С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 сеп 2017, 10:52, 6372 прочитания

Улучна криза

Миниатюрните фигурки на уличния скултор Исаак Кордал се настаняват по пловдивските улуци и лампи. Оглеждайте се за тях.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Техните образи са по-популярни от този на създателя им. Потопени в локви, надвиснали от улуци, навели се пред някое стръкче трева – миниатюрните фигурки на испански уличен артист Исаак Кордал от серията Cement Eclipse, пръснати из десетки градове по света, насочват вниманието към големи световни проблеми и съдбата на малкия човек. Темите за промените в климата, капитализма, лъжливите обещания на политиците, замърсяването са предадени чрез 10-сантиметровите глинени хора, които взаимодействат със средата и изненадват пешеходците на неочаквани за тях места, за да ги провокират към размисъл за времето, в което живеем. Двадесет от тях ще открием по време на събитието "Нощ" в Пловдив, някои от които са напълно нови. Местата, на които са поставени, са различни, пръснати из града и специални за автора, заради декаденското усещане, което му доставят.

Улучна криза




Коя беше първата миниатюрна скулптурка, която направихте, и как дойде идеята за нея?

- Започнах да работя с миниатюрните скулптури през 2005 г., като в началото ги използвах с цел по-късно да направя големи скулптури. Първото място, на което изложих такава, беше един град в Галисия.

Как избирате местата за поставянето им, доколко важна е локацията и какво се случва с тях във времето?



- Обикновено, посещавайки градовете, усещам как някои от тях ме зоват, така се получава и изборът. В случая с моята работа локацията е най-важната, тя е символична.

Тъй като се намират в публично пространство, е трудно да се контролира какво точно се случва с фигурките. Малко е въпрос и на късмет – може да изчезнат завинаги, а могат и да продължат да съществуват дълго време.

Улучна криза



Към какво искате да насочите внимание чрез тях?

- Всъщност става въпрос за стереотипи. Фигурките символизират бизнесмени, хора от средната класа и представляват един критичен поглед към капитализма.

Следите ли политическите, социалните и глобалните процеси, за да извлечете темите от тях?

- В днешно време човек трябва да забелязва какво се случва около него. Ние сме обградени от различни източници на информация, медии, чрез които я получаваме, така че заобикалящите ни процеси определено ни влияят. Бих казал, че всички те работят съвместно, за да се получи днешното общество, различно отпреди, така че да – определено те са източник на провокация за мен. За съжаление, бих добавил.

Улучна криза



Смятате ли, че изкуството трябва да е ангажирано с подобни процеси и защо? Каква е неговата мисия?

- Да, определено трябва, но въпреки това изкуството не бива да бъде политическо. Разбира се, аз го приемам като вид битка, но това е една по-различна битка. Изкуството може и трябва да бъде свещено, но същевременно с това то трябва да представлява една игра с живота и нещата от живота.

Кой е последният сюжет, който ви развълнува, и защо?

- Въпреки че са доста, бих откроил два – единият е кризата с бежанците, а другият - промяната на климата. Да кажем за първото – Брюксел например е един мултикултурен център. С атентатите напоследък се получи така, че хората започнаха да изпитват негативни чувства към разнообразието от култури там, вместо да смятат, че ги обогатяват. За промяната в климата няма нужда да се правят проучвания и да се доказва – ние в момента я преживяваме.

Улучна криза



Защо избрахте да живеете в Брюксел?

- На първо място, това е град, който предоставя много добра комуникация с останалата част от Европа. Освен това той е интересен от културна гледна точка – въпреки че е малък, той има културния потенциал на един голям такъв. А и го избрах за малко разнообразие.

Улучна криза


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

20 въпроса: арх. Анета Василева 1 20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

17 яну 2020, 2622 прочитания

Всичко се връща, Руши също Всичко се връща, Руши също

Рушен Видинлиев за новите си роли и преоткритата страст към музиката

17 яну 2020, 6554 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
Stay True People: Антония Иванова, която остави операта заради шиенето (видео)

Седмият сезон на общия проект на Ballantine’s и "Капитал" продължава да представя някои от най-смелите хора наоколо – личностите, преживяли съдбоносна промяна, излезли от зоната на комфорта си и продължили към ново предизвикателство, оставайки верни на себе си

Още от Капитал
Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Либийската авантюра на Ердоган

Турският президент вдигна залозите в хибридната война за контрола над бившата северноафриканска джамахирия* на Муамар Кадафи

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10