наскоро в едно редките си интервюта Чарлс Саачи - може би най-преуспелият колекционер на съвременното изкуство през последните двайсет години, сподели: "Аз съм поразен от факта, че независимо колко са повърхностни интересите им за интериор и декорация, богатите хора по цял свят съзнателно избират да колекционират съвременно изкуство, а не коне за надбягвания, класик коли, бижута или яхти. Без тези колекционери светът на изкуството би се управлявал само от апаратчици, би се санкционирал само от културни министерства.

Как се формира пазарът на съвременното изкуство, от какво зависи той?


Седем са "чудесата", които формират пазара на съвременното изкуство, и "АРК проджетс" е едно от тях - художниците, частните галерии, колекционерите, музеите, критиците/кураторите/журналистите, панаирите и търговете. Като всеки друг пазар той се влияе­ и от модата, увлеченията и вкусовете на хората, но и от наличността и движението на капитали по света. Само въпрос на време е хората в България, които вече възприеха стила на живот с лукса, висшата мода, яхтите и мощните коли, да направят крачката към продуктите на съвременното изкуство и да се почувстват като част от глобалната общност на колекционерите на съвременно изкуство.



Впечатленията ви от пазара на съвременно изкуство в България?


Огромен потенциал и възможност за развитие и растеж. Съществуват исторически причини, които се коренят в културната ни идеология да се подкрепят фолклорните и традиционните изкуства в страната, за да се предотвратят така наречените западни влияния. В противовес в съседните Югославия, Румъния, дори Полша се прокарваше много по-открита и насърчителна политика за развитие на визуалните изкуства. Особено окуражаващо е обаче, че България има своите настоящи и потенциални колекционери на съвременно изкуство. Вече все по-често те ще могат да виждат и висока класа творби на родни и международни артисти на сериозния пазар за съвременно изкуство, който ние представляваме в България. С "Престиж"-ната изложба от Париж на Стефан Николаев ние само поставяме началото в "АРК проджектс". Нашата роля на агенти и консултанти е да открием най-добрите "стопани" за тези редки и ценни произведения на съвременното изкуство.

Какви хора купуват съвременно изкуство по света?


Традиционно хората, които купуват съвременно изкуство по света, са от средите на аристокрацията или професионалната бизнес класа. Крале и кралици, както и техните деца и роднини притежават и градят едни от най-големите колекции на съвременно изкуство. Финансисти, адвокати, хотелиери, архитекти, дизайнери, предприемачи, лекари и дипломати са също сред най-запалените колекционери. Тенденцията е към разширяването на този кръг от арт колекционери с хора от най-различно потекло и професия. Тук се нареждат и огромна група от международни корпорации, които събират т.нар. корпоративни колекции на съвременно изкуство. Най-голямата е притежание на Deutsche Bank и наброява повече от 50 000 творби. Под мотото art at work (с изкуство на работа) колекцията е в непрестанна изложба в почти 1000 банкови офиси в 45 държави по света. Офисите дори носят имената на авторите, а които излагат там, а служителите живеят и общуват със съвременно изкуство всекидневно.

А у нас?


В България все още ни предстои да изживеем този бум в колекционирането на съвременно изкуство. Тъй като все повече хора се възползват от този международен начин на живот, неизбежно е те да търсят у нас същото ниво на обслужване. Случайно или не, при тези си пътешествия те попадат и на т.нар. blue-chip галерии, които предлагат ексклузивни автори и творби. Стремежът на "АРК проджектс" е да разработи не само местния арт пазар, но и да продължи да присъства и на специализираните арт панаири по света.


С какво е ценно съвременното изкуство?


Съвременното изкуство е огледало на съвременния начин на живот. Изкуството отразява живота, а пазарът на изкуството се занимава с пари. Активните, енергични и борбени хора някак естествено се отъж­дествяват с ценностите, заложени в съвременното изкуство. Често някои по-предприемчиви колекционери инвестират в сравнително млади художници и виждат как стойността на покупката им расте с времето. Богатите хора купуват изкуство и често изпълняват един обществен жест, като го даряват на даден музей. Новоприетият закон за дарителството в България също поощрява този вид далновидно колекциониране на съвременните визуални изкуства.

Как можем да се ориентираме дали закупеното произведение на изкуството е и добра инвестиция?


Творбите на изкуството запазват добре стойността си в сравнение с друг тип инвестиции, защото глобалният арт пазар е доста стабилен и не се поддава на пазарните колебания така лесно. Корекции се налагат, като една от най-известната се случи в края на 80-те поради срива на глобалния стоков пазар, както и на кадифените революции, залели Източна и Централна Европа. Оттогава икономиката се глобализира много повече от всеки друг път, а съвременното изкус­тво вече е един истински глобален продукт, котиращ се много високо не само на Запад, но и в Русия, Китай, Близкия изток.

Какво не достига в артистичната сцена у нас?


В сферата на съвременното изкуство артистичните сцени от град в град все повече си приличат и сближават, отколкото раздалечават. Стремежът на всеки урбанистичен център, от Шумен до Шаржа, е да има и своето биенале или музей на съвременните изкуства, което го прави част от глобалната артистична сцена. Друг белег на тази глобализация е, че множество автори, куратори и галерии са представители на повече от една сцена. Галерия Michael Zink например има 3 адреса - Мюнхен, Берлин и Ню Йорк. В Ню Йорк те също имат резидентска програма, подобна на нашата в Единбург. Друга преуспяваща галерия е "Перес проджектс" (Peres Projects) с пространства в Лос Анджелис и Берлин, а сега и временно пространство в Атина, което съпътства Атинското биенале на съвременните изкуства. Дали кураторствам от Лондон, София, Чикаго, Ливърпул, Пърт или Варна, аз се опитвам да прокарвам идеята за съвременно изкуство, "произведено в света", а не робуващо на националистически идеи.

Лично вие какво изкуство купувате?


Само съвременно. В списъка на "кошницата" ми най-напред стоят творби от авторите, които представляваме в галерията. Това са все автори с международна слава и кариера, които сме подбирали много старателно в продължение на години, а с повечето сме работили и над съвместни проекти. Харча най-много пари за културен туризъм.

Как разпознаваш ценителя от търговеца на изкуство?


В сърцето на всеки сериозен арт дилър има по един ценител. Аз не бих се осмелила да открия "АРК проджектс" като сериозно комерсиално начинание, ако я нямах професионалната и дългогодишна любовна афера със съвременното изкуство. Според речника на съвременното изкуство ценител е всеки, който купува не само защото му харесва дадена творба. Добрите колекционери се познават и по това, че са надмогнали купуването на изкуство с цел декорация.

Изкуството привилегия на богатите ли е?


Наличието на свободни парични средства дава известни предимства на човек, който желае да колекционира съвременното изкуство. Но това не е най-важното. Желанието да колекционираш идва с ентусиазма да се следи кариерата на един автор. Макар че България все още няма своя музей за съвременно изкуство, има поне няколко институции, които съвместно дават усещането за музей­- СГХГ с растящата си музейна колекция, Пловдивският център за съвременни изкуства, Институтът за съвременни изкуства с една от последните им инициативи, наречена "Клек-арт".

От какво се нуждае днес България в областта на съвременното изкуство?


Ще е чудесно, ако България продължи да се заявява и налага на глобалния пазар на съвременното изкуство. Важна стъпка в това отношение ще е появата на музей за съвременното изкуство - държавен или частен. България има и своите водещи автори. Трябва само да доизградим инфраструктурата и сериозния пазар на съвременното изкуство.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Should I Stay or Should I Go Should I Stay or Should I Go

Групата Hayes & Y за уроците, на които Великобритания ги научи

21 авг 2019, 1132 прочитания

20 въпроса: Антония Григорова 20 въпроса: Антония Григорова

Българката, която избяга Ком – Емине за най-кратко време сред жените, се готви за Limone Skyrunning

16 авг 2019, 1141 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
Еми Барух

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда

Новият безплатен брокер

Търговията с акции без комисиона става по-достъпна благодарение на млади подривни компании

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

За нишките и хората

Чихару Шиота се завръща в Япония с първа голяма ретроспектива

Кино: "Имало едно време в... Холивуд"

Тарантино с филмово густо за носталгията и нихилизма