С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 9 дек 2011, 13:21, 4999 прочитания

По действителен случай

Сценаристът на "Трейнспотинг" Джон Ходж за социализма и сценариите за култови филми

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Всички свързват "Трейнспотинг" с автора на романа Ървин Уелш и с режисьора на култовата му екранизация Дани Бойл (в случая употребата на "култов" е съвсем намясто). Малцина обаче знаят, че филмът нямаше да е това, което е, без шотландския сценарист Джон Ходж. Освен за адаптацията на "Трейнспотинг" той е виновен и за тази на "Плажът" и за сценария на "Плитък гроб". Тази година обаче Ходж, който по професия е лекар, се насочи към театралната сцена с пиесата си "Сътрудници" (Collaborators). Тя беше излъчена на живо от Кралския национален театър в Лондон на 5 декември чрез сателит в Cinema City в София.
В единия край на сцената е Йосиф Висарионович Джугашвили-Сталин, убиец и диктатор. В другия - Михаил Булгаков, съветски дисидент и писател, извикан в Кремъл, за да напише пиеса, посветена на диктатора убиец. Джон Ходж намира вдъхновение в този сюжет по действителен случай.


Очевидно познавате Булгаков доста добре. В "Сътрудници"казвате: "[Булгаков] видя светлината. Ние го пречупихме, както можем да пречупим всеки". В края на "Майстора и Маргарита" Воланд взима Майстора със себе си по молба на Исус, защото Майстора "не заслужава светлина, той заслужава покой". Смятате ли, че това е, което Булгаков заслужава – покой, а не светлина?
Първо, не смея да твърдя, че познавам Булгаков доста добре. Запознат съм със значителна част от творбите му в превод и съм чел за живота му. Това е всичко. Несъмнено той е заслужил покой след годините на преследване и мъчения, които режимът (в изпълнение на волята на Сталин) му е наложил. По отношение на светлината мисля, че самият Булгаков e извор на творческа истина – фар в мрака.


Може ли някой, който не е живял при комунистическия режим, да разбере Булгаков напълно? Без да знае какво е комунална квартира с 16 наематели или защо не може да се пазарува от магазин без валута?
Имате право. Не съм живял под комунистически режим. Изобразяването му в "Сътрудници" е основано изцяло на сведения от много други хора.

Откъде лекар намира смелостта да започне да пише? Медицината отрази ли се на писането ви?
Не се иска особено голяма смелост (в свободно общество), за да започнеш да пишеш. Човек просто започва. Медицината е богат източник на драма и уроци за поведението на човека, полезно образование за всеки писател или вероятно онова, което насърчава литературното изразяване при хора, които не са го очаквали от себе си.

Адаптацията на "Трейнспотинг" повлия ли ви емоционално?
Процесът на писане при "Трейнспотинг" не беше травмиращ, като се има предвид, че Ървин Уелш вече е създал и документирал света на обитателите. Беше повече техническо и творческо предизвикателство да откриеш начин, чрез който да пренесеш света в различен формат (сценарият).



Как се пише сценарий на култов филм? Как един литературен текст се превръща в сценарий?
Основното предизвикателство на всяка литературна адаптация, бих казал, е да запазиш някакво усещане за оригинала (онова, което всъщност те е вдъхновило първоначално) и едновременно с това да бъдеш безмилостен и верен на превръщането му в документ (сценарий), който добива собствен живот и оправдава създаването на филма. С други думи, да напишеш сценарий, а не транскрипция на романа (от англ. игра на думи: script  - сценарий, и transcription - транскрипция, бел. ред.)

Моля, опишете режисьора Дани Бойл като герой от филм или книга.
В стаята влиза мъж. Тихата му стъпка и непринудено поведение въобще не издават намеренията му.

Героите ви с наркотични зависимости от личен опит ли са вдъхновени?
Изградени са въз основа на чужд опит и на едно-две лични преживявания.

Моля, опишете с едно изречение как ви действа любимият ви наркотик.
Любимият ми наркотик ме отвежда в Южен Тирол в Северна Италия, където тучни равнини се стелят под драматични варовикови скали, пълни с тъмносини гроздови зърна, които скоро ще бъдат набрани и превърнати в моето любимо вино - Блаубургундер.

Какво мислите за творчеството под въздействие на наркотици?
Загуба на време. Но опитът, както всеки друг, може и да не е излишен.

Кой е авторът, променил живота ви?
"Променил живота ми" е малко силно казано (или пък не?) - Уилям Бъроуз много разшири хоризонта ми (и илюстрира предходния отговор). След него - Самюъл Бекет и Булгаков, разбира се.

И един въпрос от Воланд: Щом няма Бог, как може човек да ръководи живота си, след като не само е лишен от възможността да си предначертае план, та макар и за смехотворно кратък срок, да речем, от около 1000 години, но не може да бъде сигурен дори в собствения си утрешен ден?
Има смисъл в думите на Воланд. Борбата за контрол над живота ни е нещо, към което се стремим цял живот. И накрая...
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Джазменът като блусар Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

18 окт 2019, 1025 прочитания

20 въпроса: Даниела Костова 20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

18 окт 2019, 1154 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
Тихо и непоносимо

Големият режисьор Димитър Гочев в света на (не)бинарните опозиции

Още от Капитал
Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Сирийската авантюра на Ердоган подкопава НАТО

Може ли Северноатлантическият алианс бъде въвлечен във война заради Турция

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10