С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 12 дек 2014, 14:21, 5266 прочитания

Жива пръст

Завръщането на бактериите обратно в нашите градски домове, дизайнът в услуга на общото благосъстояние и значението на доброто образование

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Mного от съвременните здравословни проблеми като алергии, астма, автоимунни заболявания и дори затлъстяване са свързани с нарушения на човешкия микробиом. Най-ненаучно обяснено, микробиомът е съвкупността от всички микроби – бактерии и вируси, които обитават тялото ни. Числено те превъзхождат човешките клетки десет пъти и благодарение на тях то съществува.

Тази обща констатация поражда интереса на българския дизайнер Рая Стефанова и преди година и половина тя започва да събира възможно повече информация за човешкия микробиом и неговото влияние върху начина ни на живот. Процесът на работа предполага начало с отворен и неизвестен край. Едно е ясно – научните трудове, които анализират микроорганизмите по телата и в околната среда, доказват, че живеем в симбиоза с тях. А в стремежа си да се излекуваме от много болести сме загубили контакт с разнообразието от микроби, които всъщност допринасят за здравето ни. След задълбочено проучване и няколко срещи с учени Рая оформя идея, която й позволява да материализира абстрактната и невидима тема за човешкия микробиом. Голяма част от микроорганизмите, които се свързват с природната среда, и дори някои, които имаме в стомаха, произлизат от почвата. С връщането на този естествен елемент в живота ни, бихме могли да възстановим изгубения обмен с разнообразието от микроорганизми. Комбинирано с факта, че 90% от ежедневието ни преминава в затворено пространство, което ни излолира от външната и естествена среда, идва логичната задача как да внесем бактериите обратно в градските домове.


Като дизайнер тя решава да стори това посредством серия от съдове. Първата се състои от абстрактни форми, направени от пресована пръст, които не са изпечени като керамика, така че след като в тях се налее вода, бактериите се реактивират. Оттук идва и името им - Living Soil. В случая почвата, която Рая използва, е събрана от различни места около Айндховен, в които липсва или поне не си личи човешка намеса. Втората серия е от травертин, камък с естествена пореста структура, в която попада и впоследствие се пълни с пръст. Освен да разнасят микроби, предметите функционират като купа и поднос.

Жива пръст

Фотограф: Рая Стефанова

По-важната и устойчива част от проекта на Рая обаче живее в онлайн платформата SOIL/Sharing Objectives for Invisible Life. В нея тя събира обосновки и изследвания защо хората трябва да живеят, заобиколени от бактерии и вируси. Удобно класифицирани по теми като здравеопазване, култура, архитектура, храна, технологии, материали и други, тези научни статии, проучвания и различни проекти от цял свят стават по-достъпни. Основна цел на SOIL е да вдъхновява положителни промени в начина, по който проектираме ежедневието си - от сгради, през предмети, до антибиотици.

Living Soil e дипломната работа на Рая Стефанова, която прекарва последните четири години в Академията за дизайн в Айндховен, специалност Man and well-being в класа на Studio Formafantasma. В работата си тя се фокусира повече върху внимателното изследване на дадена тема, отколкото върху производството на конкретен продукт. Последният е по-скоро носител на нейното послание и идея за трансформация на статуквото. Затова работата й често излиза извън чисто функционалния формат, за да провокира размисъл.




Фотограф: Рая Стефанова
С Рая разговаряме месец след представянето на Living Soil за пръв път на Dutch Design Week 2014 през октомври в Айндховен.

Къде ви намираме в момента и какво правите?
В Айндховен, слушам Rolled Together на The Antlers и чета Hello World на Alice Rawsthorn.

Разкажете ни малко повече за себе си – какво сте учили, откъде идвате и коя беше причината да се занимавате с това, което правите в момента?
Израснах в Казанлък, където родителите ми бяха създали много хубава и специална среда за брат ми и мен, която впоследствие ми оказа силно влияние. Вкъщи винаги нещо се твореше и променяше. Детските ни книги бяха енциклопедии и албуми на художници и съвсем логично завърших Националната гимназия по пластични изкуства и дизайн в Казанлък.

Защо избрахте да учите в Дизайн академията в Айндховен? 
До голяма степен беше интуиция. Още първия път, когато четох за нея, разбрах, че това е моето място. Привлече ме, че е академия само за дизайн, с изключително международна среда и сам избираш специалността в края на първата година, което беше важно.

Какво ви даде образованието там?
Най-вече свободи мисълта ми и ме научи да гледам в много посоки едновременно.

Кое за вас е най-ценното, което ще е от полза и за бъдещото ви развитие?
Колко важен е контекстът на всичко, не само на даден продукт.

Бихте ли направила сравнение между образованието в България и в Холандия?
Реално сравнение не мога да направя, защото не съм свързана с висшето образование в България, но по-далечните ми наблюдения са, че разликите са драстични. Ако образованието в Холандия те отваря към света и е свързано със съвременни въпроси, дори такива от бъдещето, то в България имам чувството, че се случва точно обратното, повтарят се едни и същи теми и няма развитие.
Образованието в Холандия е изключително динамично, програмата се променя около четири пъти в годината, с което и преподавателите, темите, задачите… като дори провалите са важни за развитието ти, защото всичко това те обогатява като личност и творец.
Друг важен аспект е, че преподавателите ни бяха практикуващи дизайнери или професионалисти в дадена област. Така че не са ми преподавали професори, а имена като Алдо Бакер и Формафантазма.

Жива пръст

Фотограф: Рая Стефанова

Какво са впечатленията ви относно посоката на развитие на дизайн образованието през последните години?
Определено това е важен момент на трансформация! И в двете институции, които се смятат за най-добрите в сферата на дизайн образование - Design Academy Eindhoven и Royal College of Art, се случват промени, не само в програмите им, но и в ръководствата, което предизвиква цялостна промяна в посоката на дизайн образованието. Може би тази нестабилност се дължи на прекаленото разширяване на смисъла на дизайна, отдавна той е надхвърлил разбирането само като продукт в индустрията. И до скоро точно тази "свобода" правеше подобни институции толкова известни и различни, а сега е причина за промените и нестабилността в тях. В момента е трудно да се даде определение какво е съвременен дизайн. Доскоро на почит бе мултифункционалността, а сега самите дизайнери са се превърнали в мултифункционални; стремят се да решават глобални социални проблеми, да използват материали по необичаен начин, да напомнят за забравени традиции или да мислят за бъдещето на индустрията. Без да влагам негативна конотация, дори напротив, смятам промяната за положителна, но тя ще отнеме малко повече време.

Какви процеси/визуални референции и материали използвате при реализацията на вашите идеи?
Изцяло зависи от проекта. Но като цяло проучването и работата с ръцете се преплитат. Не съм от дизайнерите, които правят чертеж и отиват при изпълнител. Когато уменията ми го позволяват, правя всичко сама и по-този начин имам повече време да реагирам на това, което се случава. А и ръчната работа ми доставя голямо удоволствие.

Кажете имената на някои дизайнери, на които се възхищавате.
Матилда Кжиковски, с която живях пет месеца, докато стажувах при нея. За това, че успява да бъде дизайнер, който не създава предмети, а дизайн култура. Свързва различните елементи в съвременния дизайн и по този начин го прави по-значим, подтиква дизайнерите да говорят за трудностите и неуспехите, а не само да представят красиви резултати. Матилда е част от Depot Basel, център за съвременен дизайн в Базел, но освен там работи по много самостоятелни проекти като резиденцията в Академията "Ян фан Айк" в Маастрихт или съвместно с берлинския фотограф Кристоф Загел.

Какво следва за вас през 2015?
Да намеря свое самостоятелно място за работа и живот.

http://rayastefanova.com
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Звуковата терапия на Стейси Кент Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

6 дек 2019, 574 прочитания

20 въпроса: Красимир Георгиев 20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

6 дек 2019, 1146 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
Красив ум

"Изправени сме пред дизайн на собствения си мозък", казва за Light испанският философ и педагог Хосе Антонио Марина

Още от Капитал
Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10