По действителен случай
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

По действителен случай

Джон Ходж (вляво) с Николас Хайтнър, режисьор на "Сътрудници"

По действителен случай

Сценаристът на "Трейнспотинг" Джон Ходж за социализма и сценариите за култови филми

5107 прочитания

Джон Ходж (вляво) с Николас Хайтнър, режисьор на "Сътрудници"

© The Royal National Theatre


Всички свързват "Трейнспотинг" с автора на романа Ървин Уелш и с режисьора на култовата му екранизация Дани Бойл (в случая употребата на "култов" е съвсем намясто). Малцина обаче знаят, че филмът нямаше да е това, което е, без шотландския сценарист Джон Ходж. Освен за адаптацията на "Трейнспотинг" той е виновен и за тази на "Плажът" и за сценария на "Плитък гроб". Тази година обаче Ходж, който по професия е лекар, се насочи към театралната сцена с пиесата си "Сътрудници" (Collaborators). Тя беше излъчена на живо от Кралския национален театър в Лондон на 5 декември чрез сателит в Cinema City в София.

В единия край на сцената е Йосиф Висарионович Джугашвили-Сталин, убиец и диктатор. В другия - Михаил Булгаков, съветски дисидент и писател, извикан в Кремъл, за да напише пиеса, посветена на диктатора убиец. Джон Ходж намира вдъхновение в този сюжет по действителен случай.

Очевидно познавате Булгаков доста добре. В "Сътрудници"казвате: "[Булгаков] видя светлината. Ние го пречупихме, както можем да пречупим всеки". В края на "Майстора и Маргарита" Воланд взима Майстора със себе си по молба на Исус, защото Майстора "не заслужава светлина, той заслужава покой". Смятате ли, че това е, което Булгаков заслужава – покой, а не светлина?

Първо, не смея да твърдя, че познавам Булгаков доста добре. Запознат съм със значителна част от творбите му в превод и съм чел за живота му. Това е всичко. Несъмнено той е заслужил покой след годините на преследване и мъчения, които режимът (в изпълнение на волята на Сталин) му е наложил. По отношение на светлината мисля, че самият Булгаков e извор на творческа истина – фар в мрака.

Може ли някой, който не е живял при комунистическия режим, да разбере Булгаков напълно? Без да знае какво е комунална квартира с 16 наематели или защо не може да се пазарува от магазин без валута?

Имате право. Не съм живял под комунистически режим. Изобразяването му в "Сътрудници" е основано изцяло на сведения от много други хора.

Откъде лекар намира смелостта да започне да пише? Медицината отрази ли се на писането ви?

Не се иска особено голяма смелост (в свободно общество), за да започнеш да пишеш. Човек просто започва. Медицината е богат източник на драма и уроци за поведението на човека, полезно образование за всеки писател или вероятно онова, което насърчава литературното изразяване при хора, които не са го очаквали от себе си.

Адаптацията на "Трейнспотинг" повлия ли ви емоционално?

Процесът на писане при "Трейнспотинг" не беше травмиращ, като се има предвид, че Ървин Уелш вече е създал и документирал света на обитателите. Беше повече техническо и творческо предизвикателство да откриеш начин, чрез който да пренесеш света в различен формат (сценарият).

Как се пише сценарий на култов филм? Как един литературен текст се превръща в сценарий?

Основното предизвикателство на всяка литературна адаптация, бих казал, е да запазиш някакво усещане за оригинала (онова, което всъщност те е вдъхновило първоначално) и едновременно с това да бъдеш безмилостен и верен на превръщането му в документ (сценарий), който добива собствен живот и оправдава създаването на филма. С други думи, да напишеш сценарий, а не транскрипция на романа (от англ. игра на думи: script  - сценарий, и transcription - транскрипция, бел. ред.)

Моля, опишете режисьора Дани Бойл като герой от филм или книга.

В стаята влиза мъж. Тихата му стъпка и непринудено поведение въобще не издават намеренията му.

Героите ви с наркотични зависимости от личен опит ли са вдъхновени?

Изградени са въз основа на чужд опит и на едно-две лични преживявания.

Моля, опишете с едно изречение как ви действа любимият ви наркотик.

Любимият ми наркотик ме отвежда в Южен Тирол в Северна Италия, където тучни равнини се стелят под драматични варовикови скали, пълни с тъмносини гроздови зърна, които скоро ще бъдат набрани и превърнати в моето любимо вино - Блаубургундер.

Какво мислите за творчеството под въздействие на наркотици?

Загуба на време. Но опитът, както всеки друг, може и да не е излишен.

Кой е авторът, променил живота ви?

"Променил живота ми" е малко силно казано (или пък не?) - Уилям Бъроуз много разшири хоризонта ми (и илюстрира предходния отговор). След него - Самюъл Бекет и Булгаков, разбира се.

И един въпрос от Воланд: Щом няма Бог, как може човек да ръководи живота си, след като не само е лишен от възможността да си предначертае план, та макар и за смехотворно кратък срок, да речем, от около 1000 години, но не може да бъде сигурен дори в собствения си утрешен ден?

Има смисъл в думите на Воланд. Борбата за контрол над живота ни е нещо, към което се стремим цял живот. И накрая...

Всички свързват "Трейнспотинг" с автора на романа Ървин Уелш и с режисьора на култовата му екранизация Дани Бойл (в случая употребата на "култов" е съвсем намясто). Малцина обаче знаят, че филмът нямаше да е това, което е, без шотландския сценарист Джон Ходж. Освен за адаптацията на "Трейнспотинг" той е виновен и за тази на "Плажът" и за сценария на "Плитък гроб". Тази година обаче Ходж, който по професия е лекар, се насочи към театралната сцена с пиесата си "Сътрудници" (Collaborators). Тя беше излъчена на живо от Кралския национален театър в Лондон на 5 декември чрез сателит в Cinema City в София.

В единия край на сцената е Йосиф Висарионович Джугашвили-Сталин, убиец и диктатор. В другия - Михаил Булгаков, съветски дисидент и писател, извикан в Кремъл, за да напише пиеса, посветена на диктатора убиец. Джон Ходж намира вдъхновение в този сюжет по действителен случай.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    moreni avatar :-|
    moreni

    Трейнспотинг - любим филм с Юън Макгрегър, който е един от малкото актьори с готин живот извън актьорството. Майстора и Маргарита - любима книга. Ако поставят пиесата на Ходж в България, ще ми е интересно да я видя.

  • 2
    soregashi avatar :-|
    soregashi

    За първи път гледах пиеса в кино, което беше странно, но и забавно. Тази постановка е едно от най-яките неща, които съм гледал някога. Изключително тегава и забавна едновременно. Сцените в нея предизвикват онзи нелеп смях на присекулки, когато не си сигурен дали е смешно или супер притеснително това, което виждаш.

  • 3
    mousseva avatar :-|
    Eos

    Ааа, искам два пъти да натисна плюсчето на тоя коментар, [#2]. :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK