Новият брой: Магистрален грабеж

Предай нататък

Предай нататък

Българската звезда в Twitter Мария Попова за любопитството, креативността и медиите на бъдещето

Ива Рудникова
18130 прочитания

© Maria Popova/ @brainpicker


Мария Попова е най-популярната българка в световната блог сфера. Каза ни го едно пиленце, по-известно като Twitter. Twitter (от англ. бъбрене, чуруликане) е социална мрежа и микроблогинг услуга, създадена през 2006 г. в САЩ и е "най-добрият начин да споделяте и да научавате какво се случва точно сега". Туитовете са кратки текстови съобщения от максимум 140 символа, които регистрираните потребители разменят през сайта twitter.com чрез апликации за смартфон или за десктоп - TweetDeck, Seesmic, Thwirl. Така комуникацията е бърза, конкретна и независима (трябват само интернет и мобилно устройство).

Миналата година, когато властите в Иран спряха всички услуги за изпращане на SMS и блокираха достъпа до много сайтове, светът научаваше за демонстрациите срещу преизбирането на президента Махмуд Ахмадинеджад, благодарение на Twitter.

Twitter успя да детронира дори Обама и свинския грип в класацията за най-често споменаваната дума в английския език през 2009 г.

В началото на април тази година сайтът е имал 105 779 710 регистрирани потребители (сред тях безброй световноизвестни личности, та дори и български политици). По закръглени данни те качват 50 милиона кратки съобщения дневно.

За да сте известен, тоест следен в Twitter, от вас се иска само едно – да бъдете интересен. Самоцелните оригиналности и глупостите тип "вечерях, лягам си" не вървят, или поне не задълго, осовен ако не сте Парис Хилтън или Аштън Къчър.

Мария Попова е в Twitter от 3 години. Последен ъпдейт - преди 3 минути. Брой хора, на които е интересна - 18 401 (към 18 май сутринта).

"Мария е уникална и е единственият twitter stream, който отварям и чета открай докрай – по няколко пъти на ден! :)", казва Мартин, един от запалените й последователи.

Туитовете на Мария, валят денонощно и представляват линк и няколко думи коментар. Ето така: "The American Road – fascinating 1953 documentary about the development of American transportation http://is.gd/cdofu

Ако има антоним на спам, това е туит на Мария Попова. Представете си медиа, която излъчва единствено интересни и смислени новини, при това от всевъзможни области и точки на света. И то във времена, когато информацията е като въздуха, а журналистиката като цяло е отворена и демократизирана до състояние, което се нарича "ние - медиа" - участват всички.

Зад обикновеното име се крие необикновено момиче. Мария Попова е на 26 години и от няколко месеца живее в Лос Анджелис. Важни за нея са любопитството, спортът (била е бодибилдър) и впрягането на колективния интелект в творческа работа за една по-добра версия на света, в който живеем.

Нарича себе си куратор на интересното (интересността). Образно казано, тя е инфорегулировчик, екскурзовод, архитект или онази пеперуда, която с мах на крилото си в Хаваите, може да предизвика цунами на Филипините.

Има блог, с непреводимото Brain Pickings (нещо като сок от мозък). Пише за любимите си списания Wired и Good, огромен фен на TED (престижният формат конференции за вдъхновение, в които умни хора, експерти в своята област, разсъждават в 18-минутни презентации върху специфични проблеми, възможности и решения. TED се ражда през 1984 г. като абревиатура от технология, забавление и дизайн (Technology, Entertainment, Design) под мотото "Идеи, които заслужават да бъдат разпространени".)

Според Мария креативността е способност да свързваме всички съществуващи неща в главата ни – спомени, идеи, знания – в невероятни нови комбинации. Колкото повече са стимулите и източниците, с колкото по-разнообразна информация зареждаме мозъка, толкова по-богати и качествени връзки има шанс да създадем. Тя е убедена, че ако някакво ценно съдържание стигне до правилните хора, това може да създаде нови възможности за всички.

Чуйте я.

Първият ми въпрос е защо нямаш лукса на личното време?

Освен че работя на пълен работен ден в рекламната агенция TBWA\Chiat\Day, редактирам и пиша Brain Pickings, коорганизирам една голяма коференция за млади хора през 2011 г., и пиша за няколко списания и сайта, включително Wired UK, GOOD Magazine, Huffington Post и Big Think. Също така прекарвам доста време в Twitter, което може да изглежда като разтоварващо забавление на пръв поглед, но всъщност е друго. Всичките си задачи като журналист, както и офертата за работа в TBWA съм получила чрез Twitter.

Какво е важно да знаем за теб?

На 26 съм. Вярвам, че любопитството е най-ценното оръжие на човечеството и смятам културното кураторство – откриването на стойностна, интересна, интелектуално и креативно стимулираща информация и споделянето й с любознателна аудитория – за свое призвание.

Откога живееш в САЩ? Защо Лос Анджелис? Как се чувстваш там?

През 2003 г. се преместих във Филаделфия, където завърших University of Pennsylvania. В края на 2008 г. се върнах в България за известно време, където с трима приятели организирах TEDxBG, конференция по модела на ТЕD, този януари. Буквално следващата седмица се преместих в L.A. – тук съм от края на януари и въпреки, че градът не е по мой вкус (аз съм морално против колите по екологични съображения, от години се придвижвам на колело, а велосипедирането в L.A. e почти непосилно), има си и своите предимства. Като например фактът, че в момента ти пиша от шезлонг до басейна под гигантска палма. Но в крайна сметка чувствам източното крайбрежие като дом и не мисля, че ще остана тук още дълго.

Как минава един твой ден?

Винаги започва с фитнес. Не пия кафе и от години спортът е моят стимулант за пробуждане. Навикът ми е останал от времето, когато се състезавах по бодибилдинг. Като приключа тренировката и се приготвя за работа, подготвям линковете, които да споделя в Twitter в първата половина на деня и ги програмирам предварително на 15-минутни интервали. След това отивам на работа, където се занимавам с най-разнородни неща, включително кураторското подбиране на различни креативни материали за агенцията, организирането на минисеминари по новите технологии, изготвянето на стратегия за различни клиенти в социалните медии (сред клиентите на агенцията са някои от най-големите глобални марки, включително VISA, Pepsi, Apple, Nissan и доста други) и редактирането на вътрешен блог за агенцията по модела на Brain Pickings, но малко по-фокусиран върху рекламната индустрия. Междувременно пиша поста за Brain Pickings за следващия ден и го програмирам да се публикува в полунощ. (Тъй като позицията ми е доста нестандартна и бях поканена на работа от главния креативен директор на агенцията, който беше голям фен на Brain Pickings и моя фийд в Twitter, формално една трета от работното ми време е отделена за поддържането на тези мои проекти, въпреки че те не принадлежат на агенцията – това беше едното от условията, които имах, преди да приема.) Останалата част от деня преминава в редуване на Twitter и различните неща, които правя в агенцията. След като се прибера вкъщи към 7, обикновено пак отивам на фитнес за малко кардио, където чета книга или списание (харесвам само Wired, FastComapny и GOOD) на велоергометъра – това е един от малкото моменти, в които се изключвам и прекарвам малко време с аналоговите медии. След това или излизам на вечеря с приятели, или вечерям вкъщи, докато работя по някои от статиите, които пиша като журналист на свободна практика. Преди да си легна, гледам някое ново TED видео и пия чаша горещ зелен чай.

Музиката е огромна част от живота ми – всички тези занимания, от фитнеса до работа, са прекарани със слушалки на ушите и някой любим плейлист или избирателно подбран подкаст.

Откога (и защо) съществува Brain Pickings?

Започна през 2006 г., когато работех в старт-ъп рекламна агенция във Филаделфия. Започнах да забелязвам, че всичката информация, която криейтивите споделяха помежду си за вдъхновение, идваше единствено от самата рекламна индустрия – интересни реклами от други агенции, статии в разните масови списания за дизайн, линкове към блогове за реклама. И ми се стори доста абсурдно да претендираме, че сме в бизнеса на идеите, а да свеждаме всичкото си интелектуално и креативно любопитство до нещата, които вече са правени в собствената ни индустрия. Така реших всеки петък да изпращам по един кратък имейл на всички от агенцията, който съдържа 5 линка към разнородно интересни неща от сфери извън рекламата – малко известен немски филм от 50-те, творчеството на талантлив млад фотограф, последните новини от невропсихологията... И за мое голямо учудване колегите започнаха да препращат тези имейли на свои приятели от най-различни професии – адвокати, инженери, комютърджии. Това ми подсказа, че има интелектуален пазар за този вид разнородна, но кураторски подбрана интересност. Реших да развия имейла в сайт, но тъй като агенцията беше старт-ъп и не можеше да си позволи да отдели от времето на дизайнер и програмист за това, направих очевидното – навръх 100-часовата си работна седмица изкарах един вечерен курс по уебдизайн, прекарах няколкостотин часа с разни ръководства и се научих да кодирам. Качих Brain Pickings на WordPress и направих дизайна. После просто започнах да публикувам, по същата схема на интересни неща от различни дисциплини, без да имам особена стратегия за развитието на сайта. Но с времето той намери доста голяма аудитория – 4 години след low-fi старта си има десетки хиляди месечни читатели, от които редовно получавам наистина разчувстващи имейли за това как блогът ги е вдъхновил да започнат различни лични проекти. И това наистина е най-ценното "заплащане" за хилядите часове труд, които са вложени в Brain Pickings от 2006 г. насам. Блогът отнема над 200 часа на месец, плюс грубо още толкова в Twitter, който е един вид продължение на Brain Pickings.

Как успяваш да филтрираш източниците на интересна информация? Темите на линковете ти са толкова разнородни - от корпоративната страница на някой европейски телеком, през неподозирани издания и най-затънтени места в мрежата?

Аз имам един подход, който наричам метакураторство. Това означава да контролираш притока на новини и идеи, като направиш много внимателен подбор на източниците, чиято главна насока и тематика харесваш и уважаваш, но след това оставяш тяхното кураторство на конкретни теми и идеи да те водят до интересни открития. Имам списък с може би 30 внимателно избрани блога в Google Reader, доста систематично организирани по различна, разнородна тематика и от тях идват повечето открития. Прилагам метакураторство и в Twitter, където наистина вярвам, че за да извлечеш оптималната полза, трябва доста избирателно да следваш. Аз примерно имам над 18 000 followers, но следвам по-малко от 250, само линкъри – хора, които споделят интересни линкове в почти всеки туит. И от тях често намирам хубави неща.

Какво е бъдещето на медиите?

Платформено и независимо. Тоест хората ще могат да следят съдържанието на най-различни платформи – от традиционните медии до блогове и микроблогове до мобилни медии като iPad и още много други – оставяйки същността и съдържанието на информацията, която консумират да живее независимо от медиите, които я пренасят. В близко бъдеще ще можеш да започнеш статия в хартиения New York Times със сутрешното си кафе, да я подхванеш откъдето си я оставил на iPad-а си във фитнеса, по път за работа iPhon-a ти да е готов с аудио подкаст интервю по темата, а в офиса на лаптопа да те чака плейлист с видеорепортажи, свързани със статията.

Колкото до самите източници на информация, смятам, че информационните куратори ще имат все по-значима роля, тъй като количеството информация, с което сме заобиколени, експоненциално набъбва до степен, в която става непосилно и почти парализиращо да смелим и осмислим тази информация. Кураторите ще ни помагат все повече и повече да открием стойностното и интерсното, да чуем сигнала сред шума.

Мария Попова е най-популярната българка в световната блог сфера. Каза ни го едно пиленце, по-известно като Twitter. Twitter (от англ. бъбрене, чуруликане) е социална мрежа и микроблогинг услуга, създадена през 2006 г. в САЩ и е "най-добрият начин да споделяте и да научавате какво се случва точно сега". Туитовете са кратки текстови съобщения от максимум 140 символа, които регистрираните потребители разменят през сайта twitter.com чрез апликации за смартфон или за десктоп - TweetDeck, Seesmic, Thwirl. Така комуникацията е бърза, конкретна и независима (трябват само интернет и мобилно устройство).

Миналата година, когато властите в Иран спряха всички услуги за изпращане на SMS и блокираха достъпа до много сайтове, светът научаваше за демонстрациите срещу преизбирането на президента Махмуд Ахмадинеджад, благодарение на Twitter.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Капитал: Light

Всяка събота сутрин: култура, изкуство, свободно време.


36 коментара
  • 1
    sabinap avatar :-|
    Събина

    Евала! :)

  • 3
    pifa avatar :-|
    Иво Иванов

    С една идея по-симатична щеше да ми е мацката, ако не употребяваше толкова често думата куратор :) Иначе евала!

  • 4
    huku avatar :-|
    Huku

    До коментар [#3] от "Иво Иванов":

    ... и дмите с i...
    iPad, iPhone,...
    ... iСиктир! (Това интервю ли е, или платена пбликация за С. Джобс!?)
    Иначе, ... браво - за нещата, които прави...
    ... е среден (тройка) - за начина й на изразване.

  • 5
    sabinap avatar :-|
    Събина

    от къде намирате толкова енергия за хейт в петък преди дълъг уикенд?
    Дори само заради страхотния TEDxBG заслужава признание. Да не говорим, че със сигурност е най-успелия българин в интернет. Ама не нашия провинциален, роден интернет, а онзи сериозния, дето всички знаем, съществува, ама сме били там само като юзъри.

  • 6
    huku avatar :-|
    Huku

    До коментар [#5] от "Събина":

    Две "евала"-та и едно "браво".
    Къде видя "толкова енергия за хейт" не мо'а 'се сетя?!
    Да не се засегна лично по повод начина на изразяване?
    Ш'тото... и на теб ... среден (тройка) :)

  • 7
    cilantro avatar :-P
    Sofia Cohen

    Стига сте писали глупости!
    Момичето е страхотно! Мерси, че ни разказахте за нея!

  • 8
    ayay avatar :-|
    Шшшт

    И браво на Ива за нацелената тема и съдържателния материал. Шестица :)

  • 9
    reality avatar :-|
    reality

    До коментар [#5] от "Събина":

    За някои хора е петък, след дълъг работен ден... може би от там хейта :) Шапка му свалям иначе на момичето, но мен лично интервюто ме комплексира допълнително :)))


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал