Светът е голям и измислен
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Светът е голям и измислен

Калина Иванов

Светът е голям и измислен

От "Мълчанието на агнетата" до "Полтъргайст". Калина Иванов за успешната си кариера като художник и сценограф в Америка

12728 прочитания

Калина Иванов


Калина Иванов строи афганистански селища, създава петметрови изкуствени дървета или цели къщи, обитавани от духове. Но преди да сте си създали някакво предварително мнение, нека уточним, че професията й всъщност е Production Designer или сценограф на филми.

"В американската филмова индустрия сценографът е отговорен за цялостната визия на филма, той е дясната ръка на режисьора", обяснява Калина. "Той определя не само какви ще са цветовете или мебелите в един филм, но и къде ще се снима, отговаря концептуално за цялостната визия."

Въпреки натоварения си график носителката на "Еми" за "Сиви градини" отделя за Light един час. Разговорът ни протича на фона на шумен ремонт по фасадата на апартамента й в Ню Йорк – градът, в който живее вече 35 години.

Преди да има възможност да работи в най-интересните холивудски продукции, родената в София Калина преминава през житейски обрати като във филм. През 1979 г. заедно с родителите си бяга от комунистическа България през Гърция, за да стигнат до САЩ. Следва театрална сценография в Tisch School of the Arts към Нюйоркския университет. "Една приятелка ми каза: "Много бързо рисуваш, идеална си за киното и да създаваш сториборд." Калина се вслушва в думите й и рисуването на сториборд започва да й харесва, защото работи директно със сценографа и режисьора и си е сама шефка. Така завършва магистратура кинорежисура и започва да прави сториборд за филми. "Докато правех сториборда за "Мълчанието на агнетата", Джонатан Деми хареса работата ми толкова, че ме препоръча за първия ми филм като Production Designer."

Един от последните филми, по които работи, е римейкът и своеобразно продължение на "Полтъргайст" на Стивън Спилбърг, но този път с режисьор Гил Кенън (премиерата му в България беше на 5 юни). Филмът може да се определи като история с духове, макар Калина да не е особено запалена по подобни сюжети, или по жанра "ужаси". "Беше ми интересно, защото действието се развива само в една къща и по този начин тя се превръща в актьор, който аз създавам." За да получи работата, Калина отива от Ню Йорк до Торонто, за да се срещне на живо с режисьора и да му представи проекта си. В него стените в отвъдния свят трябва да бъдат изградени от кости на мъртъвци. Визията веднага се харесва на Гил Кенън. Идеята й идва от картините на полски сюрреалистичен художник, но и от спомена за костницата в Баташката църква. "Такива, уж незначителни, елементи допринасят много за внушенията във филма, а повечето зрители не знаят, че те са дело на сценографа, а не на режисьора", казва Калина.

Друг централен елемент в "Полтъргайст" е гигантското дърво, което тя предлага да направи с височина пет метра, като после посредством визуални ефекти да се удължи до 12. Но Гил Кенън иска истинско дърво. "Оказа се, че дърво с подобна височина има огромни корени и за да бъде пренесено с вертолет до снимачната площадка, трябваше да платим един милион долара… Така се върнахме на моята идея."

Един от най-запомнящите се сценографски успехи на Калина Иванов е филмът "Мис Слънчице", който спечели два оскара. Всеки, който го е гледал, се сеща за сцената с колата на фона на безкрайното поле.

"Именно с тази идея се явих пред режисьора и той толкова много я хареса, че веднага ме нае. Хрумването ми дойде от подобна картина на американски художник от 60-те години." А афганистанско селище й се налага да построи в Северна Каролина за филма Max, в който главният герой е немска овчарка, част от военните сили в Афганистан.

Освен творчеството Калина харесва и свободата, която има в професията си. "Когато сценаристът не е и режисьор, имам доста по-голяма възможност да променям сценария."

Според нея в американското кино често се пренаписва сценарият в процеса на заснемане. "Ако действието се развива в ресторант, но аз забелязвам, че има още много вътрешни сцени, предлагам на режисьора героите да са в градина например." Така в "Телевизионно шоу" на Робърт Редфорд от 1994 г. Калина променя част от финала. "Накрая на сценария третият герой липсваше, а на мен ми се струваше, че той трябва да е там и че ще се получи хубав триъгълник. Затова и предложих той да се крие зад вратата и да види как другите двама излизат, Робърт го хареса и пренаписа сцената."

Сега, две десетилетия по-късно, Калина има над 25 филма зад гърба си и е толкова заета, че все още не е довела 20-годишния си син в България. Тъкмо завършва сценографията на политическата комедия Oppenheimer Strategies от номинирания за "Оскар" израелски режисьор Йозеф Седар с участието на Ричард Гиър. Решава да изпълни обещанието си за екскурзия до България и се оказва, че веднага трябва да започне работа по следващата продукция, която ще е режисирана от Колин Тревъроу (правил "Джурасик свят" и "Безопасността не е гарантирана"). Филмът, по който в момента започва работа Калина, е с участието на Наоми Уотс, която изигра принцеса Даяна в едноименната продукция от 2013 г. и Лесли в "Бърдмен, или неочакваната добродетел на невежеството".

Калина Иванов споделя, че с удоволствие би участвала в снимки в България, но знае, че страната ни не е сред първите избори на продуцентите, защото тук няма данъчно облекчение, както в Чехия и в Унгария.

"Там финансовото стимулиране е много по-голямо и затова толкова американски продукции се снимат в Централна Европа. Същото се случва и с щатите Джорджия и Лузиана, където въведоха така наречените tax incentives – възстановяване на разходите до 35 процента -  ако бюджетът е 10 милиона, три милиона и половина се покриват от щата." Според нея сега масово се прави изкуствен сняг в Лузиана, защото всичко се заснема там.

Калина Иванов строи афганистански селища, създава петметрови изкуствени дървета или цели къщи, обитавани от духове. Но преди да сте си създали някакво предварително мнение, нека уточним, че професията й всъщност е Production Designer или сценограф на филми.

"В американската филмова индустрия сценографът е отговорен за цялостната визия на филма, той е дясната ръка на режисьора", обяснява Калина. "Той определя не само какви ще са цветовете или мебелите в един филм, но и къде ще се снима, отговаря концептуално за цялостната визия."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    strayker23 avatar :-?
    strayker23

    Никога не съм чувал за Калина Иванов, но с удоволствие ще гледам някой от филмите за да видя нейното творчество.

  • 2
    mrpetrov avatar :-|
    mrpetrov

    Браво!

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    running_spirit avatar :-|
    running_spirit

    Прекрасна Калина Иванов. Работата й върху Grey Gardens и The Rabbit Hole е вдъхновяваща!!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK