Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
19 авг 2015, 9:15, 5417 прочитания

Лице назаем

Японският график, който кара хората да се погледнат през неговите очи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Томиюки Сакута обича да прави интересни подаръци на близките си приятели и хората, с които го среща съдбата – нестандартни портрети, които не търсят близка физическа прилика, а припокриване с духовния свят и излъчването на рисувания герой. Така в архивите с портретите на Сакута оживява китайка – асистент на биеналето на графиката в Гуанлан – като красива маргаритка, а негов колега – български артист, с когото се запознават в принт базата в южен Китай, се сдобива с лице от тръни и пронизващи черни очи.

"Винаги се страхувам, когато показвам завършената вече работа на приятелите си или пък на хората, които срещам, докато пътувам, защото моите портрети не са обичайни портрети. Не очаквайте да видите нещо или някого, в когото да се припознаете буквално. Улавям по-скоро аурата, излъчването и вътрешния свят на човека, когато го рисувам. Моята работа е странна, понякога стряска хората, а това леко ме плаши, защото не ми харесва да разочаровам приятелите си. Да кажем, че разчитам повече на чувството им за хумор и на това, че ще бъдат любопитни да се видят през моите очи", коментира пред Light японският график, който в началото на август откри самостоятелна изложба – част от 18-ото издание на биеналето на графиката във Варна.




Участници от 56 държави представят своите графики, а самостоятелната изложба на Томиюки тази година е част от голямата награда, която получава на предишното издание на биеналето.

Петдесет и четири годишният график, роден в префектура Ямагата, Северна Япония, завършва университета "Зокей" в Токио, където според спомените му основната причина да бъде много редовен в посещението на лекциите и часовете бил преподавателят му Ковада.





"Енергичен и силен мъж, който беше избягал много встрани от традиционните предмети, преподавани в училище. Той настояваше да посещаваме пинг-понг курсове, плуване и упорито ни напомняше всеки път в клас колко е важно да се научим да се храним бързо, за да пестим време за работа. Най-невероятното нещо, на което научи всеки един от студентите си, е да използва в работата си традиционно китайско мастило. Преподаваше ни и една много важна, но позабравена във времето техника на индийското мастило – т.нар. модел "Сесу". Той имаше изключителна слабост към китайското мастило и тази техника, която смяташе за основа в графичното изкуство. В същото време аз продължавах всяка седмица да посещавам и часовете по японска калиграфия и неусетно започнах да правя експерименти с китайските йероглифи – с формата и с характера им. Моето голямо пътешествие в графичното изкуство имаше два основни пункта – Индия и Китай. Ароматът на индийското мастило е миризмата на моето детство и студентските години в университета."




Стилът на рисуване на Томиюки Сакута е донякъде отражение на начина му на живот – пътешествията са любимата му форма на съществуване, а любопитството – основен път в опознаването на човека отсреща, новата страна, традиционна кухня и дори език на комуникация. Като студент се увлича силно от живота и творчеството на Винсент ван Гог и известно време мечтае за кариера на живописец.

"Обожавах аромата на боите, бях зашеметен от таланта и силата на европейските майстори." Става толкова добър, че когато представя на учителя си картина на гола жена, коментарът "Това е работа на истински художник!" му дава самочувствие и посока, в която да се развива.



Времето и срещите с интересни хора променят съдбата и стила му. "Много зависи от хората, с които ме среща съдбата по пътя, но различните личности ме вдъхновяват по различен начин. Бих сравнил портретите, които правя, с визуална психология. Така например, ако се срещна с някого, който говори много, бих му направил портрет с много устни. Да, идеята е много семпла, ще кажете вие и ще бъдете прави. Или поне наполовина, защото всяка семпла идея е на крачка разстояние от големия успех." Успех, който Томиюки сравнява с едно дълго пътуване, в което пътуващият се наслаждава на самото пътуване, а не на благополучното достигане до финалната точка.



"Понякога следя какво се случва в артистичните среди в световен мащаб, но да си призная, не е нещо, което ме вълнува много-много. По-важно, да не кажа и най-важно, е личното удовлетворение и еволюция."




Изложбата на Томиюки Сакута е в рамките на 18-то издание на биеналето на графиката във Варна, до 30 септември, Градска художествена галерия.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

20 въпроса: Мартин Михайлов 20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

22 май 2020, 2052 прочитания

Скокът на Бълхата 1 Скокът на Бълхата

Пътят на Фийби Уолър-Бридж от импровизираната сцена до подиума на "Златен глобус", наградите "Еми", Saturday Night Live и след това

15 май 2020, 2233 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
Професия фотограф

Роланд Халбе за архитектурата, пътешествията и слънцето

Още от Капитал
Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Парите ваши, схемите наши

Държавата нахлува на пазара на горива с верига бензиностанции и бази. Зад идеята прозират амбиции на политици, а проектът може да разбие пазара

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10