Преследвачът на новото
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Преследвачът на новото

Преследвачът на новото

Берлинският куратор с 50-годишна кариера Рене Блок за борбата срещу нормите

Светослав Тодоров
3127 прочитания

© Цветелина Белутова


През 1964 г., на 22-годишна възраст, Рене Блок основава първата си галерия в Берлин, успява да разбуни консервативните духове с творби на изцяло млади художници и описва стъпката като необходимост. Междувременно работи като мияч на чинии и сервитьор, за да поддържа пространството, което символично затваря в края на бурното десетилетие. Част е от неодадаисткото движение "Флуксус", активно най-вече между 1959 и 1978 г. През 1967 г. основава Cologne Art Fair. Куратор е на четвъртото истанбулско биенале през 1995 г., директор на музея Fridericianum в Касел между 1997 и 2008 г., след което основава пространството TANAS в Берлин.

Портрет на куратора като млад

Отраснах в село близо до Дюселдорф и нямах достъп до изкуството, като изключим музиката по радиото – джаз, рокендрол, много Моцарт. Стъпих в музей за пръв път, когато бях на 15 години, и се впуснах на един веломаратон из Холандия. Имаше изложба с работи на Ван Гог и си спомням колко ме беше впечатлила. Две години по-късно влязох в арт колеж, така че това беше бърз период от липса на отношение към изкуството до отдаването на него. Но бързите решения са нещо обичайно в моя живот. Ако искам да купя някоя творба, не мисля три дни за това, а веднага знам дали я искам или не. Противоестествено ми е да анализирам. Правя го само когато трябва да се подреди изложба, защото като куратор трябва да откриваш общия контекст между творбите.

Критерии за качество

Няма особена разлика в това, което съм харесвал като 20-и-няколко-годишен, и какво харесвам сега. Не съм историк, така че, ако не мога да гледам към бъдещето, се опитвам да гледам към настоящето и да уловя настроенията му. И обикновено знам, когато съм го постигнал, тъй като, както казах – не анализирам, а се отдавам на инстинкта. Това само по себе си е тежест, защото винаги трябва да се стараеш да си на едно ниво с новото поколение. И все пак, ако има тенденция, то това са фантастичните съвременни артисти от Източна Европа. По някакъв начин е като откриване на съвсем различен свят. Напомня ми за младостта в Берлин, когато трябваше да се борим срещу установеното и да налагаме новото. Усетих нещо подобно, когато посетих Истанбул през 90-те години и се запознах със сцената от много талантливи жени в съвременното изкуство. На Запад всичко е прието, всичко е възможно, няма срещу какво да се бориш, докато в тези региони е различно.

Берлин тогава

Живеех в западната част, тя беше като остров, населен с млади вдъхновени хора. Всичко се получаваше много лесно, защото всички имаха голяма потребност да работят заедно и да се изразяват, особено на фона на политическата атмосфера.

Изгубени връзки

Когато преди тринадесет години подготвяхме изложба на балкански автори в Касел, останах с впечатлението, че няма директен обмен между различните сцени в региона. Разбира се, творците се познаваха, но от биеналета и изложби в Западна Европа. Предполагам, в София не е имало изложби на художници от Албания, Черна гора или Словакия, а в Белград не се е провеждала експозиция, посветена на Румъния. Вместо това в тези държави могат да се посетят изложби, свързани с Франция, Германия или Великобритания заради дейността на посолствата. Това като че ли си личи и в други фактори – няма директни полети между Белград и София, Загреб и Тирана. До голяма степен мотивите ни бяха да установим комуникацията между представителите на тези държави.

Смисълът на изкуството

То никога не се е променяло през вековете. Изкуството трябва да носи наслада на хората и да ги образова. Трябва да поставя нови етически и естетически стандарти, а когато е необходимо, да заема позицията по актуалните политически дискурси.

Рене Блок посети София за лекцията си "За мен няма уикенд" в галерия "Академика" като част от поредицата срещи "Въведение в съвременното изкуство: Кураторите говорят".

През 1964 г., на 22-годишна възраст, Рене Блок основава първата си галерия в Берлин, успява да разбуни консервативните духове с творби на изцяло млади художници и описва стъпката като необходимост. Междувременно работи като мияч на чинии и сервитьор, за да поддържа пространството, което символично затваря в края на бурното десетилетие. Част е от неодадаисткото движение "Флуксус", активно най-вече между 1959 и 1978 г. През 1967 г. основава Cologne Art Fair. Куратор е на четвъртото истанбулско биенале през 1995 г., директор на музея Fridericianum в Касел между 1997 и 2008 г., след което основава пространството TANAS в Берлин.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    danid avatar :-|
    danid

    Човекът е постигнал мечтата си.
    Изглежда нито ние нито другите източни страни се интересуваме един от друг, особено в сферата на изкуствата. Погледът ни е прикован/закован на запад абсолютно по инерция заради всякакви политически, икономически и др. причини. А това е поставяне на норма от самите нас на самите нас. Като прибавим ежедневния битовизъм и неудовлетвореност от ставащото около нас, в живота ни за изкуството остава много малко място.
    А особено в изкуството мостовете могат да бъдат много повече.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK