С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Лица

36 20 май 2010, 15:33, 15059 прочитания

Предай нататък

Българската звезда в Twitter Мария Попова за любопитството, креативността и медиите на бъдещето

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Мария Попова е най-популярната българка в световната блог сфера. Каза ни го едно пиленце, по-известно като Twitter. Twitter (от англ. бъбрене, чуруликане) е социална мрежа и микроблогинг услуга, създадена през 2006 г. в САЩ и е "най-добрият начин да споделяте и да научавате какво се случва точно сега". Туитовете са кратки текстови съобщения от максимум 140 символа, които регистрираните потребители разменят през сайта twitter.com чрез апликации за смартфон или за десктоп - TweetDeck, Seesmic, Thwirl. Така комуникацията е бърза, конкретна и независима (трябват само интернет и мобилно устройство).

Миналата година, когато властите в Иран спряха всички услуги за изпращане на SMS и блокираха достъпа до много сайтове, светът научаваше за демонстрациите срещу преизбирането на президента Махмуд Ахмадинеджад, благодарение на Twitter.


Twitter успя да детронира дори Обама и свинския грип в класацията за най-често споменаваната дума в английския език през 2009 г.

В началото на април тази година сайтът е имал 105 779 710 регистрирани потребители (сред тях безброй световноизвестни личности, та дори и български политици). По закръглени данни те качват 50 милиона кратки съобщения дневно.

За да сте известен, тоест следен в Twitter, от вас се иска само едно – да бъдете интересен. Самоцелните оригиналности и глупостите тип "вечерях, лягам си" не вървят, или поне не задълго, осовен ако не сте Парис Хилтън или Аштън Къчър.



Мария Попова е в Twitter от 3 години. Последен ъпдейт - преди 3 минути. Брой хора, на които е интересна - 18 401 (към 18 май сутринта).

"Мария е уникална и е единственият twitter stream, който отварям и чета открай докрай – по няколко пъти на ден! :)", казва Мартин, един от запалените й последователи.

Туитовете на Мария, валят денонощно и представляват линк и няколко думи коментар. Ето така: "The American Road – fascinating 1953 documentary about the development of American transportation http://is.gd/cdofu

Ако има антоним на спам, това е туит на Мария Попова. Представете си медиа, която излъчва единствено интересни и смислени новини, при това от всевъзможни области и точки на света. И то във времена, когато информацията е като въздуха, а журналистиката като цяло е отворена и демократизирана до състояние, което се нарича "ние - медиа" - участват всички.

Зад обикновеното име се крие необикновено момиче. Мария Попова е на 26 години и от няколко месеца живее в Лос Анджелис. Важни за нея са любопитството, спортът (била е бодибилдър) и впрягането на колективния интелект в творческа работа за една по-добра версия на света, в който живеем.

Нарича себе си куратор на интересното (интересността). Образно казано, тя е инфорегулировчик, екскурзовод, архитект или онази пеперуда, която с мах на крилото си в Хаваите, може да предизвика цунами на Филипините.

Има блог, с непреводимото Brain Pickings (нещо като сок от мозък). Пише за любимите си списания Wired и Good, огромен фен на TED (престижният формат конференции за вдъхновение, в които умни хора, експерти в своята област, разсъждават в 18-минутни презентации върху специфични проблеми, възможности и решения. TED се ражда през 1984 г. като абревиатура от технология, забавление и дизайн (Technology, Entertainment, Design) под мотото "Идеи, които заслужават да бъдат разпространени".)

Според Мария креативността е способност да свързваме всички съществуващи неща в главата ни – спомени, идеи, знания – в невероятни нови комбинации. Колкото повече са стимулите и източниците, с колкото по-разнообразна информация зареждаме мозъка, толкова по-богати и качествени връзки има шанс да създадем. Тя е убедена, че ако някакво ценно съдържание стигне до правилните хора, това може да създаде нови възможности за всички.
Чуйте я.




Първият ми въпрос е защо нямаш лукса на личното време?


Освен че работя на пълен работен ден в рекламната агенция TBWA\Chiat\Day, редактирам и пиша Brain Pickings, коорганизирам една голяма коференция за млади хора през 2011 г., и пиша за няколко списания и сайта, включително Wired UK, GOOD Magazine, Huffington Post и Big Think. Също така прекарвам доста време в Twitter, което може да изглежда като разтоварващо забавление на пръв поглед, но всъщност е друго. Всичките си задачи като журналист, както и офертата за работа в TBWA съм получила чрез Twitter.

Какво е важно да знаем за теб?


На 26 съм. Вярвам, че любопитството е най-ценното оръжие на човечеството и смятам културното кураторство – откриването на стойностна, интересна, интелектуално и креативно стимулираща информация и споделянето й с любознателна аудитория – за свое призвание.

Откога живееш в САЩ? Защо Лос Анджелис? Как се чувстваш там?


През 2003 г. се преместих във Филаделфия, където завърших University of Pennsylvania. В края на 2008 г. се върнах в България за известно време, където с трима приятели организирах TEDxBG, конференция по модела на ТЕD, този януари. Буквално следващата седмица се преместих в L.A. – тук съм от края на януари и въпреки, че градът не е по мой вкус (аз съм морално против колите по екологични съображения, от години се придвижвам на колело, а велосипедирането в L.A. e почти непосилно), има си и своите предимства. Като например фактът, че в момента ти пиша от шезлонг до басейна под гигантска палма. Но в крайна сметка чувствам източното крайбрежие като дом и не мисля, че ще остана тук още дълго.

Как минава един твой ден?


Винаги започва с фитнес. Не пия кафе и от години спортът е моят стимулант за пробуждане. Навикът ми е останал от времето, когато се състезавах по бодибилдинг. Като приключа тренировката и се приготвя за работа, подготвям линковете, които да споделя в Twitter в първата половина на деня и ги програмирам предварително на 15-минутни интервали. След това отивам на работа, където се занимавам с най-разнородни неща, включително кураторското подбиране на различни креативни материали за агенцията, организирането на минисеминари по новите технологии, изготвянето на стратегия за различни клиенти в социалните медии (сред клиентите на агенцията са някои от най-големите глобални марки, включително VISA, Pepsi, Apple, Nissan и доста други) и редактирането на вътрешен блог за агенцията по модела на Brain Pickings, но малко по-фокусиран върху рекламната индустрия. Междувременно пиша поста за Brain Pickings за следващия ден и го програмирам да се публикува в полунощ. (Тъй като позицията ми е доста нестандартна и бях поканена на работа от главния креативен директор на агенцията, който беше голям фен на Brain Pickings и моя фийд в Twitter, формално една трета от работното ми време е отделена за поддържането на тези мои проекти, въпреки че те не принадлежат на агенцията – това беше едното от условията, които имах, преди да приема.) Останалата част от деня преминава в редуване на Twitter и различните неща, които правя в агенцията. След като се прибера вкъщи към 7, обикновено пак отивам на фитнес за малко кардио, където чета книга или списание (харесвам само Wired, FastComapny и GOOD) на велоергометъра – това е един от малкото моменти, в които се изключвам и прекарвам малко време с аналоговите медии. След това или излизам на вечеря с приятели, или вечерям вкъщи, докато работя по някои от статиите, които пиша като журналист на свободна практика. Преди да си легна, гледам някое ново TED видео и пия чаша горещ зелен чай.

Музиката е огромна част от живота ми – всички тези занимания, от фитнеса до работа, са прекарани със слушалки на ушите и някой любим плейлист или избирателно подбран подкаст.

Откога (и защо) съществува Brain Pickings?


Започна през 2006 г., когато работех в старт-ъп рекламна агенция във Филаделфия. Започнах да забелязвам, че всичката информация, която криейтивите споделяха помежду си за вдъхновение, идваше единствено от самата рекламна индустрия – интересни реклами от други агенции, статии в разните масови списания за дизайн, линкове към блогове за реклама. И ми се стори доста абсурдно да претендираме, че сме в бизнеса на идеите, а да свеждаме всичкото си интелектуално и креативно любопитство до нещата, които вече са правени в собствената ни индустрия. Така реших всеки петък да изпращам по един кратък имейл на всички от агенцията, който съдържа 5 линка към разнородно интересни неща от сфери извън рекламата – малко известен немски филм от 50-те, творчеството на талантлив млад фотограф, последните новини от невропсихологията... И за мое голямо учудване колегите започнаха да препращат тези имейли на свои приятели от най-различни професии – адвокати, инженери, комютърджии. Това ми подсказа, че има интелектуален пазар за този вид разнородна, но кураторски подбрана интересност. Реших да развия имейла в сайт, но тъй като агенцията беше старт-ъп и не можеше да си позволи да отдели от времето на дизайнер и програмист за това, направих очевидното – навръх 100-часовата си работна седмица изкарах един вечерен курс по уебдизайн, прекарах няколкостотин часа с разни ръководства и се научих да кодирам. Качих Brain Pickings на WordPress и направих дизайна. После просто започнах да публикувам, по същата схема на интересни неща от различни дисциплини, без да имам особена стратегия за развитието на сайта. Но с времето той намери доста голяма аудитория – 4 години след low-fi старта си има десетки хиляди месечни читатели, от които редовно получавам наистина разчувстващи имейли за това как блогът ги е вдъхновил да започнат различни лични проекти. И това наистина е най-ценното "заплащане" за хилядите часове труд, които са вложени в Brain Pickings от 2006 г. насам. Блогът отнема над 200 часа на месец, плюс грубо още толкова в Twitter, който е един вид продължение на Brain Pickings.

Как успяваш да филтрираш източниците на интересна информация? Темите на линковете ти са толкова разнородни - от корпоративната страница на някой европейски телеком, през неподозирани издания и най-затънтени места в мрежата?


Аз имам един подход, който наричам метакураторство. Това означава да контролираш притока на новини и идеи, като направиш много внимателен подбор на източниците, чиято главна насока и тематика харесваш и уважаваш, но след това оставяш тяхното кураторство на конкретни теми и идеи да те водят до интересни открития. Имам списък с може би 30 внимателно избрани блога в Google Reader, доста систематично организирани по различна, разнородна тематика и от тях идват повечето открития. Прилагам метакураторство и в Twitter, където наистина вярвам, че за да извлечеш оптималната полза, трябва доста избирателно да следваш. Аз примерно имам над 18 000 followers, но следвам по-малко от 250, само линкъри – хора, които споделят интересни линкове в почти всеки туит. И от тях често намирам хубави неща.

Какво е бъдещето на медиите?


Платформено и независимо. Тоест хората ще могат да следят съдържанието на най-различни платформи – от традиционните медии до блогове и микроблогове до мобилни медии като iPad и още много други – оставяйки същността и съдържанието на информацията, която консумират да живее независимо от медиите, които я пренасят. В близко бъдеще ще можеш да започнеш статия в хартиения New York Times със сутрешното си кафе, да я подхванеш откъдето си я оставил на iPad-а си във фитнеса, по път за работа iPhon-a ти да е готов с аудио подкаст интервю по темата, а в офиса на лаптопа да те чака плейлист с видеорепортажи, свързани със статията.

Колкото до самите източници на информация, смятам, че информационните куратори ще имат все по-значима роля, тъй като количеството информация, с което сме заобиколени, експоненциално набъбва до степен, в която става непосилно и почти парализиращо да смелим и осмислим тази информация. Кураторите ще ни помагат все повече и повече да открием стойностното и интерсното, да чуем сигнала сред шума.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Агнешка Холанд има да ви каже нещо Агнешка Холанд има да ви каже нещо

Легендата на полското кино за новия си филм и защо обществото повтаря грешките от миналото

18 мар 2019, 1119 прочитания

20 въпроса: Правдолюб Иванов 20 въпроса: Правдолюб Иванов

Новата му самостоятелна изложба "Роботите не се изпотяват" е в Sariev Contemporary

15 мар 2019, 1476 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
Муха назаем

Създателят на "Либерален преглед" е свободен тук и сега

Централните банкери на помощ. Серия поредна

ЕЦБ и Федералният резерв се отказаха от плановете си за вдигане на лихвите през тази година

Лошото момче на Европа иска да даде пример

Предизвикателното поведение на унгарския премиер Виктор Орбан показва началото нов етап от конфронтацията му с Брюксел

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Ново място: "Такотека"

Появата на мястото е първа стъпка към дългоочакваното навлизане на мексиканската кухня в София

20 въпроса: Правдолюб Иванов

Новата му самостоятелна изложба "Роботите не се изпотяват" е в Sariev Contemporary

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 11

Капитал

Брой 11 // 16.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Нов "Апартаментгейт" при ГЕРБ, Борисов "спаси" пенсиите

Емисия

DAILY @7PM // 19.03.2019 Прочетете