С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 22 яну 2016, 15:51, 2927 прочитания

Преследвачът на новото

Берлинският куратор с 50-годишна кариера Рене Блок за борбата срещу нормите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
През 1964 г., на 22-годишна възраст, Рене Блок основава първата си галерия в Берлин, успява да разбуни консервативните духове с творби на изцяло млади художници и описва стъпката като необходимост. Междувременно работи като мияч на чинии и сервитьор, за да поддържа пространството, което символично затваря в края на бурното десетилетие. Част е от неодадаисткото движение "Флуксус", активно най-вече между 1959 и 1978 г. През 1967 г. основава Cologne Art Fair. Куратор е на четвъртото истанбулско биенале през 1995 г., директор на музея Fridericianum в Касел между 1997 и 2008 г., след което основава пространството TANAS в Берлин.
 
Портрет на куратора като млад
Отраснах в село близо до Дюселдорф и нямах достъп до изкуството, като изключим музиката по радиото – джаз, рокендрол, много Моцарт. Стъпих в музей за пръв път, когато бях на 15 години, и се впуснах на един веломаратон из Холандия. Имаше изложба с работи на Ван Гог и си спомням колко ме беше впечатлила. Две години по-късно влязох в арт колеж, така че това беше бърз период от липса на отношение към изкуството до отдаването на него. Но бързите решения са нещо обичайно в моя живот. Ако искам да купя някоя творба, не мисля три дни за това, а веднага знам дали я искам или не. Противоестествено ми е да анализирам. Правя го само когато трябва да се подреди изложба, защото като куратор трябва да откриваш общия контекст между творбите.
 
Критерии за качество
Няма особена разлика в това, което съм харесвал като 20-и-няколко-годишен, и какво харесвам сега. Не съм историк, така че, ако не мога да гледам към бъдещето, се опитвам да гледам към настоящето и да уловя настроенията му. И обикновено знам, когато съм го постигнал, тъй като, както казах – не анализирам, а се отдавам на инстинкта. Това само по себе си е тежест, защото винаги трябва да се стараеш да си на едно ниво с новото поколение. И все пак, ако има тенденция, то това са фантастичните съвременни артисти от Източна Европа. По някакъв начин е като откриване на съвсем различен свят. Напомня ми за младостта в Берлин, когато трябваше да се борим срещу установеното и да налагаме новото. Усетих нещо подобно, когато посетих Истанбул през 90-те години и се запознах със сцената от много талантливи жени в съвременното изкуство. На Запад всичко е прието, всичко е възможно, няма срещу какво да се бориш, докато в тези региони е различно.
 
Берлин тогава
Живеех в западната част, тя беше като остров, населен с млади вдъхновени хора. Всичко се получаваше много лесно, защото всички имаха голяма потребност да работят заедно и да се изразяват, особено на фона на политическата атмосфера.
 
Изгубени връзки
Когато преди тринадесет години подготвяхме изложба на балкански автори в Касел, останах с впечатлението, че няма директен обмен между различните сцени в региона. Разбира се, творците се познаваха, но от биеналета и изложби в Западна Европа. Предполагам, в София не е имало изложби на художници от Албания, Черна гора или Словакия, а в Белград не се е провеждала експозиция, посветена на Румъния. Вместо това в тези държави могат да се посетят изложби, свързани с Франция, Германия или Великобритания заради дейността на посолствата. Това като че ли си личи и в други фактори – няма директни полети между Белград и София, Загреб и Тирана. До голяма степен мотивите ни бяха да установим комуникацията между представителите на тези държави.
 
Смисълът на изкуството
То никога не се е променяло през вековете. Изкуството трябва да носи наслада на хората и да ги образова. Трябва да поставя нови етически и естетически стандарти, а когато е необходимо, да заема позицията по актуалните политически дискурси.
 
Рене Блок посети София за лекцията си "За мен няма уикенд" в галерия "Академика" като част от поредицата срещи "Въведение в съвременното изкуство: Кураторите говорят".


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

20 въпроса: Блажка Димитрова 20 въпроса: Блажка Димитрова

Един от основните двигатели зад сдружението "Нулев отпадък - България" и създателка на първия отдаден на каузата ресторант у нас

24 яну 2020, 2239 прочитания

Берлинска ръченица 1 Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

24 яну 2020, 2212 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
Жените на Ани Лейбовиц

Фотографката се завръща с изложба портрети в Лондон

Още от Капитал
Свинското: скъпо и дефицитно

Чумата по свинете в Азия вдигна световните цени, създаде дефицит и проблемите заразиха и България

Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Битката за столичната адвокатура

Изборите на органи на софийската колегия имат значение не само за професионалните интереси на гилдията, но и за институционалната зрялост на държавата

Грета Тунберг и пророците на климатичния апокалипсис

Световният икономически форум в Давос отново показа пропастта между думи и дела в областта на борбата с глобалното затопляне

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

20 въпроса: Блажка Димитрова

Един от основните двигатели зад сдружението "Нулев отпадък - България" и създателка на първия отдаден на каузата ресторант у нас

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10