С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 28 окт 2016, 13:39, 11331 прочитания

Критик да се наричам...

Оливър Башано за важността на професията си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Оливър Башано е част от екипа на съществуващото от 1949 г. британско списание ArtReview, а мненията му за изкуството са намирали място в Channel 4 и The Guardian. Като критик може да обясни както кои са най-влиятелните хора на арт сцената в момента и как архитектурата влияе на ежедневието ни, така и по какъв начин изкуството противодейства на терористичните атентати по света. През 2013 г. той е сред основателите на азиатското издание на ArtReview.

Как ролята на критика се е променила през годините? Защо той е нужен?
За съжаление ролята му със сигурност е все по-малко важна, но той е нужен повече от всякога – в изкуството се влагат огромни суми, без всъщност да има филтър кое си заслужава, кое не. Иначе мейнстрийм пресата през годините освободи критиците си и ги замени с автори, които покриват по-голям спектър от теми, но нямат знанията, за да поглеждат задълбочено. Повече специалисти в момента са куратори или преподаватели. Но докато големите медии изоставят критиката, човек може да се учуди колко много малки списания и добре редактирани сайтове има. Ако човек потърси, ще намери качеството.


Какво ви насочи към професията?
Завърших история в Goldsmiths в Лондон и по време на следването най-голямо удоволствие бяха задачите, свързани с писането на есета. Целият този път, по който изграждаш една теза и собствен поглед около нея. Това ме насочи към критиката. До голяма степен ролята на критика е подобна на тази на историка: и двете гравитират и изграждат контекст около вече наличен набор от доказателства и данни. Университетът е известен с фокуса си върху изкуствата, така че те винаги са били около мен. След няколко години като автор на свободна практика започнах да пиша за ArtReview и станах част от редакцията му през 2010 г. Денят ми сега минава в проверяване на имейли, обсъждане с колегите какво да попадне в съдържанието, възможно най-дългосрочно планиране, изграждане на баланс между бъдещите броеве и кое е най-важно и актуално към днешен момент. Разбира се, най-добре развиваш писането си чрез четене, така че това също отнема голяма част от времето. А също така и разглеждане, както приятелите ми, които са в сферата, споделят в Instagram. И разбира се, много пътуване, за да посетя всичко, което искам да видя.

Коя е най-голямата заблуда по отношение на критиката?
Това, че просто отразява вече известното около определена творба. Добрата критика е нов и независим поглед, който обединява различни дадености и ги отвежда в нова територия. Добрата критика има способността да започва нови разговори и също като самото изкуството - да променя, да предизвиква мненията, да дискутира не само изкуството, но да вижда политическите, социалните, комуникативните нюанси, дори отношението ни като общество към природата. Критикът има отговорността да критикува, когато критиката е необходима – както когато една творба е некачествена, така и когато е не достатъчно оценена. Задачата ми е да бъда филтър на това, което трябва да бъде запомнено.

Оливър Башано гостува в Пловдив за лекция по покана на галерия SARIEV Contemporary.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

От Маракеш до Париж и обратно От Маракеш до Париж и обратно

Писателят и художник Махи Бинбин за живота между две култури и социалната си дейност в Мароко

14 фев 2020, 1341 прочитания

20 въпроса: Бистра Кирова 20 въпроса: Бистра Кирова

Директор на първия детски научен център на Балканите - "Музейко"

14 фев 2020, 1800 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
Stay True People: Иво Чалъков

Още от Капитал
Драмата с ТЕЦ "Марица-изток 2" - дълга, скъпа и опасна

Каквито и действия да се предприемат, те ще бъдат закъснели, ще струват скъпо и може да доведат до нови проблеми в сектора

Андон Балтаков: Не искам да звуча като прогноза за облачно време

Генералният директор на БНР пред "Капитал"

Новите дрехи на "Шишман"

Несигурното бъдеще покрай предстоящия ремонт на знаковата улица в центъра на София отново разбуни духовете

Вирусът, който смрази света

Епидемията от коронавирус за по-малко от месец запали Китай и уплаши целия свят с пандемия, която не е виждана от десетилетия. Рисковете са много, но и възможностите да бъдат избегнати още са живи и съвсем реални

Порто, Сиза и Елиасон

Музеят Serralves в Порто отбелязва своята 20-годишнина с изложби на архитекта Алваро Сиза и на артиста Олафур Елиасон

От Маракеш до Париж и обратно

Писателят и художник Махи Бинбин за живота между две култури и социалната си дейност в Мароко

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10