С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Лица

13 24 яну 2013, 17:49, 10243 прочитания

Човекът, който поръчва музиката

Кирил Здравков, собственикът на един от водещите дигитални дистрибутори в Европа KVZ Music, за бъдещето на традиционното разпространение на музика, българските артисти и очакванията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Фотограф:

Преди дни "Ню Йорк Таймс" публикува статия, посветена на бъдещето на големите вериги магазини за музикални и видео продукти в Европа. Медията цитира факти и числа, които показват, че физическите места за продажба на музика и филми скоро ще са отживелица и всичко се пренася във виртуалния свят. 
В началото на януари френският Virgin Megastore обяви неплатежоспособност – магазинът е на ръба на оцеляването, а стотици негови служители излизат на стачка. Ситуацията в HMV, Англия и Fnac, Италия и е идентична. Причината е една – цифровата музика прави значителен пробив в Европа, няколко години след като е покорила САЩ. Продажбата на компакт дискове, цифрови услуги и други, поръчани през Amazon.com и iTunes например, увеличава онлайн разпространението, което според The New York Times в момента представлява 73.5% от продажбите на музика и видео във Великобритания за миналата година. Числата може да нараснат до 90 % в края на 2015 г., прогнозират анализатори.

По всичко личи, че музикалният бизнес се трансформира с все по-бързи темпове и старите канали не работят. За това какво се случва в цифровия свят на музиката, говорим с Кирил Здравков, собственик на един от водещите дигитални дистрибутори в Европа.


Традиционно разпространяващата се музика на физически носители ще се превърне в хоби за колекционери и за въодушевени фенове, непосредствено след посещението им на концерт, смята Кирил Здравков. Във Виена, където е ситуиран българинът, eдна от най-големите мрежи музикални магазини за Virgin Megastore също е затворила врати, наред с много други по-малки магазини. "Това, че персоналът не си е получил заплатите говори само за това колко слаби продажбите на физически дискове е имало през последните години преди фалита на музикалните вериги", казва Здравков. Закриването на подобни магазини обаче не може да се тълкува като заплаха за културната идентичност, или "поробване" на местните европейски вкусове от американския масов продукт, каквито опасения бяха цитилани на страниците на The New York Times. "Компакт дискове се продават и онлайн в amazon.com, towerrecords.com, cdbaby.com и т.н. Просто физическият магазин се прескача като такъв и потребителят може да си поръча продукта онлайн. Цензура на културата няма, точно обратното – интернет технологиите съдействат за светкавичното разпространение на информация и културен обмен. Ако има някакви други тенденции, които се наблюдават в тази бизнес посока, то е все по-голямото навлизане на музиката в Streаming Mobile Entertainment", казва Кирил.

На един клик разстояние

Кирил Здравков живее и работи във Виена от 20 години. Завършил е Първа английска гимназия, след която кандидатства в Консерваторията в австрийската столица с джаз вокали. Остава да живее и се развива там – минава през различни занимания като преподаване на пиано, бизнес с недвижими имоти, пее джаз, композира песни и участва в редица концерти. Преди повече от пет години решава са създаде компания за дигитално разпространение на музика и да се грижи за други артисти. Така се появява KVZ (Кирил Валери Здравков), която в момента представлява каталозите на над 650 музикални компании и дистрибутира над 70 000 музикални заглавия от цял свят.



Основна роля за развитието на проекта изиграва сключването на договор с iTunes през 2007 г. за доставяне на музикално съдържание от Източна Европа, "въпрос на супер шанс" за Кирил, който му отваря вратите за други контакти – към него се присъединяват Amazon, Spotify, Nokia, VEVO, YouTube, Google Music, Beatport, Juno, AT&T, Rdio, 7 Digital, Deezer и още множество други реномирани и легални онлайн музикални платформи. KVZ е и член на Online Grammy Voting Community, което дава право да предлага артисти за номинации на централното жури на Grammy Awards.

