С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Лица

5 19 апр 2013, 17:00, 6853 прочитания

Балкански сличности

Регионалният творчески директор на New Moment Душан Дракалски за Македония, рекламите и добрата стара идея, че съединението прави силата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Душан Дракалски е роден в Скопие преди 39 години, а работи в България от шест-седем месеца, защото е регионален криейтив директор на рекламната агенция New Moment и част от програмата му включва редовни посещения в офисите на компанията в Словения, Хърватия, Босна и Херцеговина, Сърбия и Черна гора, Албания, Македония. Застоява се в София, за да помогне на екипа тук, така че "нещата да функционират, както трябва". Посреща ни в работно време с македонска реч и се извинява, че все още не е много добър с българския език, но всъщност нямаме никакви проблеми с разбирането. Когато не сме сигурни в значението на някоя дума, използваме английски чуждици на воля и всичко е наред.
На толкова малко парче земя като Балканот има толкова много мнения.

Дракалски е завършил рисуване в македонската Национална художествена академия. След това, през 1997 г., започва да работи за New Moment като копирайтър и отговорностите му постепенно нарастват до настоящата позиция, която сега съвместява и с режисиране на рекламни (и не само) клипове. Разговаряме около десет минути, в които той изглежда видимо спокоен, докато милва кучето Денис, но усещането е измамно и динамичната му натура се разкрива. Разказва, че пътува до Скопие всяка седмица и взима разстоянието за два до три часа. Как? "Имам мотор доле", усмихва се.

Към постоянните му визити в балканските страни включваме и по-далечни дестинации (една от последните е Лисабон). Казва, че обича да открива нови места и за да ги опознае наистина, тича, защото чрез крос се ориентирал най-добре. Накрая си признава, че срещите го "нерват" (което не е особено полезно в рекламна агенция, където всеки се среща с някого през цялото време) и изскача до другата стая: "Искам нещо да ти покажем, само ме изчакай една минута."

Видео


Връща се с лаптоп и гледаме късометражния му филм Macedonia. "Правя реклами, уточнява той, но това не е реклама. Това е един проект, който работих в Македония, и според мен е много интересен. Идеята е две религии на едно място да направят нещо." Накратко: виждаме етническите конфликти между македонци и албанци в черно-бели кадри, които се развиват в цветна кулминация (и триумф на хуманизма) под формата на въздействащ синхронен молебен с участието на християнски и мюсюлмански духовни лица.


"За доброто на Балканите, продължава Дракалски, ми се вижда, че трябва да си помислат за некакво обединение." Той се разграничава от международната и от политиката въобще, но анализира ситуацията от професионалната си перспектива: "Виждам по това, което работя, реклама и маркетинг - който и да е от международните клиенти не би направил реклама в страна с население от седем или от два милиона хора. В техния маркетинг план няма параметър за толкова малък пазар." Тогава как да реагираме адекватно на мащабите си? "Обединението на хората, отговаря той, би направило пазара по-голям, но това е тежко и трудно, защото на толкова малко парче земя като Балканот има толкова много мнения." Допълва, че всеки държи на своята оригиналност и изолира най-големия проблем, една от основните ни общи черти с всички съседи: "Ние не искаме да си приличаме. Вместо да търсим нашите сличности [прилики], ние търсим разлики. Това е някакъв балкански манталитет - всички искаме да сме по-различни от тези, които живеят до нас, а сме толкова малки, че не можем да си го позволяваме и трябва да го променим. Не можеш да живееш в една къща и да не говориш с никого."
Японска космическа станция идилично се рее в орбитата около земното кълбо, когато мобилните апарати на екипажа прихващат покритие и получават SMS от "местния" оператор: "Желаем ви приятен престой в Македония"

По тази линия Дракалски се смущава и от връзките на Македония със съседните страни: "Много сакам тази земя, аз съм македонец и я обичам, но моето притеснение е, че в този момент ние нямаме нито един съюз, с който да сме в идеални отношения."

И ето ни отново при т.нар. антиквизация и схващането, че от Македония по-голямо няма. Вместо да коментира, Дракалски пуска рекламите. Иронията в 30-те секунди е красноречива - японска космическа станция идилично се рее в орбитата около земното кълбо, когато мобилните апарати на екипажа прихващат покритие и получават SMS от "местния" оператор: "Желаем ви приятен престой в Македония"

"Мисля, че всичките Балкани имат една и съща детска болест, казва Дракалски. Като децата, когато имат тия… - сочи с пръст хаотични точки по тялото си. Шарка? Да, шарка. - Всичките земи на Балканите трябва да я преминат и във всякоя земля е различно. Примерно в Сърбия това беше диктатура, в която главният диктатор правеше някакви… Пърформанси ли? При нас хората градят някакви паметници, в Хърватия - национализъм, при вас се борят с криминало. Според мене това става навсякъде в Балканите, защото е проблем на транзиция, на много неща, на някои промени... Имаше български филм, мисля, за тая песната ("Чия е тази песен", реж. Адела Пеева, който проследява общите балканските корени на една народна песен). Хората, които казват, че нещо е тяхно, трябва много да помислят."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Power to the Robots Power to the Robots

Албена Баева, артист и куратор на първата изложба в България на произведения, създадени в колаборация с изкуствен интелект

21 юни 2019, 2954 прочитания

20 въпроса: Петя Кокудева 1 20 въпроса: Петя Кокудева

Скоро ще се появи първата й пътешественическа книга - "Поздрави от синята палатка"

21 юни 2019, 4361 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
20 въпроса: Галин Стоев

Q&A: Проектът Libra

Най-важното, което трябва да се знае за новата криптовалута на Facebook

Бойното поле на "Българска армия"

Ще има ли нов стадион на ЦСКА в Борисовата

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Хубаво е, но е фалшиво

Как изложба с фалшификати почти предизвика дебат за черния пазар на изкуство у нас

Ние, писателите

Сборникът "Интервюта" ни дава възможност да надникнем по-дълбоко в личността и философията на Йордан Радичков