С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Лица

1 5 дек 2014, 15:28, 7365 прочитания

Костюмът й прилича

С Армавени Стоянова, селектирана за номинация "Гоя" за костюмите си в антиутопията Autómata

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Може уверено да твърдим, че напоследък Армавени Стоянова e известна. Името й най-вече се свързва с бижута. Фини, изящни, излети от благороден метал, те се разпознават лесно и предизвикват директна асоциация с красивото точно толкова бързо и запомнящо се, колкото е и името на авторката им.

Но бижутата са нейно занимание от близките две-три години, а не преднамерена професия. По диплома Армавени е моден дизайнер (Националната художествена академия, София, Нов български университет, София и Fachhohschule, Триер, Германия). Досега обаче изявите й като дизайнер на костюми в реклами и филми са подминати от публичния интерес въпреки работата й по българските пълнометражни ленти "Цветът на хамелеона" на Емил Христов (2012), "Вяра, любов и уиски" на Кристина Николова (2012), "Лунно езеро" на Иван Станев (2009), както и в късометражните "Три сестри" и "Андрей" на Борис Десподов и Андрей Паунов (2009) и "АB" на Николай Мутафчиев (2007).


С Армавени се срещаме по повод наскоро миналия по кината Autómata
– антиутопия на режисьора Гейб Ибанес с Антонио Бандерас в главната роля. Сред испанските имена това на българския дизайнер на костюми изпъква отчетливо още в началните надписи. Филмът е сниман в София, а зрителите с набито око може би ще разпознаят силует на НДК, подлез с мраморни плочи под бул. "България" или парче от сивите полета на Кремиковци.

Снимки от филма Autómata

Снимки от филма Autómata


Поканата да е част от екипа на Autómata е изненадваща и идва от българския координатор на филма - продуцента Елена Меламед. Като начало Армавени трябва да създаде табла с визуални вдъхновения за костюмите на всеки отделен персонаж само за седмица. Нейните денонощни усилия са възнаградени и тя е одобрена от режисьора. Минавайки през сценария с Гейб Ибанес, дизайнерката получава ясни инструкции какво се иска от нея: усещане за нещо потискащо, евтино и захабено. Водена от увереността, че визуалното внушение може да е мрачно, но едновременно с това красиво, тя склонява Ибанес да й се довери и да създаде костюмите така, както изглеждат финално – стилни, но с препратки към едни по-безрадостни времена.

Костюмите са резултат от въображението на визионери, които неусетно дават тон на настроението от самото начало на филма. Затова ролята на дизайнера им е от голямо значение. Всеки детайл, аксесоар, шев и кройка са дело на Армавени Стоянова и са минали през нейната критика, поглед и ръце. Може би малцина ще видят как реверът на мъжките костюми отсъства, защото през 2044 ресурсите са ограничени, а всичко е тъжно минималистично. И как дъждобраните, с които героите са покрити през цялото време, са по-грубовати и с дребни петна, защото често вали киселинен дъжд. Или пък биха обърнали внимание на скромните рокли и жилетки с меланхолични тонове, типични за главната героиня.



Снимки от филма Autómata

Снимки от филма Autómata


Интересното е, че костюмите в Autómata, 20 години по-късно от нашето време, не изглеждат драстично по-различно от съвременните. Това е и силата на тяхното въздействие. Правейки ги близки до сегашните разбирания и възприятия за мода, все пак с нова и леко променена визия те излъчват друго време, по-мрачно, по-обрано и по-дефицитно откъм радост, разкош и разхищения на форми, материали и цветове. "Режисьорът искаше в костюмите да има късче от бъдещето, но за мен беше много по-важно до тези роботи да застанат нормални хора.

Процесът на налагане на моята визия бе постоянна борба между мен и него. Но мисля, че надделях." Това заявление подхожда на твърдата позиция, която Армавени заема в работата си. Тя е човек на контрола, детайла и перфектното изпълнение, a спонтанните отбивки, когато координираш собствен екип и гониш перфектна визия в напрегнати срокове, не са добре дошли. "Аз съм педант и държа хората, с които работя, да са в час – екипът ми е най-важното нещо и от всички изисквам специална съобразителност. Шофьорът на буса с облеклата е толкова ценен, колкото и всеки друг."

Снимки от филма Autómata

Преглед на оригинала Снимки от филма Autómata


Армавени набелязва пет етапа при направата на костюмите, като всеки завършва с потвърждение от режисьора: работа по сценария и проучване; коригирано проучване със скици; намиране на подходящи материали, платове, аксесоари, добри шивачи или готови дрехи и т.н. Може би най-важният за нея етап обаче е този с костюмните проби, защото тогава е първата среща с актьора. "В случая с Autómata знаех само за неговия образ, но не и за физическото му поведение в пространството." И това е момента, когато всичко става ясно. Дрехата или заживява така, че става част от образа не само във филма, но и физически пасва на актьора, или се нанасят корекции. Последният, пети етап е снимачният процес. "Понякога се налага всички тези етапи да се разминават, особено когато се снима чужд филм. Тогава актьорите не са на разположение и идват в деня преди снимки и трябва да предугадя всички възможности, да ги набавя и да елиминирам всички пречки за това костюмът да не проработи."

След премиерата си в Сан Себастиан в края на септември тази година Autómata e в очакване на раздаването на наградите "Гоя" (los Premios Goya) на Испанската академия за кинематографично изкуство и наука. Филмът е номиниран в десет категории, а една от тях е селекция за номинация на българката Армавени Стоянова за най-добър дизайн на костюми. Стискаме палци при обявяването на резултатите през януари 2015.

Снимки от филма Autómata

Снимки от филма Autómata


Случайност и предзнаменователен сън преди две години разкриват съвсем друга възможност за развитие пред Армавени. Тя смята бижутата като свое най-голямо постижение и гордост в професионален план. "Процесът на създаване на бижута е като среща със себе си. Когато работя за реклама или филм, служа на друг и материализирам чужди идеи." Когато се захваща с тях, най-голямото предизвикателство е било по-скоро да разбера как точно да отсее и разбере идеите си и коя от всички би отразила конкретно чувство. Споделя, че дрехите винаги са я влечели, но трудно открива качествени материали, а и темпото на амортизация при тях е много по-бързо.

Над спалнята на Армавени е поставена голяма рамкирана снимка от серията "Пряка светлина" на Яна Лозева. Освен че харесва работата на младия фотограф, Армавени представя тази седмица своите нови бижута в нейна компания. И с неподправено вълнение разкрива над какво работи – пръчки за коса. Без още да сме ги зърнали на живо, сигурно е, че са красиви, изчистени, благородни, блестящи, стойностни и необвързани с мода или време, точно като вижданията на създателката им.

Нови бижута от Армавени Стоянова и фотографии от серията "Пряка светлина" на Яна Лозева се откриват на 5 декември в софийската галерия Sabai (ул. «Неофит Рилски» 63).

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

След Хавел и потоп След Хавел и потоп

Чешкият журналист Даниел Кайзер за кнгите си "Дисидент" и "Президент" и състоянието на журналистиката в Централна и Източна Европа

19 апр 2019, 802 прочитания

20 въпроса: Иван Шопов 20 въпроса: Иван Шопов

На 18 май той ще представи на живо ремиксирана версия на Kanatitsa, съвместния си албум с фолклорното трио "Авигея"

19 апр 2019, 810 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
Детайли: Марио Монтесоро

В България ALSO*

Първи голям чужд инвеститор навлиза в българския сектор за дистрибуция на IT техника - швейцарската милиардна компания ALSO Holding купува "Солитрон"

Най-дългото кацане на летище София

Пет големи европейски кандидата поискаха за 35 години столичното летище

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

20 въпроса: Иван Шопов

На 18 май той ще представи на живо ремиксирана версия на Kanatitsa, съвместния си албум с фолклорното трио "Авигея"

Кино: "Джебчии"

Семейството срещу света с простота и нежност