С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 29 май 2015, 16:20, 4983 прочитания

Нечужденецът

Палестинският автор и журналист Махмуд ал-Римауи за писането като лек и колко много си приличаме всички

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

"Представяш ли си?! Разбирам да беше заминал за Турция или Египет, но за България? Какво общо имат с България? Всичко това става заради калпавите планове на жена му. Единствената връзка с България е агнешкото месо, но дори вече не го внасят", пише палестинският автор Махмуд ал-Римауи в един от разказите си в "Обаждане посред сън".
 
Сега тази страна се оказва първата европейска, в която е преведена книгата му. Спорно дали заради или въпреки популярността му в Близкия изток. Дебютният му сборник излиза през 1972 г. и оттогава авторът има множество успешни книги, включително два романа, един от които става фаворит за арабския "Букър". Междувременно вече четири десетилетия той е журналист и политически анализатор за медии от Арабския залив.
 
"Невъзможно е да се издържаш от книги, така че професия писател не съществува в арабския свят. Ако някой ме попита с какво се занимавам, определям се като журналист", казва Махмуд ал-Римауи, вътрешно отброяващ времето до дългоочакваната цигара, преди да представи сборника в рамките на Пролетния базар на книгата в НДК. Място, което (добронамерено) определя като "толкова красиво, колкото навярно е България".
 
Роден е през 1948 г. в малкия палестински град Бани Заид. Започва да пише поезия на десетгодишна възраст, но учителят му по литература го съветва да се насочи към разказите. Спомня си, че "Клетниците" на Виктор Юго е първата книга, която го разтърсва. Когато е в гимназията, той е "мъчен от философски въпроси" и прави първите си публикации. Но кратките форми не са добре приемани и към днешна дата все още са рядкост в тази географска ширина. В началото неговите срещат силна критика. "Казах си, че по-лошо няма да стане, така че продължих да пиша още по-уверено."

Никога не си е представял друга реализация. Живее в Бейрут и Кувейт, преди да се установи в Аман, Йордания. "Може да се каже, че през деня съм журналист, през нощта писател. Старая се да ги разделям максимално и докато правя едното, забравям, че някога съм правил другото."
 
Двете призвания не се пресичат и в още едно отношение. Ако очаквате произходът на Махмуд ал Римауи да носи своята тежест върху книгите му, то положението е точно обратното. Политиката и войната почти отсъстват в кратките му разкази, които на моменти напомнят по настроение и дължина тези на израелския му колега Етгар Керет. Нещо повече – Махмуд не мисли, че те са въобще особени за европейската аудитория, въпреки че се занимават предимно с ежедневието на палестинците. С историите си той ни отвежда към улиците с молещите за цигара бездомници, трудно общуващите семейства с втренчени в телефоните си деца, приказливите шофьори, интровертните хора на изкуството, надлъгващите се полицаи и протестиращи. Познато?
 
"Честно казано, не усещам кой знае какви различия между хората по света." Мрази думата чужденец, тъй като е на мнение, че "всички сме гости на този свят". "Живеем в отворено време и влиянията идват от всяка точка на планетата. Заради това наблюдаваме как американски автор пише като японски, а писател от Ориента - като европеец. Но ако има нещо специфично при нас, то е, че палестинците пишат директно за реалността. Политиката присъства, но често без да е назована директно – тя се вижда от страданието на индивида." Това като че ли е терапия и за самите творци. "Вероятно ако не пишех, щях да си говоря сам на висок глас."
 
Пуска една от редките си усмивки и отива да успокои никотиновия глад.
 
"Обаждане посред сън" е преведена на български от Хайри Хамдан и се разпространява от издателство "Ерго" като част от поредицата "Източна сбирка". 



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Джазменът като блусар Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

18 окт 2019, 1234 прочитания

20 въпроса: Даниела Костова 20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

18 окт 2019, 1300 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
Кристо на 80

Най-често задаваните въпроси, свързани с личността и работата на Христо Явашев, и техните изчерпателни отговори

Още от Капитал
Rifiniti отскочи на глобално ниво

Българско-американският стартъп е купен от FM:Systems - един от световните лидери в мениджмънта на работното пространство

В милиардната паяжина на Спайдърмен

Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10