Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 май 2017, 9:00, 25408 прочитания

Не всичко е политика

Словенската театрална режисьорка Тяша Чърнигой за адаптацията си на "Физика на тъгата"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Романът "Физика на тъгата" на Георги Господинов ще бъде представен за пръв път в театрална адаптация в България на театралния фестивал "Тарарабумбия" в Благоевград на 13 май от 19 ч. в Драматичен театър "Никола Вапцаров".

Постановката е на трупата на словенския театър "Антон Подбеушек" и младата режисьорка Тяша Чърнигой, които представиха на сцена многократно награждаваната творба в Любляна през ноември 2016 г.


Чърнигой е една от младите режисьорски надежди в Словения, а "Антон Подбеушек" - един от смелите и експериментални в репертоара си театри в Любляна. Тя участва в гимназиалната си театрална трупа, но преди да навлезе професионално в режисурата, следва философия и сравнителна литература. В момента е студент в Академията за театър, радио, кино и телевизия в Любляна, а през последните години се е изявявала предимно в независими театрални представления. "Физика на тъгата" е първият й проект като режисьор в институционален театър.

Как открихте "Физика на тъгата"?

Един приятел ми я препоръча, малко след като беше преведена на словенски. Започнах да я чета и просто не можех да спра. Изчетох цялата книга наведнъж. Смях се, плаках, понякога и двете едновременно. Имах чувството, че чета мои мисли.



А какво в романа ви накара да мислите, че е подходящ за театрална адаптация?

Може би от първото изречение започнах да си представям прочетеното на сцена. Просто последвах усещането. Основното предизвикателството беше пресъздаването на среда, в която героят има подходящото пространство да вникне в самотата си.

За мен "Физика на тъгата" е като биография на света, в който живеем сега, и би било чудесно, ако новото поколение (към което принадлежа) иска да има диалог с него. По време на репетициите говорихме много за различните видове самота и тъга – нашите "лични минотаври". За да направим постановката устойчива, трябваше да е подплатена с достатъчно лични мотиви да се заемем с нея. Дори си мисля, че този процес не е завършен – постановката се развива с всяка репетиция. Така че нямам търпение да видя какъв резултат ще дадат усилията ни в България.



Голяма част от книгата е свързана с близкото минало на България. Имаше ли нещо в нея, което асоциирахте с историята на бивша Югославия и Словения?

Действително на много места можехме да направим паралели между историята на България и нашата. Все пак фонът на социо-политическите промени е сходен. Но "Физика на тъгата" е повече за индивидуалните, специфични и понякога измислени събития в миналото и настоящето на България. Романът е за самотата, чувството на изоставеност и желанието за близост, за връзка. Мисля, че политическите промени в България са важен контекст за разбирането на тази самота (или тъга) и как всъщност промените често не променят общия облик на нещата. От друга страна, това, което прави книгата универсална, е, че описва чувства, които са независими от историческия контекст.

"Тарарабумбия" продължава от 11 до 18 май. Билети за "Физика на тъгата" на цени 15 и 20 лв. може да намерени на касата на Драматичния театър в Благоевград и в мрежата на Eventim.
И двата романа на Георги Господинов, "Естествен роман" и "Физика на тъгата", са издадени в Словения. "Физика на тъгата" излезе този месец в превод на датски. Междувременно по анимационна адаптация на излезлия през 2011 г. роман работи Теодор Ушев, който спечели номинация за "Оскар" с работата си по разказа "Сляпата Вайша". Сред интересните адаптации по творби на Господинов е и поставянето на пиесата му "Апокалипсисът идва в 6 вечерта" от Single Carrot Theatre в Балтимор.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

20 въпроса: Мартин Михайлов 20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

22 май 2020, 2507 прочитания

Скокът на Бълхата 1 Скокът на Бълхата

Пътят на Фийби Уолър-Бридж от импровизираната сцена до подиума на "Златен глобус", наградите "Еми", Saturday Night Live и след това

15 май 2020, 2491 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
Siri, какво да облека днес?

Създателят на Siri за новите начини, по които изкуственият интелект навлиза в живота ни

Още от Капитал
Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10