Престъпления и последствия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Престъпления и последствия

Престъпления и последствия

Иглика Трифонова за старите рани в новия си филм

Светослав Тодоров
6318 прочитания

© Велко Ангелов


Първото дете на живеещия в Сараево актьор Изудин Байрович се ражда, когато войната в Босна и Херцеговина избухва. Дотогава той играе предимно в театъра и участва в два сериала на военна тематика. В края на конфликтите, през 1995 г., се ражда и второто. Призванието на Изудин остава на най-заден план – ежедневна грижа е дали ще може да намери вода, с която да изкъпе децата си. Към професията си се връща през втората половина на десетилетието – с филм за едва отминалите размирици.

По същото време Иглика Трифонова наблюдава събитията от дистанция – чрез новините по телевизията и присъствието на военни по пътя за кинофестивалите, на които представя документалните си филми. Сред тях е "Разкази за убийства" (1993), събиращ размислите на трима осъдени на смърт престъпници. Както тя сама си спомня, събитията в Босна "изглеждаха толкова близко, но и толкова далеч. А от един момент нататък вече бяха много близки".

Пътищата на Изудин и Иглика се събират в открилия "София филм фест" "Прокурорът, защитникът, бащата и неговият син" – едновременно нова страница в кариерите и на двамата и свързан с познатите им теми за конфликти, престъпления и съдебни процеси.

Базираната на истински събития история разказва за родения в Босна 18-годишен Деян (Ованес Торосян), който е ключов свидетел срещу съден на Международния трибунал в Хага за военни престъпления сръбски политик (Красимир Доков). Представящият обвиняемия адвокат Микаел (Самуел Фьолер, работил с режисьори като Биле Аугуст и актьори като актуалната носителка на "Оскар" Алисия Викандер) предприема пътуване до Босна в търсене на липсващите парчета в пъзела.

Изудин Байрович и Лабина Митевска (мюсюлманин и християнка в реалния живот, които по сценарна случайност играят християнин и мюсюлманка) са предполагаемите родители на Деян, изгубили надежда за оцеляването му и дори останали без нито една негова снимка. Прокурорът в преливащата от език на език история е популярната френска актриса Роман Боранже.

Източник: София филм фест
Изудин Байрович и Лабина Митевска
Източник: София филм фест

Работата по филма протича между Швеция, Холандия и Босна, където екипът прекарва една седмица. Отсядат в сараевския хотел Holiday Inn, събирал кореспондентите през 90-те, по стените на който дупките от куршумите още личат. Прави й впечатление как жените с фереджета и мъжете с дълги бради са все по-малко в столицата, а според местните това е, защото мюсюлманите са все по-консолидирани извън града. Снимат в две близки села – едното е напълно обезлюдено след войната, а в другото живеят трима души.

Източник: София филм фест

"Прокурорът, защитникът, бащата и неговият син" премина през фестивалите в Гьотеборг, Талин и Триест, а този месец предстоят прожекции в Амстердам и Хага. Но първият, който го вижда, е Изудин, чийто герой е един от малкото, които всъщност играят на родния си език.

Изудин Байрович
Източник: София филм фест

Иглика казва, че думите му са били повече от окуражителни, което отнема солидна част от притесненията преди планираната по-късно тази година премиера в Сараево. Тя е наясно е, че при прожекции в региона ще има определена съпротива срещу избора на Ованес Торосян и Красимир Доков при показвания в региона, а един от първите коментари в IMDb препоръчва на екипа да си гледа българските истории вместо чуждите. "Ованес Торосян заслужи уважението на всички – актьор със страхотна професионална хигиена, който има точна преценка какво иска да играе."

Ованес Торосян по време на снимките на филма
Източник: София филм фест

Трудно й е да каже кой е бил онзи момент, в който тематиката й става окончателно близка, както и какво точно й е дало смелост като български режисьор да се обвърже с точно тази тема. Идеята идва от режисьора на "Цветът на хамелеона" и оператор Емил Христов, който й показва случая и казва: "Това е следващият ти филм."

Следват десет години работа, от които първите две – посветени единствено на четене за войната и реално опознаване на региона. Иглика преминава и през солидна част от поезията и музиката на региона, цялата проза на Иво Андрич.

Иглика Трифонова по време на снимките на филма
Източник: София филм фест

"Да се заема с филма е въпрос на изумително интимен избор. Ще прозвучи като клише, но е като влюбване. Не само в историята, но и в самата Босна, където може да се види изключително аналогичен живот на този в България на местата, където живеят едновременно християни и мюсюлмани. Във влюбването няма рационалност – искаш да го преживееш, пък каквото ще да става. Доказателството колко силна е била мотивацията ми е, че е оцеляла през всичките тези години. Често любовта към човек не издържа толкова", разказва Иглика Трифонова, за която новият проект финализира трилогия, започната с "Разкази за убийства" и продължена с предишния й игрален филм "Разследване" (2008). Междувременно е започнала сценарий за екранизация на историческия роман "Калуня-каля" на Георги Божинов. "Темата за престъплението, наказанието и последствията винаги е била силна при мен. И особено как се съдим един друг. Имаме човешки инстинкт постоянно да съдим другия и така да се предпазваме от катарзиса, от вината. И го правим ежедневно."

След прожекцията в Талин Изудин дискретно й споделя, че има лоши предчувствия за Европа. "За съжаление във време, в което не можем да се справим с кризисни ситуации, които няма да стават по-малки, намирам филма за доста актуален. Имаме нужда от самочувствие, което да ни помогне да говорим или дори да крещим за темите, по които иначе мълчим. Нямам илюзия, че един филм може да поправи това, но все пак една от задачите на изкуството е да предизвика разсъждение. В нашия случай – от дистанцията на времето."

"Прокурорът, защитникът, бащата и неговият син" ще бъде в българските кина от 25 март.

Първото дете на живеещия в Сараево актьор Изудин Байрович се ражда, когато войната в Босна и Херцеговина избухва. Дотогава той играе предимно в театъра и участва в два сериала на военна тематика. В края на конфликтите, през 1995 г., се ражда и второто. Призванието на Изудин остава на най-заден план – ежедневна грижа е дали ще може да намери вода, с която да изкъпе децата си. Към професията си се връща през втората половина на десетилетието – с филм за едва отминалите размирици.

По същото време Иглика Трифонова наблюдава събитията от дистанция – чрез новините по телевизията и присъствието на военни по пътя за кинофестивалите, на които представя документалните си филми. Сред тях е "Разкази за убийства" (1993), събиращ размислите на трима осъдени на смърт престъпници. Както тя сама си спомня, събитията в Босна "изглеждаха толкова близко, но и толкова далеч. А от един момент нататък вече бяха много близки".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK