С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Лица

27 9 фев 2012, 13:23, 16209 прочитания

Гражданинът S.

Режисьорът Йордан Тодоров с истинската история на Стивън Апостолоф, най-известния българин в Холивуд, герой на документалния му филм "Татко снима мръсни филми"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Йордан Тодоров

Фотограф: Елена Героска

Вероятно е да срещнете Йордан Тодоров на алтернативно музикално парти с бяла тениска и слънчеви петдесетарски очила, от чиито тъмни стъкла няма да проличи, че наблюдава случващото се наоколо с остро внимание. Ако не сте попадали на репортажите му във вестник "168 часа" (2002 – 2008 г.), някои от многото му статии в L'Europeo, Vice, Abitare, Max и Amica и работата му в българското издание на сп. Rolling Stone до закриването му през август 2011 г., със сигурност сте запомнили документалния филм "Бетонни фараони" - визуално антропологическо изследване на бита и погребалните традиции на ромите калдараши. Продуциран от Мартичка Божилова (АГИТПРОП), първият български документален филм, финансиран от международния телевизионен канал HBO, е и дебют в документалистиката за Йордан.
Паралелно с работата си по "Бетонни фараони" 32-годишният режисьор работи по втория си документален филм - "Татко снима мръсни филми", отново продуциран от Мартичка Божилова. След пет години работа лентата е готова и ще се излъчи по време на XVI "София Филм Фест" като част от документалната състезателна програма.

Филмът е заснет в САЩ и разказва историята на Стивън Апостолоф (известен още като Ей Си Стивън) – един от най-известните режисьори на еротични филми в Холивуд. Той проследява рискованото бягство на Ей Си Стивън от комунистическа България през 40-те, живота и превратната му кариера в Холивуд, където заснема шестнадесет нискобюджетни еротични филма, отреждащи му почетно място в пантеона на ХХХ-movie културата. Екипът прави емоционални интервюта със семейството, колегите и приятелите на режисьора, примесени с колоритен архивен материал от епохата, новаторски използвани фотографии и завладяваща музика.
Световната премиера на "Татко снима мръсни филми" беше през април 2011 г. на престижния фестивал за документално кино Visions du Réel в Нион, Швейцария. Филмът е селектиран в конкурсната програма на повече от петнадесет международни фестивала, излъчен от няколко телевизионни канала, сред които Canvas (Белгия), SBS One (Австралия) и др., а през март ще бъде издаден на DVD от германската компания MindJazz Pictures.
Паралелно с премиерата на "Татко снима мръсни филми" ще излезе и биографията на Стивън Апостолоф, издадена от "Изток-Запад" и придружена от DVD на филма.



Кой е Стивън Апостолоф
Стефан С. Апостолов е роден на 25 февруари 1928 г. в Бургас. Учи в немската гимназия няколко години. Баща му е крупен търговец на риба и е съвсем естествено младият Апостолоф да ненавижда комунистите, погнали семейството му.
Когато е на 16, се присъединява към тайна група, бореща се срещу новоустановения комунистически режим. Апостолоф е съден за опитите си да сваля народната власт. В обвинителния акт престъплението му е описано като "тероризъм". Осъден е, но понеже е непълнолетен, лежи едва две години и половина в затвора, след което е освободен.
През 1948 г. успява да избяга от България, като се скрива във финландски товарен кораб. В турски териториални води е заловен и е хвърлен в затвора за няколко месеца с обвинението, че е български шпионин. След престой в Истанбул заминава за Париж. През 1950 г. вече е в Канада, две години по-късно се мести в Лос Анджелис, където започва да работи като чиновник в Bank of America.
Стартира кариерата си в киното през 1957 г. с продуцирания от него филм Journey to Freedom, в който разказва собствения си живот. Тогава се запознава с оператора Уилям Томпсън и с шведския актьор Тор Джонсън, но съдбоностна е срещата му със скандалния режисьор и сценарист Ед Ууд, познат от едноименния филм на Тим Бъртън с Джони Деп.
Режисьорският дебют и най-голям успех на Апостолоф e лентата Orgy of the Dead от 1965 г. със сценарий на Ууд. Тандемът прави още девет филма. Последния проект на Апостолоф – Hot Ice, е от 1978 г.
Режисьорът умира на 14 август 2005 г. в Мейса, щата Аризона (САЩ).

К
ога за пръв път разбрахте за Стивън Апостолоф, как научихте за него?
През лятото на 2005 г., когато получих мистериозен имейл, в който пишеше "Виж кой е снимал еротичните сценарии на Ед Ууд..."

С какво спечели интереса ви и защо решихте да направиш документален филм именно за него?
Апостолоф е larger than life, или както ми каза един от приятелите му, "ако Апостолоф не се беше родил, някой трябваше да седне и да го измисли." Бях провокиран най-вече от това, че доста подробности от живота му бяха забулени в мъгла – бил ли е във Френския чуждестранен легион в края на 40-те? Учил ли е в Сорбоната? Какви са били отношенията му с легендарния Ед Ууд, с който прави поредица  филми през 60-те и 70-те? Съществувал ли е въобще?
Когато започнах работа върху историята, работех в "168 часа" и първоначално исках да напиша репортаж, но главният редактор не хареса идеята. Тогава отидох при продуцентката Мартичка Божилова, която познавах бегло, и й разказах за идеята. Така още в края на 2005 г. започнахме да развиваме проекта. Впрочем Николай Пенчев, главният редактор, който отхвърли идеята, е споменат в благодарностите накрая като един от хората, помогнали за осъществяването на филма.

Как Апостолоф се налага в Холивуд?
Той пробива, драматизирайки собствената си история, във филм за легендарното студио Republic, чиято голяма звезда по онова време е Джон Уейн. Доколкото ми е известно, това е единственият случай в историята на Холивуд, в който 25-годишен емигрант, който никога преди това не е снимал филм, прави пълнометражен филм за живота си като продуцент.



Какво е семейството му? Как живее то сега?
Апостолоф е имал три жени и общо пет деца. Всички те днес имат семейства и живеят в Америка. Децата му никога не са го осъждали за това, което е правил, нито пък са се срамували. Напротив, винаги са се гордеели с това, което прави баща им. Особено днес, когато филмите му са част от т.нар. култово кино, чиито фенове са режисьори като Тарантино, Робърт Родригес, Илай Рот и др. Три от общо петте деца на режисьора ще дойдат специално за премиерата на филма ни, която ще се състои на тазгодишния "София Филм Фест". На премиерата бъде и Надежда Клайн – една от актрисите в "Оргията на мъртвите" - най-известния филм на Апостолоф.
Самият той се връща един-единствен път в България в началото на 90-те и остава потресен от разрухата, до която е докарана страната след 45 години управление от комунистите.

В какъв исторически контекст се развива работа на режисьора – какво е времето, в което твори в Америка?
Филмите му са като капсули на времето, запечатали 60-те и 70-те години. В тях има много референции към феномените от онова време – хипита, наркотици, свободна любов, еманципация на жените... Мисля, че именно дистанцията на времето прави неговите филми интересни. Филмите му допринасят за либерализирането на нравите и проправят пътя на хардкор порнографията към големия екран в началото на 70-те.
Снимки на Orgy of the Dead, 1965

Фотограф: АГИТПРОП, Stephen C. Apostolof Estate

Наричат го бащата на sexploitation cinema, разкажете ни повече за този термин.
Апостолоф е един от най-изявените режисьори на еротични филми в Щатите и е смятан за бащата на sexploitation жанра в киното. "Сексплойтейшън" киното е подвид на експлойтейшън киното. Терминът е комбинация от две думи – секс и експлоатация и както подсказва името, разчита на секса, за да вкара зрителите в салона. По същия начин съществува поджанр, наречен blaxploitation (филми като "Шафт", в които главните герои са чернокожи), nunsploitation (филми, в които главните герои са монахини), nazisploitation (филми, в които главните герои са нацисти) и т.н. Днес много, предимно американски, режисьори като Тарантино, Илай Рот, Робърт Родригес снимат филми в стилистиката на exploitation киното. Този тип филми също така имат множество фенове по целия свят. Според мен причините за възраждането на интереса към експлойтейшън киното трябва да бъдат търсени по-назад във времето, в дълбоките процеси на културен ревизионизъм, довели до преоткриването на Хичкок от френските критици в края на 50-те години и на майстора на холивудската мелодрама Дъглас Сърк през 70-те.
Повечето от т.нар. сексплойтейшън филми са издадени на видео още през 80-те години, а по-късно и на DVD, което допринася за възобновения интерес към тях. Може би не е случайно това, че цялата филмография на гранд дамата на експлойтейшън киното Дорис Уишман, е издадена на DVD, докато филмите на Джон Форд не са.

Според вас той ли е най-успелият българин в САЩ?
Не бих казал, че е най-успелият българин в САЩ, но Апостолов определено е най-успелият българин в Холивуд... за когото не сте чували. Странно е, че в ерата на интернет и свободния достъп до информация името му е все още абсолютно непознато в родината му.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

20 въпроса: Тихомир Стоянов 20 въпроса: Тихомир Стоянов

С проекта Imaginary Archive Стоянов допринася към все още колебливия диалог за социалистическото минало и ранния Преход

23 май 2019, 539 прочитания

20 въпроса: Геновева Христова-Мъри 1 20 въпроса: Геновева Христова-Мъри

Съоснователка на Missia23, място, което събира хора от творческите индустрии и тех-специалисти от различни области

17 май 2019, 1488 прочитания

24 часа 7 дни

23 май 2019, 12089 прочитания

23 май 2019, 2761 прочитания

23 май 2019, 2174 прочитания

23 май 2019, 1830 прочитания

23 май 2019, 1633 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
Министерство на болката

Сам Родик, създателката на еротичните бутици Coco de Mer, иска да подарява свобода и да намалява страданието по света

Скъпа БНТ

Без публичност за финансовото състояние на БНТ конкурсът за генерален директор е безсмислен

И да паднат, и да бият...

Няколко дни преди края на кампанията за европейските избори победителят не е ясно очертан, но вече са ясни някои от промените, които ще настъпят след това

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Календар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и предстоящата седмица

По пътя с Инге Морат

Първата голяма ретроспективна изложба на австрийската фотографка е в италиански замък