Новият брой: Пътят към Шенген
Close

Fantastic man

Разговор с британския фантаст Кристофър Прийст по повод закъснялата с 37 години премиера на "Преобърнатият свят" в България

Кристофър Прийст е един от най-уважаваните британски фантасти. Сред забележителните му книги са "Мантра", "Блясък", "Раздяла", "Машината на пространството" и "Престиж" (филмиран през 2006 от Кристофър Нолан с участието на Крисчън Бейл, Хю Джакмън, Майкъл Кеин, Скарлет Йохансон и Дейвид Боуи). Прийст е вицепрезидент на дружеството "Хърбърт Дж. Уелс".

Това лято издателство "Август" публикува книгата му "Преобърнатият свят" (в списъка на стоте най-добри научнофантастични романи на ХХ век) за пръв път на български език. Книгата е отличена с наградата на Британската асоциация за научна фантастика.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    double.bubble avatar :-?
    Forgive me, if it was my fault
    • + 2

    „Няма лесни начини – работете много. Четете книги, четете, четете, четете”
    Няма писател от европейските класици, който да не е признавал на какъв опит се опрял, за да изгради своя почерк като творец; откъде е черпил стил, доразвил идеи, обогатил езика си. Примерно Вазов се е повлиял много от Юго. Като цяло литературата е постоянно развиваща се, разклоняваща се и запълваща същността си вселена чрез трупане на опит и посредничество в споделянето му между поколенията писатели и жанровете. Българските /малкото/ писатели днес не четат и това ги прави да изглеждат неуверени и неубедителни разказвачи. Не можеш да започнеш сам/”беизразен”, не прочел и една книга, и да имаш претенцията още в първата си авторска, че тя ще стане шедьовър. Липсата на смислено и пълнокръвно изграждане на образи, на увлекателното „съспенс” разказване на случките си проличава и във фалшивеенето на екранните герои. Нямаме добри сценаристи, които да искат да творят и да експериментират с езика. Служат си с втръснали клишета и езикови конструкции-паразити, които нямат силата да изненадват и интригуват. Почти всички герои са изградени като език да бъдат еднотипни и скучни и така не се отличават нито възрастови, нито интелекуално или характерно едни от други.

    Нередност?
  • 2
    double.bubble avatar :-P
    Forgive me, if it was my fault
    • + 3

    Прийст много точно разбива в анализ проблемите на научната фантастика. Тя ни „облича”, „вози”, „пренася механично”, „храни” с действителността утре. Подрежда картинки като комикс-цветни, точно форматирани и набиващи се в съзнанието-как би изглеждал света и как бихме изглеждали ние в него, но това е само една скучка обвивка от предмети и образи на външното! Много рядко има фантастични книги, които да се вглеждат в промяната, която ще последва в нашето съзнание от напредването на науката. Как чувствата ни ще еволюират и дали ще стигат своевременно техническия прогрес или ще го подминават, а и какво значи едното и другото също така. Как ще ни се отрази улеснението във физически и битов смисъл? Ще ни направи ли то по-мързеливи, по-свободни, по-самодоволни или пък по-добри? Много фантасти просто пренасят познатите ни реакции и взаимотношения от днес в утрешния променен свят и не ги развиват в новата обстановка по никакъв начин. Те стоят хаотично, „висят” не пасващо на цялата външна фантастична трансформация. Сигурно е наистина, все пак, трудно да си представиш и опишеш самия човек променен, тъй като той има свободна воля и е криеща много изненади машинка с трудно дори самоуправление.

    Нередност?
  • 3
    jaki_7 avatar :-?
    jaki_7

    Знаете ли от къде мога да си поръчам книгата ??

    Нередност?
Нов коментар