Жените на Ани Лейбовиц
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Жените на Ани Лейбовиц

Reuters

Жените на Ани Лейбовиц

Фотографката се завръща с изложба портрети в Лондон

9386 прочитания

Reuters

© Reuters


"През годините успях да създам речник от различни стилове. Днес, когато правя снимка, ми е по-лесно, защото имам средствата, знам как да постигна търсения резултат. Напуснах собствената си несигурност."

Така започва срещата ми с една от най-продуктивните и известни жени в света на фотографията – Ани Лейбовиц. Мястото е необичайно за изложба – Wapping Hydraulic Power Station в Лондон. След финансови турбуленции и труден период в живота си Лейбовиц се завръща на голямата сцена по-уверена от всякога.

Изложбата й "Жени", която прави съвместно с швейцарската банка UBS, е открита на 16 януари и ще продължи до 7 февруари в британската столица. След това ще пътува по целия свят.

"Преди години със Сюзан Зонтаг направихме книга със същото заглавие. Снимах жени, които имаха своето място, бяха се установили, излъчваха сила и увереност. Беше различно. Сега се вглеждам в лицата на жени, които са намерили своята идентичност. И успяват да се променят през годините, без да я загубят. Те са уязвими, но устремени."

За да създаде паралел между жените, снимани преди 15 години, и сегашните образи на популярни дами, Лейбовиц включва някои от старите портрети в изложбата. UBS й поръчва да направи и нови портрети на бележити жени.

Вглеждане

"Аз продължавам да снимам. Ще включа нови фотографии в следващите изложби", обещава Лейбовиц. Тя иска новите портрети да отразяват промените в живота на жените днес. Творбите ще станат част от голямата колекция на UBS от съвременно изкуство.

"Портретът е вглеждане. Понякога зад фасадата на успеха се крие уязвимост, често самота", казва Лейбовиц. Според нея балансът между публичност и личен живот е нарушен във времената на "тоталните медии".

"И все пак пътуването към другия продължава да бъде най-изкушаващото преживяване за всеки артист. За мен то в мотив, който ме движи, не ми дава покой."

Misty Copeland, New York City, 2015 © Annie Leibovitz. From WOMEN: New Portraits

Сред впечатляващите фотографии в изложбата са портрети на забележителни жени като Хилъри Клинтън, Сюзан Сарандън и Даян Сойер. Тук са и поп икони като Риана и Майли Сайръс, която Лейбовиц снима за пръв път през 2008 г. за списание Vanity Fair. Тогава Майли е на 15 години. Портретът е семпъл: голо тяло с чаршаф. Лейбовиц го описва лаконично - "прост, класически портрет, заснет с много малко грим".

Разбира се, в изложбата е и портретът-скандал на кралица Елизабет II, който навремето предизвика полемика във Великобритания, защото Лейбовиц избира фотография, на която кралицата е без диадема.

"Да си жена днес е привилегия, но и въпрос на справяне с предразсъдъци, с недоверие. Тези жени са различни, но в тях има огромна енергия за промяна. Те променят собствените си животи и живота на другите. Те са вдъхновение."

Лейбовиц признава, че днес иска да направи портрет на германския канцлер Ангела Меркел. "Все още не съм успяла да я убедя, но за мен тя е най-важната жена в света. Харесвам нейната последователност. Волята й за промяна и това, че оцелява в един мъжки свят на политиката. Наблюдавам я, когато говори по телевизията. Удивително е колко е овладяна, премерена и същевременно естествена, емоционална, ранима. Винаги са ме интересували хората, които не се страхуват да бъдат себе си. Лица с нюанси, а не маски."

Уязвима

Уязвима през годините е й самата Ани Лейбовиц, която понесе огромни финансови загуби, след като компанията, управляваща парите й, банкрутира. Но най-голямата загуба бе раздялата с дългогодишната й спътница в живота – американската писателка Сюзън Зонтаг. Лейбовиц беше неотлъчно до нея и документира последните й часове в шокиращи, но вълнуващи фотографии.

"Когато бях млад фотограф, се страхувах да се доближа до човека. Снимах репортажно, от разстояние... Боях се да навлизам в личното пространство на другите. С годините благодарение на шанса и на труда си бях допусната. И се вгледах в лицата на моите герои. Изтрих притеснението и срама. Научих се да бъда директна, защото това е пътят да спечелиш доверието на другия. Или да го загубиш. Навремето изпитвах необясним страх да направя нещо в студиото. Чувствах се клаустрофобично. Исках да съм някъде, където нещата могат да се случат и обектът не просто да гледа в мен. Когато снимаш портрет, заставаш лице в лице с човека срещу теб. Не е лесно, защото се разголваш пред него. Погледите ви се срещат и така научаваш нови неща за себе си. И аз се променям..."

Изложбата "Жени" на Ани Лейбовиц продължава през 2016 г. в Токио, Хонконг, Сингапур, Мексико, Истанбул и Ню Йорк.

"През годините успях да създам речник от различни стилове. Днес, когато правя снимка, ми е по-лесно, защото имам средствата, знам как да постигна търсения резултат. Напуснах собствената си несигурност."

Така започва срещата ми с една от най-продуктивните и известни жени в света на фотографията – Ани Лейбовиц. Мястото е необичайно за изложба – Wapping Hydraulic Power Station в Лондон. След финансови турбуленции и труден период в живота си Лейбовиц се завръща на голямата сцена по-уверена от всякога.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    oziris7 avatar :-|
    oziris

    Лейбовиц е фотограф от друго измерение. Някои от фотографиите й са просто картини. Жалко, че изложбата не включва и други градове, че да я посетя.

  • 2
    maddrum avatar :-|
    maddrum

    Тази единствено я знам от там дето обърка календара на Пирели за тая година....

  • 3
    zmuz avatar :-|
    zmuz

    При Лейбовиц се получи както и при други творчески личности, чийто успех идва твърде рано. Докато беше млада, гладна, жадна и с отворени очи - нещата се получаваха - работата й за Rollingstone Magazine през 1970-те и първата половина на 1980-те. След като направи пачка и слава - угасна - творчески и всякак. Портфолиото й от последните 30 г. е предъвкване на клишета и преработка на вече използвани концепции. Освен това - съдейки по публикациите в американските медии - е човек без принципи, единствено заинтересован от личното си обогатяване и корпоративно спонсориране. То и цялата и работа поне от 10 г. насам е само за богати корпорации. Ани Лейбовиц през 1970-те - възхищение, Ани Лейбовиц през 21 век - помия.

  • 4
    sinibaldi avatar :-|
    Francesco Sinibaldi

    Sweet little candor....

    There's
    a delicate
    meaning
    in the light
    of your faith,
    sweet little
    candor....

    Francesco Sinibaldi

  • 5
    zmuz avatar :-|
    zmuz

    Хареса ми, как са ми нацъкали минуси :))), предполагам нЕкоя патка с комплекси и разни акаунти за да си влиза през тях и слага минуси.

    За Лейбовиц - нЕкои уточнения, цитирам: "Уязвима през годините е й самата Ани Лейбовиц, която понесе огромни финансови загуби, след като компанията, управляваща парите й, банкрутира". Уязвима? Тая хиена? Компанията съществуваше единствено и само заради нея и просто когато се опита да прекара кредиторите си с 24 милиона долара, те видиш ли, решиха да не се разделят така лесно с парите си, дето й ги бяха дали назаем.

    Ани Лейбовиц отдавна се е превърнала в придворен фотограф - буквално и преносно. Срещу много-много мангизи...

  • 6
    princess_x avatar :-|
    princess_x

    [quote#5:"zmuz"]Ани Лейбовиц отдавна се е превърнала в придворен фотограф - буквално и преносно. Срещу много-много мангизи...[/quote]

    Уви, такава е съдбата на доста хора на изкуствата. Когато са млади, те се бунтуват срещу ''Еstablishment''-а и в процеса създават големи, новаторски творби, но на практика този техен бунт се превръща в най-късия път към приемането им във същия този establishment, срещу който са се борили.

  • 7
    zumz avatar :-|
    zumz

    На времето Ани Лейбовиц будеше духове и вълнуваше сърца, но това беше отдавна, сега мирише на нафталин. Технически погледнато е великолепен фотограф, снимките са й изпипани технически до съвършенство, но когато в тях няма душа...Би било интересно (на мен поне) да видя подборка на свеж полъх във фотографията. Социалните мрежи, най-вече Instagram и Flickr предлагат повече от достатъчно материал и хич не е необходимо имената да са утвърдени. Напротив, утвърждаващи се имена са къде-къде по-интересни. Не че аз не ги знам, но много от читателите на "Капитал" вероятно не са запознати. Така де, идея.

  • 8
    zumz avatar :-|
    zumz

    "Капитал", хакнали са ви сайта, проверете. Три коментара, които публикувах преди 2-3 часа са получили точно по 22 минуса. Това за минусите не ми прави впечатление, но еднаквото количество оценки и то за изключително кратко време - в културни статии, примерно, 20 и повече оценки на парче идват в рамите на дни-седмица, а тук - да около 2 часа - е индикация, че или е вкарано приложение, което автоматично слага оценки на определени коментиращи, в случая - мен, но забелязах и други коментатори, където също май нещо подобно се е случило. Значи - или автоматично хакван и внедрен на сайта ви софтуер си върши работата или, което е по-малко вероятно - някой с 22 и повече различни акаунта влиза с отделни ай-ди и парола и "оценява". И в двата случая е резил за "Капитал" ако са ви хакнали.

  • 9
    zumz avatar :-|
    zumz

    Точно така - хакнали ви са ви! Засякохме със секундомер времето след публикацията на горния коментар (№6) и точно в рамките на 50 секунди се появиха 5 минуса - през 10 секунди всеки. Успоредно с това по същото време - абсолютно същото по секунди - наблюдавахме появяването на 5 минуса в рамките на 50 секунди на току-що публикуван коментар по абсолютно несвързана тема - за загиналите на Витоша. Гледахме на два отделни екрана - за да е по-точно наблюдението. Значи някой ви е влязъл в системката и си прави каквото иска. Ако е само за "оценки" - здраве да е. Обаче знае ли се? :))))))) и докато ви писах това - значи още около минута - "спечелих" още 8 минуса, общо 13. Пълен резил за "Капитал" - хакнати и то яко.

  • 10
    zumz avatar :-|
    zumz

    Я сега да видим колко минусчета ще получим и за колко време? :) Нещо ми подшушва, че ще са 22 за около един час :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK