С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 28 окт 2016, 13:39, 11254 прочитания

Критик да се наричам...

Оливър Башано за важността на професията си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Оливър Башано е част от екипа на съществуващото от 1949 г. британско списание ArtReview, а мненията му за изкуството са намирали място в Channel 4 и The Guardian. Като критик може да обясни както кои са най-влиятелните хора на арт сцената в момента и как архитектурата влияе на ежедневието ни, така и по какъв начин изкуството противодейства на терористичните атентати по света. През 2013 г. той е сред основателите на азиатското издание на ArtReview.

Как ролята на критика се е променила през годините? Защо той е нужен?
За съжаление ролята му със сигурност е все по-малко важна, но той е нужен повече от всякога – в изкуството се влагат огромни суми, без всъщност да има филтър кое си заслужава, кое не. Иначе мейнстрийм пресата през годините освободи критиците си и ги замени с автори, които покриват по-голям спектър от теми, но нямат знанията, за да поглеждат задълбочено. Повече специалисти в момента са куратори или преподаватели. Но докато големите медии изоставят критиката, човек може да се учуди колко много малки списания и добре редактирани сайтове има. Ако човек потърси, ще намери качеството.


Какво ви насочи към професията?
Завърших история в Goldsmiths в Лондон и по време на следването най-голямо удоволствие бяха задачите, свързани с писането на есета. Целият този път, по който изграждаш една теза и собствен поглед около нея. Това ме насочи към критиката. До голяма степен ролята на критика е подобна на тази на историка: и двете гравитират и изграждат контекст около вече наличен набор от доказателства и данни. Университетът е известен с фокуса си върху изкуствата, така че те винаги са били около мен. След няколко години като автор на свободна практика започнах да пиша за ArtReview и станах част от редакцията му през 2010 г. Денят ми сега минава в проверяване на имейли, обсъждане с колегите какво да попадне в съдържанието, възможно най-дългосрочно планиране, изграждане на баланс между бъдещите броеве и кое е най-важно и актуално към днешен момент. Разбира се, най-добре развиваш писането си чрез четене, така че това също отнема голяма част от времето. А също така и разглеждане, както приятелите ми, които са в сферата, споделят в Instagram. И разбира се, много пътуване, за да посетя всичко, което искам да видя.

Коя е най-голямата заблуда по отношение на критиката?
Това, че просто отразява вече известното около определена творба. Добрата критика е нов и независим поглед, който обединява различни дадености и ги отвежда в нова територия. Добрата критика има способността да започва нови разговори и също като самото изкуството - да променя, да предизвиква мненията, да дискутира не само изкуството, но да вижда политическите, социалните, комуникативните нюанси, дори отношението ни като общество към природата. Критикът има отговорността да критикува, когато критиката е необходима – както когато една творба е некачествена, така и когато е не достатъчно оценена. Задачата ми е да бъда филтър на това, което трябва да бъде запомнено.

Оливър Башано гостува в Пловдив за лекция по покана на галерия SARIEV Contemporary.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Не без сестра ми Не без сестра ми

Режисьорката Светла Цоцоркова за втория си пълнометражен филм "Сестра", който трупа награди преди българската премиера

13 дек 2019, 687 прочитания

20 въпроса: Даниел Ненчев 20 въпроса: Даниел Ненчев

Телевизионният водещ издаде "Идеи без граници", първата си книга

13 дек 2019, 667 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
Stay True People: Иво Чалъков

Още от Капитал
Инвестбанк планира да излезе на борсата

Банката смята да покрие недостига след проверката на ЕЦБ със свеж капитал и конвертиране на дълг в акции

Букурещ - по-големият офис събрат

Румънската столица има по-ликвиден пазар, повече инвеститори и по-големи наематели

Бъдещето на Google

Alphabet отваря нова страница след напускането на Сергей Брин и Лари Пейдж

Песимизъм печели, оптимизъм - губи

Създаването на къс ETF фонд върху SOFIX отваря възможност за печалби при падащ пазар

Кино: "Славни времена"

Романс по френски с пътуване в човешкото време

20 въпроса: Даниел Ненчев

Телевизионният водещ издаде "Идеи без граници", първата си книга

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10