Бъдеще незабравимо
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бъдеще незабравимо

Капитал

Бъдеще незабравимо

Димана Трънкова за изследващия болните места на настоящето роман "Празната пещера"

Светослав Тодоров
12856 прочитания

Капитал

© Надежда Чипева


Димана Трънкова е редактор в англоезичното българско списание Vagabond и автор на поредица от документални книги на археологическа и историческа тематика като "На изток от Константинопол", A Guide to Thracian Bulgaria, A Guide to Roman Bulgaria.

През 2014 г. тя дебютира и като автор на художествена литература с романа "Усмивката на кучето" (изд. Colibri), който ще излезе на френски тази година в превод на Мари Вина-Николов.

Вторият й роман - "Празната пещера" (изд. "Жанет 45") с редактор Миглена Николчина, вече е в продажба.

"Нашето минало е нашето бъдеще" не е лозунг от някоя комунистическа табела, а от света, който Димана Трънкова описва в "Празната пещера". Не е назован като България въпреки българските имената на героите и езика, на който говорят, а като Народната родина - място, където, казват, "нищо няма смисъл".

Новата книга на Димана Трънкова е близка до антиутопията и алтернативната история (един от малкото български опити в тези жанрове), към които тя не е привързана като читател, но от които не се бои като автор.

Политиката на Народната родина, близка до Вечния приятел, почива върху вярата, че "нужни са жертви, историята го е показала" и че това е най-древният народ в Европа. Сред практиките на репресивната власт са стимулиране на раждаемостта, ограничаване на разводите, криминализиране на хомосексуалните връзки и връзките между местни и ограничените в алкохолната си употреба чужденци (за да не се разводнява "кръвта на нацията"). Споменават се събития като Земетресението, което всички местни смятат за терористичен акт. Персонажите се страхуват от Ония и Службата за народна сигурност. Достъпът до интернет е силно ограничен поради вилнеещата кибервойна. Двамата главни герои, присъствалите и в първия й роман - Мая и американецът Джон, са журналисти, "от времето, когато това означаваше нещо".

Написаният между 2012 и 2016 г. роман е вдъхновен от достигнала до Димана история за изнасилена и убита от граничари еврейка, която влиза в България, за да намери изчезналия си съпруг германец. След като не успява да намери доказателства около нея, тя решава да вплете историята в сюжета на "Празната пещера".

Въпреки описването на една репресивна алтернативна реалност тя е предадена с чувство за хумор и абсурдизъм. Книгата ще бъде представена днес от 18:30 ч. в книжарница Greenwich.

Историите и на двете книги са предадени от позицията на чужденец, защо?

Чужденецът забелязва неща, които хората в средата не забелязват. Ако не ги разбира – търси отговора. А и ми е удобно да пиша от тази гледна точка, тъй като от 2006 г. работя за списание, което е насочено към чужденци – докато на повечето журналисти тук не им се налага да уточняват кой е Тодор Живков или какво е баница, аз трябва да го обясня. Така че начинът, по който пиша, е повлиян от това.

Историята е свързана с много от актуалните страхове и притеснения. Кое най-много ви плаши?

Склонността ни да се разделяме с лека ръка от това, което имаме, като права и свобода. В първия епизод на сериала "Цивилизация" Кенет Кларк се опитва да формулира обяснение на самата цивилизация. Той казва, че първият симптом на изчезването й е винаги страхът, включително към обществото, към което принадлежиш. Много ме притеснява, че сме в един подобен етап, в който има масово недоверие, в самата цивилизация. В началото на март излезе едно изследване на "Отворено общество", според което за повечето българи законите са неясни и само 8% вярват, че те се прилагат адекватно. В друго изследване имаше притеснителни статистики, че обществото би се отказало за определен период от време от правата си при политическа криза. Попадна ми наскоро и дневника на Чудомир, който той води между 1947 - 1967 г. и пише, че му е писнало да живее в преходен период - нещо, което всички казваме.

Намирате ли този страх и това чувство на недоверие и сред вашата среда, приятели?

Да, страшно е. Особено когато го видиш у някого, от когото не си го очаквал. По едно време пишех до всеки, който публикува фалшива новина във Facebook, но мисля, че само един се повлия и изтри поста.

Макар и всичко да подсказва, че сюжетът се развива в България, страната не е назована. Защо?

Може би защото много от примерите не са директно свързани със страната - видими практики за ограничаване на права имаме в момента в страни като Русия, Турция, Китай. А и ми се искаше да изведа историята до крайност. Тежестта на миналото на конкретна държава би попречило за това. Също така в момента тези процеси на изолиране не се наблюдават само в България. Антони Георгиев, главният редактор на Vagabond, веднъж се пошегува, че ако избухне войната в Западна Европа, тя ще бъде заради актуален проблем, докато ако е на Балканите, ще е заради нещо наслоено отпреди векове.

Димана Трънкова е редактор в англоезичното българско списание Vagabond и автор на поредица от документални книги на археологическа и историческа тематика като "На изток от Константинопол", A Guide to Thracian Bulgaria, A Guide to Roman Bulgaria.

През 2014 г. тя дебютира и като автор на художествена литература с романа "Усмивката на кучето" (изд. Colibri), който ще излезе на френски тази година в превод на Мари Вина-Николов.

Вторият й роман - "Празната пещера" (изд. "Жанет 45") с редактор Миглена Николчина, вече е в продажба.

"Нашето минало е нашето бъдеще" не е лозунг от някоя комунистическа табела, а от света, който Димана Трънкова описва в "Празната пещера". Не е назован като България въпреки българските имената на героите и езика, на който говорят, а като Народната родина - място, където, казват, "нищо няма смисъл".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    chitatelsz avatar :-|
    Читател

    Интересно. Със сигурност книгата на г-жа Трънкова е много любопитна, макар че аз лично едва ли ще я прочета. Все пак, имам отлични впечатления от нея и от г-н Георгиев от периода, в който заедно правеха великолепното списание "Go Greece! | Иди в Гърция!". Желая и на двамата попътен вятър, както и на тяхното издателство! Определено създават много качествени продукти.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK