С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Лица

18 25 окт 2013, 15:48, 40345 прочитания

Шоуто на Брансън

Ексцентричният милиардер за това колко е важно да казваш "добро утро" на чистачката в офиса, за хапчето Virgin, което подмладява хората, и за каузите, които карат служителите ти да се гордеят с теб

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Инфографика

Най-големите спирки на експреса Virgin

Увеличаване



4.6
млрд. долара е състоянието на Ричард Брансън през 2013 г., според Forbes.

50
хил. души работят за фирмите от групата на Virgin.

400
са основните компании в групата на Virgin.
В залата вече е тъмно. Само един кръг на сцената остава осветен. Когато в него започва прожектирането на несвързани един с друг кадри на тичащи, скачащи и летящи усмихнати хора, един по един изгасват и екраните на стотиците смартфони в залата. Глас зад кадър започва да мотивира публиката: "Дамииииии и господаааа, великолепният, различният, невероятният..." Музиката не дава шанс да се разсееш и очите започват трескаво да сноват от левия към десния край на сцената и обратно, за да не изпуснеш появата му. Ако в този момент гласът зад кадър беше казал, че идва новият президент на света, едва ли някой щеше да се усъмни.

Музиката започва да галопира, прожекторите насочват погледите в една точка и той изтичва на сцената с отиграна непринуденост – все едно подтичва в парка след куче. Класически сини джинси, бяла разкопчана риза и семпло тъмно сако. Сър Ричард Брансън е задъхан като живота си. Току-що е кацнал във Виена от Южна Африка, където представил поредното начинание за спасяване на света. The B team (идва от план Б, а не от Б отбор) обединява имена от бизнеса, които са решени да покажат как компаниите могат да бъдат отговорни към околната среда. Повел е след себе си Ариана Хъфингтън от Huffington Post, Франсоа-Анри Пино от Kering, която държи марки като Gucci и Puma, Пол Полман от козметичния гигант Unilever, все такава компания.


"Повечето ми време напоследък е заето със създаването на нови организации. Те не са насочени към печалба, а към решаване на някои от най-големите проблеми на света", разпалено разказва Брансън. Публиката все още е мълчалива и не знае как да реагира на думите, които отиват по-скоро на пастор, отколкото на рекламирания в поканите за събитието "ексцентричен милиардер". След малко Брансън сам отговаря как едното е тясно свързано с другото: "Радвам се, че мога да използвам моите предприемачески умения, за да видя през този поглед проблемите на света и да предложа конкретни пътища за решаването им." И когато зрителите започват да се споглеждат, неразбиращи с какво са заслужили да слушат подобни лозунги, Ричард Брансън избухва в смях и казва: "Е, като ми омръзне, отново се връщам към забавлението и се гмуркам в някое ново бизнес начинание. Ето, сега пускаме новото си риалити по NBC Space race – победителят ще лети с нашия космически кораб Virgin Galactic 2".

Разговор за бъдещето

Ричард Брансън е специалният гост на 13-ия поред Future Talk на Telecom Austria Group. Веднъж в годината комуникационният гигант кани по една "звезда" във Виена. Донякъде събитието е корпоративно – главният изпълнителен директор Ханес Амецрайтер също е на сцената през част от времето, а Брансън дисциплинирано застава за снимки точно под логото на компанията. На следващата сутрин обаче само Ричард Брансън се усмихва от първите страници на вестниците – Той е във Виена!



Най-доволен от краткия престой на Брансън в Австрия е един млад 17-годишен господин, за когото Future Talk 2013 се превърна буквално в разговор за бъдещето. Той специално си направил Twitter акаунт, за да може да участва в ученическия конкурс за най-оригинален въпрос към Ричард Брансън. Спечелил наградата – покана за събитието. И когато шоуто на Брансън е към края си, това момче се изправя и започва да ръкомаха. Забелязан е: "Ричард, аз съм на 17 години и уча икономика. Интересува ме обаче и политиката. Кажи ми, моля те, как да избера с какво да се занимавам, защото толкова много неща са ми интересни?" Резултатът е, че Virgin Group на Брансън вече има и един 17-годишен стажант от Виена.
Сър Ричард повдига показалеца си, когато е на път да разкрие "най-добрия" си съвет към предприемачите – обичайте хората, с които работите

Фотограф: Евгени Димитров/БУЛФОТО

Няма да чуете от Ричард Брансън съвети за това колко важно е образованието. "Най-доброто образование е да си зает с нещо", казва той. Няма как да каже друго, след като самият той е напуснал училище на 16. В биографията му срещу думата "образование" пише dropped out (отпаднал). "Когато бях на 15, отидох при баща си и му казах, че не искам повече да ходя на училище. Той ме заведе на разходка, обикаляхме парка и разговаряхме. Самият той е бил принуден да стане адвокат от своя баща, който също е бил юрист. Първоначално се опитваше да ме разубеди, но когато завършихме обиколката, ми каза: "Поне знаеш какво искаш да правиш. Аз направих нещо, което никога не ме радваше, а исках да съм археолог."

Така внукът на върховния съдия сър Джордж Артър Харуин Брансън и син на лондонския адвокат Едуард Джеймс Брансън спира да ходи на училище. "Ако не ти провърви, поне опитай да завършиш образованието си," казал баща му. "Имах късмет, че родителите ми бяха много разбрани", спомня си Брансън времето, когато се отдава на първото си начинание – списание Student, което започва да публикува ревюта на музикални албуми. Малко по-късно Брансън започва да продава намалени грамофонни плочи, като ги доставя по пощата. Тогава избира името Virgin. "Майка ми намери огърлица и я предаде в полицията. Получихме 200 паунда като награда и с тези пари започна Virgin." Четиридесет и пет години по-късно тези 200 паунда вече са милиарди.

Намерете някой по-добър от вас

Вероятно поне половината от тези няколкостотин човека в залата слушаха внимателно, за да си "откраднат" поне малка част от рецептата на успеха на Ричард Брансън. Как решавате да се захванете с нещо ново? Кога разбирате, че има бизнес в нещо? С какви хора го правите? Въпроси, които милиардерът е чувал хиляди пъти. "Ако измислиш нещо, което може да подобри живота на хората, а никой друг не го прави достатъчно добре, това вече е бизнес", отсича Брансън. Мотото му е Screw it, let's do it (Майната му, да го направим), както се казва една от книгите му - "Просто се захващай и работи".

Според него, да започнеш бизнес днес е много по-лесно, отколкото преди 45 години, когато огромните компании се броят на пръсти, а всички останали са дребни риби. "Когато започнах аз, думата предприемач беше почти непозната. Родителите тогава се ужасяваха от идеята детето им да не стане лекар, адвокат или някоя друга общоприета професия", спомня си Брансън. Съветът му към правителствата е да отпускат евтини заеми за стартиращи бизнеси вместо за образование. Не крие гордостта си, че има принос в това да убеди правителството на Великобритания да тръгне по този път. "Ако имаш добра бизнес идея, правителството ти дава предприемачески заем. После компании като Virgin ще добавят още малко и вероятно ще осигурят ментори, за да помогнат на хората да изградят техния бизнес. Понякога много малка сума пари могат да свършат огромна работа", убеден е собственикът на над 400 компании.

После прави пауза, обръща се към публиката, повдига показалеца си и казва: "Ето и най-добрия ми съвет към всеки, които прави някакъв бизнес или управлява някаква организация". Най-добрият съвет се оказва кратък и ясен: Обичайте хората! "Ние търсим добри хора за мениджърските позиции в нашата компания. Хора, които обръщат внимание на другите хора. Хора, които ще поздравяват сутрин чистачката, които знаят името на телефонистката. Ако откриеш такива хора, тогава можеш да създадеш щастлива компания, в която всички ще се приемат като семейство." Непринуденото и човешко отношение е запазена марка и за външния образ на Virgin. Ако отворите сайта и разгледате снимките на топ мениджърите, ще видите усмихнати хора в джинси, с които с удоволствие бихте изпили по едно.

"Най-важно е да ти пука за хората, с които работиш, проповядва Брансън. Ако поискат да опитат и нещо друго, насърчи ги. Ако поискат да работят от дома си в петък и в понеделник, позволи им. Ако поискат да останат цяла седмица да работят от дома си, нека да работят така.
Някой може да поиска неплатен отпуск за 6 месеца, ами нека да излезе в неплатен отпуск. Повече гъвкавост само помага." Четиридесет и пет години по-късно Ричард Брансън е убеден, че бизнесът му нямало да бъде толкова успешен, ако не се е отнасял към хората точно по този начин. Съветва всеки предприемач да направи крачка встрани и да не си позволява да потъне в ежедневието. "Намерете някой по-добър от вас да управлява, а вие се отдръпнете напълно и тогава може да започнете да виждате голямата картина. Тогава вероятно ще ви дойде идеята да поведете компанията си към нови сфери."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

20 въпроса: Полина Лъжанска 20 въпроса: Полина Лъжанска

д-р Лъжанска е сред инициаторите на сайта CancerCare.bg и благотворителния маратон Race for the Cure

14 юни 2019, 1849 прочитания

Маша Гесен, журналистка: "Политиката трябва да е визия, не компетентност" 1 Маша Гесен, журналистка: "Политиката трябва да е визия, не компетентност"

"Фашизмът е мечтата по въображаемото минало. Това е основната му характеристика."

14 юни 2019, 1004 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
Друга опера

Българската режисьорка Вера Немирова реформира най-консервативното от изкуствата на големите европейски сцени

Garitage Park и казахските милиони

Големият имотен проект в София е собственост семейството на Аслан Мусин, който до 2012 г. е считан за дясна ръка на Назарбаев

На върха на рекламната стълбица. Отново

guts&brainsDDB стана агенция на годината за шести път в творческия рекламен конкурс ФАРА

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

20 въпроса: Полина Лъжанска

д-р Лъжанска е сред инициаторите на сайта CancerCare.bg и благотворителния маратон Race for the Cure

Ядрен резонанс: на какво се дължи безпрецедентният успех на сериала "Чернобил"

Сериалът е смразяващо актуален днес, когато темата за размитите граници между истинно и лъжливо вълнуват обществото