С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
22 юни 2017, 10:48, 9810 прочитания

Пяната на дните

Джон Брус от холандската пивоварна De Molen

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Група приятели и бирени ентусиасти започват собствена пивоварна и с годините намират публика въпреки липсата на развит местен пазар и интерес към крафт бирите. Ако това ви звучи като началото на история на успеха в България, нека уточним, че страната, за която говорим, е Холандия.

Джон Брус и Менно Оливие започват De Molen през 2004 г. и макар и да не искат да се рекламират с подобна титла, те по всяка вероятност създават първия холандски крафт бранд. Причината страната да е толкова назад в бирената култура в сравнение например със съседна Белгия, е че по време на Втората световна война нацистите разрушават огромна част от пивоварните в Холандия и ограбват техниката. След войната оцеляват само 15 от близо 2000 пивоварни.


"Успехът въобще не дойде лесно", казва 50-годишният Брус с усмивка, с която илюстрира всичките начални трудности. "Все пак искахме да правим нещо, за което никой не беше чувал, като английски стаут и стронг ейл." Към днешен момент каталогът им предлага голяма разнообразие от смели и експериментални решения като опушената Hemel&Aarde, съдържащата бъз Haze&Rain, съчетаващата шоколад, кафе, ванилия и бърбън Push&Pull.

Джон Брус прави първи стъпки в пивоварството в домашни условия, още когато е тийнейджър. През следващите години изоставя заниманието, отдава се на работата си в компютърните науки, но когато среща планиращият да отвори собствена пивоварна Оливие, плановете се променят. "Никога не сме го възприемали като хоби, а като нещо, в което влагаме цялата си страст. И двамата не можехме да намерим тази страст в ежедневните си професии."

Около 2007 г. De Molen започва да се отплаща за инвестираните усилия. Вододелен момент е, когато печели наградата на Great British Beer Festival за най-добра вносна бира в пряка конкуренция с белгийските. Оттогава De Molen получава множество награди, които Брус отдавна не брои. "Този успех ни наложи на международния пазар. По едно време 90% от продукцията ни бяха предназначени за чужбина, 5% за собствения ни ресторант и останалите 5% в специализираните места за крафт бира из Холандия. Най-много изнасяме в Швеция и Китай, на Балканите все по-голям интерес има към нас в Сърбия, а в България сме от около четири години."



Екипът им също се разширява с времето, като в пивоварната работят и хора със специални нужди, наети, след като De Molen колаборират с фондация, която се опитва да повиши трудовата им заетост. "Все още се борим за по-голяма видимост в страната си, но макар и нещата да се случват бавно, крафт културата е на съвсем различно ниво в сравнение с преди десет години. Тогава в баровете дори нямаха идея какво е IPA."

Илюстрация


Брус вижда в тенденцията и желание както от страна на местни, така и от страна на гости в страната да опитат и подкрепят нещо ново и локално. "Публиката ни е основно от хора между 25 и 35 години, не задължително хипстъри, просто хора, които учат или наскоро са учили и обичат да излизат. Това важи и за тези, които пият De Molen и в Холандия, и в Китай."

По-комерсиалните марки като Heineken започват крафт брандове под шапката си като начин да реагират на зародилия се интерес. Очаквано Брус е скептичен, че подобни ходове от големите компании могат да доведат до качествени резултати. "Бирата е по-вкусна, когато този, който я е правил, е до теб. Посещавал съм над 450 пивоварни и след това съм склонен да опитам тази марка, от която имам впечатления не само от нея, но и от хората зад нея."

Собствениците на De Molen искат искрените намерения да си личат от първата среща с бирата им, което обяснява и минималистичните етикети. "Все пак какво получаваш и какво има вътре са единствените важни неща."

Джон Брус гостува по покана на бар Kanaal и е първият им гост в поредицата от срещи с пивовари Tap Takeover. Различни видове De Molen могат да бъдат намерени в Kanaal (бул. "Мадрид" 2), в онлайн магазина на Pivoteka, магазина на 100 бири на ул. "Юрий Венелин" 1, Beera на ул. "Христо Белчев" 29, в Averi Beers във Варна и скоро в "Котка и мишка" в Пловдив.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

20 въпроса: Здравко Петров 20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

11 окт 2019, 1448 прочитания

Надежда за "Ирина" Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

11 окт 2019, 1590 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
Дейв Егърс, писател: Боря се за тези, които нямат привилегиите ми

Американският автор ще се срещне с читатели днес от 18:30 ч. в Софийска градска художествена галерия

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма