С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Лица

22 юни 2017, 10:48, 9642 прочитания

Пяната на дните

Джон Брус от холандската пивоварна De Molen

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Група приятели и бирени ентусиасти започват собствена пивоварна и с годините намират публика въпреки липсата на развит местен пазар и интерес към крафт бирите. Ако това ви звучи като началото на история на успеха в България, нека уточним, че страната, за която говорим, е Холандия.

Джон Брус и Менно Оливие започват De Molen през 2004 г. и макар и да не искат да се рекламират с подобна титла, те по всяка вероятност създават първия холандски крафт бранд. Причината страната да е толкова назад в бирената култура в сравнение например със съседна Белгия, е че по време на Втората световна война нацистите разрушават огромна част от пивоварните в Холандия и ограбват техниката. След войната оцеляват само 15 от близо 2000 пивоварни.


"Успехът въобще не дойде лесно", казва 50-годишният Брус с усмивка, с която илюстрира всичките начални трудности. "Все пак искахме да правим нещо, за което никой не беше чувал, като английски стаут и стронг ейл." Към днешен момент каталогът им предлага голяма разнообразие от смели и експериментални решения като опушената Hemel&Aarde, съдържащата бъз Haze&Rain, съчетаващата шоколад, кафе, ванилия и бърбън Push&Pull.

Джон Брус прави първи стъпки в пивоварството в домашни условия, още когато е тийнейджър. През следващите години изоставя заниманието, отдава се на работата си в компютърните науки, но когато среща планиращият да отвори собствена пивоварна Оливие, плановете се променят. "Никога не сме го възприемали като хоби, а като нещо, в което влагаме цялата си страст. И двамата не можехме да намерим тази страст в ежедневните си професии."

Около 2007 г. De Molen започва да се отплаща за инвестираните усилия. Вододелен момент е, когато печели наградата на Great British Beer Festival за най-добра вносна бира в пряка конкуренция с белгийските. Оттогава De Molen получава множество награди, които Брус отдавна не брои. "Този успех ни наложи на международния пазар. По едно време 90% от продукцията ни бяха предназначени за чужбина, 5% за собствения ни ресторант и останалите 5% в специализираните места за крафт бира из Холандия. Най-много изнасяме в Швеция и Китай, на Балканите все по-голям интерес има към нас в Сърбия, а в България сме от около четири години."



Екипът им също се разширява с времето, като в пивоварната работят и хора със специални нужди, наети, след като De Molen колаборират с фондация, която се опитва да повиши трудовата им заетост. "Все още се борим за по-голяма видимост в страната си, но макар и нещата да се случват бавно, крафт културата е на съвсем различно ниво в сравнение с преди десет години. Тогава в баровете дори нямаха идея какво е IPA."

Илюстрация


Брус вижда в тенденцията и желание както от страна на местни, така и от страна на гости в страната да опитат и подкрепят нещо ново и локално. "Публиката ни е основно от хора между 25 и 35 години, не задължително хипстъри, просто хора, които учат или наскоро са учили и обичат да излизат. Това важи и за тези, които пият De Molen и в Холандия, и в Китай."

По-комерсиалните марки като Heineken започват крафт брандове под шапката си като начин да реагират на зародилия се интерес. Очаквано Брус е скептичен, че подобни ходове от големите компании могат да доведат до качествени резултати. "Бирата е по-вкусна, когато този, който я е правил, е до теб. Посещавал съм над 450 пивоварни и след това съм склонен да опитам тази марка, от която имам впечатления не само от нея, но и от хората зад нея."

Собствениците на De Molen искат искрените намерения да си личат от първата среща с бирата им, което обяснява и минималистичните етикети. "Все пак какво получаваш и какво има вътре са единствените важни неща."

Джон Брус гостува по покана на бар Kanaal и е първият им гост в поредицата от срещи с пивовари Tap Takeover. Различни видове De Molen могат да бъдат намерени в Kanaal (бул. "Мадрид" 2), в онлайн магазина на Pivoteka, магазина на 100 бири на ул. "Юрий Венелин" 1, Beera на ул. "Христо Белчев" 29, в Averi Beers във Варна и скоро в "Котка и мишка" в Пловдив.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

20 въпроса: Геновева Христова-Мъри 1 20 въпроса: Геновева Христова-Мъри

Съоснователка на Missia23, място, което събира хора от творческите индустрии и тех-специалисти от различни области

17 май 2019, 1330 прочитания

Работохолици до доказване на противното Работохолици до доказване на противното

Марк Грифитс, професор по поведенческо пристрастяване и директор на звено за изследване на хазарта в Nottingham Trent University

17 май 2019, 2384 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
Дейв Егърс, писател: Боря се за тези, които нямат привилегиите ми

Американският автор ще се срещне с читатели днес от 18:30 ч. в Софийска градска художествена галерия

Aéroport de Sofia

Френският кандидат Aéroports de Paris Group излетя към победата в концесията на софийското летище с изключително високо ценово и инвестиционно предложение

Къде удря търговската война между САЩ и Китай

Митата между Вашингтон и Пекин няма да доведат до големи директни икономически загуби, но увеличават световната несигурност

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Хладнокръвни истории

Нови стари срещи с прозата и документалистиката на Труман Капоти

Кино: "Щастливия Лазаро"

С фантазия и щедро сърце срещу неправдите в света