С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
7 26 сеп 2014, 17:44, 12220 прочитания

Разходка с лодка

Дизайнерката Ася Колева, която плува в море от шарени тефтери, тетрадки и картички

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ян е късметлия. Чаровната Ася сбъдва всяка негова мечта – няма книжка за оцветяване, която да си е пожелал и да не се е появила в ръцете му, защо пък не и шарени карти за игра с българските букви или книга, пълна с чудни картинки. Животът на тригодишния Ян е цветен благодарение на майка му – илюстраторка, дизйнерка, а според него само мама.

Ася Колева изминава дълъг път, който включва звучащия като извънземен език – унгарския, и посвещава няколко години от живота си на унгарската филология. След това учи магистратура превод и редакция, но осъзнава, че съвсем не й се занимава с това, а винаги е искала да рисува. Записва графичен дизайн и години наред работи във вестник "Капитал" като илюстраторка и дизайнерка. А в момента е открила свой собствен начин на изразяване като рисува и изработва тефтери, плакати, карти, книги и др. Всички тях е обединила в проекта "Бяла лодка" и магазин в интернет страницата му - www.lodkata.com.


Ася споделя, че идеята да направи своя собствена марка за изрисувани продукти е съществувала в ума й отдавна, но чак сега е намерила достатъчно свободно време, за да я реализира. Така преди седмица Лодката поема на път в онлайн пространството. "След като се роди синът ми, приоритетите ми се пренаредиха и реших, че винаги може да се намери време за това, което отдавна искам да правя. През този период имах възможност да стъпя встрани от матрицата и работата на бюро по цял ден и благодарение на детето ми да открия, че светът е много по-шарен и пълен с възможности."


Според авторката в България в момента има глад за "нормален човешки дизайн, който не е кичозен, а и същевременно с това хората са станали доста по-взискателни". Стилът, който я радва и впечатлява, е суровият нешлифован начин на рисуване като на французойката Аурелия Фронти или на популярните напоследък японски илюстратори Могу Такахаши и Мацуе Майко. "Има някаква нова вълна – японците бягат от мангата във всевъзможни посоки – експериментират с форми, стилове и цветове и са ми адски вдъхновяващи", споделя Ася. "Не знам доколко те са ми повлияли, но максимално суровите и нешлифовани неща ме привличат, а и обичам експериментите с цветове, дори неоткритите такива."

На срещата ни тя пристига с приковаващ погледа зелен шал, широка усмивка и шарена книжка в ръце. Топло, току-що излязло от печат, изданието "Книга. Как се прави" обяснява на децата в картинки и кратки истории как се изработва, превежда, отпечатва и стига до рафта едно литературно заглавие. Ще се продава в книжарница "Бук" и във виртуалната й лодка. Книгата е не само илюстрирана, но и написана и издадена от самата Ася. "Наложи се да регистрирам издателство, дори за да мога да взема ISBN кода, който всяка книга е хубаво да има", спомня си тя.
Друг интересен продукт, който веднага предизвиква интереса ни, е серията "Картички за добри жени", в която изобразените жени на всяка една карта държат кошници с различни плодове. Интересно ми е откъде идва това необичайно име, но Ася каза само: "Те сами си казват, че са добри." Смее се, че сигурно ще създаде серия и "Добри мъже".

Истински фурор обаче предизвикват серията илюстрирани карти с българската азбука, в които зад всяка буква е изобразена картинка на животно, някои съвсем необичайни. "Няма упътвания и обяснения, исках всеки да си измисли своя собствена игра с правила", обяснява илюстраторката. Всички нови продукти биват тествани от сина, който, когато се заиграл с картите, й дал идеята да ги изрисува с букви. Ася ми споделя, че не може да смогне с поръчките. Което е доста обяснимо: карти могат да се поръчат и да се намерят онлайн с английска, немска и френска азбука, но не и с българската. "Когато синът ми започна да се интересува от карти и азбука, просто трябваше да направя." Следва и книжка за оцветяване с буквите.




"Първо бях решила да печатам нещата си в Китай, където, освен че е много по-евтино, съществува и по-голямо внимание към клиентите. Веднага след като им изпратих запитване, получих всякакви оферти от тях с варианти и комбинации и възможности", разказва Ася. Но все пак решава, че за нея е важно да създава локален продукт, който е произведен тук. "Впоследствие се оказа, че в София близо до нас има страхотна печатница, с която започнах да работя и чийто екип веднага разбра каква е идеята ми – да правим качествени и красиви неща, а не просто масови." Така например решават хартията на тетрадките и тефтерите да е рециклирана. "По принцип исках "Бяла лодка" да е бранд, който не се ограничава само с хартиени изделия, но да има платнени, керамични, пластмасови и всякакви други измерения на рисуваните герои, който излизат изпод четката ми", допълва тя. "Представям си в един момент да започна да правя и дървени играчки и неща. Идеята е да създавам хубави предмети, които са ми на сърце."

Засега освен книгата, всичко останало може да се купи само онлайн. Ася иска колкото се може повече хора да се радват на нейния шарен свят от картинки: "Да мине покрай лодката-сергията ми някой изгладнял, уморен пътник, аз да го нахраня с 300 - 400 грама радост. Каква радост, каква чест ще е за мен" усмихва се тя.

www.lodkata.com
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

20 въпроса: Здравко Петров 20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

11 окт 2019, 1413 прочитания

Надежда за "Ирина" Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

11 окт 2019, 1565 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
От архива на Light: Влюбени в превода

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Изкуство на ръба

"Фриндж" в Единбург е най-големият фестивал на изкуствата в света

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов