Критик да се наричам...
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Критик да се наричам...

Критик да се наричам...

Оливър Башано за важността на професията си

Светослав Тодоров
11757 прочитания

Оливър Башано е част от екипа на съществуващото от 1949 г. британско списание ArtReview, а мненията му за изкуството са намирали място в Channel 4 и The Guardian. Като критик може да обясни както кои са най-влиятелните хора на арт сцената в момента и как архитектурата влияе на ежедневието ни, така и по какъв начин изкуството противодейства на терористичните атентати по света. През 2013 г. той е сред основателите на азиатското издание на ArtReview.

Как ролята на критика се е променила през годините? Защо той е нужен?

За съжаление ролята му със сигурност е все по-малко важна, но той е нужен повече от всякога – в изкуството се влагат огромни суми, без всъщност да има филтър кое си заслужава, кое не. Иначе мейнстрийм пресата през годините освободи критиците си и ги замени с автори, които покриват по-голям спектър от теми, но нямат знанията, за да поглеждат задълбочено. Повече специалисти в момента са куратори или преподаватели. Но докато големите медии изоставят критиката, човек може да се учуди колко много малки списания и добре редактирани сайтове има. Ако човек потърси, ще намери качеството.

Какво ви насочи към професията?

Завърших история в Goldsmiths в Лондон и по време на следването най-голямо удоволствие бяха задачите, свързани с писането на есета. Целият този път, по който изграждаш една теза и собствен поглед около нея. Това ме насочи към критиката. До голяма степен ролята на критика е подобна на тази на историка: и двете гравитират и изграждат контекст около вече наличен набор от доказателства и данни. Университетът е известен с фокуса си върху изкуствата, така че те винаги са били около мен. След няколко години като автор на свободна практика започнах да пиша за ArtReview и станах част от редакцията му през 2010 г. Денят ми сега минава в проверяване на имейли, обсъждане с колегите какво да попадне в съдържанието, възможно най-дългосрочно планиране, изграждане на баланс между бъдещите броеве и кое е най-важно и актуално към днешен момент. Разбира се, най-добре развиваш писането си чрез четене, така че това също отнема голяма част от времето. А също така и разглеждане, както приятелите ми, които са в сферата, споделят в Instagram. И разбира се, много пътуване, за да посетя всичко, което искам да видя.

Коя е най-голямата заблуда по отношение на критиката?

Това, че просто отразява вече известното около определена творба. Добрата критика е нов и независим поглед, който обединява различни дадености и ги отвежда в нова територия. Добрата критика има способността да започва нови разговори и също като самото изкуството - да променя, да предизвиква мненията, да дискутира не само изкуството, но да вижда политическите, социалните, комуникативните нюанси, дори отношението ни като общество към природата. Критикът има отговорността да критикува, когато критиката е необходима – както когато една творба е некачествена, така и когато е не достатъчно оценена. Задачата ми е да бъда филтър на това, което трябва да бъде запомнено.

Оливър Башано гостува в Пловдив за лекция по покана на галерия SARIEV Contemporary.

Оливър Башано е част от екипа на съществуващото от 1949 г. британско списание ArtReview, а мненията му за изкуството са намирали място в Channel 4 и The Guardian. Като критик може да обясни както кои са най-влиятелните хора на арт сцената в момента и как архитектурата влияе на ежедневието ни, така и по какъв начин изкуството противодейства на терористичните атентати по света. През 2013 г. той е сред основателите на азиатското издание на ArtReview.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    princess_x avatar :-|
    princess_x

    У нас няма критици, а само рекламни агенти.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Випуск 2021

Випуск 2021

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK