Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

// Light / Лица

3 15 сеп 2017, 9:30, 6366 прочитания

Другият Китай

Френският колекционер Тома Сован събира снимки на непознати китайци. Защо?

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ако надникнем в телефона на френския колекционер Тома Сован, няма да намерим никакви снимки. Казва, че работата му го е направила взискателен към снимането, а и не мисли, че притежава талант за това. Имаме причина да се доверим на преценката му - за последните години пред погледа му са преминали над половин милион негатива, които той събира от съоръжения за рециклиране в околностите на Пекин.

Това води до създаването на проекта Beijing Silvermine и издаването на няколко концептуални книги с намерена фотография, всяка от които поглежда от различен ъгъл към всекидневния живот в Китай от 80-те години насам. Тома дигитализира близкото минало на страната и по този начин отправя предизвикателство към всички, които си мислят, че познават Китай.

Повече за обемния си архив колекционерът ще разкаже на 21 септември като гост на първото издание на Sofia Art Book Fair.



През 1999 г., докато все още е в гимназия, Тома Сован почти случайно започва да учи китайски език, а благодарение на обменна програма малко след това посещава страната за пръв път. Между 2001 и 2015 г. живее в Пекин за постоянно. Колекционерската му страст започва през 2009 г. - в началото той изкупува филми от центровете за рециклиране, после самите работещи в тях го търсят и му продават нови и нови негативи.





Въпреки че се интересува от моменти от делничния живот, първият негатив, който проявява, се оказва със снимки от филм, предназначен за подготовката на китайски военни и с участието на актьори, симулиращи превземането на село – по всяка вероятност артефакт от китайско-виетнамската война.

Едно от нещата, които го впечатляват, е как в намерените филми напълно отсъства цененият в европейската и американската фотография "откраднат момент" - този, в който сниманият не знае, че е обект. На снимките, които Тома дигитализира, всеки знае, че е сниман, винаги има режисура, винаги има отброяване до натискане на бутона.


"Това все още е така, въпреки че може да се каже, че има и процес на уеднаквяване със Запада – това изследване на себе си, което наблюдаваме в снимането днес покрай селфи културата, е валидно и за новото поколение китайци", казва Том, който отбелязва, че подобно и на други култури, и в китайската някога е битувала представата, че фотоапаратът може да открадне душата ти. Сега снимането е де факто семеен ритуал. Забелязва и друго: въпреки трудните времена в политически аспект намира много позитивност в анонимните лица на снимките.

Сватбени традиции, фолклор, разтварянето на икономиката, пътувания в Европа – виждаме части от всичко това в колекцията на Тома, който в процеса на дигитализация не редактира по никакъв начин снимките. Организирал е и изложба на колекцията си в Китай, макар че местните трудно разбират ентусиазма му, след като за тях уловените моменти са нещо съвсем обикновено. Също така все още не е получавал знак, че някой се е разпознал на снимка.



"По време на изложби в Европа съм забелязал, че хората гледат на снимките като нещо любопитно, принадлежащо на съвсем друга култура. Но всъщност в моментите на интимност, в споделените ситуации със семейство и приятели те намират изключително много общо. Оказва се, че в крайна сметка колкото сме различни, толкова и не сме. Изненадата им идва от това, че вместо нещо различно те намират близост с китайската реалност."

Като се има предвид трудността един европеец да навлезе дълбоко в културата на страната, може ли да се каже, че Тома е "схванал" Китай? "Никога не бих могъл", е бързият отговор на французина, който след 12 години в страната свободно владее езика.

"Като цяло има две категории хора – тези, които са влюбени в Китай заради мистиката, интересните разговори с възрастните, чаените традиции, и тези, които ненавиждат средата покрай замърсяването, постоянните строежи и разрушения, правителството и политиката към Тибет. Аз не бих обобщавал, а и трябва да се прави разлика между хората и правителството. Китай продължава да ме вълнува. Има едно определено търсене, една определена вяра на местните в бъдещето, която е много заразителна. Днешното поколение в Китай е много по-оптимистично и уверено от това в Европа."

Преди две години, покрай раждането на детето си, Том се мести от Пекин обратно в Париж. Замърсяването и престъпността го карат да направи практичен избор за бъдещето на семейството си. Въпреки това той всяка година се връща в Китай.

"Китай ми се случи в правилния момент, в правилната възраст. Ежедневието там е трудно, улиците са опасни, проблемът със замърсяването е огромен, престъпността е навсякъде. Но ако човек премине през трудностите, накрая ще се чувства добре, дори и малко да го боли главата от целия хаос. Животът в Китай е като добър албум на Wu Tang Clan."

Презентацията на Тома Сован в рамките на Sofia Art Book Fair е на 21 септември от 19 ч. във Френския културен институт. На нея той ще покаже над сто фотографии от архива на Beijing Silvarmine.
Сред другите чуждестранни гости на Sofia Art Book Fair са Корин Норденбос, която на 19 септември в пространството Generator ще говори за работата си като ръководител на специалност фотография в Кралската академия на изкуствата в Хага, и Вацлав Мацек, който на 22 септември във Photosynthesis ще представи изданието "История на европейската фотография 1900 – 2000". На 20 септември в Swimming Pool Митко Митков ще говори за дейността на One% of One, платформа и издателство, основано в Хамбург. Фестивалът, замислен като ежегоден, продължава до 24 септември. Пълната програма - на sofiaartbookfair.com и facebook.com/sofiaartbookfair.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Лъчезар Бояджиев is present Лъчезар Бояджиев is present

Можем ли да вярваме в нещо днес и познаваме ли истински средата си? Художникът подсказва отговорите с две изложби

22 фев 2018, 1302 прочитания

Ясен Гюзелев, художник: "Опитвам се да живея почтено" 1 Ясен Гюзелев, художник: "Опитвам се да живея почтено"

До 1 март галерия "Арте" представя графичните картини на Гюзелев

16 фев 2018, 5822 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
Улучна криза

Миниатюрните фигурки на уличния скултор Исаак Кордал се настаняват по пловдивските улуци и лампи. Оглеждайте се за тях.

Валутните преводи все още са ни скъпи

България е в зоната за еврови парични трансфери SEPA, но с много малки изключения това не се отразява на качеството и таксите за клиентите

Полет към нов бизнес със самолетни обезщетения

През софтуер, адвокати и маркетинг ClaimCompass достига до пътници с проблемни полети и ги представлява пред авиокомпаниите срещу комисиона от компенсацията

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Книга: Уилям Уортън - "Отбой в полунощ"

Един от романите на Уортън, вдъхновени от ужасите, на които става свидетел през Втората световна война

Кино: "Принцесата на покера"

За печалбата от загубите е режисьорският дебют на големия сценарист Арън Соркин

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 8

Капитал

Брой 8 // 24.02.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал"

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 24.02.2018 Прочетете