Аз, иноваторът
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Аз, иноваторът

Даниел Чарни

Аз, иноваторът

Професорът по дизайн и креативен директор Даниел Чарни за подобрените връзки между творци и публика

Светослав Тодоров
5861 прочитания

Даниел Чарни

© Генератор


Зад "Генератор" стоят Калина Жулева от агенцията за дизайн на услуги Creative Shower, Адриана Андреева и Бояна Гяурова от "Студио Комплект" и Йоанна Митова от пространството за почивка и здравословен живот metta. През следващите месеци мястото ще бъде на домакин на различни видове събития - лекции от новатори в дизайна, прожекции, разговори, интерактивни изложби, които насърчават креативността, знанието за силата на дизайна. "Генератор" се намира в Завод Витоша на бул. "Черни връх".

Даниел Чарни е първият гост от поредицата срещи ДИЗАЙНЪТ Е в новооткрития Център за дизайн, иновации, култура и креативност "Генератор" в София. Той ще изнесе лекцията си за различните проявления на дизайна и интерпретациите на смисъла му този вторник от 19 ч.

Британският куратор и консултант е с близо 30-годишен опит в областта. Чарни преподава дизайн от 20 години, като между 1998 и 2012 оглавява Департамента по продуктов дизайн в Royal College of Art и е професор по дизайн в Kingston University в Англия. Той е креативен директор на консултантския проект From Now On, който помага на различни институции и организации, свързани с изкуството и иновацията, да оптимизират дейността си и да привлекат нови публики.

Чарни е и част от изследователския екип на V&A и стои зад Power of Making, която със своите 300 000 посещения държи рекорда за най-посещавата безплатна изложба в музея. През последните години той е отдаден на платформата Fixperts – инициатива, която ангажира дизайнери, инженери и артисти в решаването на социални проблеми и подобряването на качеството на живот на хората, най-вече чрез поправяне на продукти за ежедневието им предмети, вместо подмяната им. Програмата се прилага в над 20 държави, включително като част отучебните програми на университети и училища, компании и институции.

Казвате, че не обичате да говорите пред публика за работата си. Защо?

Може би защото през последните години се опитвам да намеря есенцията на това какво е дизайнът, без твърде много да мисля за определения и етикети. Преди седем години курирах Power of Making във V&A и в музея бяха притеснени от употребата на думата making – докато сега я избягвам, тъй като в момента толкова много се говори за нуждата да правим сами. Зад целия този процес има различни подтеми: как той е свързан с икономиката, технологиите, средата. Като преподавател виждам как способностите на студентите да създават с ръцете си угасва, а да имаме тази способност е исторически свързано с възможността ни да оцеляваме, да се развиваме, да сме част от определена култура.

Мисля, че през последния четвърт век има голям завой в дизайна. Той вече се старае да бъде много по-практичен и в услуга на обществото, не просто фокусиран върху изследването на технологията. Различните университети и ателиета дават различни определения за това – за някои е "устойчив", за други "разширен" дизайн. А с Fixperts се опитвам да видя докъде той може да стигне на практично и организационно ниво: примерно, ако урната в секцията, в която гласувате, е зле конструирана, нещо лошо може да се случи с вота ви. С платформата се опитваме да преосмислим дизайна не като задължително даващ комерсиален продукт, а като възможност да направиш нещо за някого, и отплатата да бъде удовлетворението.

Учил сте и сте преподавал в Израел, пътувате на различни места из света. Виждате ли голяма разлика в мисленето за дизайна?

Наскоро бях в Китай, където все пак се произвежда 99% от всичко, което работи с батерии. Така че там, както и в голяма част от Азия, дизайнът тепърва прескача продуктовия си контекст и се осмисля като нещо, което може да бъде по-голямо и иновативно. През 80-те и 90-те в Израел имаше голям интерес към известните дизайнери от Великобритания, Франция, САЩ, а през последните 15 години се развиват все повече местни студиа и колаборации. Наблюдавам такова връщане към корените и интерес към това какво се случва на самото място, на което си, и в страни като Португалия. Което приближава дизайнът към изкуството, тъй като то винаги е в комуникация със заобикалящата среда. Глобално, все повече дизайнерите познават публиката си и се стараят това, което правят, да има смисъл и устойчивост.

Какви са начините да се комуникира по-добре с публиката, вместо комуникацията да остава заключена между професионалисти и запознати?

Преди шест месеца работих по изложбата Designer Maker User в лондонския Design Museum – експозиция от хиляда обекта, в която функционалността им е анализирана едновременно от професионалисти и обикновени хора. Централната тема е как това, което се създава, не е само за себе си, а влиза в комуникация с клиента. Мисля, че когато се даде повече глас на потребителя, вместо на професионалиста, това кара дизайнерите да излязат от комфортната си зона и да се замислят как продуктите им могат да допринасят за социална промяна. Иначе се получава дизайн за дизайнери.

Като човек, обвързан с толкова много проекти, как оставате фокусиран?

Като просто продължавам напред, без много да се замислям. Виждам всичко като част от една цел и един път. Мисля, че докато в живота има място за култура, всичко е наред. Въпреки преподаването и семейството, се старая винаги да отделя време за ходене по музеи и изложби, четене на книги.

Какво четете в момента?

The Hood, книга за различните проявления на качулката в модата, как в един момент става символ на престъпния свят и какво отделните слоеве на обществото показват, когато се закриват с нея.

Зад "Генератор" стоят Калина Жулева от агенцията за дизайн на услуги Creative Shower, Адриана Андреева и Бояна Гяурова от "Студио Комплект" и Йоанна Митова от пространството за почивка и здравословен живот metta. През следващите месеци мястото ще бъде на домакин на различни видове събития - лекции от новатори в дизайна, прожекции, разговори, интерактивни изложби, които насърчават креативността, знанието за силата на дизайна. "Генератор" се намира в Завод Витоша на бул. "Черни връх".

Даниел Чарни е първият гост от поредицата срещи ДИЗАЙНЪТ Е в новооткрития Център за дизайн, иновации, култура и креативност "Генератор" в София. Той ще изнесе лекцията си за различните проявления на дизайна и интерпретациите на смисъла му този вторник от 19 ч.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK