Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Томиюки Сакута

Лице назаем

Японският график, който кара хората да се погледнат през неговите очи

5430 прочитания

Томиюки Сакута


Томиюки Сакута обича да прави интересни подаръци на близките си приятели и хората, с които го среща съдбата – нестандартни портрети, които не търсят близка физическа прилика, а припокриване с духовния свят и излъчването на рисувания герой. Така в архивите с портретите на Сакута оживява китайка – асистент на биеналето на графиката в Гуанлан – като красива маргаритка, а негов колега – български артист, с когото се запознават в принт базата в южен Китай, се сдобива с лице от тръни и пронизващи черни очи.

"Винаги се страхувам, когато показвам завършената вече работа на приятелите си или пък на хората, които срещам, докато пътувам, защото моите портрети не са обичайни портрети. Не очаквайте да видите нещо или някого, в когото да се припознаете буквално. Улавям по-скоро аурата, излъчването и вътрешния свят на човека, когато го рисувам. Моята работа е странна, понякога стряска хората, а това леко ме плаши, защото не ми харесва да разочаровам приятелите си. Да кажем, че разчитам повече на чувството им за хумор и на това, че ще бъдат любопитни да се видят през моите очи", коментира пред Light японският график, който в началото на август откри самостоятелна изложба – част от 18-ото издание на биеналето на графиката във Варна.

Участници от 56 държави представят своите графики, а самостоятелната изложба на Томиюки тази година е част от голямата награда, която получава на предишното издание на биеналето.

Петдесет и четири годишният график, роден в префектура Ямагата, Северна Япония, завършва университета "Зокей" в Токио, където според спомените му основната причина да бъде много редовен в посещението на лекциите и часовете бил преподавателят му Ковада.

"Енергичен и силен мъж, който беше избягал много встрани от традиционните предмети, преподавани в училище. Той настояваше да посещаваме пинг-понг курсове, плуване и упорито ни напомняше всеки път в клас колко е важно да се научим да се храним бързо, за да пестим време за работа. Най-невероятното нещо, на което научи всеки един от студентите си, е да използва в работата си традиционно китайско мастило. Преподаваше ни и една много важна, но позабравена във времето техника на индийското мастило – т.нар. модел "Сесу". Той имаше изключителна слабост към китайското мастило и тази техника, която смяташе за основа в графичното изкуство. В същото време аз продължавах всяка седмица да посещавам и часовете по японска калиграфия и неусетно започнах да правя експерименти с китайските йероглифи – с формата и с характера им. Моето голямо пътешествие в графичното изкуство имаше два основни пункта – Индия и Китай. Ароматът на индийското мастило е миризмата на моето детство и студентските години в университета."

Стилът на рисуване на Томиюки Сакута е донякъде отражение на начина му на живот – пътешествията са любимата му форма на съществуване, а любопитството – основен път в опознаването на човека отсреща, новата страна, традиционна кухня и дори език на комуникация. Като студент се увлича силно от живота и творчеството на Винсент ван Гог и известно време мечтае за кариера на живописец.

"Обожавах аромата на боите, бях зашеметен от таланта и силата на европейските майстори." Става толкова добър, че когато представя на учителя си картина на гола жена, коментарът "Това е работа на истински художник!" му дава самочувствие и посока, в която да се развива.

Времето и срещите с интересни хора променят съдбата и стила му. "Много зависи от хората, с които ме среща съдбата по пътя, но различните личности ме вдъхновяват по различен начин. Бих сравнил портретите, които правя, с визуална психология. Така например, ако се срещна с някого, който говори много, бих му направил портрет с много устни. Да, идеята е много семпла, ще кажете вие и ще бъдете прави. Или поне наполовина, защото всяка семпла идея е на крачка разстояние от големия успех." Успех, който Томиюки сравнява с едно дълго пътуване, в което пътуващият се наслаждава на самото пътуване, а не на благополучното достигане до финалната точка.

"Понякога следя какво се случва в артистичните среди в световен мащаб, но да си призная, не е нещо, което ме вълнува много-много. По-важно, да не кажа и най-важно, е личното удовлетворение и еволюция."

Изложбата на Томиюки Сакута е в рамките на 18-то издание на биеналето на графиката във Варна, до 30 септември, Градска художествена галерия.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK