Пяната на дните
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пяната на дните

Джон Брус

Пяната на дните

Джон Брус от холандската пивоварна De Molen

Светослав Тодоров
10208 прочитания

Джон Брус

© Цветелина Белутова


Група приятели и бирени ентусиасти започват собствена пивоварна и с годините намират публика въпреки липсата на развит местен пазар и интерес към крафт бирите. Ако това ви звучи като началото на история на успеха в България, нека уточним, че страната, за която говорим, е Холандия.

Джон Брус и Менно Оливие започват De Molen през 2004 г. и макар и да не искат да се рекламират с подобна титла, те по всяка вероятност създават първия холандски крафт бранд. Причината страната да е толкова назад в бирената култура в сравнение например със съседна Белгия, е че по време на Втората световна война нацистите разрушават огромна част от пивоварните в Холандия и ограбват техниката. След войната оцеляват само 15 от близо 2000 пивоварни.

"Успехът въобще не дойде лесно", казва 50-годишният Брус с усмивка, с която илюстрира всичките начални трудности. "Все пак искахме да правим нещо, за което никой не беше чувал, като английски стаут и стронг ейл." Към днешен момент каталогът им предлага голяма разнообразие от смели и експериментални решения като опушената Hemel&Aarde, съдържащата бъз Haze&Rain, съчетаващата шоколад, кафе, ванилия и бърбън Push&Pull.

Джон Брус прави първи стъпки в пивоварството в домашни условия, още когато е тийнейджър. През следващите години изоставя заниманието, отдава се на работата си в компютърните науки, но когато среща планиращият да отвори собствена пивоварна Оливие, плановете се променят. "Никога не сме го възприемали като хоби, а като нещо, в което влагаме цялата си страст. И двамата не можехме да намерим тази страст в ежедневните си професии."

Около 2007 г. De Molen започва да се отплаща за инвестираните усилия. Вододелен момент е, когато печели наградата на Great British Beer Festival за най-добра вносна бира в пряка конкуренция с белгийските. Оттогава De Molen получава множество награди, които Брус отдавна не брои. "Този успех ни наложи на международния пазар. По едно време 90% от продукцията ни бяха предназначени за чужбина, 5% за собствения ни ресторант и останалите 5% в специализираните места за крафт бира из Холандия. Най-много изнасяме в Швеция и Китай, на Балканите все по-голям интерес има към нас в Сърбия, а в България сме от около четири години."

Екипът им също се разширява с времето, като в пивоварната работят и хора със специални нужди, наети, след като De Molen колаборират с фондация, която се опитва да повиши трудовата им заетост. "Все още се борим за по-голяма видимост в страната си, но макар и нещата да се случват бавно, крафт културата е на съвсем различно ниво в сравнение с преди десет години. Тогава в баровете дори нямаха идея какво е IPA."

Автор: Цветелина Белутова

Брус вижда в тенденцията и желание както от страна на местни, така и от страна на гости в страната да опитат и подкрепят нещо ново и локално. "Публиката ни е основно от хора между 25 и 35 години, не задължително хипстъри, просто хора, които учат или наскоро са учили и обичат да излизат. Това важи и за тези, които пият De Molen и в Холандия, и в Китай."

По-комерсиалните марки като Heineken започват крафт брандове под шапката си като начин да реагират на зародилия се интерес. Очаквано Брус е скептичен, че подобни ходове от големите компании могат да доведат до качествени резултати. "Бирата е по-вкусна, когато този, който я е правил, е до теб. Посещавал съм над 450 пивоварни и след това съм склонен да опитам тази марка, от която имам впечатления не само от нея, но и от хората зад нея."

Собствениците на De Molen искат искрените намерения да си личат от първата среща с бирата им, което обяснява и минималистичните етикети. "Все пак какво получаваш и какво има вътре са единствените важни неща."

Джон Брус гостува по покана на бар Kanaal и е първият им гост в поредицата от срещи с пивовари Tap Takeover. Различни видове De Molen могат да бъдат намерени в Kanaal (бул. "Мадрид" 2), в онлайн магазина на Pivoteka, магазина на 100 бири на ул. "Юрий Венелин" 1, Beera на ул. "Христо Белчев" 29, в Averi Beers във Варна и скоро в "Котка и мишка" в Пловдив.

Група приятели и бирени ентусиасти започват собствена пивоварна и с годините намират публика въпреки липсата на развит местен пазар и интерес към крафт бирите. Ако това ви звучи като началото на история на успеха в България, нека уточним, че страната, за която говорим, е Холандия.

Джон Брус и Менно Оливие започват De Molen през 2004 г. и макар и да не искат да се рекламират с подобна титла, те по всяка вероятност създават първия холандски крафт бранд. Причината страната да е толкова назад в бирената култура в сравнение например със съседна Белгия, е че по време на Втората световна война нацистите разрушават огромна част от пивоварните в Холандия и ограбват техниката. След войната оцеляват само 15 от близо 2000 пивоварни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK