С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 28 ное 2014, 14:54, 4784 прочитания

Дизайнът ще спаси света

Историята на Рави Найдуу – един социален предприемач, който превърна Южна Африка в шампион на творческите индустрии

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Знаете ли кой запалил децата в Африка да обичат математиката? Първият африкански астронавт, който бил изпратен на мисия в Космоса. Не, съвсем не се шегуваме. През 2002 г., когато южноафриканецът Марк Шатълуорк излита от Байконур, всяка негова стъпка се следи от медиите и хората в Африка. Дори Нелсън Мандела разговаря с "афронавт"-а чрез специален канал за връзка с Международната космическа станция. Събитието е новината на годината на континента неслучайно – успява да вдъхне на африканците самочувствие и увереност, че те също имат своето място в световните постижения в науката и технологиите. От този проект тръгва друга важна инициатива за Африка – Hip to be square, която казва на младежите, че всъщност е куул да се занимаваш с математика и технологии. Старата система на апартейда почти е изключила точните науки от учебните програми и този проект се опитва да събуди интереса на децата към тях по необичаен начин. Hip to be square става мощен бранд в Африка, който има собствено тв шоу, списание и учебници. Печалбата от продажбите им се инвестира обратно в работа на терен по промотиране на математиката и точните науки в училище.

Човекът, който успява да свърже математиката и първия "афронавт" в съзнанието на младите хора в Африка, се нарича Рави Найдуу. Той е създател и управляващ директор на маркетинговата компания Interactive Africа, базирана в Кейптаун. Освен че ръководи проекта по изпращането на първия африканец в Космоса, агенцията подготвя и кандидатурата на Южна Африка за домакин на световното първенство по футбол през 2010. Но Рави Найдуу е по-популярен на континента като предприемачът, който вярва, че бизнесът трябва да се грижи за обществото, и който си поставя за цел родната му Южна Африка да стане шампион в творческите индустрии.


Той е създател на Design Indaba, дизайн платформа, която събира дизайнери, предприемачи, иноватори и мислители от цял свят всяка година в Кейптаун. Тя стъпва на разбирането, че икономиката на креативните индустрии може да се насочва за решаването на социални проблеми и за подобряване на живота на хората. Конференцията се излъчва на живо в пет южноафрикански града и събира близо 70 хиляди души. Толкова хора в Африка могат да се съберат само на политически протест или на футболен мач, шегува се Найдуу.

Сред най-иновативните проекти, родени от платформата на Design Indaba, е този, при който канят световни имена в архитектурата да измислят модели на евтини жилища, в които да бъдат настанявани семейства, живели в колиби допреди това. Техните идеи след това са предоставени на всички правителства в Африка, за да ги ползват като архитектурна open source платформа. По този начин вече е бил създаден квартал в столицата на Гана Акра. Друг проект пък ангажира дизайнери да мислят как със средствата на дизайна биха могли да подобрят качеството на живот на улицата, на която живеят.

Рави Найдуу си спомня, че през 1995 г. идеята му за дизайн платформа се е струвала абсурдна на всички, но днес се подкрепя от правителството, гражданското общество и бизнеса, защото вече има процъфтяваща експортно ориентирана креативна индустрия. През Design Indaba се промотират местни дизайнери, чиито продукти се продават в търговски вериги и центрове по целия свят. А Кейптаун беше обявен за световна столица на дизайна през 2014 г. Найдуу, който е завършил бизнес училище, има и рационален търговски подход към Design Indaba. Успява да приложи спонсорски модели, работили в други сфери, за да финансира дейността на компанията. А големите бизнеси в Южна Африка са повече от щастливи да инвестират в Design Indaba, защото конференцията и проектите, които се реализират под нейния бранд, се радват на широка популярност и отразяване от медиите.



"Африка е богата на всякакви ресурси и всичко, което винаги е правила, е да ги продава. Но никога не е успявала да се качи с една идея по-нагоре във веригата - да създаде от тези ресурси желани продукти и марки. Например в ЮАР се добива 80% от платината в света. Имаме и злато, и диаманти, но нямаме изискана южноафриканска марка бижута като следствие. Защо да нямаме бутик на Парк авеню в Ню Йорк", пита риторично Рави Найдуу. По думите му причината за това е, че Африка никога не е инвестирала в човешки капитал и може да навакса само с креативност, иновации и дизайн. "Затова исках да създам тази платформа - за да накарам хората да осъзнаят, че истинското злато на Африка не се копае на три километра под земята, а ходи по улиците. Че трябва да копаем за идеи. И че трябва да се стремим да станем общество на идеите", казва Найдуу.

Той променя драстично собствения си път на развитие и от науката се посвещава на бизнеса в началото на 90-те, когато Нелсън Мандела излиза от затвора. Както сам казва: "Цялата страна се преобразуваше и аз реших да преобразувам себе си." Започва да учи в MBA програма и да се занимава с рекламен бизнес. После основава своя компания - Interactive Africa, като още от самото начало идеята й е да намира нетрадиционни решения на социални проблеми. "Исках компанията да се ангажира само с проекти, които имат отношение към метатеми - които могат да създават работни места или които могат да преборят други трудни аспекти на живота в една млада демокрация", спомня си той. "Често на Африка се гледа със снизхождение, аз искам да я кача на нивото на останалите. Искам хората да са по-амбициозни, да се протягат Африка да стига до места, докъдето никога не е могла", добавя Найдуу.

* Рави Найдуу е един от предприемачите, oт които черпи вдъхновение инициативата The Venture на глобалния уиски бранд Chivas. В нея предприемачи от цял свят ще имат възможност да се състезават за 1 милион долара, за да реализират своя бизнес идея, която може да реши наболял социален проблем. България ще има възможност да излъчи свой победител в конкурса. Ако имате бизнес идея с кауза, която може да подобри живота на вашата улица, да преобрази вашия град или да промени света, кандидатствайте на www.theventure.com до 9 януари.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Да бъдеш Дубравка Угрешич Да бъдеш Дубравка Угрешич

Писателката за обърканото детство, инстинкта да принадлежим към стадото и вечните неприятелства

8 ное 2019, 1599 прочитания

20 въпроса: Христо Христозов 20 въпроса: Христо Христозов

"Практиката показва, че бързите решения имат висока цена и рядко са устойчиви"

8 ное 2019, 3117 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
Детайли: Ивана Стоичкова

Още от Капитал
Внимавай с Aliexpress

Кои са най-честите рискове при покупки от китайската онлайн платформа

Местните избори отвъд резултатите

В София и други градове проличаха възможности за по-широк фронт срещу наложения от ГЕРБ модел на управление

Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

30 години след 10-и: Каква я мислехме, каква стана

Българите са по-богати от всякога, но и все по-тревожни, че демокрацията, в която живеят, е имитация

К като "Култура", К като "край"

"К - вестник за критика, дебати и културни удоволствия" спира да излиза в началото на следващата година

Да бъдеш Дубравка Угрешич

Писателката за обърканото детство, инстинкта да принадлежим към стадото и вечните неприятелства

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10