Борба за вътрешен мир
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Борба за вътрешен мир

Борба за вътрешен мир

Ралица Петрова за неочаквания успех на филма "Безбог" и колко е важно да си там, където те е страх да бъдеш

Светослав Тодоров
25927 прочитания

© Цветелина Белутова


Българската драма "Безбог" на Ралица Петрова се превърна в един от най-големите успехи на съвременното българско кино като спечели "Златен леопард" в Локарно и Специалната награда на журито в Сараево. И на двата фестивала филмът взе награда и в категорията за най-добра актриса – дебютиращата пред камерата Ирена Иванова.

Тя е в ролята на Гана, която работи в дом за възрастни, търгува с личните им документи и безразлична към оплакванията им. Често мълчанието й и студеното й присъствие казват много повече за героинята, отколкото това, което казва. Тя живее в разрез със себе си, но според режисьорката именно това чувство може да те накара да се преоткриеш. За ролята, Ирена, позната и като поетеса под псевдонима Рене Карабаш, преминава през различни етапи на подготовка, включително едноседмичен престой като част от персонала в дом за възрастни.

Този текст е част от по-голям разговор около успеха на "Безбог" и най-вече поредица от наградени и добре приети филми, създадени от български жени режисьори. Пълният текст е вече онлайн.

Темата за отсъствието на Бог, живота и смъртта се появяват често в иначе малкото реплики и диалози. "Господ ще те накаже", казва на Гана една от старите жени. "Всяко живеене е вид умиране", казва свещеникът по време на погребение. "Вярвам в себе си, не в Бог", казва й новопостъпил в центъра, а запознанството с него кара главната героиня да преосмисли себе си.

99-минутният филм, чието име идва от върха в Пирин, е точно толкова мрачен, колкото звучи, но според режисьорката това съвсем не го изчерпва. "Мисля, че има голяма надежда в "Безбог". Всички герои са като паднали ангели, те носят доброто, но средата го е заровила", казва Ралица Петрова, която завършва Лондонския колеж за комуникации, а после специализира филмова режисура в Британската национална школа за кино и телевизия. Преди "Безбог" има два късометражни филма, които достигат до фестивалите в Сан Себастиан, Кан и Берлин. За момента е в София, а преди това 15 години живее в Лондон.

Описва "Безбог" като медитация върху страната отвъд София, на неразбирането между поколенията и лутането им между различните политически режими. Казва, че в предишните си проекти тя е маскирала по-предизвикателните теми с чувство за хумор, докато тук за първи път тя си позволява да е напълно искрена.

"Адски важно е човек да бъде там, където го е страх да бъде. Това е пламъкът, който те държи да работиш по една идея четири години. Дълбаенето в себе си и способността да промениш 20-те квадратни метра около теб изисква много труд. Къща не се прави от тапет, първо се полагат основите. Обвивката е най-накрая."

Гледа с надежда към най-младите, въпреки че в тяхното ДНК я има обременеността на предишните поколения. "Има много хора в България, които все пак живеят според принципите си и не се огъват. Трябва да живеем в хармония именно с безкомпромисната част от това, което сме. Само тогава ние можем да тежим на мястото си, да не сме твърде зависими от нещо над или около нас. Лошият пример има нужда от алхимиране."

Филмът е сниман във Враца. Ралица избира мястото, тъй като там най-добре се съчетава природата и това, което тя търси като атмосфера. Както и заради историческа натовареност на града откъм исторически и природни трагедии. По време на създаването на сценария и снимките, през целия тригодишен процес, Ралица всъщност живее във Враца. "Дължах го на града и хората в него." Запознава се с местните ("А и те се чудеха коя е тази, която винаги се храни сама"), провежда интервюта с жени, които работят в старчески домове, проучва специфичната резервираност на живеещите в северните части на страната.

"Безбог" има предпоставки за добро бъдеще, но каквото и да се случи, то няма да е резултат от амбиция за това. "Успехът не трябва да е цел. След две години никой няма да си спомня за успеха на "Безбог". Ако имам внуци, може би само те ще си спомнят за наградата като лъсквата статуетката у дома. Важното за мен е, че в моята спектър съм се опитала да променя нещо. Не е важен толкова резултатът, колкото процеса. Имам лека алергия към много амбициозни хора. Амбицията да изразиш нещо трябва да е само вътрешна. Да, признанието дава кураж, валидира твореца, но не трябва да е самоцел. Ако някой ме попита как се прави успешен филм, то моят отговор ще бъде, че нямам никаква идея."

Българската премиера на "Безбог" ще бъде на 24 септември в рамките на фестивала "Златна роза" във Варна. Филмът е част и от програмата на предстоящия кинофестивал в Торонто.

Българската драма "Безбог" на Ралица Петрова се превърна в един от най-големите успехи на съвременното българско кино като спечели "Златен леопард" в Локарно и Специалната награда на журито в Сараево. И на двата фестивала филмът взе награда и в категорията за най-добра актриса – дебютиращата пред камерата Ирена Иванова.

Тя е в ролята на Гана, която работи в дом за възрастни, търгува с личните им документи и безразлична към оплакванията им. Често мълчанието й и студеното й присъствие казват много повече за героинята, отколкото това, което казва. Тя живее в разрез със себе си, но според режисьорката именно това чувство може да те накара да се преоткриеш. За ролята, Ирена, позната и като поетеса под псевдонима Рене Карабаш, преминава през различни етапи на подготовка, включително едноседмичен престой като част от персонала в дом за възрастни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    merudia avatar :-|
    Мерудия

    Журналистът гледал ли е филма, има ли някакво мнение... това статия ли е или ПР публикация във формата на монолог? Нещо за темата, стилистиката на филма...? От многото статии за "Безбог" вече съм убедена, че е поредното упражнение в мизантропия...което уви, не е равно на велико авторско кино. Да заповядат зрителите-мазохисти!

  • 2
    grayeagle avatar :-|
    grayeagle

    Става нещо като традиция, да оплюваш населението си публично, като направиш поредния черен филм за България и го представиш в програмата на никому неизвестен фестивал. . Аз от години не гледам такива депресивни , със спуснати финансирания филми, но преди година допуснах грешката да гледам " Урок" и всички клишета бяха заложени и отново живи. Депресивните краски на соцреализма в саторото пропагандно кино са напълно живи в "новите" творци. Наградите на дребни местни фестивали нищо не променят. Обикновено имаме осигурено финансиране, последващо неразпространение или полупразни салони.

  • 3
    s_todorov avatar :-|
    Светослав Тодоров

    До коментар [#1] от "Мерудия":

    Да, гледал го е - темата и впечатленията са част от текста.

  • 4
    merudia avatar :-|
    Мерудия

    Не се заяждам, но наистина от статията не личи, че представя мнението на автора, а аз съм внимателен читател.. Отн. темата - доста бг режисьори са споделяли, че за да се забележи Бг филм, трябва да се вписва в клишето за Балканите, което западните зрители и критици имат( роми, пост-соц, депресарски истории) . Това е в сила още на ниво финансиране - ако е свеж, съвременен филм или недай си боже комедия- няма шанс :( напр.харесвам Кецове и Коридор 8 )


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK