Балкански сличности
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Балкански сличности

Балкански сличности

Регионалният творчески директор на New Moment Душан Дракалски за Македония, рекламите и добрата стара идея, че съединението прави силата

7319 прочитания

© Цветелина Белутова


Душан Дракалски е роден в Скопие преди 39 години, а работи в България от шест-седем месеца, защото е регионален криейтив директор на рекламната агенция New Moment и част от програмата му включва редовни посещения в офисите на компанията в Словения, Хърватия, Босна и Херцеговина, Сърбия и Черна гора, Албания, Македония. Застоява се в София, за да помогне на екипа тук, така че "нещата да функционират, както трябва". Посреща ни в работно време с македонска реч и се извинява, че все още не е много добър с българския език, но всъщност нямаме никакви проблеми с разбирането. Когато не сме сигурни в значението на някоя дума, използваме английски чуждици на воля и всичко е наред.

На толкова малко парче земя като Балканот има толкова много мнения.

Дракалски е завършил рисуване в македонската Национална художествена академия. След това, през 1997 г., започва да работи за New Moment като копирайтър и отговорностите му постепенно нарастват до настоящата позиция, която сега съвместява и с режисиране на рекламни (и не само) клипове. Разговаряме около десет минути, в които той изглежда видимо спокоен, докато милва кучето Денис, но усещането е измамно и динамичната му натура се разкрива. Разказва, че пътува до Скопие всяка седмица и взима разстоянието за два до три часа. Как? "Имам мотор доле", усмихва се.

Към постоянните му визити в балканските страни включваме и по-далечни дестинации (една от последните е Лисабон). Казва, че обича да открива нови места и за да ги опознае наистина, тича, защото чрез крос се ориентирал най-добре. Накрая си признава, че срещите го "нерват" (което не е особено полезно в рекламна агенция, където всеки се среща с някого през цялото време) и изскача до другата стая: "Искам нещо да ти покажем, само ме изчакай една минута."

Връща се с лаптоп и гледаме късометражния му филм Macedonia. "Правя реклами, уточнява той, но това не е реклама. Това е един проект, който работих в Македония, и според мен е много интересен. Идеята е две религии на едно място да направят нещо." Накратко: виждаме етническите конфликти между македонци и албанци в черно-бели кадри, които се развиват в цветна кулминация (и триумф на хуманизма) под формата на въздействащ синхронен молебен с участието на християнски и мюсюлмански духовни лица.

"За доброто на Балканите, продължава Дракалски, ми се вижда, че трябва да си помислат за некакво обединение." Той се разграничава от международната и от политиката въобще, но анализира ситуацията от професионалната си перспектива: "Виждам по това, което работя, реклама и маркетинг - който и да е от международните клиенти не би направил реклама в страна с население от седем или от два милиона хора. В техния маркетинг план няма параметър за толкова малък пазар." Тогава как да реагираме адекватно на мащабите си? "Обединението на хората, отговаря той, би направило пазара по-голям, но това е тежко и трудно, защото на толкова малко парче земя като Балканот има толкова много мнения." Допълва, че всеки държи на своята оригиналност и изолира най-големия проблем, една от основните ни общи черти с всички съседи: "Ние не искаме да си приличаме. Вместо да търсим нашите сличности [прилики], ние търсим разлики. Това е някакъв балкански манталитет - всички искаме да сме по-различни от тези, които живеят до нас, а сме толкова малки, че не можем да си го позволяваме и трябва да го променим. Не можеш да живееш в една къща и да не говориш с никого."

Японска космическа станция идилично се рее в орбитата около земното кълбо, когато мобилните апарати на екипажа прихващат покритие и получават SMS от "местния" оператор: "Желаем ви приятен престой в Македония"

По тази линия Дракалски се смущава и от връзките на Македония със съседните страни: "Много сакам тази земя, аз съм македонец и я обичам, но моето притеснение е, че в този момент ние нямаме нито един съюз, с който да сме в идеални отношения."

И ето ни отново при т.нар. антиквизация и схващането, че от Македония по-голямо няма. Вместо да коментира, Дракалски пуска рекламите. Иронията в 30-те секунди е красноречива - японска космическа станция идилично се рее в орбитата около земното кълбо, когато мобилните апарати на екипажа прихващат покритие и получават SMS от "местния" оператор: "Желаем ви приятен престой в Македония"

"Мисля, че всичките Балкани имат една и съща детска болест, казва Дракалски. Като децата, когато имат тия… - сочи с пръст хаотични точки по тялото си. Шарка? Да, шарка. - Всичките земи на Балканите трябва да я преминат и във всякоя земля е различно. Примерно в Сърбия това беше диктатура, в която главният диктатор правеше някакви… Пърформанси ли? При нас хората градят някакви паметници, в Хърватия - национализъм, при вас се борят с криминало. Според мене това става навсякъде в Балканите, защото е проблем на транзиция, на много неща, на някои промени... Имаше български филм, мисля, за тая песната ("Чия е тази песен", реж. Адела Пеева, който проследява общите балканските корени на една народна песен). Хората, които казват, че нещо е тяхно, трябва много да помислят."

Душан Дракалски е роден в Скопие преди 39 години, а работи в България от шест-седем месеца, защото е регионален криейтив директор на рекламната агенция New Moment и част от програмата му включва редовни посещения в офисите на компанията в Словения, Хърватия, Босна и Херцеговина, Сърбия и Черна гора, Албания, Македония. Застоява се в София, за да помогне на екипа тук, така че "нещата да функционират, както трябва". Посреща ни в работно време с македонска реч и се извинява, че все още не е много добър с българския език, но всъщност нямаме никакви проблеми с разбирането. Когато не сме сигурни в значението на някоя дума, използваме английски чуждици на воля и всичко е наред.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    jugozombi avatar :-?

    Омерзен съм от поредния опит на лишен от гражданска доблест и интелектуална сила македонски гражданин да релативизира проблемите на македонската антиквизация и да ги прикрие зад лицемерното "всички на Балканите имат някакъв проблем". Не, антиквизацията в БЮРМ няма близки аналози на Балканите. И това не е само моя позиция:

    "Ali više nego i u jednoj drugoj balkanskoj naciji, makedonski historičari u svom stvaranju mitova nailaze na otpor stranih historičara. Više no u drugim balkanskim zemljama, historiografija je u Makedoniji i dalje ispolitizirana - mada ne na nivou neposrednog miješanja već prije kroz paradigmatske postavke.10 I ne samo da je historija ispolitizirana, već je i politika historicizirana."

    Ulf Brunnbauer, Drevna Nacionalnost i vjekovna borba za državnost: Historiografski mitovi u Republici Makedoniji (BJRM), Zbornik radova "Historijski mitovi na Balkanu", Sarajevo, 2003

    http://www.iis.unsa.ba/izdavacka_djelatnost/posebna_izdanja/mitovi/mitovi_brunnbauer.html

  • 2
    jugozombi avatar :-?

    П. п. Криворазбраната постнационална и антинационалистичеса митология на "Капитал" за пореден път се опитва да размива и прикрива действителността, вмествайки я в бодряшки звучащи, но дълбоко неверни и манипулативни етикетирания като "Балкански сличности". Ако редакията продължи да произвежда текстове все в този преднамерено неглижиращ проблемността и различията дух, неизменно ще предизвиква неловки провали като онзи при гласуването за или против новата българска политика спрямо БЮРМ. Да си припомним, в хода на дебата мнозинството от гласуващите бламира многомесечната редакционна активност, пристрастно представяща неприемащите подкрепата на всяка цена като лоши ретроградни националисти, а безогледно налагащите ускорената евроинтеграция като добри прогресивни итернационалисти. Резултатът беше 72% за новата по-твърда българска политика, тоест против фалшивите "балкански сличности" на "Капитал".

    Приключил, 19 дек 2012 - 23 яну 2013
    За или против новата политика на България спрямо Македония
    Огнян Георгиев, модератор

    http://www.capital.bg/interaktiv/debati/35_za_ili_protiv_novata_politika_na_bulgariia_spriamo/1989218_andrei_kovachev_i_tvurdata_liniia_kum_makedoniia/

  • 3
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#1] от "Югозомби (в предизборно мълчание)":

    [quote#1:"Югозомби (в предизборно мълчание)"]Не, антиквизацията в БЮРМ няма близки аналози на Балканите.[/quote]

    Никой не е изплувал от блатото на балканските националности и истории. От друга страна, македонците наистина поставят рекорди. Проблемът обаче е че мнозина български граждани НЕ искат да са българи, какво остава граждани на друга ... единица. Но чудесата за съжаление не свършват дотук. Хървати протестират срещу кирилицата (при положение че допреди 100г. ползват на места глаголица и най-важната катедрала в Загреб е с глаголически надписи?!?), появи се Черна гора, която някак си се родее с Далмация, нежели със Сърбия, имаме си Молдова (с Приднестровска република по средата), имаме си БЮРМ и т.н. И по на север не е по различно - виж побоищата в украиснкия парламент на тема руски език ... Въобще, проблема с "идентитетот" доби шизофренни измерения, особено в нашия ъгъл на Европа. Но като са замислиш за Шотландия и Каталуня, май е нормално. А иначе - "Историята е политическа наука". За да се нормализират нещата, трябва патернистична политика, за която трябват топки, а не подслушващи гниди или украински съсели. Може и да стане, ама няма да е скоро. За най-голямата награда се плаща най-високата цена :-) А ние не искаме да я платим.

  • 4
    mickey_mouse avatar :-|
    Mickey Mouse

    Капитал, какъв ви е проблема с цитатите му? Човек от Скопйе, не говори така, нито някой македонец!

  • 5
    nsu16354744 avatar :-|
    nsu16354744

    [quote#0:"Дн"] "Много сакам тази земя, аз съм македонец и я обичам, но моето притеснение е, че

    в този момент ние нямаме нито един съюз,

    с който да сме в идеални отношения." [/quote]

    ово йе вистински бугарин;)

    само вистинскийот бугарин мое да мисли на
    системот "секој против секого"

    кръвта вода не става , "къс ни е фитила" на сите балканци

    не че сърбите са читави ,
    но таму каде што е звучи бугарска говор - ништо не е во ред


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.