С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Лица

15 мар 2013, 15:34, 5086 прочитания

Двойна фантазия

Нямах никаква трудност с измислянето на толкова много и чудновати имена - някои от тях са села в Турция, казва фантастът Кристофър Прийст в интервю по повод излизането на най-загадъчната му творба "Престиж" на български

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Лана. С два коня

Откъс от книгата "Островитяни" на Кристофър Прийст (изд. "Август")

19 юли 2013


Днес, когато жанрът фентъзи е пълновластен господар във фантастиката, той сякаш идва от праисторическите времена. Макар че е сънародник на Дж. Р. Р. Толкин и Тери Прачет, "SF-завърът" Кристофър Прийст (1943) не е част от тази традиция, а по-скоро продължава линията на Хърбърт Уелс – Алфред ван Вогт в научната фантастика, като акцентът при него е върху науката с подчертано мистични оттенъци. През 2008 г. именно завладяващата мистика на Прийст привлече създателят на "Мементо" Кристофър Нолан да направи интересен трилър по романа "Престиж". След "Машината на пространството" (1983) и "Преобърнатият свят" (2011) вече можем да прочетем на български и най-загадъчната творба на Прийст "Престиж" (изд. "Август").
Намирам предразсъдъците, непросветените умове и невежеството за изключително дразнещо явление.
Как пишете?

За мен писането е бавен процес, изпълнен с размисъл, решения, връщане назад, пренаписване, преосмисляне. Когато стигна до втората чернова (пренаписване отначало докрай на конкретния роман или разказ), резултатът става много по-плавен, историята започва да протича по-гладко и това ми позволява да импровизирам, да внасям промени, да пиша инстинктивно. Обичам вторите чернови. За мен те съдържат в себе си същината на писането.


Винаги ли когато започвате да пишете, сте наясно дали резултатът ще е роман или по-кратко произведение?
Да, планирам напред. В момента обмислям нов роман, многопластов, скачащ от тема на тема, действието се развива на различни места, с няколко главни герои. Няма никакъв шанс дори по грешка историята да се окаже разказ.
Винаги съм имал интерес към литературната структура и за мен тя е поне толкова трудно, лично и важно нещо като литературния стил. И е почти невъзможно да се дефинира или опише. Стилът, също като структурата, е инстинкт. Уменията в стила не могат да бъдат преподадени и същото важи за структурата, но пък могат да бъдат научени. Много хора схващат погрешно структурата, виждат в нея един вид изкуствено скеле, форма. Но тя е нещо по-неуловимо и органично. Холивуд е на мнение, че филмовата структура може да бъде преподадена - и няма как да е по-далеч от истината. Всички велики филми (както и всички велики романи) нарушават до едно възприетите "правила" на структурата.

Един от изумителните аспекти на "Престиж" е колко пълнокръвно предавате викторианското изкуство на сценичната илюзия. Много време ли отделихте за проучвания?
Да, но литературните проучвания често опират по-скоро до проверка на детайлите, отколкото на преписването им. Винаги се старая да пиша по инстинкт, след което правя проучвания, за да бъда напълно сигурен, че не допускам фактологични грешки в подробностите. По-голямата част от предварителните проучвания, които правих (защото все пак имаше такива), до голяма степен бяха разфокусирани. Преглед на архивни фотографии, стари театрални афиши, някои мемоари. Писането е свързано с въобразяването, то не е журналистика, така че по-скоро откривах пътя си из онзи стар викториански свят, вместо да копирам от други книги и филми.

Допадна ли ви екранизацията на "Престиж"?
И на двама ни няма да стигне време за отговора. Написах цяла книга за филма. (Заглавието й е "Магията" (The Magic) и може да бъде поръчана от уебсайта ми www.christopher-priest.co.uk. За съжаление е само на английски.) Отговорът накратко е, че харесах много голяма част от филма и според мен някои моменти в него са блестящи. Има и моменти, които не харесах - например финалната конфронтация между Анджиър и Бордън е изключително слаба. Като цяло смятам, че филмът е хубав и изглежда все по-добре с напредването на годините. За разлика от повечето други филми на Кристофър Нолан, особено от поредицата за Батман, които съвсем скоро ще започнат да изглеждат смущаващо старомодни. В "Черният рицар" има сцена, в която Батман следи целия Готъм сити... С телефони Nokia! Двата най-добри филма на Нолан са "Мементо" и "Престиж". Съдбата им е да останат класика.



И в "Престиж", и в най-новата ви книга "Островитяни" се занимавате с тематиката за самоличността и паметта.

Паметта е единствената реална самоличност, която имаме. Ние сме това, което сме, по силата на стореното и спомена за него. Нерядко обаче в онова, което сме сторили, и в спомена за него има разлики - представяме погрешно, лъжем, забравяме, измисляме, преувеличаваме, опитваме се да впечатлим и т.н. Иначе казано, реалността става все по-ненадеждна. За писателя на романи това е богат материал.
Саддам Хюсеин е имал дванайсет двойници. Понякога двойникът се оказва по-интересен и интелигентен човек от оригинала. Понякога двойникът се бои от оригинала и изпитва омраза към него. Планира отмъщение. Всичко това ме вълнува.
Като че ли идеята за двойниците ви увлича силно. Корени ли се личен момент в нея?

Не, не точно. Намирам феномена на еднояйчните близнаци за изключително интересен - съвпаденията, които им се случват, донякъде свръхестественият начин, по който постигат разбиране един за друг, а в литературен смисъл - начинът, по който двойниците отправят предизвикателство на реалността. Знаете ли, че Саддам Хюсеин е имал дванайсет двойници? Адолф Хитлер използва поне петима. Уинстън Чърчил също има двойник. Повечето днешни политически дейци имат двойници. Много знаменитости ползват услугите на хора, които приличат на тях. Понякога двойникът се оказва по-интересен и интелигентен човек от оригинала. Понякога двойникът се бои от оригинала и изпитва омраза към него. Планира отмъщение. Всичко това ме вълнува. В личен план единственият ми сблъсък отблизо със света на двойниците настъпи, когато един второкласен американски писател на комикси на име Джеймс Оусли се прекръсти на "Кристофър Прийст" в очевиден опит да се възползва от според него касовия успех на "Престиж". Все още не се е върнал към предишното си име, но според мен едва ли му е от особена полза. Повечето хора, които се натъкват на този самозванец (в това число издатели), намират факта за доста досаден и по-скоро тъжен.

Друга ваша често срещана тема е тази за илюзията и илюзионизма. Смятате ли се за литературен илюзионист?

Не повече от всеки друг писател. Художествената измислица не е истина. Не оценяват художествената измислица въз основа на това колко истина има в нея, а колко добре е разказано неистинното. Когато зрителите отиват да гледат представлението на илюзиониста, на тях им е известно, че не стават свидетели на магия, а на майсторско изпълнение. С читателите на романи е същото: знаят, че художествената измислица не е онова, което изглежда, но изпитват удовлетворение от умението в разказа (или не, ако писателят не си е свършил работата, както трябва).

Роман ли е "Островитяни"?

Да.

Защо решихте да се завърнете към Архипелага на сънищата, години след написването на "Мълчаливата жена" (The Quiеt Woman) и "Свидетелство" (The Affirmation)?
Решението не беше съзнателно. Мислите ми отново се насочиха към островите, пейзажа, морето, цветовете, ветровете, настроението, пристигащите и заминаващите кораби, хората, пътуващи от остров на остров, към безкрайните възможности, съдържащи се в изброеното.

Колко време ви трябваше, за да разработите връзките между отделните истории в "Островитяни"?
Написването на книгата ми отне около година, а връзките се появяваха в процеса на работа.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Какви са вашите отношения с парите
Покажете как харчите и ще ви кажем какъв герой сте

Разберете ТУК

Разбирате ли се добре с парите?



Прост въпрос, чийто отговор обаче често затруднява. За някои хора парите са просто символ за личен или професионален успех. Други ги възприемат като средство за по-висок социален статус и неговата демонстрация без значение дали са щастливи или не.

Направете този бърз и забавен тест, за да разберете какъв герой сте, как харчите, какви са рисковете и как да подобрите отношенията с парите си.


capital.bg/partners/unicredit

Прочетете и това

20 въпроса: Мария Касимова 20 въпроса: Мария Касимова

Най-новата й книга - "Балканска рапсодия" (изд. "Колибри"), излезе тази есен

16 ное 2018, 3038 прочитания

Живот след живота Живот след живота

Режисьорката Петя Накова за новия си роман, в който документира битката с рака на гърдата

15 ное 2018, 3351 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
20 въпроса: Георги Господинов

Проверките на банките: Отново под стрес

Влизането на България в единния европейски надзор ще мине през проверка от ЕЦБ на шест български банки

Икономиката настина

Брутният вътрешен продукт расте по-бавно за второ поредно тримесечие

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Звезда и половина

Историкът Уилям Юинг за ретроспективата на легендарния фотограф Арнолд Нюман в София

Всичко е игра

Изложба изследва сложното взаимодействие между видеоигрите и реалността

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 17.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 17.11.2018 Прочетете