Когато хипи срещна юпи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Когато хипи срещна юпи

 

Когато хипи срещна юпи

Един от лидерите на SCUPPIE-движението, финансовият консултант Чарлз Фаила, казва за себе си, че е 80% юпи и 20% хипи и учи хората как да бъдат богати, еко и социално отговорни в същото време

10603 прочитания

 

© www.scuppie.com


Идеалният мъж скапи пазарува с кредитна карта, чрез която процент от плащанията отиват за спасяване на тропическите гори. Той не пропуска да изхвърли батериите в специално определените за целта контейнери. Убеден е, че печалбите му идват от компании, които са сериозно ангажирани с околната среда. Той пише с химикалка с биоразградимо мастило от боровинки. Домашният любимец е взет от приют.

Жената скапи поддържа прическата си стилна и естествено елегантна с помощта на пяна без аерозоли, която е тествана върху главите на фризьори, а не върху животни. Обиците й са от рециклирани компютърни чипове. Компютърът й представлява истинска зелена машина, която разполага с огромен харддиск, но изразходва минимално количество енергия.

За героя на Майкъл Дъглас от филма "Уолстрийт" (1987) и неговите колеги дилемата е по-скоро дали тяхното "Порше 911" да е кабрио или не. Е, вече всички знаем докъде доведе алчността. Днес философията на юпитата е толкова старомодна, колкото и фюжън кухнята. Твърди го Чарлз Фаила, финансов и инвестиционен консултант, журналист и един от неформалните лидери на движението scuppie. Неологизмът идва от Socially Conscious Upwardly-mobile Person, иначе казано, човек, който се стреми да вземе най-доброто от живота, като това не е за сметка на другите, ами напротив – постигането на индивидуалните цели се случва по социално отговорен начин. Според кратката дефиниция на Фаила scuppie е някой, посветен на симултанното преследване на мир, щастие и пари. Индивид, който обича израза "в зелено", но е истински загрижен и за природата.

На Premiumfest, първия международен фестивал за луксозни марки и продукти в Мадрид, разговаряме с него за това какво става, когато юпитата и хипитата открият допирни точки или как човек да забогатява, без да продава душата си.

 
Фотограф: www.scuppie.com

Как открихте, че сте скапи?

Още преди двайсетина години работех като финансов съветник, но винаги съм обичал да помагам и на благотворителни и доброволчески организации. Бях в офиса си, облечен в скъп костюм, вратовръзка и всички символи, характерни за юпитата. Говорех по телефона с една от организациите за бездомни, с която сътрудничех, и после една от колежките ми ме попита дали съм привлякъл нов клиент. Обясних й за какво става въпрос, а тя сериозно ми заяви "да, бе, не мога да повярвам, че юпи като теб ще направи каквото и да било за без пари". Спомням си, че тази фраза доста ме стресна. Казах й, че за мен е напълно възможно да съм социално отговорен и да искам по-висок стандарт в същото време. Така се роди идеята SCUPPIE (Socially Conscious Upwardly-mobile Person).

Съществува ли официална група, на която вие сте лидер?

Тази група от хора с доходи над средните, които се интересуват от продукти, които щадят околната среда, съществува отдавна. Аз само й сложих име, но не съм я създал. Скапи е част хипи и част юпи в различно съотношение. Признавам, че аз съм по-скоро 80% юпи и 20% хипи. Има много хора с обратната пропорция, така че реално спектърът е много широк. В Щатите например има един прекрасен супермаркет, който е изключително скъп. Всичко е био, естествено и екосъобразно. Но заради цената, да пазаруваш оттам е почти като статус-символ, като да имаш BMW. Ето как идеите на хипитата и юпитата се смесват. Колите Tesla символизират до голяма степен философията на скапитата. Свръхефикасна, секси, бърза, красива, но сто процента електрическа. Искаме продукти и услуги, които не вредят на околната среда, но все пак са на върха в своя бранш.

Има ли някакъв минимум, който човек трябва да печели, за да може да принадлежи към тази категория?

Може да е дори само желание да имаш повече и да се движиш нагоре по социалната стълбица, така че не става въпрос само за конкретни цифри. Истината е, че в този смисъл повечето хора сме скапита. Предпочитаме да имаме повече. Да притежаваме по-хубави и по-скъпи неща. Това е заложено в човешката природа. Но все по-широко приетата идея е, че това може да става с много по-голяма степен на социална и екоотговорност.

Какво ще представлява книгата, която подготвяте?

В началото издателите ми предложиха The Scuppie™ Handbook A Practical Guide To Living Well While Doing Good да е нещо по-скоро забавно за скапитата, но този вариант не ми допадна, защото смятам, че това е съвсем сериозна демографска група. Планирам книгата да е като гид с "най-доброто от най-доброто" в различни категории с две задължителни условия – социално и екоотговорни, но в същото време с максимално качество. Най-добрите екодестинации за пътуване, коли, мода, включително и green секс. Знам, че звучи смешно, но има много зелени алтернативи за подобряване на сексуалния живот, като например секс играчки, произведени по природосъобразен начин. В момента използваме фейсбук и уебсайтове, за да съберем мнения от хората кой би трябвало да попадне в този списък. Но ще има и доста хумор и самоирония, свързани със скапитата.

Как ще разграничавате туристическите дестинации например?

Повечето екопътувания логично няма да бъдат градове, а места, на които човек да се озове максимално близо до природата, по-неразвити дестинации като Патагония, Амазонка, Тайланд. Идеята е, че когато човек види цялата тази красота, това ще събуди у него желанието да бъде и по-еконастроен. Ще категоризираме обаче и най-екологично съобразените градове. Има много неща, които градовете могат да направят в тази насока. Едно от тях е да ограничат трафика на автомобили. В повечето мегаполиси реално няма особена нужда от тях. Има голям натиск колите да бъдат спрени в Ню Йорк например. Добра система от обществен транспорт може да е напълно достатъчна.

В основата на движението скапи е залегнала идеята, че потребителите сами ще провокират действия, свързани с опазването на околната среда, и то по пазарен път. Магазините Walmart доскоро имаха репутацията на лоша компания и за служителите си, и за околната среда. Но сега в тях вече има много зелени продукти не защото изведнъж са решили да станат добри, а защото купувачите им го налагат, те го изискват. Компаниите естествено искат да правят пари, но затова клиентите им трябва да са доволни. Ако неразвитите страни осъзнаят, че могат да получат същите пари, оставайки еко, ще има полза за всички.

А как препоръчвате клиентите да правят разлика между реална социална политика на фирмите и просто реклама?

Това действително не е лесно, но вече има независими неправителствени организации, които дават нещо като сертификат в различни области.

Вие как живеете?

Никога не са ме привличали показните статус символи. У дома имаме два автомобила – джип и семейна кола. Като човек от финансовия сектор вярвам повече в идеята, че е добре да живееш под възможностите си и да инвестираш спестените средства. Обичаме да пътуваме, позволяваме си хубави преживявания, но не харчим много пари за неща, които лесно се обезценяват, като например суперскъп автомобил.

Критикуват ли са ви често?

Разбира се. Най-често срещаната критика е, че се занимавам с това, за да правя пари. И аз действително нямам нищо против да спечеля много пари. Идеята на хипитата е, че всичко свързано с парите е лошо. За скапитата няма никакъв проблем да искаш повече пари, стига да не вредиш на природата. Друга от критиките е, че аз не водя напълно зелен лайфстайл. Нямам електрическа кола и слънчеви батерии на покрива, не купувам стопроцентово органични дрехи. Това е така, но аз и не се боря за това. Просто искам да харча парите си за природосъобразни продукти и услуги. Но колкото повече хора изискват зелени продукти, толкова по-достъпни и разпространени ще станат, докато един ден, надявам се, всички ще бъдат произвеждани така, без непоправими щети за природата.

Да разбираме ли, че според вас скапитата ще помогнат и на хората с по-ниски доходи да станат еко?

Това ще е и най-големият принос на скапитата за обществото, защото когато нещо се превърне в статус-символ, то поражда същото желание, стремеж и у хората с по-ниски доходи, които също ще започнат да искат подобни продукти, така дори и по-масовите марки ще бъдат принудени да се съобразяват с тях. Повечето хора, включително и аз, не можем да си позволим прекрасна електрическа кола за двеста хиляди долара. Но тя създава тенденция, която навлиза и в масовия пазар. Прекрасен пример е голямата преднина на един от хибридните автомобили в Америка, който много прилича на електрическа кола, пред конкуренцията, която е с подобни технически параметри, но е с вид на нормален автомобил. Идеята е, че с електрическата кола, която на всичкото отгоре прилича точно на такава, ти даваш заявка, че си за природосъобразен стил на живот.

Допреди няколко години въпросите за бъдещето на света бяха задавани предимно на футуролози. Днес обаче звучи съвсем нормално да питаме за това икономисти и финансисти.

Не мисля, че ще има пълен колапс в световната икономика, но когато ми задават въпроси за развиващите се пазари, отговарям, че 4-годишният ми син и 2-годишната ми дъщеря учат мандарин, откакто навършиха година и половина. Растежът ще е в Азия и най-вече Китай. Американците живеят над възможностите си. Ако искат нещо и не могат да си го позволят, взимат пари назаем, без да се притесняват как ще ги върнат. Допреди няколко години човек можеше да отиде в банката, да се разпише и да му дадат огромен заем, без да му поискат почти никакви гаранции за доходи. Китайците не взимат заеми, а живеят под възможностите си.

Това означава ли, че стандартът на живот в западните страни ще се понижи?

Несъмнено. Не може един американски работник в автомобилната промишленост да получава сто долара на ден, докато един китаец за същата работа да взима сто долара на седмица. Това неравновесие няма да продължи дълго. Стандартът в Щатите и в другите западни страни ще започне да спада, а този в Азия ще се качва, докато стигнат до точка на равновесие. Има толкова американци, парадиращи с техните огромни "мак-имения", еднотипни подобно на макдоналдс, които вече не могат да поддържат.

Добрата новина, изглежда, е, че ще живеем в по-справедлив свят. Знаем ли обаче дали китайците ще бъдат юпита или скапита?

Това е въпросът, не знам дали ще трябва да извървят цялата еволюция, през която сме преминали на Запад, или ще я вземат наготово. Може и те да се нуждаят от тяхното поколение на ексцесии и алчност като в САЩ. Поне за момента изглежда сякаш китайците въобще не се интересуват от околната среда и човешките права.

www.scuppie.com

Идеалният мъж скапи пазарува с кредитна карта, чрез която процент от плащанията отиват за спасяване на тропическите гори. Той не пропуска да изхвърли батериите в специално определените за целта контейнери. Убеден е, че печалбите му идват от компании, които са сериозно ангажирани с околната среда. Той пише с химикалка с биоразградимо мастило от боровинки. Домашният любимец е взет от приют.

Жената скапи поддържа прическата си стилна и естествено елегантна с помощта на пяна без аерозоли, която е тествана върху главите на фризьори, а не върху животни. Обиците й са от рециклирани компютърни чипове. Компютърът й представлява истинска зелена машина, която разполага с огромен харддиск, но изразходва минимално количество енергия.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    emostoyanov avatar :-|
    emostoyanov

    Такова лицемерие ...

  • 2
    sir_humphrey avatar :-|
    Sir Humphrey

    "...и учи хората как да бъдат богати, еко и социално отговорни в същото време."

    Демек ги учи как да бъдат манджа с грозде.

  • 3
    throughya avatar :-|
    throughya

    Явно ''юпи''-то му надделява, след като е решил да се възползва от масовата истерия по рециклиране, екология и ред подобни доброти*

  • 4
    gligi avatar :-|
    gligi

    Пожелавам на скупитата да си ползват природосъобразните секс-играчки по предназначение - интензивно и продължително.

  • 5
    stavrogin avatar :-|
    Stavrogin

    офф, да ме се доповръща на човек, толкова лигаво, по-зле от реклама с Рачков и Мария, отвратно лицемерие, подготвял книга..смешник

  • 6
    krlkirilov avatar :-|
    Кирил Кирилов

    Типична форма на шизофрения. Това състояние е известно отдавна на науката и описано в много книги като "Доктор Джекил и мистър Хайд".

  • 7
    appen13 avatar :-(
    appen13

    Щях да повърна от отвращение, баси .....

  • 8
    e_mil avatar :-|
    tamada

    Аз пък щях да падна от смях:
    "Компютърът й представлява истинска зелена машина, която разполага с огромен харддиск, но изразходва минимално количество енергия."

    Противно на разпространеното мнение, по-големият харддиск не означава по-мощна машина. Дискът просто съхранява данни. Разликата в средната консумация между два диска - от 250ГБ и 2 терабайта е от порядъка на 3-4 вата. Само че дискът не е кола, която като се счупи да минеш само с ремонт. Сегашните икономични дискове са толкова нестабилни, че е много вероятно в рамките на месеци след купуването да изгубиш ценна и невъзвратима информация. Например "зелените" дискове на известен производител дадоха толкова много дефекти, че изпълниха с ново съдържание израза "да те пратят за зелен хайвер". Лично аз с такъв външен диск изгубих почти целия си тригодишен архив.

    Фактът, че Scuppie.com са написали за компютрите "heavy on the megabytes, and light on energy" означава, че те просто нямат представа какви продукти ползват.
    Кое е по-важно за една машина? Да е сигурна или да е зелена?
    Кое е по-важно за партньорска фирма? Да има добър мениджмънт и стабилно развитие или да е сериозно ангажирана с околната среда?
    Кое е по-важно за едно мастило? Да запази максимално дълго написаното или да е биоразградимо? Впрочем рециклирането на биоразградими мастила е по-скъпо и отнема повече време, ама това "скапитата" няма да ви го кажат. Лошото е че и "Капитал" няма да се сети да провери сам.

    А бяхте толкова добър вестник, преди години... :))

  • 9
    kyuubi avatar :-|
    Puf-Paf

    Не знам защо точно такива коментари очаквах...

    ОК де, какво точно искате да казва човекът? Има пари над средните, гледа да спазва някакъв баланс и да не е вреден за природата и околните... Къде е лицемерието, какъв е проблемът? Такива хора има... и това е нормално...

    На мен ми е писнало от обратното... Уонаби еколози, дето ползват една и съща чаша всеки ден (което е супер), но не слизат от колата за 500 метра разстояние... и в същото време не спират да тръбят колко са ЕКО...

    Не мога да понасям разсипията и прахосничеството... Купуване на неща, вещи, стоки... А има толкова други начини да харчиш пари...

  • 10
    ken.gu.ru avatar :-|

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK