Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 17 мар 2016, 9:30, 5966 прочитания

Престъпления и последствия

Иглика Трифонова за старите рани в новия си филм

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Първото дете на живеещия в Сараево актьор Изудин Байрович се ражда, когато войната в Босна и Херцеговина избухва. Дотогава той играе предимно в театъра и участва в два сериала на военна тематика. В края на конфликтите, през 1995 г., се ражда и второто. Призванието на Изудин остава на най-заден план – ежедневна грижа е дали ще може да намери вода, с която да изкъпе децата си. Към професията си се връща през втората половина на десетилетието – с филм за едва отминалите размирици.

По същото време Иглика Трифонова наблюдава събитията от дистанция – чрез новините по телевизията и присъствието на военни по пътя за кинофестивалите, на които представя документалните си филми. Сред тях е "Разкази за убийства" (1993), събиращ размислите на трима осъдени на смърт престъпници. Както тя сама си спомня, събитията в Босна "изглеждаха толкова близко, но и толкова далеч. А от един момент нататък вече бяха много близки".


Пътищата на Изудин и Иглика се събират в открилия "София филм фест" "Прокурорът, защитникът, бащата и неговият син" – едновременно нова страница в кариерите и на двамата и свързан с познатите им теми за конфликти, престъпления и съдебни процеси.

Базираната на истински събития история разказва за родения в Босна 18-годишен Деян (Ованес Торосян), който е ключов свидетел срещу съден на Международния трибунал в Хага за военни престъпления сръбски политик (Красимир Доков). Представящият обвиняемия адвокат Микаел (Самуел Фьолер, работил с режисьори като Биле Аугуст и актьори като актуалната носителка на "Оскар" Алисия Викандер) предприема пътуване до Босна в търсене на липсващите парчета в пъзела.

Изудин Байрович и Лабина Митевска (мюсюлманин и християнка в реалния живот, които по сценарна случайност играят християнин и мюсюлманка) са предполагаемите родители на Деян, изгубили надежда за оцеляването му и дори останали без нито една негова снимка. Прокурорът в преливащата от език на език история е популярната френска актриса Роман Боранже.



Илюстрация


Илюстрация



Работата по филма протича между Швеция, Холандия и Босна, където екипът прекарва една седмица. Отсядат в сараевския хотел Holiday Inn, събирал кореспондентите през 90-те, по стените на който дупките от куршумите още личат. Прави й впечатление как жените с фереджета и мъжете с дълги бради са все по-малко в столицата, а според местните това е, защото мюсюлманите са все по-консолидирани извън града. Снимат в две близки села – едното е напълно обезлюдено след войната, а в другото живеят трима души.

Илюстрация



"Прокурорът, защитникът, бащата и неговият син" премина през фестивалите в Гьотеборг, Талин и Триест, а този месец предстоят прожекции в Амстердам и Хага. Но първият, който го вижда, е Изудин, чийто герой е един от малкото, които всъщност играят на родния си език.

Илюстрация



Иглика казва, че думите му са били повече от окуражителни, което отнема солидна част от притесненията преди планираната по-късно тази година премиера в Сараево. Тя е наясно е, че при прожекции в региона ще има определена съпротива срещу избора на Ованес Торосян и Красимир Доков при показвания в региона, а един от първите коментари в IMDb препоръчва на екипа да си гледа българските истории вместо чуждите. "Ованес Торосян заслужи уважението на всички – актьор със страхотна професионална хигиена, който има точна преценка какво иска да играе."

Илюстрация



Трудно й е да каже кой е бил онзи момент, в който тематиката й става окончателно близка, както и какво точно й е дало смелост като български режисьор да се обвърже с точно тази тема. Идеята идва от режисьора на "Цветът на хамелеона" и оператор Емил Христов, който й показва случая и казва: "Това е следващият ти филм."

Следват десет години работа, от които първите две – посветени единствено на четене за войната и реално опознаване на региона. Иглика преминава и през солидна част от поезията и музиката на региона, цялата проза на Иво Андрич.

Илюстрация



"Да се заема с филма е въпрос на изумително интимен избор. Ще прозвучи като клише, но е като влюбване. Не само в историята, но и в самата Босна, където може да се види изключително аналогичен живот на този в България на местата, където живеят едновременно християни и мюсюлмани. Във влюбването няма рационалност – искаш да го преживееш, пък каквото ще да става. Доказателството колко силна е била мотивацията ми е, че е оцеляла през всичките тези години. Често любовта към човек не издържа толкова", разказва Иглика Трифонова, за която новият проект финализира трилогия, започната с "Разкази за убийства" и продължена с предишния й игрален филм "Разследване" (2008). Междувременно е започнала сценарий за екранизация на историческия роман "Калуня-каля" на Георги Божинов. "Темата за престъплението, наказанието и последствията винаги е била силна при мен. И особено как се съдим един друг. Имаме човешки инстинкт постоянно да съдим другия и така да се предпазваме от катарзиса, от вината. И го правим ежедневно."

След прожекцията в Талин Изудин дискретно й споделя, че има лоши предчувствия за Европа. "За съжаление във време, в което не можем да се справим с кризисни ситуации, които няма да стават по-малки, намирам филма за доста актуален. Имаме нужда от самочувствие, което да ни помогне да говорим или дори да крещим за темите, по които иначе мълчим. Нямам илюзия, че един филм може да поправи това, но все пак една от задачите на изкуството е да предизвика разсъждение. В нашия случай – от дистанцията на времето."

"Прокурорът, защитникът, бащата и неговият син" ще бъде в българските кина от 25 март.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

20 въпроса: Надежда Цекулова 20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

27 мар 2020, 992 прочитания

20 въпроса: Станислав Трифонов – Nasimo 20 въпроса: Станислав Трифонов – Nasimo

Nasimo е сред хората, които проправят път на графити културата в България

20 мар 2020, 2468 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
Детайли: Александър Иванчев

Още от Капитал
По кой път вървим в лабиринта на кризата

Правителството е принудено да взима в много голяма степен чувствителни решения и не трябва да допуска никакво съмнение в тях

Колко ще продължи?

Има различни сценарии за край на здравната криза, всички с не особено далечен хоризонт

Битката за икономиката също е битка за живот

Какво предприемат държавите в Европа и какво може да направи България

До Азия и обратно по време на пандемия

Какво се случва по летища, в градския транспорт и туристически обекти в Тайланд, Малайзия и Сингапур в условия на разпространяващ се вирус

Добри новини

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10