Коронавирус в България и по света
6 14 фев 2014, 14:21, 12813 прочитания

Земен (им)пулс

Мащабният проект на художника Йонко Иван изследва влиянието на геологията върху човешката култура

Инфографика

Участници в ГЕОЛОЖКИ ПУЛС

Йонко Иван – художник,  куратор и  създател на концепцията и проекта; Иван Желев – геолог, създател на концепцията «Геоложки Пулс»; Янка Стоянова – филолог; Проф. Ирина Генова - културолог; Проф. Иво Кременски - генетик, молекулярен биолог; Проф. Христо Пимпирев - полярен изследовател , председател-учредител на Български антарктичен институт; Доц. д-р. Георги Лозанов – журналист, арт критик; Димитър Инджов - филолог, колекционер; Йово Панчев – културолог; Йона Тукусер – художник; Ирина Мутафчиева – изкуствовед; Светослав Кокалов –  сценограф, ректор на Национална Художествена Академия; Димитър Грозданов – изкуствовед; Анна Бояджиева- художник; Николай Неделчев -  директор на Publicis Sofia; Миленита; Георги Тошев; Цвете Тюлева

Увеличаване

"Това се случва за пръв път – чрез изкуство да се публикува научна теория, да се обърне внимание на геоложки процеси, които влияят на културата и изкуството. Човечеството вече е дорасло да си зададе въпроса каква е ролята на изкуството в науката." Така описва проекта си с наглед скучноватото име "Геоложки пулс" 53-годишният Йонко Иван, художник, артист и преподавател, който е в постоянно движение между САЩ, Канада и България. От 15 години той се занимава с изследване на връзката между обществените и творческите процеси и т.нар. световен филтрационен поток – подземно течение на дълбочина до 20 километра в земната кора.

В "Геоложки пулс" участват над 30 учени, художници, културолози, филолози и артисти – някои от тях като консултанти, други – с изкуството си. Замислен като пътуваща изложба, той проследява развитието на едни от най-известните ни артисти – Найден Петков, Дечко Узунов, Христо Явашев-Кристо, но и на съвременни артисти като Елена Панайотова, Йона Тукусер и певицата Миленита. В проекта се очаква да се включат и генетикът и молекулярен биолог проф. Иво Кременски и световноизвестният български астроном Димитър Съселов, професор в Харвад, директор на "Харвард-Смитсониън център по астрофизика" и на новия мултидисциплинарен център Origins of Life Initiative, който събира учени от различни области за изследване на живота в контекста на Вселената.

Живописно сърцебиене

"Геоложки пулс" не е просто творческо хрумване, което би могло да бъде развито в различни посоки. Йонко Иван и баща му, геологът Иван Желев, са посветили повече от 15 години, за да достигнат до логично обяснение защо онова, което се случва под краката ни, влияе не само върху физическото ни съществуване, но и върху творческия импулс, вдъхновението, изразяването на артиста. "Проектът изследва силата на водата като единствен жив елемент, формиращ живота, а след това племена, общности, култури. Вместо описателни пейзажи за местността на изследването, на хидрогеоложкото космическо тяло, във вените на което тече вода – кръвта на Земята, разкриваме геоложки масиви от планетата, покрити с живопис", поясняват авторите.

Проектът се стреми да популяризира връзката на човека с природата чрез платна, в които се правят препратки към научни първоизточници. Йонко превежда научния жаргон на емоционален език чрез изкуството – нов художествен изказ, който той нарича "живописна геоиконика". "Използвал съм една сравнително нова перспектива, която се базира на оптичната илюзия и топология на пространството, където горе и долу си обръщат полетата за наблюдение, земните пластове изскачат на повърхността, а тя потъва", обяснява той.

Творческа теория

Художникът предпочита това, което казва, да е плод на много изследвания и на убеденост, а не на вяра, защото "вярата означава, че човек не е убеден". "Чак сега си позволявам – след 15 години проучвания, да говоря за тези неща. Те изискват много, много енергия и време, както и много лишения." Такава според него е теорията за геоложкия пулс – напълно вярна.

Факт, който доказва теорията, според Йонко е възникването на цивилизации по земи, където преминава глобалният наномиграционен подземен воден поток. По протежение на потока има силно изразени геотектонски процеси, които предопределят и благоприятстват фактори за физиологичното развитие на човека. Според теорията на тази основа се развиват и социалните отношения и се откриват причинно-следствени връзки в творческия процес. "Минералните извори на Балканите са добър пример за това как те стават привлекателни за римляните дотолкова, че настаняват трайно своята култура по тези земи", пояснява Йонко и допълва: "Долината на царете е с много интересната хидрогеоложка карта. Този район е обект на много археологически изследвания. Хората, които са населявали тези земи, са обект на научно изследване от страна на генетици. Един от тях е проф. д-р Иво Кременски. Интересно доказателство за теорията в "Геоложки пулс" е и картата на NASA за измерената гравитация на планетата."

Природоестественикът и енергиите

Но да се върнем отначало – всичко тръгва от дългогодишните изследвания на баща му Иван Желев, когото Йонко с гордост нарича природоестественик. Още през 1992 г. Иван пише трудове върху водата, но чак днес има как твърденията му да се докажат благодарение на съвременните технологии. "Той вече е на 92 години, но е с такъв младежки дух, че си работи на компютър, всеки ден пише научни текстове, помни всички наименования на латински на буболечки, храстчета и тревички." Иван Желев е завършил естествени науки – химия, биология, физика, и чак после специализира геология. "Целта на проекта е да се разгледа в наномащаби как в природата всяко нещо си има логика и въздейства върху нас, хората. Сега вече всичко е накълцано и разделено. Лекарите се интересуват само от бъбреци, само от сърце, но нямат предвид общата картина. Добре е да се обединят всички тези търсения на специалистите, вместо само да се разчленяват", обяснява художникът.

"Звучи странно да се говори за връзка между геология и култура, но все по-често се срещат потвърждения в съвременни изследвания за това. Фините земни енергии са устойчиви регулатори и фактори за развитие на културата. Те се доказват лесно логически, но е интересно, че досега никой не ги е изследвал чрез изкуството", пояснява Йонко. За него именно този физикопсихологичен ефект прави българската култура уникална: "Защото се е зародила не в Америка, а точно на Балканите. Не само климатът въздейства на културата, но и геологията. Всяко място си носи духа. Не говоря кое е по-добро, кое - по-лошо. Далеч съм от тази елитарност. Защото ако този поток не обхваща земите на Австралия или Южна Америка, това не означава, че там няма възможност да се родят култури и цивилизации."

Отпечатъкът на Земята

"Геоложките пластове служат като пръстов отпечатък на зоните, които човек обитава. Всеки, който си има родно местенце, се е появил на света в уникална среда заради различните енергийни зони. Тяхната информация е кодирана в клетките ни и колкото и да живеем другаде, малък отрязък от този ген е в хармония с родното ни място", описва научните основи на "Геоложки пулс" Йонко.

Йонко държи да отбележи, че в "Геоложки пулс" няма никаква мистика и всичко е представено възможно най-детайлно и понятно. "Всеки регион има специфични особености. Това е паметта на водата – няма никакви метафизични твърдения, които в момента са много популярни. Аз бягам от това", казва Йонко. Става дума за строго научни феномени, които могат да се изследват, за да се открие логиката им. Художникът дава пример с анимацията, в която всички образи се натрупват на различни плаки: "Така и в природата са положени пласт върху пласт геоложките, културните и миграционните карти. Наблюдава се интензитет на определени места, където минава този подземен воден поток. От него се влияят геоложките особености, които пък съвпадат с гравитационните карти на Земята."

Художникът пояснява, че човекът има възможност да регистрира със сетивата си само 1% от всички енергии, които минават през тялото му. "Говорим за трептение на материални частици. Има много видове енергии - най-близките до ума са магнитните и радиоактивните", отбелязва Йонко и допълва, че всички те срещат различни среди и пластове в земната кора, през които минават, и така променят първоначалното си състояние. Самата вода в земната кора е агресивно тяло и влияе на физикохимичните, а оттам и на геотектонските процеси. Това вече оставя следа върху енергиите, които преминават през тези земни пластове в литосферата.

20 въпроса: Бистра Андреева - Пешева 20 въпроса: Бистра Андреева - Пешева