Според Кирил, дистрибутор се става с много работа, известна доза късмет и бизнес принципи, които се отстояват непрекъснато. В целия свят съществуват около 40-50 подобни компании, половината от които искат неексклузивни права за дигитално разпространение, останалите изискват ексклузивитет. KVZ е от вторите, защото "по този начин си спестяваме проблеми от типа на това, че един албум може да се появи два, три или четири пъти в iTunes през различни дигитални дистрибутори и един от тях да започне да оспорва правата си над продукта с конкуренцията. Това е кошмарът на нашия бизнес и струва много усилия и загуба на нерви."

KVZ се базирана на франчайз принцип и за нея работят десетина души. Фирмата има представители в Англия, Русия, Италия, Бразилия, Сърбия, България, Австрия, Германия, Швейцария, Индонезия и Словакия, които събират на местна почва артисти и музикални каталози и ги пускат във веригата, изградена от KVZ.

Българската следа

При десетки хиляди заглавия, предлагани от KVZ, разбира се, е невъзможно да бъдат изброени представените артисти. От българските имена в каталога на прима виста в главата на Кирил изскачат – Лили Иванова, "Космическите гласове на България", Борис Христов, Васко Василев, Nasekomix, Bluba Lu, Графа, Mey (Маги Алексиева), Националният симфоничен оркестър на БНР. "Много са, спокойно мога да кажа, че около 85% от българската музика, която е пусната в iTunes и другите международни онлайн магазини стига до там чрез KVZ".

Наблюдението дотук е, че най-успешно навън се продават Лили Иванова и Графа ("Дим да ме няма" е безспорният бестселър), автентичен български фолклор, класика. "iTunes отвори магазин в Русия преди около месец, Лили Иванова е доста известна и там. Това са артисти и жанрове, които се ценят от българските общности и не само извън България, а хората извън България купуват легално музика в интернет."

Разпространителят обаче е на мнение, че като цяло българските изпълнители имат малък шанс да се купуват извън България с тяхната поп и рок музика, която пеят на английски или други езици, така както ще се купуват американски или английски артисти. "Просто този тип музика – поп, блус, джаз, рок, идва от САЩ, Англия и когато един български артист се опитва да прави такъв тип музика на английски, то задължително е да няма акцент – нещо, което е възможно почти и само, ако езикът ти е майчин. Иначе шансът американският слушател да не се издразни е минимален. Представете си американка, която пее превъзходно български народни песни... интересно, но мислите ли, че българинът ще предпочете нея или автентичния български фолклор на Le Mystere des Voix Bulgares? Когато говорим за заставане рамо до рамо на българските и чуждите артисти, автентичност е ключова дума. Ние сме най-конкурентноспособни с фолклора си, но не тази пародия на фолк, която се шири масово като поп-фолк."

На международния музикален пазар компанията продава и пълния каталог на звукозаписни къщи като "Балкантон", "Рива Саунд", "Старс Рекърдс", още един успех, който Кирил е постигнал с "много труд, коректност и отстояване на принципи." "В България трудно се печели доверие, когато предложиш бизнес на някого, винаги се чете един лек скептицизъм в очите на отсрещния, един вид – "кажи ми къде е далаверата, за да ти кажа дали ще стане". Понякога е много трудно да убедиш българина, че ние не печелим от далавера, а от добре свършена работа и коректни бизнес отношения. Мисля, че музикалният бранш в България с времето разбира това. Човек трябва да е коректен не веднъж и два пъти, а години наред, за да чуе името си с позитивна обратна връзка от колегите си." 

Всички сме за Youtube

Как обаче един талантлив изпълнител може да произведе успешен продукт, песен, достатъчно жизнеспособна на пазара? Кирил отговаря така: "Ако попитате един музикант кое парче си сртува, това ще е последното парче, което е записал и което обича от душа и сърце. Ако трябва да говоря като бизнесмен, ще кажа, че това е парче, което се налага от само себе си в Youtube. Благодарение на добре направена композиция, добър звукозапис, добра визия на артиста понякога се получават непредвидени и нелогични медийни бумове, които са необясними - онова, което прави медиен хайп без особено усилия от страна на ПР агенции и мейжър музикални компании, може да се нарече успешен музикален продукт".

Доколко звукозаписът е важен за успеха на едно парче, Кирил твърди, че не може да каже – рецепти няма. "Сещам се за Gangnam Style – ако трябва да дам честното си и лично мнение на музикант за тази песен, ще кажа, че това е едно ужасно тъпо парче, "дебилна резачка", която може да бъде композирана на килограм от всеки посредствен композитор и да бъде аранжирана от всеки, който има един компютър и малко музикални умения. Звукозаписът е важен, но трябва да бъде рекламиран успешно и да бъде опакован в една уникална маркетинг концепция, за да има шанс да изплува в днешното претъпкано медийно пространство, наречено интернет."
Попълването на каталога на KVZ става на принципа "за всеки влак си има пътници". "Вкусът в музиката е нещо много индивидуално. Един звукозапис трябва да е студиен, мастериран и да бъде все пак концептуален, да има някаква идея в него, това са критериите.", обяснява Кирил.

В началото той търси сам артистите си, сега процесът е обратен, но винаги се оглежда за талантливи и нови артисти, както и музикални компании с интересни музикални каталози.

Гаранция, че когато KVZ получи траковете на някой артист, този артист знае, че музиката му е предостъпена на KVZ за дигитална дистрибуция, няма. "Ние не можем да знаем дали контент доставчика не нарушава права на трети страни – доставчикът е подписал договор с KVZ, чрез който поема изцяло отговорностите и ако трета страна предяви оплакване за нарушени права към KVZ, то доставчикът си носи последствията, ако се окаже че ни е дал за дистрибуция "крадено" съдържание. Ежедневно се сблъскваме с такива оплаквания, това е нормално за големите и средно големи дигитални дистрибутори. В днешно време всеки един изпълнител трябва сам да търси в Google името и песните си и ако стигне до извода, че те се продават нелегално в мрежата, да сигнализира за това на дистрибутора, който седи зад продукта, за да се установи кой е нарушителят и подателят на неправомерния контент.

Артистът получава различни суми, според договора. KVZ предоставя три бизнес модела, които предлагат 60%, 70% или 80% от дигиталните приходи. Фирмата прави артиста единствено "available" онлайн. Тя не се грижи за активна реклама, задачата й е продуктът да се появи онлайн и да е достъпен за покупки. "Ако артистът иска KVZ да се грижи за пиар, реклама, радио кампании и др., можем да го правим, но това вече е платена услуга, която се закупува допълнително по желание на клиента." Дистрибуторската компания се грижи за представянето на изпълнителя, но не и за неговото развитие.

Неминуемо, засягаме и проблема с дигиталното пиратство. "Най-тъжното тук е, че много поколения от млади българи може би дори не си и дават сметка за моралното престъпление, което извършват – те са родени в едно общество, което от поколения третира интелектуалната собственост и в частност музиката, като нещо безплатно. "Музиката и филмите в нета са без пари, в тези тежки времена поне това не могат да ни вземат" – подобни сентенции може да прочетете в много форуми, това е тъжно и подобно самозаблуждаване на гузна съвест на потребител може да бъде променено с действащи закони и санкции. Не е виновен този, който яде баницата, а този, който му я дава." Защо хората трябва да започнат да плащат за музиката, която свалят? "Защото, когато искате хляб, отивате в магазина и го купувате, а не чупите витрината на пекарната и не го крадете."
 
 
 
 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

20 въпроса: Антония Григорова 20 въпроса: Антония Григорова

Българката, която избяга Ком – Емине за най-кратко време сред жените, се готви за Limone Skyrunning

16 авг 2019, 799 прочитания

20 въпроса: Ража ел Мадхун 1 20 въпроса: Ража ел Мадхун

Излезе Emotional Shortcut, дебютният албум на Dead Man's Hat

9 авг 2019, 2109 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
Детайли: Петър Мелтев

Арх. Борислав Игнатов: Всеки лев от данъците трябва да добавя качество на живота

Кандидатът за кмет на София на "Демократична България" пред "Капитал"

Сметищата на гнева в Русия

Боклукът се превръща в политически проблем, който канализира недоволството и обединява различни групи около една кауза

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Ново място: Bug Coffee

Най-новото попълнение на улица "Асен Златаров" 19 идва на мястото на затворилото врати Percolate

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда