Стопяване на границите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Стопяване на границите

Джесика Бийл

Стопяване на границите

Сръбският моден фотограф Душан Релин експериментира с визията, резултатът е изложбата Melting Pot

3328 прочитания

Джесика Бийл


Пред обектива на Душан Релин позират най-красивите жени в света – Джулиан Мур, Тони Гарн, Джесика Алба и Джесика Бийл, Селена Гомес, Наталия Водянова и Кармен Каас. Започнал кариерата си като асистент на британския моден фотограф Крейг Макдийн, той продължава пътя си в издания като Elle, W, VS и GQ. Но за актуалната си фотографска изложба и всеобща изненада на почитателите си, Душан не прави обичайната селекция от кадри за бляскави модни списания, а избира изображения, върху които експериментира с помощта на норвежката агенция Anti. Резултатът е артистичната експозиция Melting Pot, която гостува на белградската галерия Stab.

Вашата работа като фотограф започва по класическия начин. Стартирате като асистент на един от най-любимите фотографи на американското издание на Vogue и лично на неговия главен редактор Ана Уинтур – Крейг Макдийн. Какво прави всъщност асистентът на един фотограф и какви са спомените ви от работата с Крейг?

Трябва да призная, че бях голям късметлия да започна работата като асистент на някой толкова талантлив и щедър човек като Крейг. Той ме научи на всичко, което е фотографията – като се започне от техническите аспекти на работата и се стигне до психологическите моменти. Защото работата с хора, особено с актьори и модели, не е никак лесна. Понякога всеки от тях носи настроението си в студиото и това се отразява. В някои от случаите това е много добър момент, в други – не. Когато започнах да работя като асистент на Крейг, бях все още много силно повлиян от киното, така че работата ми основно се състоеше в това да настройвам светлината в студиото, да правя технически проби и да организирам логистиката на един снимачен ден. За мен това беше голямо училище.

Джесика Бийл

Споменавали сте, че сте силно повлияни от работата на любимите ви режисьори Федерико Фелини и Емир Кустурица, както и от Иги Поп. Защо точно от тях?

Един от първите филми, които видях като дете, беше "Сладък живот" на Фелини. Даваха го по националната телевизия във вече бивша Югославия, където съм роден, и най-интересно е, че го разделяха на пет епизода. Така можех да гледам филма всяка вечер, когато се прибирах от училище. Бях направо изумен от способността на Фелини да улавя по този уникален начин красотата на жената. Истината е, че за разлика от моите съученици, моето мечтание от филма не беше Анита Екберг, а Нико. Що се отнася до Иги Поп – той е моята младост. Израснах, слушайки The Stooges, и си мислех, че няма друга такава музика – гениална и силна. Често се връщам към парчетата на групата и досега. А пък Емир е истински гений. Обичам неговата страст и еклектизъм.

Когато работите върху фотосесия, независимо дали е модна, или пък снимате известна актриса или актьор, следвате ли някакъв сценарий или импровизирате?

Винаги, винаги имам предварителна история, но понякога се налага да се правят промени и естествено, че импровизирам. Всеки път си позволявам момент на артистична свобода и много често получавам бонуси заради този елемент на изненада.

Една от последните ви фотографски работи е снимките за кампанията на парфюма Nina Ricci - L'extase, в които участва Летисия Каста. Някои от фотографите са категорични, че когато снимаш звезда, винаги получаваш най-доброто. Други пък признават, че измежду тях има доста капризни персони и често работата е изпитание за търпение. Какъв е вашият опит в работата ви с известни хора от света на шоубизнеса?

Съгласен съм и с двете твърдения. Най-често зависи коя е звездата и каква е химията между нас. Понякога на снимачната площадка наистина се случват чудеса, а понякога работата може да се превърне в истински ад. И в двата случая обаче истинският професионалист никога не се отказва.

Селена Гомес

Говорейки си за известните хора, с които сте работили, от портфолиото ви изглежда, че една от любимките ви е Марина Абрамович. Вие сте автор на една от най-известните й фотографии, в която участва и любимият й дизайнер Рикардо Тиши. Самата фотография е интерпретация върху изображението на Дева Мария и Младенеца?

Работил съм с Марина много пъти и за двама ни това е изключително удоволствие. Близкото ни приятелство ни позволява много доверие и смелост в общите ни експерименти. Обожавам работата си с нея, защото енергията й е завладяваща. Този кадър, за който говорите, се случи много спонтанно. Рикардо се включи в последните пет минути на фотосесията и резултатът изненада всички ни.

Настоящата ви изложба в Белград се казва Melting Pot – защо използвате това заглавие и какви работи сте включил в тази експозиция?

Използвам го, защото когато погледна фотографиите, включени в изложбата, усещам, че сякаш се топят една в друга. Имах шанса да работя с една много добра норвежка агенция, наречена Anti, и те ми помогнаха да създам тази визия. Основно това са изображения и кадри, които съм снимал за сръбското издание на Ellе, и по специално за декемврийския им брой. Ще забележите, че фотографиите са превърнати в нещо много по-артистично, нещо, което се базира върху моята мечта да се самопровокирам като фотограф и да бъда артист.

Марина Абрамович

Ако имате възможност да направите онова, което Марина Абрамович направи в Ню Йорк – онзи пърформънс, на който стоеше на стол в рамките на няколко часа и се вглеждаше в очите на хората, които чакаха на километрични опашки, за да седнат срещу нея и да споделят тази интимност, с кого бихте искали да имате тези безценни минути от времето?

С дядо ми. Той почина, когато бях много малък и не си спомням много от него. Всички, които са го познавали, казват, че си приличаме много и ми се иска да имам възможност да прекарам някакво време в неговата компания.

Какво е усещането, когато знаете, че сте постигнали максимума в работата си?

Приток на невероятна енергия, чувствам се по-силен от всякога. Като да се качиш на гребена на вълна в открито море.

Най-незабравимият момент от кариерата ви досега?

Една от най-първите ми фотосесии за едно модно списание. Бях толкова екзалтиран, че дори въздухът имаше друг аромат този ден. Имах усещането, че съм направил нещо невероятно. И тогава разбрах, че не съм заредил камерата си. Никога повече не се повтори – нито това чувство, нито моята тотална обърканост.

Melting Pot е в галерия Stab, Белград, до 30 март

Душан Релин със Соня Ковач, главен редактор на сп. ELLE, Сърбия
Anti Print1
Шарлийз Терон

Пред обектива на Душан Релин позират най-красивите жени в света – Джулиан Мур, Тони Гарн, Джесика Алба и Джесика Бийл, Селена Гомес, Наталия Водянова и Кармен Каас. Започнал кариерата си като асистент на британския моден фотограф Крейг Макдийн, той продължава пътя си в издания като Elle, W, VS и GQ. Но за актуалната си фотографска изложба и всеобща изненада на почитателите си, Душан не прави обичайната селекция от кадри за бляскави модни списания, а избира изображения, върху които експериментира с помощта на норвежката агенция Anti. Резултатът е артистичната експозиция Melting Pot, която гостува на белградската галерия Stab.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK