Срещу стената
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Срещу стената

Срещу стената

"Шарка" - нов бранд за плочки кани български дизайнери да представят графичните си идеи върху фаянс

17609 прочитания

© Мария Ангелова


Преди една година, докато Елена Василева (34 г.) се опитва да направи пачуърк на терасата си от плочки, носени от нея при всеки възможен повод от Португалия, Турция, Израел, Холандия и други кътчета по света, по средата на ремонтната си дейност разбира, че наличното количество няма да стигне за направата на достатъчно голяма облицовка на стената.

Започва обиколка по българските магазини за фаянс и открива, че тук просто няма дизайнерски или интересни декоративни плочки, на каквито тя е почитателка. Не успява да хареса никакви и тогава й проблясва - открила е добра бизнес ниша – хем ще произведе точно такива плочки, каквито иска за дома си, хем ще започне бизнес с тях.

След като завършва кинознание и реклама във Франция, започва работа за "Getty Images България" и въпреки че от заниманията си в агенцията научава много неща, решава, че е време за творчески отпуск и нов личен проект. "Живях няколко месеца в Копривщица – там имаме стара родова къща със запазена възрожденска конструкция, интериор, мебели, дори покривките са от едно време. Това много повлия на решението ми как да изглежда първата колекция от плочки. Затова тя е с преобладаващи етно мотиви, стари български елементи, но с нов, модерен прочит", разказва Елена.

Тя кани дизайнери от различни студиа, дава им задания и всеки се захваща на работа по различни теми. Рада Дичева от дизайнерско студио "Точка и точка" се занимава с изготвянето на шарки за плочки, вдъхновени от чипровски килими. Графиците от "Постстудио" - с "патерни" от български народни носии, Гергана Станкова от "Шевица" - с плочки с разнообразни шевици, а архитектите от Funkt - с троянска керамика. И така съвсем изневиделица се ражда новият бранд за плочки "Шарка".

"Искаше ми се първата колекция да е с теми от българския фолклор, за да се изяви по-силна идентичност в началото, но въобще нямам намерение, ако проектът просъществува, да се затварям само и единствено във фолклорни мотиви", споделя Елена.

Преди седмица от фабриката излизат и първите плочки, вече готови с шарките, създадени от дизайнерите. Размерите са 20 X 20 см и са матови. Целта на Елена е продуктът да е както за изцяло облицоване на стени, така и за приложение само като елемент, украси или акцент от даден интериор или екстериор. Основата е бяла фаянсова плочка, а рисунките са ситопечат.

"Иска ми се да покажа на хората как плочките могат да бъдат използвани не само за облицовка на стени, но още и за поставяне върху маси и барплотове, кантове на прозорците, лицеви части на стълби, тераси и фасади на сгради." Въпреки че първата серия плочки са само интериорни, следващите се очаква да са с разнообразни размери, теракотени – за под, екстериорни плочки и други.

Елена споделя, че България е страна на възможности: "Тук от една фабрика се съгласиха да произведат малки количества за проба и да си сътрудничим, докато в повечето страни в Западна Европа никой не би се занимавал с такива стартиращи бутикови производства. И това е страхотен шанс за хората да реализират идеите си, без да се заробват с огромни кредити за стартов капитал."

Според нея "рекламата е повърхностен занаят, но те учи да мислиш нестандартно и да виждаш възможности където въобще не би предполагал" и е много доволна, че е видяла възможност за любимо занимание и интересен проект. "Всичко започнах базирано на шесто чувство, ентусиазъм, без опит и без бизнес план."

Мечтата на Елена е един ден да покани любимата си португалската дизайнерка, която облицова огромни естествени камъни с интересни шарени и рисувани плочки. "Но в Португалия са израснали сред красиви керамични мозайки и мостове, къщи, облепени с плочки, или така нареченото azulejos (Al zulaiqe на арабски означава малък кръгъл камък. Днес дори лисабонското метро е облицовано с азулежо.) Тази традиция е внесена от маврите от Северна Африка. Сред любимите й дизайни са и по-минималистичните в делфи стил плочки от Холандия и Великобритания, които са основно в бели и сини цветове.

"Шарка" гостува на One Design Week в Пловдив и сега заминават за Skopje design week. Засега плочките могат да се поръчат само на Facebook страницата https://www.facebook.com/sharkatiles, а скоро и на уеб адреса www.sharka.eu

Преди една година, докато Елена Василева (34 г.) се опитва да направи пачуърк на терасата си от плочки, носени от нея при всеки възможен повод от Португалия, Турция, Израел, Холандия и други кътчета по света, по средата на ремонтната си дейност разбира, че наличното количество няма да стигне за направата на достатъчно голяма облицовка на стената.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK