С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Лица

10 6 дек 2012, 13:33, 30573 прочитания

Да бъдеш 100 кила

Десет часа с най-скандалния български рапър

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


100 кила бута 30 лева в ръката ми с инструкцията да взема по две бройки от всяко безалкохолно, предлагано на бара, и ме инструктира да говоря на хората, които срещна по пътя лоши неща за него – поредната проява на саркастичното му чувство за хумор.

Намирам се в бекстейджа на "Парти център 4 км". Имам червена гривна на китката, която дава възможност да стоя във VIP зоната с актуалните за вечерта звезди – Ogi23, The Top Stoppers, Ъпсурт, 100 кила и много диджеи. Малко преди да тръгна от вкъщи, фейсбук страницата на събитието показваше, че общият концерт "Нещо страшно" ще бъде посетен от 2015 души. Поне 100 от очакваните тийнеджъри са се заредили под дъжда още в 18.00 ч., останалите изпълват пространството на голямата зала постепенно и в 21.00 ч. то е натъпкано почти до край.


Китаристът на Ogi23 лежи на дивана, два интернет канала чакат да вземат интервю от 100 кила. Уговорката е ясна – правят блиц, изборът на думи е свободен, важното е да няма цигара в кадър. Явор Янакиев, или 100 кила, напоследък се появява в ефира на обществените телевизии и уебпространството все по-често, основно заради музикалните си колаборации с по-популярни артисти като Лора Караджова ("Цяла нощ"; ремикс на "Спуснати завеси"), Бобо ("Виновен"), 2/3 от Ъпсурт ("Кради, кради") и парчето System от саунтрака на филма "Пистолет, куфар и 3 смърдящи варела", впрочем единствените песни с негово участие, максимално "изчистени" за чувствителния слух.

На повърхността изглежда, че се е появил внезапно, но дирите му откриваме още през ноември 2001 г. в един от броевете на списание "Егоист", посветен на турнето на Мишо Шамара. Оттогава досега Килата (прякорът идва от варненски жаргонен израз "толкова ме натовари, все едно имам сто кила на гърба" и няма нищо общо с телесната му маса) е в блажения ъндърграуд – пее и пише, каквото си поиска. Затова и творчеството му провокира двуполюсно – или го аплодираш, или се молиш да го сполети бързо нещастие. Един от най-популярните клипове на варненеца от кв. "Аспарухово" с 1 541 725 гледания в Youtube, носи името "П*ки по масата". (след дуета с Лора Караджова – 3 071 994 и общата песен с Бат Венци, Goodslav и Buch – 3 037 316), заглавие, което автоматично привлича войни от врагове най-малко в лицето на всички родители. В сравнение с цялостното му творчество сюжетът около куплета на песента "Бяло, зелено, червено" на Мишо Шамара и партия ГЕРБ "От трите цвята най-много обичам бялото./ Зеленото го пуша и съм high. / Не прекалявам с нищо, щото I don't wanna die, die./ Червеното е като мензис, като кисела мацка с Тойота Авенсис" и "Не вярвам в ГЕРБ, но вярвам на герба", изглежда като детска закачка. Например: "Във кенефа на бара със Слави смъркаме кока/ аз черпя от моята стока.... Како, како, друсай дупе във Монако/ за купон е време вече/ на яхта със Милен Велчев./ Хей, бейбе, искам твоят анус. / Да прави баунс" (Bounce)или "Кока-кока хап-хап / искаш, искаш пак, пак / да ти делна цак-цак / куките им е fuck fuck" (Bom Bom Bom); и още: "Раста крии се в храс, / скришум пушим фас, / с жан тонко фас, п*тката кваз / занимавам се с п*тки мънички, / мажа се с крем против гъбички. / А ти лекувай си трипера шото тука почва припева" (П*ки по масата)

За ужас на моралистите, всяко участие на рапъра, който отказва да спомене точната си възраст, "защото е постно и става като някакъв лексикон", пълни заведенията догоре, независимо от мястото и деня на партито. Килата привлича със специфичния си дрезгав тембър ала Лил Уейн – Бъста Раймс, с факта, че не му пука и говори свободно за всичко, освен това е забележителен шоумен.



Килата е изморен, пристига след лайв в Бургас, предишната вечер е бил в Пловдив. "В Бургас снощи бях в един клуб – разказва на всички в стаята – имаше 500 човека, направо бях като Мадона, човек! Стоя с пет охрани отпред и отзад, те бутат другите да ми изпразват коридор. Целият клуб нафрашкан догоре – от най-големия пръдльо, дето си слага качулката, върви по улиците с ръце в джобовете и вика "Е*л съм го тоя Килата, ко' кат имам 6 лева, ай ше отида!" до най-нацепените батки. И само жени, хора, аз се побърках!"

В продължение на четири часа – от влизането си в "4 километър" до качването на сцената, Килата не си подава носа от бекстейджа. През това време на сцената Ogi23 подгряват публиката и се впускат в провокативна интеракция: "Сложили сте прическите, гледам, изкурвили сте се, както се казва…" Посетителите на средна възраст 20 години биват посрещнати на входа с три броя презервативи, което идеално се връзва със следващата реплика от бандата – за всяко момче ще има по една пияна тийнеджърка. На бара върви бирата от 3 лева, в тоалетната се разнася лек мирис на марихуана, а сред останалите думи, ехтящи от микрофона, дочувам няколко анатомични органа, сексуална ориентация и стандарта – "ръцете горе", "има ли луди" и т.н.

Още малко и човек с възраст около и над средната да си помисли, че светът наистина се е запътил към сигурна гибел, но добре облечените момичета и момчета по гуменки не показват никаква особена емоция – за тях това е повече от нормално. "Моят к*р" на The Top Stoppers просто е българският вариант на песента на Mickey Avalon – My Dick. Вечерта протича така, все едно организаторите са поставили изрично условие всички нецензурни думи, познати на българина, да бъдат изредени. В обкръжението на амбициозните млади рапъри излизането на "Ъпсурт" носи шокираща интелигентност и поетичност, цензурата е игнорирана и тук, за сметка на това "лошите думи" са употребени за впечатляващо социално послание.

Малко преди да излезе на сцената, с Килата потвърждаваме уговорката – след участието на "4 км", веднага хукваме за клуб "Марсилия" в Студентски град. Здравият ми разум никога не би ме подкрепил за подобна атракция, но пък любопитството ме кара да видя дали наистина публиката приема рапъра така възторжено. Между димната завеса, от която, както 100 кила казва – се носи онзи хубав 60-тарски дух, той мисли за организацията и види ли обектив, е готов да застане във всяка секунда в поза за снимка.

Изключително артистичен и с изградена концепция за присъствието си сред масата, 100 кила се определя като self-made артист. В музиката си той е издател, продуцент, автор, изпълнител. Работи с няколко бийтмейкъра (основно с Големия Вальо, Rap-A-holic и др.) и участва във всяка част от производството на песните си, които често тръгват от негова идея и постепенно се развиват със знанията на другите. Казвам му, че преди да изляза от вкъщи, съм гледала на записа негово гостуване в TV7, завършващо с лек скандал и атака от страна на водещите. Те искат обяснение дали 100 кила се е подиграл с образа на Исус Христос във видеото "Кради, кради" (реж. Валери Милев) или с две думи – какво послание, за Бога, си мисли, че изпраща на публиката. Смятам, че е разбираемо, казвам му, в крайна сметка, когато в почти всяка твоя песен присъстват думи като влажни каки, бомбони, кучки, к*ви, к*р и т.н, не се очаква всички да те обожават? "Имал съм и други негативни реакции – обяснява ми с уплах в очите – например засякох в интернет, че има една жена, която ме обижда открито в различни коментари. Тя не разбира, че аз съм role model – мога да бъда това, което някой, който слуша, би искал да бъде, или това, което не иска да бъде. Има два типа хора: такива, които ще кажат – ооо, така ли, искам и аз да бъда такъв, и други, които ще виждат какъв не трябва да бъдеш, ще искат да ме избягват. Истината обаче е, че всеки иска да е лош… сещаш ли се? Да, аз съм си лош, но съм успял да се погледна отстрани и съм осъзнал, че не съм прав за много неща. Но това е животът – виж колко е трудно да водиш нормално съществуване в България – трудностите се отразяват първо на социално слабите, после на обучението, оттам на качеството на работна ръка, на мечтите и целите ти и накрая на цялата ти кариера. Ежедневието ти е изпълнено с достатъчно примери, които казват – ето, виж, той е с две висши образования, а дава нощна смяна в денонощния магазин. Аз, като съм се видял отстрани, съм разбрал, че обучението няма да ми даде това, което целя, и съм се хванал да работя много преди това някой да ми даде китап, че съм годен да свърша работа."

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

20 въпроса: Геновева Христова-Мъри 1 20 въпроса: Геновева Христова-Мъри

Съоснователка на Missia23, място, което събира хора от творческите индустрии и тех-специалисти от различни области

17 май 2019, 1427 прочитания

Работохолици до доказване на противното Работохолици до доказване на противното

Марк Грифитс, професор по поведенческо пристрастяване и директор на звено за изследване на хазарта в Nottingham Trent University

17 май 2019, 2752 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
Детайли: Галя Дзанато

Да летиш в облака

Стефан Бумов, съосновател и главен оперативен директор на HeleCloud

Бай Ганьо - европейски прокурор

Европейската прокуратура е уникална възможност за България да получи независим разследващ орган по корупцията

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Фотографът на печалния образ

Изложбата "Изгнания" на документиралия Пражката пролет Йозеф Куделка за пръв път напуска Париж, за да гостува в София

Кино: "Щастливия Лазаро"

С фантазия и щедро сърце срещу неправдите в света