Mark Zuckerberg likes this
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Mark Zuckerberg likes this

Mark Zuckerberg likes this

Фейсбук ще продължи да присъства в ежедневието ви със или без ваше съгласие

Асен Георгиев
13930 прочитания

© CC, World Economic Forum swiss-image.ch/Photo by Remy Steinegger


В края на 2007 г. Facebook беше едва тригодишна социална мрежа, на която все още й предстоеше да извоюва своето място в онлайн пространството. Популярността й в България растеше, а един колега посочи в своя текст "Facebook лудости. Пиянството на един народ - изповед на отчаян отчасти потребител" основната причина за бързото развитие на социалната мрежа:  "Facebook е мястото, където искам автоматично става мога."

Три години по-късно броят на регистрираните потребители вече доближава 600 млн. души (повече от населението на държавите, членуващи в Европейския съюз). Регистрираните българи надхвърлят 1.5 млн.

Профилът във Facebook устремно се превръща в канал за комуникация, по-постоянен от адреса или телефонния ви номер. "Добави ме като приятел" се превръща в норма.

Междувременно се зараждат сравнително устойчиви анти-Facebook настроения. Те са базирани основно върху аргументите, че мрежата е "клюкарник", води до загуба на ценно време и не дава нищо на потребителите, но за сметка на това заплашва сериозно личните данни. В отсрещния лагер мненията са противоположни – Facebook ни помага да комуникираме бързо и неформално с голям брой хора; да откриваме стари познати и приятели; да организираме бързо и лесно групови събития. Истината е, че Facebook е просто платформа, която дава на потребителите си голяма свобода, т.е. всеки сам създава своето преживяване в мрежата в зависимост от това дали предпочита да полива домати във Farmville, да разглежда снимки или да публикува линкове към интересни публикации.

Населението на социалната мрежа продължава да расте, така че явно голяма част от хората успяват да я нагодят по достатъчно добър начин към своите нужди. Това от своя страна отваря много врати пред бъдещето на платформата. Според предприемача и автор в технологичния блог TechCrunch Адам Рифкин без съмнение след пет години Facebook ще е по-голям, отколкото е Google днес (по приходи).

Facebook в телефона

За много хора целият уеб вече започва и свършва с Facebook. Там те получават интересни линкове, говорят с приятели, гледат видеоклипове, слушат музика и медитират, гледайки опулено в екрана. Желанието на създателят на социалната мрежа Марк Зукърбърг е всичко това да се прехвърли към мобилните телефони. Не че и сега повечето смартфони не разполагат с приложения, които правят работата с Facebook лесна и бърза, но идеята на младия милиардер отива по-далеч. "Стратегията ни не е да създадем конкретно устройство или нещо подобно. Защото не се опитваме да се конкурираме с Apple или Droid (смартфона на Motorola), или който и да било друг производител на мобилни телефони... Нашата роля е да направим всички приложения за мобилни телефони по-социални. Това вече се случва в мрежата – с изключение на мобилните комуникации", твърди Зукърбърг пред TechCrunch. И обяснява какво точно има предвид: "Можем да направим един вход за всички интернет услуги, вместо потребителят да трябва да се логва навсякъде или да инсталира отделно приложение." Или с други думи – искате да си купите маратонки – направете го през Facebook; искате да разпуснете, играейки – пак там; трябват ви памперси – сещате се къде са.

Пазарувай във Facebook

Подобрената достъпност до социалната мрежа идва като прелюдия за следващата стъпка, която всъщност вече се реализира в партньорство с интернет компанията Amazon и Procter&Gamble. То позволява на потребителите да пазаруват, без да им се налагат да напускат профила си. По този начин Facebook ще монетаризира огромната маса потребители по двата познати към момента начини за печалба в интернет – чрез продажба на рекламни площи и на стоки – включително и виртуални. Партньорството с Amazon в момента позволява на милиони майки (засега само в САЩ) да пазаруват памперси дикретно от Facebook. А това със сигурност е само началото. Скоро ще можете да си купувате продукти от повечето страници, които харесвате. Дрехи, електроника, телефони и всичко, за което се сетите – на един клик разстояние, препоръчани или отхвърлени от вашите приятели, а не представени през призмата на лукави рекламисти.

Всичко останало

Увеличаването на влиянието на Facebook, улесняването на достъпа до нея и възможността за директни продажби в сайта са само част от бъдещето развитие на социалната мрежа. Добавете и успешните игри, които водещи производители интегрират в мрежата. Не забравяйте и факта, че социалната мрежа вече генерира повече импресии от Google, а прогнозните й приходи за 2010 г. ще са около 2 млрд. долара, което е четири пъти повече от приходите само две години по-рано.

Накратко Facebook продължава да расте, откри своя бизнес модел, който работи повече от добре. Бъдещето обещава диференцирани източници на приходи – онлайн реклама, онлайн търговия, платени услуги и приложения и други. Услугата Facebook Connect и днес ви позволява да посещавате голям брой сайтове, влизайки в тях с паролата и потребителското име, които използвате къде... във Facebook. Mark Zuckerberg likes this.

В края на 2007 г. Facebook беше едва тригодишна социална мрежа, на която все още й предстоеше да извоюва своето място в онлайн пространството. Популярността й в България растеше, а един колега посочи в своя текст "Facebook лудости. Пиянството на един народ - изповед на отчаян отчасти потребител" основната причина за бързото развитие на социалната мрежа:  "Facebook е мястото, където искам автоматично става мога."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    Avatar :-|

    всичките человеци са фейсбучковци, а ние сме фейсбучковчета.

  • 2
    edin_gradinar avatar :-|
    Един Градинар

    Zuckerberg - строител на комунизма! Жив и здрав да е! :)

  • 3
    ggogggo avatar :-|
    ggogggo

    >>Според предприемача и автор в технологичния блог TechCrunch Адам Рифкин без съмнение след пет години Facebook ще е по-голям, отколкото е Google днес (по приходи).
    ---------
    хахаха
    да сме живи и здрави след 5 години, ще се смеем на глупостите на мр. рифкин

  • 4
    1951 avatar :-|
    1951

    ФБ е мода, която ще отмине.
    Явно съм достатъчно стар, че да помня ред други моди в интернет.
    Преди 10 години за повечето западняци Яху бе равно на интернет - пощите им бяха там, търсачката им беше там, новините бяха там, игричките и те там, чатеше се през месинджъра и тн. Яху, все още е нещо огромно, но не е това, което беше някога.
    Горе долу по това време в България нета се въртеше около три сайта - хит.бг, абв.бг и дир.бг. 90% от сайтчетата се правеха в хит.бг (ехеее, 10 Мб даваха...), 90% от пощите бяха в абв.бг, а почти всичко друго се правеше през дир.бг. Сега всички знаем, кое как е.
    Та и на ФБ ще му мине златното време и нещата ще улегнат в някакво русло. Смее ли някой да каже, кое ще е хитовото в нета след две години?

  • 5
    topsy avatar :-|
    ЙЪН РАЙТ

    До коментар [#4] от "1951":

    + 1 !

  • 6
    nixonanim avatar :-|
    Nixonanim

    До коментар [#4] от "1951":

    няма начин. Има около 150 световни социални мрежи и не случайно ФБ е най-голямата и най-успешната от тях. Много хора мислеха така и за търсачката на Гугъл, ама просто сгрешиха. Когато нещо е станало толкова голямо, просто няма как да изчезне и да отмине.

  • 7
    cilantro avatar :-|
    Sofia Cohen

    Лукави рекламисти?
    А вашият вестник от какво се храни?

  • 8
    maximxx avatar :-|
    Максим

    Дълбоко ненавиждам фейлбук - води само до проблеми: жените ти разбират една за друга, по-лошо - стават "приятелки"; виждаш хора, които си считал за сериозни, как варят ракия полумъртви; някакви малоумници те спамят с всевъзможни селянии; ако случайно не искаш да добавиш някой като приятел, той има претенции в реалния живот; а върхът на сладоледа е, че смътен спомен за съученик от преди 25 години, с който не си разменил и една дума в училище, изведнъж се превръща в топ социален контакт и си принуден да четеш информация за жалкия му живот;

  • 9
    yavor_hoffart avatar :-|
    Явор Хофарт

    До коментар [#8] от "Максим Александров":

    "а върхът на сладоледа е, че смътен спомен за съученик от преди 25 години, с който не си разменил и една дума в училище, изведнъж се превръща в топ социален контакт и си принуден да четеш информация за жалкия му живот;"

    .. и искат услуги даже! :))

    Аз си деактивирах акаунта през май 2009. Много хора ми се смяха, твърдяха че се правя на интересен, щял съм да се върна и т.н. Общо взето всеки месец някой мой познат се отказва от тези т.нар. социални мрежи. Така приказката над халба бира е доста по-интересна, да не говорим, че за да се осъществи самото общуване е нужно да проявиш отношение към другата страна, да и отделиш време и т.н.

    Иначе фейсбуук си има и ползи..

  • 10
    chyene avatar :-|
    chyene

    До коментар [#4] - Фалшивият срам у човека отнема свободата му.

    Е то и Windows XP е стар, ама е най-наложената ОС. Да - преди ползвах ICQ, mIRC, но това беше за година, година и нещо. Преди да открия скайп. И от 2005 насам ползвам само скайп. "Смее ли някой да каже, кое ще е хитовото в нета след две години? " Еми то минаха много повече от 2 години, но не виждам нещо фрапиращо "хитово" в програмите за онлайн комуникация. Не че не са създадени още хиляди други програми с тази цел де, но сега със ръка на сърцето нека си признаем. Понякога, човек има нелепи мисли, които и сам не може да реализира.
    Само за накрая да кажа, когато в началото на миналия век радиото придобива широка популярност хората са си мислили, че едва ли някога ще бъде измислено нещо по-добро от радиото. Е всички знаем, че телевизията оборила това мнение. Но значили, че радиото е отстъпило от своите позици и вече никой не го слуша... Съжалявам, но реалността е друга.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.