С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Лица

7 20 мар 2015, 15:41, 16118 прочитания

Кауза.doc

Родената в България Светла Търнин за вдъхновяващия Монреал и как платформата й Cinema Politica отправя по-задълбочен поглед върху световните проблеми

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
За какво се борят различните протестни групи из Канада, как звучи феминисткият пънк, какво е да си хомосексуален и отдаден на църквата или да създадеш безплатна болница в Хондурас при липса на държавна помощ? Tова са само част от темите, върху които платформата за разпространение на политически ангажирано документално кино Cinema Politica иска да привлече внимание. Сред основателите на непрекъснато разрастващия се проект е живеещата от тринадесет години в Канада Светла Търнин, в момента в България за първите прожекции на филми под знака на Cinema Politica в София и заради участието си като жури на "София филм фест" в категорията за документално кино.

Родена е в София, а въпреки че от поколения семейството й е свързано със столицата, фамилията идва от Велико Търново и "според семейната легенда" е свързана с рода на Стефан Караджа. Отдадена е на балета в продължение на години, като дете играе в "Сълза и смях", участва по различни начини в културния живот в Американския колеж, а след като го завършва, продължава в Американския университет в Мадрид, където следва комуникации. Заминава на деветнадесет, решена да бъде напълно независима. Затова наред с ученето работи в университета като редактор на студенти, които имат затруднения със задачите си, както и като учителка по английски в бизнес компании.


През септември 2002 г. продължава образованието си в Монреал, който й се разкрива като "невероятно будно и активно място", а желанието за позитивна промяна и развитие е "нещо, което можеш да усетиш по коридорите на университета". Една от причините за тази среда се крие във факта, че това е един от градовете с най-голям процент студенти в съотношение с живеещите в него, а и бунтарската традиция в града.

"Всички са ужасно активни в най-различни области. Никаква апатия. Учат, работят, но и допринасят за развитието на обществото, а не задължително на индивида", казва Светла, която, изглежда, е взела всичко от ентусиазма, който е срещнала – личи в думите й, липсата на крайни изказвания и присъствието на ясна позиция, оптимизмът, дори когато говори за трудностите.

Изборът да живее и работи в Канада е продиктуван от скептицизма й към политиката и обществото на САЩ. Страна, в която според нея съществува "само привидна свобода, ако решиш да видиш как стоят нещата под повърхността" извън "иначе велики градове" като Ню Йорк или Сан Франциско.



Впечатлява я и мултикултурността на Монреал и целия Квебек, чиято независимост на два пъти е обект на референдуми. Понастоящем говорещото френски население е признато за "нация на територията на обединена Канада". "В продължение на поколения наред англофоните са виждани като потисници и все още има семейства, за които независимостта на Квебек е всекидневен дебат по време на вечеря. Но Монреал е толкова космополитен град, че с времето разликите все повече се размиват."

Кадър от On The Bride's Side, документален филм за сирийски и палестински бежанци, които прекосяват Европа по пътя към Швеция. Той ще бъде прожектиран днес (18 март) от 18:30 ч. в "Гьоте институт".

[Cinema Politica]


Прожекция на филма Manufacturing Consent по книгата на Ноам Чомски за зависимостта на медиите от големите корпорации я вдъхновява да участва в повече подобни събития. Заедно с нейни колеги тя започва първите прожекции на политически и социално ангажирани документални филми в библиотеката на университета. Поради активистките настроения на студентите прожекциите веднага намират интерес. "Като казахме какво планираме, очите на служителите светнаха и веднага казаха, че ще ни помогнат с каквото могат. От месечни прожекции за по 20-30 души за по-малко от година се преместихме в зала за 100 души, после още по-големи пространства."

Между 2004 и 2005 г. към инициативата проявяват интерес университети от цялата страна, а студенти на разменни начала предлагат да промотират идеята и в собствените си държави. През 2007 г. организацията е официално регистрирана. Сред целите е не само да бъдат представяни нестандартни заглавия, но и винаги да има хонорари за екипа им. Сега Cinema Politica заема цялото време на Светла, занимаваща се също така с кураторска дейност, често е в ролята на жури, а отскоро и автор на книгата Screening Through Power в съавторство с Езра Уинтън, основния й партньор в организацията. А тя вече има реализирани над 3000 безплатни прожекции за тези единадесет години.

Илюстрация



И все пак има ли нещо, което местната аудитория възприема по-трудно?"По-резки реакции е имало за филми, които говорят за използването на животните и ужасните условия на отглеждането им във ферми – имаше хора, които излязоха, тъй като не бяха психически подготвени за някои кадри. Все още трудно поглеждаме жертвите в очите, това, което нашият апетит предизвиква." Като болна тема тя определя и отношението към оригиналното население на страната. "Сегрегацията му все още е много видима и потискаща. Първите народи по тези земи са по резервати с ужасни условия и често нямат достъп до електричество и питейна вода, въпреки че Канада е страната с най-чистата вода и с изобилие на електричество. Повечето хора не искат да мислят за тези проблеми."

Друг принцип на Cinema Politica е като гости да се канят личности, които са максимално вътре в проблемите. Няма да намерите "белият мъж на средна възраст" да говори за малцинства. "Избягваме някой да представя тема, без да е засегнат пряко от нея."

Засега единственото българско заглавие, което е ставало част от платформата, е международно награждаваният "Баща" на Иван Богданов. 16-минутният анимационен филм, създаден заедно с Диана Иванова, разказва пет действителни семейни истории, а в конкретната вечер е съчетан с представяне на документален филм за трансполовите родители в Канада.

"За Cinema Politica продължавам да търся силно българско документално кино с политическа насоченост. Намирам качествени продукции, но често оставам с усещането, че те са ограничени за използване и разбиране само от българската публика, контекстът остава чужд за международната аудитория."

Най-конкретното, което тя изисква, е "силно присъствие на ясна гледна точка" и "креативна визия". Но го смята за трудно постижимо покрай медийната среда в България. "Често казусите се разглеждат в изолация, липсва връзката им с подобни случаи по света. Мога да говоря само като страничен наблюдател, но ми се струва, че генетичната пошлост на политическия живот има отблъскващо влияние - творците дори не искат да се занимават с определени теми, тъй като те се преекспонират и съществуват в публичното съзнание по един изкривен начин. И се получава разсейване от истинските проблеми", казва Светла, продължила да следи събитията в страната въпреки паузите от по три години без връщане.

Пълното пространство на "Гьоте институт" за прожектирането на проследяващия мирните протести по света "Бунтовник всеки ден" и останалата и след финалните надписи публика дава надежда, че разсейването може да е начало на фокусирането.

Повече за дейността на Cinema Politica и филмите, които платформата е представяла, може да разберете на www.cinemapolitica.org.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

20 въпроса: Ангел Игов 1 20 въпроса: Ангел Игов

Преводачът, литературен критик и писател Ангел Игов е новият носител на специалното отличие за превод "Кръстан Дянков"

17 яну 2019, 1866 прочитания

20 въпроса: Елена Розберг 20 въпроса: Елена Розберг

Заедно с Ива Дойчинова и Евелина Павлова тя започна новия медиен проект Triple Eye

11 яну 2019, 3561 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
Режисьор, кацнал на клон, размишлява за битието

Носителят на "Златен лъв" Рой Андершон за уязвимостта на хората и защо всеки е потенциален актьор

Защита за виртуалното ми "Аз"

След злоупотребите с онлайн идентичност, идват и застраховки в помощ на пострадалите

Столицата на културата в счупеното огледало

Няколко важни извода за годината на културата в Пловдив, които потънаха в спорове, шум и призраците на несбъднати проекти

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

20 въпроса: Ангел Игов

Преводачът, литературен критик и писател Ангел Игов е новият носител на специалното отличие за превод "Кръстан Дянков"

Книга: Тара Съливан - "Златното момче"

Дебютният роман на американската писателка ни представя историята на дете-албинос в Африка

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 3

Капитал

Брой 3 // 19.01.2019 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: За какво говори Давос, край на българското гражданство срещу инвестиции

Емисия

DAILY @7PM // 22.01.2019 Прочетете