Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

// Light / Лица

17 юли 2017, 10:22, 3714 прочитания

Аз, иноваторът

Професорът по дизайн и креативен директор Даниел Чарни за подобрените връзки между творци и публика

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Metta

Пространство с алтернативни идеи за свободно време

9 дек 2016

Критикувай ми овца

Загива ли професионалната критика и какво от това

22 май 2015
Зад "Генератор" стоят Калина Жулева от агенцията за дизайн на услуги Creative Shower, Адриана Андреева и Бояна Гяурова от "Студио Комплект" и Йоанна Митова от пространството за почивка и здравословен живот metta. През следващите месеци мястото ще бъде на домакин на различни видове събития - лекции от новатори в дизайна, прожекции, разговори, интерактивни изложби, които насърчават креативността, знанието за силата на дизайна. "Генератор" се намира в Завод Витоша на бул. "Черни връх".

Даниел Чарни е първият гост от поредицата срещи ДИЗАЙНЪТ Е в новооткрития Център за дизайн, иновации, култура и креативност "Генератор" в София. Той ще изнесе лекцията си за различните проявления на дизайна и интерпретациите на смисъла му този вторник от 19 ч.

Британският куратор и консултант е с близо 30-годишен опит в областта. Чарни преподава дизайн от 20 години, като между 1998 и 2012 оглавява Департамента по продуктов дизайн в Royal College of Art и е професор по дизайн в Kingston University в Англия. Той е креативен директор на консултантския проект From Now On, който помага на различни институции и организации, свързани с изкуството и иновацията, да оптимизират дейността си и да привлекат нови публики.

Чарни е и част от изследователския екип на V&A и стои зад Power of Making, която със своите 300 000 посещения държи рекорда за най-посещавата безплатна изложба в музея. През последните години той е отдаден на платформата Fixperts – инициатива, която ангажира дизайнери, инженери и артисти в решаването на социални проблеми и подобряването на качеството на живот на хората, най-вече чрез поправяне на продукти за ежедневието им предмети, вместо подмяната им. Програмата се прилага в над 20 държави, включително като част отучебните програми на университети и училища, компании и институции.

Казвате, че не обичате да говорите пред публика за работата си. Защо?

Може би защото през последните години се опитвам да намеря есенцията на това какво е дизайнът, без твърде много да мисля за определения и етикети. Преди седем години курирах Power of Making във V&A и в музея бяха притеснени от употребата на думата making – докато сега я избягвам, тъй като в момента толкова много се говори за нуждата да правим сами. Зад целия този процес има различни подтеми: как той е свързан с икономиката, технологиите, средата. Като преподавател виждам как способностите на студентите да създават с ръцете си угасва, а да имаме тази способност е исторически свързано с възможността ни да оцеляваме, да се развиваме, да сме част от определена култура.



Мисля, че през последния четвърт век има голям завой в дизайна. Той вече се старае да бъде много по-практичен и в услуга на обществото, не просто фокусиран върху изследването на технологията. Различните университети и ателиета дават различни определения за това – за някои е "устойчив", за други "разширен" дизайн. А с Fixperts се опитвам да видя докъде той може да стигне на практично и организационно ниво: примерно, ако урната в секцията, в която гласувате, е зле конструирана, нещо лошо може да се случи с вота ви. С платформата се опитваме да преосмислим дизайна не като задължително даващ комерсиален продукт, а като възможност да направиш нещо за някого, и отплатата да бъде удовлетворението.



Учил сте и сте преподавал в Израел, пътувате на различни места из света. Виждате ли голяма разлика в мисленето за дизайна?

Наскоро бях в Китай, където все пак се произвежда 99% от всичко, което работи с батерии. Така че там, както и в голяма част от Азия, дизайнът тепърва прескача продуктовия си контекст и се осмисля като нещо, което може да бъде по-голямо и иновативно. През 80-те и 90-те в Израел имаше голям интерес към известните дизайнери от Великобритания, Франция, САЩ, а през последните 15 години се развиват все повече местни студиа и колаборации. Наблюдавам такова връщане към корените и интерес към това какво се случва на самото място, на което си, и в страни като Португалия. Което приближава дизайнът към изкуството, тъй като то винаги е в комуникация със заобикалящата среда. Глобално, все повече дизайнерите познават публиката си и се стараят това, което правят, да има смисъл и устойчивост.

Какви са начините да се комуникира по-добре с публиката, вместо комуникацията да остава заключена между професионалисти и запознати?

Преди шест месеца работих по изложбата Designer Maker User в лондонския Design Museum – експозиция от хиляда обекта, в която функционалността им е анализирана едновременно от професионалисти и обикновени хора. Централната тема е как това, което се създава, не е само за себе си, а влиза в комуникация с клиента. Мисля, че когато се даде повече глас на потребителя, вместо на професионалиста, това кара дизайнерите да излязат от комфортната си зона и да се замислят как продуктите им могат да допринасят за социална промяна. Иначе се получава дизайн за дизайнери.



Като човек, обвързан с толкова много проекти, как оставате фокусиран?

Като просто продължавам напред, без много да се замислям. Виждам всичко като част от една цел и един път. Мисля, че докато в живота има място за култура, всичко е наред. Въпреки преподаването и семейството, се старая винаги да отделя време за ходене по музеи и изложби, четене на книги.

Какво четете в момента?
The Hood, книга за различните проявления на качулката в модата, как в един момент става символ на престъпния свят и какво отделните слоеве на обществото показват, когато се закриват с нея.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ясен Гюзелев, художник: "Опитвам се да живея почтено" 1 Ясен Гюзелев, художник: "Опитвам се да живея почтено"

До 1 март галерия "Арте" представя графичните картини на Гюзелев

16 фев 2018, 3945 прочитания

Джоел Мейровиц: "Да наблюдаваш света е голямо удоволствие" Джоел Мейровиц: "Да наблюдаваш света е голямо удоволствие"

Американският фотограф за работата си през годините, Ню Йорк след 11 септември и София през 1966 г.

26 яну 2018, 4420 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
Страховете на писателя

Георги Тенев за нуждата да се връщаме към трудните въпроси

Електронното решение срещу корупция

Дигитализирането на процеса по даване на обществени поръчки трябва да стане до 18 октомври, но може да се удължи с още 2 години

Кой кой е и колко губи в българските медии

Извън двете големи телевизии почти всички други български медийни компании са на загуба или много ниска печалба

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Ясен Гюзелев, художник: "Опитвам се да живея почтено"

До 1 март галерия "Арте" представя графичните картини на Гюзелев

Планина от съвети

Как да се подготвим за планина през зимата и какво да правим в случай на инцидент

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 17.02.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Чуждите инвестиции растат, а Орбан и Борисов имат различия за мигрантите

Емисия

DAILY @7PM // 19.02.2018 Прочетете