Шоуто на Брансън
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Шоуто на Брансън

Reuters

Шоуто на Брансън

Ексцентричният милиардер за това колко е важно да казваш "добро утро" на чистачката в офиса, за хапчето Virgin, което подмладява хората, и за каузите, които карат служителите ти да се гордеят с теб

Иван Бедров
41665 прочитания

Reuters

© Reuters


4.6

млрд. долара е състоянието на Ричард Брансън през 2013 г., според Forbes.

50

хил. души работят за фирмите от групата на Virgin.

400

са основните компании в групата на Virgin.

В залата вече е тъмно. Само един кръг на сцената остава осветен. Когато в него започва прожектирането на несвързани един с друг кадри на тичащи, скачащи и летящи усмихнати хора, един по един изгасват и екраните на стотиците смартфони в залата. Глас зад кадър започва да мотивира публиката: "Дамииииии и господаааа, великолепният, различният, невероятният..." Музиката не дава шанс да се разсееш и очите започват трескаво да сноват от левия към десния край на сцената и обратно, за да не изпуснеш появата му. Ако в този момент гласът зад кадър беше казал, че идва новият президент на света, едва ли някой щеше да се усъмни.

Музиката започва да галопира, прожекторите насочват погледите в една точка и той изтичва на сцената с отиграна непринуденост – все едно подтичва в парка след куче. Класически сини джинси, бяла разкопчана риза и семпло тъмно сако. Сър Ричард Брансън е задъхан като живота си. Току-що е кацнал във Виена от Южна Африка, където представил поредното начинание за спасяване на света. The B team (идва от план Б, а не от Б отбор) обединява имена от бизнеса, които са решени да покажат как компаниите могат да бъдат отговорни към околната среда. Повел е след себе си Ариана Хъфингтън от Huffington Post, Франсоа-Анри Пино от Kering, която държи марки като Gucci и Puma, Пол Полман от козметичния гигант Unilever, все такава компания.

"Повечето ми време напоследък е заето със създаването на нови организации. Те не са насочени към печалба, а към решаване на някои от най-големите проблеми на света", разпалено разказва Брансън. Публиката все още е мълчалива и не знае как да реагира на думите, които отиват по-скоро на пастор, отколкото на рекламирания в поканите за събитието "ексцентричен милиардер". След малко Брансън сам отговаря как едното е тясно свързано с другото: "Радвам се, че мога да използвам моите предприемачески умения, за да видя през този поглед проблемите на света и да предложа конкретни пътища за решаването им." И когато зрителите започват да се споглеждат, неразбиращи с какво са заслужили да слушат подобни лозунги, Ричард Брансън избухва в смях и казва: "Е, като ми омръзне, отново се връщам към забавлението и се гмуркам в някое ново бизнес начинание. Ето, сега пускаме новото си риалити по NBC Space race – победителят ще лети с нашия космически кораб Virgin Galactic 2".

Разговор за бъдещето

Ричард Брансън е специалният гост на 13-ия поред Future Talk на Telecom Austria Group. Веднъж в годината комуникационният гигант кани по една "звезда" във Виена. Донякъде събитието е корпоративно – главният изпълнителен директор Ханес Амецрайтер също е на сцената през част от времето, а Брансън дисциплинирано застава за снимки точно под логото на компанията. На следващата сутрин обаче само Ричард Брансън се усмихва от първите страници на вестниците – Той е във Виена!

Най-доволен от краткия престой на Брансън в Австрия е един млад 17-годишен господин, за когото Future Talk 2013 се превърна буквално в разговор за бъдещето. Той специално си направил Twitter акаунт, за да може да участва в ученическия конкурс за най-оригинален въпрос към Ричард Брансън. Спечелил наградата – покана за събитието. И когато шоуто на Брансън е към края си, това момче се изправя и започва да ръкомаха. Забелязан е: "Ричард, аз съм на 17 години и уча икономика. Интересува ме обаче и политиката. Кажи ми, моля те, как да избера с какво да се занимавам, защото толкова много неща са ми интересни?" Резултатът е, че Virgin Group на Брансън вече има и един 17-годишен стажант от Виена.

Сър Ричард повдига показалеца си, когато е на път да разкрие "най-добрия" си съвет към предприемачите – обичайте хората, с които работите
Фотограф: Евгени Димитров/БУЛФОТО

Няма да чуете от Ричард Брансън съвети за това колко важно е образованието. "Най-доброто образование е да си зает с нещо", казва той. Няма как да каже друго, след като самият той е напуснал училище на 16. В биографията му срещу думата "образование" пише dropped out (отпаднал). "Когато бях на 15, отидох при баща си и му казах, че не искам повече да ходя на училище. Той ме заведе на разходка, обикаляхме парка и разговаряхме. Самият той е бил принуден да стане адвокат от своя баща, който също е бил юрист. Първоначално се опитваше да ме разубеди, но когато завършихме обиколката, ми каза: "Поне знаеш какво искаш да правиш. Аз направих нещо, което никога не ме радваше, а исках да съм археолог."

Така внукът на върховния съдия сър Джордж Артър Харуин Брансън и син на лондонския адвокат Едуард Джеймс Брансън спира да ходи на училище. "Ако не ти провърви, поне опитай да завършиш образованието си," казал баща му. "Имах късмет, че родителите ми бяха много разбрани", спомня си Брансън времето, когато се отдава на първото си начинание – списание Student, което започва да публикува ревюта на музикални албуми. Малко по-късно Брансън започва да продава намалени грамофонни плочи, като ги доставя по пощата. Тогава избира името Virgin. "Майка ми намери огърлица и я предаде в полицията. Получихме 200 паунда като награда и с тези пари започна Virgin." Четиридесет и пет години по-късно тези 200 паунда вече са милиарди.

Намерете някой по-добър от вас

Вероятно поне половината от тези няколкостотин човека в залата слушаха внимателно, за да си "откраднат" поне малка част от рецептата на успеха на Ричард Брансън. Как решавате да се захванете с нещо ново? Кога разбирате, че има бизнес в нещо? С какви хора го правите? Въпроси, които милиардерът е чувал хиляди пъти. "Ако измислиш нещо, което може да подобри живота на хората, а никой друг не го прави достатъчно добре, това вече е бизнес", отсича Брансън. Мотото му е Screw it, let's do it (Майната му, да го направим), както се казва една от книгите му - "Просто се захващай и работи".

Според него, да започнеш бизнес днес е много по-лесно, отколкото преди 45 години, когато огромните компании се броят на пръсти, а всички останали са дребни риби. "Когато започнах аз, думата предприемач беше почти непозната. Родителите тогава се ужасяваха от идеята детето им да не стане лекар, адвокат или някоя друга общоприета професия", спомня си Брансън. Съветът му към правителствата е да отпускат евтини заеми за стартиращи бизнеси вместо за образование. Не крие гордостта си, че има принос в това да убеди правителството на Великобритания да тръгне по този път. "Ако имаш добра бизнес идея, правителството ти дава предприемачески заем. После компании като Virgin ще добавят още малко и вероятно ще осигурят ментори, за да помогнат на хората да изградят техния бизнес. Понякога много малка сума пари могат да свършат огромна работа", убеден е собственикът на над 400 компании.

После прави пауза, обръща се към публиката, повдига показалеца си и казва: "Ето и най-добрия ми съвет към всеки, които прави някакъв бизнес или управлява някаква организация". Най-добрият съвет се оказва кратък и ясен: Обичайте хората! "Ние търсим добри хора за мениджърските позиции в нашата компания. Хора, които обръщат внимание на другите хора. Хора, които ще поздравяват сутрин чистачката, които знаят името на телефонистката. Ако откриеш такива хора, тогава можеш да създадеш щастлива компания, в която всички ще се приемат като семейство." Непринуденото и човешко отношение е запазена марка и за външния образ на Virgin. Ако отворите сайта и разгледате снимките на топ мениджърите, ще видите усмихнати хора в джинси, с които с удоволствие бихте изпили по едно.

"Най-важно е да ти пука за хората, с които работиш, проповядва Брансън. Ако поискат да опитат и нещо друго, насърчи ги. Ако поискат да работят от дома си в петък и в понеделник, позволи им. Ако поискат да останат цяла седмица да работят от дома си, нека да работят така.

Някой може да поиска неплатен отпуск за 6 месеца, ами нека да излезе в неплатен отпуск. Повече гъвкавост само помага." Четиридесет и пет години по-късно Ричард Брансън е убеден, че бизнесът му нямало да бъде толкова успешен, ако не се е отнасял към хората точно по този начин. Съветва всеки предприемач да направи крачка встрани и да не си позволява да потъне в ежедневието. "Намерете някой по-добър от вас да управлява, а вие се отдръпнете напълно и тогава може да започнете да виждате голямата картина. Тогава вероятно ще ви дойде идеята да поведете компанията си към нови сфери."

Късметът, провалите и глобалната мрежа

Да питаш един от най-богатите, най-известни и най-влиятелни хора на планетата за провалите му, на пръв поглед звучи неуместно. И все пак Ричард Брансън получава и такъв въпрос: "Как приемате провалите? - Благодаря, много добре, ха-ха..." След малко признава, че това е един от най-трудните въпроси за него. Но не защото не иска да отговори, а защото не си спомня провалите и не вижда смисъл да се взира назад: "Моят подход е да работя ужасно здраво, за да не допусна нещо да не е наред. И ако въпреки това, че съм работил изключително здраво, за да го избегна, все пак нещо не проработи, аз определено съм от тези хора, които казват – добре, давай да продължаваме нататък."

Дори и след внимателно четене на биографията му трудно могат да бъдат открити моменти, в които не му е провървяло. Няма как да бъде иначе, ако през 1987 г. си бил първият човек, прекосил Атлантическия океан с балон. Не става без късмет и ако по същия начин си прелетял от Мароко, над Индия и си стигнал до Хавай. Още повече късмет се иска всичко да е наред след двата изпитателни теста на космическия кораб Virgin Galactic 2. "Да, всеки сам изработва късмета си, но в същото време има много други хора, които са работили не по-малко от мен, положили са не по-малко усилия и не са постигнали същия успех. Така че важни са и късметчетата по пътя", усмихва се Брансън.

Няколко пъти 63-годишният предприемач повтаря, че днес влизането в бизнеса е много по-лесно отколкото преди. Преди 45 години идеята за предприемачеството не е била толкова разпространена, докато днес дори се окуражава. "Така трябва да бъде. Предприемачите създават работните места на бъдещето и, най-общо казано, правят света по-добър. А с пристигането на интернет светът отскочи драстично напред. Броят на предприемачите расте непрекъснато. Днес е много, много по-лесно отпреди."

Бърз поглед към портфолиото на Virgin Group разкрива, че Ричард Брансън не е оставил незабелязана интернет революцията. Стотици милиони потребители по света имат достъп до мрежата с помощта на негови компании. Признава, че не се е хвърлил веднага в глобалната мрежа. "Трябваше първо да реша дали да се отнасям сериозно към интернет или не. А когато реша да правя нещо, го правя както трябва". И го прави. Днес милиони по света четат всекидневно думите на Ричард Брансън и го следват в социалните мрежи. "Ако имам нещо интересно за казване, звъня на хората, които поддържат акаунтите ми, предавам им някаква кратка информация. После те го туитват или го публикуват на блога", разказва Брансън.

Както повечето хора от подобен ранг, той не пише сам статусите си във Facebook и Twitter. "Не пиша сам, разчитам на хора, които могат да съберат моите мисли в 140 знака. Но ако видите нещо от мен в LinkedIn, бъдете сигурни, че лично аз съм го написал", уверява приключенецът. И като такъв е напълно способен от време на време да се изключва, но все пак не прекалява с това: "Ако искам да си взема един ден почивка и съм някъде в джунглата, няма проблем да се изключа за 24 часа, но пък все още работя доста и затова гледам сериозно на интернет и не се отказвам от възможностите му."

Вдъхновение, забавление и хапче за младост

Усмивката не слиза от лицето на милиардера, който един ден създава железопътна компания, а на следващия тръгва да спасява някой изчезващ вид от природата
Фотограф: Евгени Димитров/БУЛФОТО

Пренебрежителни усмивки се появяват по лицата на някои, когато от залата прозвучава въпросът "Ако Virgin е държава, как щеше да изглежда тя?" Сър Ричард Брансън обаче е подготвен и отговорът е бърз. В държавата Virgin вече е изобретено хапчето, от което ставаш по-млад, а не по-възрастен. И то, разбира се, се нарича хапчето Virgin. "Истината е, че ние много се забавляваме, докато правим най-различни неща. Така живеем във Virgin – един ден създаваме железопътна компания, на следващия тръгваме да спасяваме някой изчезващ вид от природата. Затова и при нас хората се задържат дълго, защото е интересно и забавно", не крие задоволството си Брансън. И за N-ти път повтаря, че никога не е ходил в университет, а приема живота за едно дълго университетско образование. "Обожавам да уча за нови и нови сектори."

Упорит е в опитите си да говори повече за социалните каузи, с които се е ангажирал, отколкото за бизнеса си. Сега се е отдал на идеята да въвлече повече и повече бизнеси в идеята за алтернативен начин на изразходване на природните ресурси. "Всяка индустрия трябва да се замисли. Според мен има огромни възможности да тръгнем по нови пътища, така че да не изразходваме природните си ресурси по този начин и да не замърсяваме природата", пали се предприемачът. Има и конкретно предложение: Правителствата да се разберат за въвеждането на глобален въглероден данък, защото "въглеродните данъци не работят на европейско равнище, не работят и на национално равнище, но ще проработят на глобално равнище".

Категоричен противник е на субсидиите за мръсните произвоства. "Трябва да се отървем от тях и така компаниите за чиста енергия ще са стимулирани да бъдат по-иновативни и няма да бъдат ощетявани от огромните субсидии, които правителствата дават на мръсните индустрии", разяснява човекът с много каузи и добавя - "Виждате колко много възможности има да правиш вдъхновяващи неща!"

"Представете си всеки бизнес да осинови по един проблем - местен, национален или международен, в зависимост от големината на бизнеса, и започне да работи заедно с неправителствени организации и политици за решаването му", приканва Брансън. Според него проблемите никога няма да намерят решения, ако бизнесите се интересуват само от тримесечните си отчети. Добавя ползите и за самия бизнес: "Служителите на предприемачите, които имат кауза, се гордеят с компанията, в която работят. Всички около тях им завиждат, че работят точно в тази компания. Това е огромно предимство", уверява от собствен опит основателят на Virgin.

Докато вдъхновява така публиката си, предвидените два часа за шоуто вече са изтекли. Махва на хората, кратки аплодисменти и изчезва зад сцената. На следващата сутрин туитва поредното си прозрение. Не от виенски хотел, а от дома си на карибския остров Некер.

Най-големите спирки на експреса Virgin
4.6

млрд. долара е състоянието на Ричард Брансън през 2013 г., според Forbes.

50

хил. души работят за фирмите от групата на Virgin.

400

са основните компании в групата на Virgin.

В залата вече е тъмно. Само един кръг на сцената остава осветен. Когато в него започва прожектирането на несвързани един с друг кадри на тичащи, скачащи и летящи усмихнати хора, един по един изгасват и екраните на стотиците смартфони в залата. Глас зад кадър започва да мотивира публиката: "Дамииииии и господаааа, великолепният, различният, невероятният..." Музиката не дава шанс да се разсееш и очите започват трескаво да сноват от левия към десния край на сцената и обратно, за да не изпуснеш появата му. Ако в този момент гласът зад кадър беше казал, че идва новият президент на света, едва ли някой щеше да се усъмни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

18 коментара
  • 1
    matera avatar :-|
    matera

    трудно се асимилират съвети/на фона на нашата действителност / от един успял и преуспял човек, като сър Ричард Брансън.От всичко,което съм чела за него и от него си личи,че този човек истински се наслаждава
    на свободата на избора в живота си,на свободата,която му дава постигнатото,осмислянето на простите неща в живота и прилагайки ги и в ежедневието си.

  • 2
    villiger avatar :-|

    Винаги съм се възхищавал на Брансън, като човек, и като предприемач.

  • 3
    alien_s avatar :-|
    Jessika

    Де да имаше повече такива предприемачи като него - светът със сигурност щеше да е по-добър.

  • 4
    Bramasole avatar :-|
    Bramasole

    За пореден път Брансън доказва, че е бизнесмен от най-висока класа, когато преди около месец време не само се премества да живее на остров Некер, но и премества седалището на фирмите си там заради високите британски данъци. Островът е част от Британските Вирджински острови, известна офшорна зона.

  • 5
    dyy avatar :-|
    dyy

    Уникален човек е Брансън, спор няма! Кога ли обаче ще имаме и у нас подобен бизнесмен, който да мисли не само за себе си, но и за обществото в което живее? А и подобна корпоративна култура кога ли ще се зароди в България?

  • 6
    pavla avatar :-P
    ПАВЛА

    Невероятен. Няма да го забравя как се прави на стюардеса.

  • 7
    girl avatar :-P
    Irina

    Любимият ми милионер:)

  • 8
    lonely_ninja avatar :-P
    Georgi Velev
  • 9
    oyh53308658 avatar :-|
    oyh53308658

    Браво !
    Човек за Пример !

  • 10
    oyh53308658 avatar :-|
    oyh53308658

    Преди години взе изпадаща от Ф1 компания и на следващата година Пилотът и Компанията бяха Шампиони !
    Естествено и Р.Брансън .


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Мисия "Хижар"

Мисия "Хижар"

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK