"Пламен" разказва за живота

www.plamengoranovfilm.com

"Пламен" разказва за живота

Създателите на предстоящия филм за Пламен Горанов поставят на преден план личността му и разказват защо е необходимо да преосмислим случилото се с него

Светослав Тодоров
7958 прочитания

www.plamengoranovfilm.com

© www.plamengoranovfilm.com


"Според първоначалните данни малко вероятно е постъпката му да има нещо общо с протестите." Това е цитат от първите новини, свързани със самозапалването на Пламен Горанов рано сутринта на 20 февруари 2013 г., след като се залива с две туби бензин пред община Варна и обявява, че иска оставка на целия съвет до 17:00 ч. на същия ден. Спорни твърдения и дезинформация следват случая, завършил със смъртта на 36-годишния мъж на 3 март и закъснялата оставка на кмета Кирил Йорданов.

След всичко казано и изписано създателите на предстоящия късометражен документален филм "Пламен" се наемат със задачата да изградят пълноценен образ на личността му, така както я виждат хората, познавали го като приятел, фотограф и активист. Двадесет и една минутната продукция, която събира разговори с хора от неговото обкръжение и работили по случая журналисти, ще бъде показана за пръв път на "София филм фест".

"Да разберем кое е истината и кое не е, беше едно от най-големите предизвикателства. Самият факт, че се е самозапалил в 07:30 сутринта, когато не е имало никой около него, е доста подозрителен. Знаехме, че историята е по-различна от това, което сме чули и чели от медиите. Единственият начин да разберем случилото се с него онази сутрин беше да говорим с най-близките му", разказва 30-годишният режисьор Андре Андреев. Той е роден в Перник през 1985 г., живее от 15 години в САЩ и е основател на базираната в Ню Йорк компания Dress Code. Заедно със също работещия отвъд Атлантическия океан сценарист на филма Мартин Мартинос стоят зад разнообразни продукции, включително документални за рапъра Nas и едно от най-успешните дизайнерски студиа в Ню Йорк. Настоящият проект е най-сериозен като тематика.

"Филмът е опит да се погледне по-задълбочено на Пламен Горанов като човек и артист" 

Отнема им година и половина, като идеята е на Андре, а Мартин следи случая от самото му начало. "Мисля, че имаше повече медийно внимание около смъртта на Пламен Горанов, отколкото около това, което го подтикна да предприеме това действие." Стимул да се заемат с проекта е и че историята е непозната извън България. "Нашата цел беше да представим ситуацията на по-широка публика чрез интервюта с журналисти извън страната и в контекста на други протести в Европа по това време."

Новината за премиерата на "Пламен" беше съпътствана от множество негативни коментари – защо отново трябва да слушаме за "това", защо трябва "самоубийството" да се героизира, защо създателите на филма са решили да бъркат в раните.

"Защото случаят не бива да бъде забравян. Около него все още има много въпроси без отговор", разяснява продуцентът Йордан Тодоров, режисьор на посветения на Стивън Апостолоф ("най-известният българин в Холивуд, за когото не сте чували") документален "Татко снима мръсни филми". Йордан уточнява, че не хронологията на събитията, довели до смъртта на Горанов, а емоционалното влияние върху близките и приятелите е основната тема. "Филмът няма претенциите да разследва случая или да изнася неизвестни до този момент факти. Той е по-скоро опит да се погледне малко по-задълбочено на Пламен Горанов като човек и артист и да се осмислят причините, довели до крайния акт. Смятам, че след като гледа филма, всеки от нас може да си отговори на някои от въпросите, които го интересуват."

Продуцентът е впечатлен от това "колко емоционално чувствителен и в същото време непримирим е бил Пламен Горанов, за да предприеме една толкова крайна постъпка. Също така съм и изненадан и в някаква степен ужасен от това колко реална е атмосферата на страх и безизходица, която цари във Варна. Срещнахме хора, които открито признаха, че ги е страх да говорят пред камера за случилото се", казва той. Във филма един от приятелите на Пламен Горанов разказва как се е запознал с него през 90-те години, когато "Варна беше чудесно място за живеене" и как "през 2002-2003 г. стана много трудно да се живее, защото започна да ескалира едно улично напрежение". Андре допълва впечатленията си от престоя в града. "Снимахме във Варна през октомври 2013 г. Зимата настъпваше и градът опустяваше, особено плажовете. Спомням си, че имаше много гъста мъгла, която пречеше на снимките."

За режисьора най-впечатляващото е начинът, по който "Пламен е влагал в изкуството и в работата си еднаква страст. Той е правил фотография така добре, както и изолация на сгради. Бил е убеден, че каквото прави, трябва да го прави отлично. Рядко се намират хора, които влагат такава страст в работата си."

Снимките съвпадат със забавяното на няколко пъти становище на прокуратурата, описващо и проблемните му отношения в семейството му. "Неговите приятели определено не бяха съгласни с психологическия му профил, върху който бе изградена голяма част от разследването. Повечето искаха по-обективна преценка. Мисля, че бяхме там в точния момент, когато близките до него хора искаха да разкажат повече за живота му."

@@galwidg:[email protected]@

Според Йордан екипът е работил, без да си налага автоцензура. "Все пак рестрикции имаше, но те идваха най-вече отвън. Така например в продължение на няколко дни се опитвахме да разговаряме с кмета на Варна Иван Портних, наследникът на Кирил Йорданов – който, както всички знаем, подаде оставка няколко дни след смъртта на Пламен Горанов. В един момент нещата бяха на път да се случат, но секретарката му ни уведоми, че по една или друга причина той няма да може да вземе участие във филма."

За седем дни екипът интервюира 14 души. В процеса на работа единственото, за което Андре съжалява, е, че не са имали повече време. "Някои искаха да споделят за определени проблеми в града, но нашата цел беше да се фокусираме изцяло върху личността на Пламен. Искрено съм благодарен на всички, отговорили на нашите въпроси, и разбирам тези, които не посмяха. За тях ние бяхме екип непознати, които задаваха много лични въпроси на емоционално наранени хора. Напълно съм наясно с колебанието на тези, които не искаха да бъдат погрешно разбрани."

"Пламен" ще бъде прожектиран в "Дом на киното" на 8 март от 18:30 ч. и на 9 март от 14:00 часа като част от "София филм фест". Продукцията вече е част от международните фестивали за документално кино в Сан Франциско, Палм спрингс и Солун. В момента Dress Code работят по филм за графичния дизайнер Дейвид Карсън, а Йордан Тодоров е в Берлин, където работи по продукция за легендарния фотограф Уил Макбрайд.

Официален сайт на филма: www.plamengoranovfilm.com

"Според първоначалните данни малко вероятно е постъпката му да има нещо общо с протестите." Това е цитат от първите новини, свързани със самозапалването на Пламен Горанов рано сутринта на 20 февруари 2013 г., след като се залива с две туби бензин пред община Варна и обявява, че иска оставка на целия съвет до 17:00 ч. на същия ден. Спорни твърдения и дезинформация следват случая, завършил със смъртта на 36-годишния мъж на 3 март и закъснялата оставка на кмета Кирил Йорданов.

След всичко казано и изписано създателите на предстоящия късометражен документален филм "Пламен" се наемат със задачата да изградят пълноценен образ на личността му, така както я виждат хората, познавали го като приятел, фотограф и активист. Двадесет и една минутната продукция, която събира разговори с хора от неговото обкръжение и работили по случая журналисти, ще бъде показана за пръв път на "София филм фест".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Капитал: Light

Всяка събота сутрин: култура, изкуство, свободно време.


3 коментара
  • 1
    aussie avatar :-|
    aussie

    Това момче все още остава единствения човек осмелил се да протестира срещу статуквото във Варна. Поклон. Всички останали са се изпокрили като мишки и само наблюдават отстрани как собственият им град загива малко по-малко.

  • 2
    samsum avatar :-(
    Петър Самсонов

    Е, това е лесно - отчовешка драма да правиш бестселър...

  • 3
    veselinamiteva avatar :-|
    veselinamiteva

    Заслужило си е момчето. Не трябва да го забравяме. И другите борещи се с монопола .


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал