С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Лица

10 19 апр 2012, 12:40, 12447 прочитания

Ликвидност и красота

Художникът Хубен Черкелов за парите в изкуството

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Възможно е да сте срещали името му, изписано върху фасадите на някои сгради в София - "Косьо, Хубен, Тушев", но преди повече от десет години. Тогава художникът Хубен Черкелов е един от основателите на галерия XXL и съществена част от артистичния кръг около нея, известен с провокативното си изкуство. В края на миналия век той и съмишлениците му преценяват, че имат "повече бензин в резервоара", отколкото е пътят за развитие в страната ни, и решават да прелетят океана, за да се установят в Ню Йорк, и така стават представители на поколението, което по думите му "избяга от България".

Днес Хубен Черкелов се връща за пръв път тук след единадесетгодишно отсъствие и никаква носталгия.


Пристигнал е преди два дни и е под медийна обсада заради участието му на биеналето за съвременно изкуство във Венеция и изложбите му в София. Срещаме се в Докторската градина в ранния следобед, седим на една пейка и го наблюдаваме как уж е спокоен, но не е в покой, а през цялото време променя позата си сякаш търси най-подходящата гледна точка, докато оглежда пейзажа.
Bulgaria, 100 Leva, after The Circle of Life, by Zaharii Zograf

Фотограф: Хубен Черкелов

Хубен рисува пари

Както отбелязва Георги Тенев в едноименния документален филм, посветен на работата на художника, Хубен рисува пари. За картините си той използва детайли от изображенията на монети и банкноти от различни държави, които пренася в уголемен мащаб върху платна. Категорично комерсиален е и не се притеснява да го заяви, напротив - вярва, че това значи да си искрен, и нарича другите артисти, които се дистанцират от материалното, екстрасенси: "Като чуя, че някой говори така, най-вероятно е мошеник или екстрасенс, твърди той и продължава. Това е една удобна форма на бягство от отговорност: "Аз съм този извисен човек, а вие нищо не разбирате." Така се изгражда един тип йерархия, а аз мисля, че в изкуството не трябва да има йерархия - ето, това е моята картина и аз се опитвам да я направя максимално достъпна за зрителя, да не посочва с пръст."

Според мирогледа на Черкелов изкуството задължително трябва да общува с публиката, да предизвиква реакция. По някакъв начин остава верен на идеята си да скандализира, но вече смята за шокиращ аудиторията самия факт, че за работите му има добър пазар: "Мисля, че за хората е по-авангардно и новаторско, ако дойда и успея да продам картини за 150 хиляди лева, отколкото да се съблека и да кажа: "Аз съм голям авангардист, вие нищо не разбирате."
50 Francs, Foil and Acrylic on Canvas

Фотограф: Хубен Черкелов

За да схванем по-добре историята му, се връщаме в 1970 г. в Кърджали. Той е роден в "малко артистично семейство" - далечни роднини на актьора Георги Черкелов. Ключовата фигура за младия художник във фамилията обаче е братовчед му, който е график и му дава първите уроци по рисуване, защото единствено в тази дейност малкият Хубен се чувствал по-добър от голямата си сестра. По същото време братовчедът Михаил Замов е и директор на местната градска галерия: "Винаги съм ходил в галерията да го виждам, спомня си Хубен, и затова нямам никакъв страх от музеи и институции, които се занимават с изкуство. За мен да излагам в Bronx Museum е нещо естествено, в рамките на нормалното, не ги считам за постижения тези работи и смятам, че всеки човек трябва да възприема така изкуството и галериите – не като нещо, което интимидира хората, а като нещо, което създава добро чувство и дава нещо повече." За свое най-голямо постижение определя способността си да комуникира с хората чрез изкуството и това да му носи удоволствие. Нататък щрихираме Художествената гимназия в Казанлък, кратък флирт с хеви метъл сцената ("дори с моите съученици имахме собственна black метал група"), казарма, живопис в Амстердам и в Художествената академия в София, XXL и стигаме до началото на милениума в Ню Йорк.



Черкелов разказва, че случайността им помага с Тушев да започнат работа още на първия ден от пристигането си при Джеф Кунс, късмет е и когато открива студиото в Бронкс. Останалото е методичен труд: "Може да е шокиращо, но аз съм много голям нещастник, смее се той, но е сериозен. Ако има нещо неприятно да се случи, ще ми се случи и затова трябва много да внимавам." Предпазлив е за всякакви леки битови злополуки - да не го блъсне кола например. Няма шофьорска книжка. "През цялото време внимавам, внимавам, внимавам и това нещо ми е изградило много сложни трудови навици - постоянно работя адски много, защото знам, че ако работя по-малко, няма да стане. Ако не ги направя днес тези екстра два часа, знам, че няма да проработи. Тези картини с толкова натрупана маслена боя - решил съм, че колкото повече дам, е повече - more is more, нали?"

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Какви са вашите отношения с парите
Покажете как харчите и ще ви кажем какъв герой сте

Разберете ТУК

Разбирате ли се добре с парите?



Прост въпрос, чийто отговор обаче често затруднява. За някои хора парите са просто символ за личен или професионален успех. Други ги възприемат като средство за по-висок социален статус и неговата демонстрация без значение дали са щастливи или не.

Направете този бърз и забавен тест, за да разберете какъв герой сте, как харчите, какви са рисковете и как да подобрите отношенията с парите си.


capital.bg/partners/unicredit

Прочетете и това

Уроци по футуризъм Уроци по футуризъм

Датският дизайнер Микел Кристофер и "лабораторията за бъдещ живот" SPACE10

21 ное 2018, 389 прочитания

20 въпроса: Мария Касимова 20 въпроса: Мария Касимова

Най-новата й книга - "Балканска рапсодия" (изд. "Колибри"), излезе тази есен

16 ное 2018, 6589 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
Time to Shine

За една българска художничка и една австрийска награда

Защо се задавя германският мотор

Германия трябва да използва момента да се подготви за пренастройване на икономиката си сега, докато растежът още е солиден и демографската криза не се усеща силно

Дизелът залязва на изток

Забраните за стари дизели в западноевропейски градове се превръщат в износ на мръсен въздух към Източна Европа, а решенията трябва да се взимат и на двете места

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Звезда и половина

Историкът Уилям Юинг за ретроспективата на легендарния фотограф Арнолд Нюман в София

20 въпроса: Мария Касимова

Най-новата й книга - "Балканска рапсодия" (изд. "Колибри"), излезе тази есен

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 17.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Кои са най-растящите IT компании, ще има лимити по "Гражданска отговорност", паркът на основателите на "Телерик" расте с нова сграда

Емисия

DAILY @7AM // 21.11.2018 Прочетете