С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Лица

27 9 фев 2012, 13:23, 15809 прочитания

Гражданинът S.

Режисьорът Йордан Тодоров с истинската история на Стивън Апостолоф, най-известния българин в Холивуд, герой на документалния му филм "Татко снима мръсни филми"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Нека да е кино

Третото издание на "Блок Кино" представя както популярни нови български филми, така и рядко показвани заглавия

27 юли 2018


Йордан Тодоров

Фотограф: Елена Героска

Вероятно е да срещнете Йордан Тодоров на алтернативно музикално парти с бяла тениска и слънчеви петдесетарски очила, от чиито тъмни стъкла няма да проличи, че наблюдава случващото се наоколо с остро внимание. Ако не сте попадали на репортажите му във вестник "168 часа" (2002 – 2008 г.), някои от многото му статии в L'Europeo, Vice, Abitare, Max и Amica и работата му в българското издание на сп. Rolling Stone до закриването му през август 2011 г., със сигурност сте запомнили документалния филм "Бетонни фараони" - визуално антропологическо изследване на бита и погребалните традиции на ромите калдараши. Продуциран от Мартичка Божилова (АГИТПРОП), първият български документален филм, финансиран от международния телевизионен канал HBO, е и дебют в документалистиката за Йордан.
Паралелно с работата си по "Бетонни фараони" 32-годишният режисьор работи по втория си документален филм - "Татко снима мръсни филми", отново продуциран от Мартичка Божилова. След пет години работа лентата е готова и ще се излъчи по време на XVI "София Филм Фест" като част от документалната състезателна програма.

Филмът е заснет в САЩ и разказва историята на Стивън Апостолоф (известен още като Ей Си Стивън) – един от най-известните режисьори на еротични филми в Холивуд. Той проследява рискованото бягство на Ей Си Стивън от комунистическа България през 40-те, живота и превратната му кариера в Холивуд, където заснема шестнадесет нискобюджетни еротични филма, отреждащи му почетно място в пантеона на ХХХ-movie културата. Екипът прави емоционални интервюта със семейството, колегите и приятелите на режисьора, примесени с колоритен архивен материал от епохата, новаторски използвани фотографии и завладяваща музика.
Световната премиера на "Татко снима мръсни филми" беше през април 2011 г. на престижния фестивал за документално кино Visions du Réel в Нион, Швейцария. Филмът е селектиран в конкурсната програма на повече от петнадесет международни фестивала, излъчен от няколко телевизионни канала, сред които Canvas (Белгия), SBS One (Австралия) и др., а през март ще бъде издаден на DVD от германската компания MindJazz Pictures.
Паралелно с премиерата на "Татко снима мръсни филми" ще излезе и биографията на Стивън Апостолоф, издадена от "Изток-Запад" и придружена от DVD на филма.



Кой е Стивън Апостолоф
Стефан С. Апостолов е роден на 25 февруари 1928 г. в Бургас. Учи в немската гимназия няколко години. Баща му е крупен търговец на риба и е съвсем естествено младият Апостолоф да ненавижда комунистите, погнали семейството му.
Когато е на 16, се присъединява към тайна група, бореща се срещу новоустановения комунистически режим. Апостолоф е съден за опитите си да сваля народната власт. В обвинителния акт престъплението му е описано като "тероризъм". Осъден е, но понеже е непълнолетен, лежи едва две години и половина в затвора, след което е освободен.
През 1948 г. успява да избяга от България, като се скрива във финландски товарен кораб. В турски териториални води е заловен и е хвърлен в затвора за няколко месеца с обвинението, че е български шпионин. След престой в Истанбул заминава за Париж. През 1950 г. вече е в Канада, две години по-късно се мести в Лос Анджелис, където започва да работи като чиновник в Bank of America.
Стартира кариерата си в киното през 1957 г. с продуцирания от него филм Journey to Freedom, в който разказва собствения си живот. Тогава се запознава с оператора Уилям Томпсън и с шведския актьор Тор Джонсън, но съдбоностна е срещата му със скандалния режисьор и сценарист Ед Ууд, познат от едноименния филм на Тим Бъртън с Джони Деп.
Режисьорският дебют и най-голям успех на Апостолоф e лентата Orgy of the Dead от 1965 г. със сценарий на Ууд. Тандемът прави още девет филма. Последния проект на Апостолоф – Hot Ice, е от 1978 г.
Режисьорът умира на 14 август 2005 г. в Мейса, щата Аризона (САЩ).

К
ога за пръв път разбрахте за Стивън Апостолоф, как научихте за него?
През лятото на 2005 г., когато получих мистериозен имейл, в който пишеше "Виж кой е снимал еротичните сценарии на Ед Ууд..."

С какво спечели интереса ви и защо решихте да направиш документален филм именно за него?
Апостолоф е larger than life, или както ми каза един от приятелите му, "ако Апостолоф не се беше родил, някой трябваше да седне и да го измисли." Бях провокиран най-вече от това, че доста подробности от живота му бяха забулени в мъгла – бил ли е във Френския чуждестранен легион в края на 40-те? Учил ли е в Сорбоната? Какви са били отношенията му с легендарния Ед Ууд, с който прави поредица  филми през 60-те и 70-те? Съществувал ли е въобще?
Когато започнах работа върху историята, работех в "168 часа" и първоначално исках да напиша репортаж, но главният редактор не хареса идеята. Тогава отидох при продуцентката Мартичка Божилова, която познавах бегло, и й разказах за идеята. Така още в края на 2005 г. започнахме да развиваме проекта. Впрочем Николай Пенчев, главният редактор, който отхвърли идеята, е споменат в благодарностите накрая като един от хората, помогнали за осъществяването на филма.

Как Апостолоф се налага в Холивуд?
Той пробива, драматизирайки собствената си история, във филм за легендарното студио Republic, чиято голяма звезда по онова време е Джон Уейн. Доколкото ми е известно, това е единственият случай в историята на Холивуд, в който 25-годишен емигрант, който никога преди това не е снимал филм, прави пълнометражен филм за живота си като продуцент.



Какво е семейството му? Как живее то сега?
Апостолоф е имал три жени и общо пет деца. Всички те днес имат семейства и живеят в Америка. Децата му никога не са го осъждали за това, което е правил, нито пък са се срамували. Напротив, винаги са се гордеели с това, което прави баща им. Особено днес, когато филмите му са част от т.нар. култово кино, чиито фенове са режисьори като Тарантино, Робърт Родригес, Илай Рот и др. Три от общо петте деца на режисьора ще дойдат специално за премиерата на филма ни, която ще се състои на тазгодишния "София Филм Фест". На премиерата бъде и Надежда Клайн – една от актрисите в "Оргията на мъртвите" - най-известния филм на Апостолоф.
Самият той се връща един-единствен път в България в началото на 90-те и остава потресен от разрухата, до която е докарана страната след 45 години управление от комунистите.

В какъв исторически контекст се развива работа на режисьора – какво е времето, в което твори в Америка?
Филмите му са като капсули на времето, запечатали 60-те и 70-те години. В тях има много референции към феномените от онова време – хипита, наркотици, свободна любов, еманципация на жените... Мисля, че именно дистанцията на времето прави неговите филми интересни. Филмите му допринасят за либерализирането на нравите и проправят пътя на хардкор порнографията към големия екран в началото на 70-те.
Снимки на Orgy of the Dead, 1965

Фотограф: АГИТПРОП, Stephen C. Apostolof Estate

Наричат го бащата на sexploitation cinema, разкажете ни повече за този термин.
Апостолоф е един от най-изявените режисьори на еротични филми в Щатите и е смятан за бащата на sexploitation жанра в киното. "Сексплойтейшън" киното е подвид на експлойтейшън киното. Терминът е комбинация от две думи – секс и експлоатация и както подсказва името, разчита на секса, за да вкара зрителите в салона. По същия начин съществува поджанр, наречен blaxploitation (филми като "Шафт", в които главните герои са чернокожи), nunsploitation (филми, в които главните герои са монахини), nazisploitation (филми, в които главните герои са нацисти) и т.н. Днес много, предимно американски, режисьори като Тарантино, Илай Рот, Робърт Родригес снимат филми в стилистиката на exploitation киното. Този тип филми също така имат множество фенове по целия свят. Според мен причините за възраждането на интереса към експлойтейшън киното трябва да бъдат търсени по-назад във времето, в дълбоките процеси на културен ревизионизъм, довели до преоткриването на Хичкок от френските критици в края на 50-те години и на майстора на холивудската мелодрама Дъглас Сърк през 70-те.
Повечето от т.нар. сексплойтейшън филми са издадени на видео още през 80-те години, а по-късно и на DVD, което допринася за възобновения интерес към тях. Може би не е случайно това, че цялата филмография на гранд дамата на експлойтейшън киното Дорис Уишман, е издадена на DVD, докато филмите на Джон Форд не са.

Според вас той ли е най-успелият българин в САЩ?
Не бих казал, че е най-успелият българин в САЩ, но Апостолов определено е най-успелият българин в Холивуд... за когото не сте чували. Странно е, че в ерата на интернет и свободния достъп до информация името му е все още абсолютно непознато в родината му.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Какви са вашите отношения с парите
Покажете как харчите и ще ви кажем какъв герой сте

Разберете ТУК

Разбирате ли се добре с парите?



Прост въпрос, чийто отговор обаче често затруднява. За някои хора парите са просто символ за личен или професионален успех. Други ги възприемат като средство за по-висок социален статус и неговата демонстрация без значение дали са щастливи или не.

Направете този бърз и забавен тест, за да разберете какъв герой сте, как харчите, какви са рисковете и как да подобрите отношенията с парите си.


capital.bg/partners/unicredit

Прочетете и това

Уроци по футуризъм Уроци по футуризъм

Датският дизайнер Микел Кристофер и "лабораторията за бъдещ живот" SPACE10

21 ное 2018, 565 прочитания

20 въпроса: Мария Касимова 20 въпроса: Мария Касимова

Най-новата й книга - "Балканска рапсодия" (изд. "Колибри"), излезе тази есен

16 ное 2018, 6715 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
Апокалипсис след малко

Колкото повече се бориш със системата, толкова повече я развиваш, казва визуалният артист Петко Дурмана. Разсъждаваме заедно на всякакви теми, но най-вече за това как се прави мащабно изкуство в невъзможна среда

Годината, в която телевизия "Алма матер" стана известна

Университетът замрази договора си с външния продуцент, който щеше да създава програма за канала

Догодина - нов главен прокурор и 10 млрд. лв.

Който управлява през 2019 г., ще участва в избора на заместник на Цацаров и разпределянето на скъпи поръчки

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Живот след живота

Режисьорката Петя Накова за новия си роман, в който документира битката с рака на гърдата

Ния от 9 до 5

Петата самостоятелна изложба на създателката на Water Tower Art Fest Ния Пушкарова е арт експеримент с отворено студио

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 17.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Нов вицепремиер в кабинета; ЕК срещу Италия заради бюджета

Емисия

DAILY @7PM // 21.11.2018 Прочетете