Нищо лично
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нищо лично

Нищо лично

Можеш да си смениш името или религията, но не и да се откажеш от гугъл, твърди испанският експерт и бизнесмен Алехандро Суарес Санчес-Оканя

8843 прочитания

Провери в гугъл. Все по-често прибягваме до този съвет, когато ни е необходимо да си опресним паметта или да научим нещо ново. Бързата, леснодостъпна, изобилна и преди всичко безплатна информация, която интернет търсачката ни връща услужливо само с едно кликване, е спасителен вариант в много ситуации. Гугъл справките вече са неделима част както от професионалното, така и от личното ни всекидневие. "След като гугъл знае всичко за теб, не мислиш ли, че би трябвало и ти да научиш нещо за него?", пита испанският бизнесмен и експерт в областта на технологиите Алехандро Суарес Санчес-Оканя в книгата си Desnudando a Google ("Разголвайки гугъл", изд. Deusto). Първата си компания той основава през 1998 г., а оттогава е частен инвеститор и консултант в различни области – интернет, биотехнологии, медии. Вицепрезидент е на Испанската асоциация на инвеститорите и бизнесмените в интернет. В книгата му невинаги ясни за потребителите понятия като неприкосновеност на личния живот и защита на личните данни придобиват реални измерения. А разказаната от него история на гугъл е пълна със светлосенки и стряскаща информация не само за това, което компанията прави, а и за това, което би могла да предприеме в бъдеще с нашите данни. Първо, гугъл не е просто най-полезната и използвана интернет търсачка, а една от най-големите технологични компания в света. Второ, за гугъл не сме голямата риба, а стръвта, чрез която да улови повече рекламодатели. Трето, гугъл знае за нас далеч не само базовите данни, необходими за регистрация, а следи (почти) всяка наша стъпка в глобалната мрежа. Изводите на автора не са оптимистични. Гугъл придружава всеки един от нас всеки ден от живота ни, независимо дали това ни харесва или не, твърди той. Спасение от подобна натрапчивост скоро не се предвижда. А съветите за това как евентуално бихме могли по-умело да прескачаме рисковете, които глобалната мрежа крие, не стигат много по-далеч от старото и изпробвано "Имайте едно наум".Ето че преди дни и еврокомисарят по въпросите на правосъдието Вивиан Рединг заяви, че новата политиката за съхранение на лични данни противоречи на европейското законодателство.

Повечето хора като потребители не сме особено наясно с рисковете на гугъл или други интернет услуги, като например социалните мрежи. А според вас има защо да се притесняваме.

Съществуват много опасности, но не ги осъзнаваме. Ние сме последното поколение на дигитални имигранти и възприемаме технологиите светкавично. Ползваме ги почти автоматично, буквално се нахвърляме върху тях, защото се боим да останем извън тях. Така в повечето случаи пропускаме да си зададем правилните въпроси. Дори не се спираме да се запитаме какви са рисковете за нашата сигурност и неприкосновеността на личните ни данни.

Като цяло не се чувстваме използвани неправомерно, когато получаваме полезни услуги. Какво пропускаме?

Най-голямата заблуда е, че за гугъл сме рибата, когато всъщност сме стръвта, с която да лови рекламодатели. Мислим наивно, че те създават страхотни продукти и услуги просто за да се възползваме от тях. На пръв поглед изглежда, че са гратис, но всичко си има цена. Те са просто уловката, за да създадем гигантски архив с личните си данни, които сами предоставяме и с които гугъл прави бизнес.

Да кажем, че до момента, в който ни използват за чисто рекламни цели, потребителите сме готови да се съгласим. Каква би била следващата стъпка?

Много по-стряскаща. Представете си, че тези данни започнат да бъдат използвани за други цели. Гугъл ни успокоява, че няма да продава нашата информация, но самото обещание звучи много наивно, те действително нямат интерес да я продават, защото биха престанали да бъдат необходимият посредник. Затова просто я дават под наем. Би трябвало доста да ни притеснява въпросът какво биха могли да предприемат не само компании, а и определени хора, имащи достъп до тази информация. Гугъл трябва да ни гарантира, че нашите данни са действително защитени, а в момента въобще не е така.

Дайте ни някакъв пример за подобно използване против интересите ни.

ЦРУ и Националната агенция по сигурност на САЩ имат по закон право на достъп до всякаква информация и се знае, че гугъл им е предоставяла информация за лични профили от цяла Европа без никакъв проблем. Американското правителство може да следи всичко това без необходимостта дори от съдебно разрешение.

В книгата твърдите, че човек може да скрие извънбрачна връзка от партньора си, но не и от гугъл.

Колкото повече продукти използвате, толкова повече знаят за вас. Що се отнася до личните данни, джимейл е един от най-стряскащите продукти в света. Не можете да скриете от гугъл, ако имате любовна връзка. Напротив, сканирайки автоматично електронната ви поща, те ще ви предложат например реклама на цветарница или оферта за вълнуващ романтичен уикенд. Всеки може да изпробва как, след като е ползвал електронната си поща, когато после влиза в уебсайтове с реклами на гугъл започва да получава свързана с профила си реклама. Не ви ли учудва, че тя има общо с услугите, които сте ползвали и дори с темите, за които става въпрос в собствените ви имейли? Гугъл колекционира всякакъв тип лична информация в персонален файл за повече от един милиард души. Твърдят, че те са "добрите" и няма да я използват злонамерено. Но реалността е, че те са единствената компания в света, разполагаща с тази много деликатна информация.

Според вас продаваме ли душата си на дявола?

Де да я продавахме, на практика я подаряваме, без да си даваме сметка за това. Преотстъпваме огромно количество информация, без дори да ни хрумва колко е ценна. Не можем да си представим колко много знаят за нас.

Да кажем, че искаме да се изплъзнем от властта на гугъл. Това възможно ли е?

В началото гугъл беше една търсачка, а в момента вече е истинско чудовище, огромна технологична компания с интереси в хиляди фирми от стотици сектори. Гугъл е много далеч от идеите, с които беше създадена компанията. Пуснали са своите пипала практически във всяка индустрия по света.

Често същото казват и за Ватикана.

Но човек все пак може да се откаже от Ватикана, защото въпреки всичко не е монопол, докато от гугъл не може да се откаже на практика никога. Всеки път, когато ползваме компютър, отваряме електронната поща или търсим информация, сме зависими от тази компания, включително и на мобилните си телефони. Невъзможно е да избягаш от гугъл. Днес гугъл нерядко е синоним на интернет. Може да чуете тийнейджър да казва, че ще влезе в гугъл, когато реално има предвид интернет. Възможно е да си сменим дори религията, ако решим, но не и да се изплъзнем от пипалата на гугъл. Дори и да си промените името, гугъл ще го разбере.

И все пак нищо не е вечно. Виждате ли възможност някой да намали тази огромна власт?

Скоро това няма как да стане. Големият и единствен конкурент на гугъл е фейсбук, който е също толкова агресивен по отношение на личните данни, но има и съществени разлики. Да кажем, че фейсбук днес е това, което беше гугъл през 2004 г., т.е. излиза на борсата и има нужда от капитали. Разполагат с лична информация за потребителите, която е също толкова ценна, колкото и тази на гугъл. За първи път друга компания разполага с подобни данни. Фейсбук обаче е затворена система, човек може да изтрие профила си и така престава да подава нова информация. А за да спреш да подхранваш гугъл, трябва направо да престанеш изобщо да влизаш в интернет.

Какво прогнозирате, че ще дойде след гугъл?

Хегемонията им в света на технологиите ще продължи много години. През 80-те надмощието беше за Ай Би Ем, през 90-те - за "Майкрософт". Монополът на гугъл ще надскочи глобалното значение на тези компании.

Не криете, че и вие често изпитвате любов-омраза към гугъл?

Аз бях един от милионите фенове на гугъл по света, работил съм с тях, вярвах безрезервно във всичките им продукти, в идеалите на няколко млади и ентусиазирани предприемачи. Но с времето и най-вече откакто са на борсата, виждам как постепенно се отказват от всичко, което обещаваха. Промениха се по радикален начин, отказвайки се по пътя от принципите си. Запознах се с тях, когато имаха двеста служители, днес са трийсет хиляди в цял свят.

Не мислите ли обаче, че тези положителни и негативни страни са валидни за всяка голяма компания?

Различното е, че гугъл живее в идилична връзка с милиони потребители на интернет и в началото ни гарантираха, че те представляват положителната промяна, че са различна компания, която не се ръководи изцяло от желанието за печалба. Издигнаха лозунга си Don’t Be Evil ("Не бъди зъл") и това им даваше морално право да критикуват други корпорации като "Майкрософт" или дори европейски правителства, когато някой съдия искаше изтеглянето на определено съдържание от интернет. Гугъл ни убеди, че е един от нас. Най-вече между 2005 и 2009 г. тези идеи започнаха да се променят и много от хората, които повярвахме всичко в началото, се отдръпнахме. Не се учудваме, когато "Майкрософт" и "Яху" отиват в Китай да печелят пари, но сме разочаровани, когато същото прави и гугъл, след като с години заявяваха, че никога няма да цензурират съдържание и че няма да пресекат определени тънки червени линии. Гугъл беше поел морален ангажимент към своите потребители, заради който се бяхме влюбили в тях.

Допускате ли възможността да сте сбъркали в преценките си?

Няма как да съм сбъркал, става въпрос за факти и случили се вече събития, както и за неща, които те самите признават. Но определено много бих се радвал гугъл да се върне към произхода си, както спомена и един от основателите Лари Пейдж, когато беше назначен за изпълнителен директор миналата година. Той каза, че иска да възроди духа от началото, т.е. индиректно призна, че този дух се е загубил през годините.

Вие лично продължавате ли да ползвате Гугъл, или открихте някаква алтернатива?

Дори не се опитвам да се спася. Някои от продуктите им като джимейл, самата търсачка, календара и картите ми се струват незаменими във всекидневието ми, не знам да има достатъчно добра и надеждна алтернатива.

Какво съветвате близките и приятелите си за боравенето с интернет?

Най-разумното е да се замисли човек колко са важни личните му данни. В повечето случаи хората казват, че не се притесняват, защото няма какво да крият. И все пак внимавайте повече, когато пращате имейл, качвате снимки и въобще когато сте в интернет, за да не рискувате прекалено много.

Коя е добрата новина? Ако я има...

Добрата новина за момента е, че гугъл, който знае всичко и се намира навсякъде, още не е прекрачил най-опасните граници и все още е запазил част от онзи дух от началото, в който всички се влюбихме.

Провери в гугъл. Все по-често прибягваме до този съвет, когато ни е необходимо да си опресним паметта или да научим нещо ново. Бързата, леснодостъпна, изобилна и преди всичко безплатна информация, която интернет търсачката ни връща услужливо само с едно кликване, е спасителен вариант в много ситуации. Гугъл справките вече са неделима част както от професионалното, така и от личното ни всекидневие. "След като гугъл знае всичко за теб, не мислиш ли, че би трябвало и ти да научиш нещо за него?", пита испанският бизнесмен и експерт в областта на технологиите Алехандро Суарес Санчес-Оканя в книгата си Desnudando a Google ("Разголвайки гугъл", изд. Deusto). Първата си компания той основава през 1998 г., а оттогава е частен инвеститор и консултант в различни области – интернет, биотехнологии, медии. Вицепрезидент е на Испанската асоциация на инвеститорите и бизнесмените в интернет. В книгата му невинаги ясни за потребителите понятия като неприкосновеност на личния живот и защита на личните данни придобиват реални измерения. А разказаната от него история на гугъл е пълна със светлосенки и стряскаща информация не само за това, което компанията прави, а и за това, което би могла да предприеме в бъдеще с нашите данни. Първо, гугъл не е просто най-полезната и използвана интернет търсачка, а една от най-големите технологични компания в света. Второ, за гугъл не сме голямата риба, а стръвта, чрез която да улови повече рекламодатели. Трето, гугъл знае за нас далеч не само базовите данни, необходими за регистрация, а следи (почти) всяка наша стъпка в глобалната мрежа. Изводите на автора не са оптимистични. Гугъл придружава всеки един от нас всеки ден от живота ни, независимо дали това ни харесва или не, твърди той. Спасение от подобна натрапчивост скоро не се предвижда. А съветите за това как евентуално бихме могли по-умело да прескачаме рисковете, които глобалната мрежа крие, не стигат много по-далеч от старото и изпробвано "Имайте едно наум".Ето че преди дни и еврокомисарят по въпросите на правосъдието Вивиан Рединг заяви, че новата политиката за съхранение на лични данни противоречи на европейското законодателство.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    damianrm avatar :-P
    damianrm

    Гоогле , майкрософт и скайп са единствените компании които имат реална добавена стойност. За мене ползата определено е в пъти по-голяма от вредата ! Фасебоок, игрите - до няколко години ще са на бунището. Гоогле земя е ВЕЛИКО ..за 1 мин. може да видиш къде е човека който ти е писал емаил и е казал аз съм от примерно Тринидад и Тобаго. И не само да видиш къде на картата е - а и снимки от града да видиш ...

    Вредата има лесен начин да се намали - личния живот го водиш в реалния свят, а не е виртуалния и готово! Просто като 2 и 2 = 4 !
    Това че болшиниството хора намиратъ погрешно заместител на реални коминикации в виртуалното си е техен проблем! Както се казва - овцете са за стригане ... родили са се овце пък се оплакват че ги стригат. хехе :-)

  • 2
    gradushka avatar :-|
    gradushka

    ето една търсачка, която не събира лични данни:
    http://duckduckgo.com/

  • 3
    e_mil avatar :-|
    tamada

    "Някои от продуктите им като джимейл, самата търсачка, календара и картите ми се струват незаменими във всекидневието ми, не знам да има достатъчно добра и надеждна алтернатива."

    Просто още един "експерт", който се е омързеливил чрез Гугъл. Да си повериш календара или цялата поща на безплатната услуга на някаква чужда фирма, пък била тя и най-голямата... това е глупост. Що се отнася до търсенето - ако утре Гугъл спре, всички обикновени потребители ще се прехвърлят на Yahoo или Bing и ще установят, че вършат същата работа. Нещо повече - при тях работят същите кодове за търсене както при Гугъл.
    Единствено Street View няма заместител, но не навсякъде. Ако на човек му трябва някой голям руски град, например, то Гугъл няма да помогне. Картите на Яндекс са по-богати, работят по-бързо и са с по-качествени снимки.

  • 4
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    Няма никакъв проблем да си живеем и без интернет, просто сега я караме по навик. Аз например имам дни наред без влизане в нета и да си призная, изобщо не ми липсва нищо от него, особено ако съм сред роднини или из природата. По кофти е за хората, които работят чрез него, защото нямат друга алтернатива... въпрос на глобализация.

  • 5
    stanislav22 avatar :-|
    stttt

    тъкмо си помислих, че ще прочета нещо смислено , а то поредните сълзливи словоизлияния колко сме били следени в интеренет.. ми следени сме.. добро утро.. свиквайте и по-зле ще става

  • 6
    dearleader avatar :-P
    JR Ewing

    А вие боравите ли в интернет?

  • 7
    izabell avatar :-|
    izabell

    Дошло е време да е въведе и Данък Гугъл и на Туитърите,всяка държава да си припира от оборота на потребителите.Саркози ще успееш ли.

  • 8
    tsonkooo avatar :-|
    Тsonkooo

    Е, чак пък толкова!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.