С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Лица

4 14 юни 2013, 15:12, 12318 прочитания

Говори с Ния

Житие и страдание на "Водна кула арт фест"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Стар бунт с нови рамки

Изложбата "Ние сме част от колекция" е визуална равносметка за Боряна Венциславова и повод за първата изява на групата "Виолетов генерал" от 23 години

28 сеп 2017

Търси се промяна

"Водна кула арт фест" започва на 20 юни с богата международна селекция и едно от най-големите имена в световния видеоарт

20 юни 2014


Илюстрация


"Аз съм толкова концентрирана и толкова ми харесва това, което правя... Открих, че имам доста качества. Оказа се, че когато е необходимо – и това е критика към други артисти, които казват, че са неразбрани и никой не им подава ръка – успявам да се преборя с тромавата машина на администрацията." С художничката, фотограф, автор на видеоинсталации Ния Пушкарова се разбираме още от самото начало – място за песимизъм и отрицание в нашия разговор няма. От нея струи енергия, говори бързо и високо, убедена във всяка своя дума. Нищо, че всяка година, месец и ден се бори, за да продължи съществуването на събитието "Водна кула арт фест", нищо, че екипът й понякога живее само на ентусиазъм. Напук на всички заобиколни и грапави пътища, софийският фестивал тази година ще се проведе за седми път (19 – 23 юни).

Въведение в съвременното изкуство


"Както когато се върнах от обучението си в Англия, така и досега, аз продължавам да не съм приета от гилдията на завършилите Художествената академия в София. Това е единствената институция в България с подобен статут и трябва да се уважава, но за съжаление тя бълва копия на този или онзи преподавател и системата, и, както цялото образование у нас, е нужно да се преосмисли. Никога не участвах в обща изложба с тези художници, никой не ме покани, с никого от тях не съм разговаряла на теми, които ме вълнуват, а хора като нас е хубаво да се събират." Така Ния в ролята на социален човек, както сама се определя, решава, че ще започне сама инициатива, в която ще даде път не само на собствената си творческа мисъл, но и на други – не непременно признати артисти, или завършили определена художествена специалност, а просто креативни хора, които искат да покажат идеите си в публично пространство. Така се ражда "Водна кула арт фест".

Началото е поставено през 2006 г. благодарение на един простичък факт - Ния живее в софийския квартал "Лозенец" и минава често покрай Водната кула.  Вижда колко e занемарена, а е "с уникална архитектура и просто стои различно, заобиколена от всичко останало". Кулата е проектирана от австрийски архитект и изградена според френската школа за строеж на водонапорни кули през 1929 г. Предназначението й е да гарантира водоподаването към високите по тогавашните стандарти двуетажни и триетажни сгради, разположени на еднаква или по-голяма височина от главния резервоар "Лозенец". Няколко месеца по-късно художничката събира съмишленици с идея да почистят мястото, противопоставяйки се на безразсъдното отношение към природата и към паметниците на културата, като се надява "оттам нататък нещо да се случи".

Организаторите от новосформираното сдружение с идеална цел "Име" започват да канят артисти, които да представят своите работи, пространствени инсталации и музика в кулата. В първата година Столичната община ги подкрепя с 600 лв. "Вече сме част от културния календар и общината продължава да ни подкрепя със сума, която ни държи точно толкова, колкото да сме над повърхността и да не потънем, но и да не се стигне до по-сериозни събития", казва Ния Пушкарова.



В следващата година Ния и приятели се прехвърлят и на гара "Подуяне", като започват да разширяват инициативата за почистване и представяне на независими и работещи чрез социално ангажирано изкуство артисти на други забравени и пренебрегнати места и сгради с архитектурно и историческо значение – Старата минерална баня в Банкя, кула "Сердика" и други. От 2008 г. фестивалът праща отворена покана към всички желаещи да се включат в него със свои картини и фотографии, пърформанс или акции и привлича десетки автори от чужбина. През годините Ния "чука и тропа на врати", за да види кое градско пространство може да се използва и облагороди със средствата на изкуството. "Трябва и двете страни да имат взаимен интерес. Аз се научих да говоря жаргона на администрацията. Много хора изобщо не си дават сметка колко е сложно устройството на града. Вместо да искам да изземам тези общински функции, трябваше да науча как да бъда полезна. Е, научих се – пиша бюджети, проекти и т.н. Може да стане чак на десетия път, но не трябва да се отказваш."

Артисти от всички страни

За седем години "Водната кула" се превръща в културно средище. Според Ния ефектът от него е лавинообразен. Обяснява си го с появата на точното нещо на точното място и го определя като нейна лична творба. "Моята мотивация и на екипа ми е, че виждаме един плюс – този фестивал носи дух, който липсва в другите събития, затова и се задържа. Той е адаптация на креативността към духа на едно място. Освен това ние излязохме от пределите на България много отдавна, навън фестивалът е дори по-популярен. "Водна кула" представлява т.нар. artist-run събитие – инициатива от артисти, каквито има из целия свят. Подобни проекти са като превод на нещата от елитарното изкуство, тип Венецианското биенале, на нормален език в малки общества. Това е друга диаспора – на хора, които не са непременно част от този елитарен клуб, но реагиращи в комуникация с по-деликатните струни на артиста."

Според Ния нейният фестивал е превърнал София в платформа за обмен не само между българи и чужденци, а и между самите чужденци. "Ние сме причината да се създаде една мрежа на основно европейско ниво на подобни инициативи." Разказва, че гости на фестивала – шведи, преди време се пренесли да живеят в Белград, за да направят Belgrade Art Fair, вдъхновени от това, което се случва във "Водна кула арт фест", "огромно признание". Но за разлика от десетките чужденци, с които Ния е в контакт през годините (признава, че й е много по-лесно да общува с тях), нито един от българските изявени артисти или организатори на фестивали не са я потърсили за общо участие, макар тя да е поканила всички. "Нямаме подадена ръка за комуникация. Фестивалите започнаха да никнат като гъби, някои от тях са просто много добра, перфектно поднесена опаковка. Има и такива, които се опитват да оцелеят и представят наистина креативни хора. Има как цялата тази креативна енергия да се яхне и да даде позитивен отзвук." Как коментира твърдението, че "Водна кула" е един от първите сериозни, но сякаш най-зле представящ се откъм финансова подкрепа и популярност арт фестивали? "Не разполагаме с много пари за реклама. Банери, статии, телевизия - това струва нещо, а аз предпочитам съдържанието да е по-качествено. Смятам също, че хората не разбират за какво става въпрос, защото са свикнали да бъдат лъгани много и тотално дезинформирани."

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Всички сме обидени 3 Всички сме обидени

Мартин Роусън, карикатуристът на The Guardian за политкоректността, смелостта да осмива в епохата след Charlie Hebdo, за Брекзит и изложбата си в Габрово

9 ное 2018, 9172 прочитания

20 въпросa: Стефан А. Щерев 8 20 въпросa: Стефан А. Щерев

Актьор, продуцент и вече режисьор с експерименталното представление "Опиянение и гняв"

9 ное 2018, 6911 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
20 въпроса: Матали Красе

Следващото поколение блокчейн

Платформата с българско участие Aeternity разработва блокчейн инфраструктура, която да надгради bitcoin и ethereum

Бюджетният излишък: Милиард и едно излишни желания

За трета поредна година държавните финанси са на огромен плюс, а дебат как тези пари да се упарвляват смислено липсва

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Всички сме обидени

Мартин Роусън, карикатуристът на The Guardian за политкоректността, смелостта да осмива в епохата след Charlie Hebdo, за Брекзит и изложбата си в Габрово

Кино: "Бохемска рапсодия"

Силата на музиката в спектакъл за сърцето

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 45

Капитал

Брой 45 // 10.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Икономиките на ЕС и България се забавят, Brexit пред финал

Емисия

DAILY @7PM // 14.11.2018 Прочетете