С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Лица

15 сеп 2017, 10:52, 6303 прочитания

Улучна криза

Миниатюрните фигурки на уличния скултор Исаак Кордал се настаняват по пловдивските улуци и лампи. Оглеждайте се за тях.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Техните образи са по-популярни от този на създателя им. Потопени в локви, надвиснали от улуци, навели се пред някое стръкче трева – миниатюрните фигурки на испански уличен артист Исаак Кордал от серията Cement Eclipse, пръснати из десетки градове по света, насочват вниманието към големи световни проблеми и съдбата на малкия човек. Темите за промените в климата, капитализма, лъжливите обещания на политиците, замърсяването са предадени чрез 10-сантиметровите глинени хора, които взаимодействат със средата и изненадват пешеходците на неочаквани за тях места, за да ги провокират към размисъл за времето, в което живеем. Двадесет от тях ще открием по време на събитието "Нощ" в Пловдив, някои от които са напълно нови. Местата, на които са поставени, са различни, пръснати из града и специални за автора, заради декаденското усещане, което му доставят.

Улучна криза




Коя беше първата миниатюрна скулптурка, която направихте, и как дойде идеята за нея?

- Започнах да работя с миниатюрните скулптури през 2005 г., като в началото ги използвах с цел по-късно да направя големи скулптури. Първото място, на което изложих такава, беше един град в Галисия.

Как избирате местата за поставянето им, доколко важна е локацията и какво се случва с тях във времето?



- Обикновено, посещавайки градовете, усещам как някои от тях ме зоват, така се получава и изборът. В случая с моята работа локацията е най-важната, тя е символична.

Тъй като се намират в публично пространство, е трудно да се контролира какво точно се случва с фигурките. Малко е въпрос и на късмет – може да изчезнат завинаги, а могат и да продължат да съществуват дълго време.

Улучна криза



Към какво искате да насочите внимание чрез тях?

- Всъщност става въпрос за стереотипи. Фигурките символизират бизнесмени, хора от средната класа и представляват един критичен поглед към капитализма.

Следите ли политическите, социалните и глобалните процеси, за да извлечете темите от тях?

- В днешно време човек трябва да забелязва какво се случва около него. Ние сме обградени от различни източници на информация, медии, чрез които я получаваме, така че заобикалящите ни процеси определено ни влияят. Бих казал, че всички те работят съвместно, за да се получи днешното общество, различно отпреди, така че да – определено те са източник на провокация за мен. За съжаление, бих добавил.

Улучна криза



Смятате ли, че изкуството трябва да е ангажирано с подобни процеси и защо? Каква е неговата мисия?

- Да, определено трябва, но въпреки това изкуството не бива да бъде политическо. Разбира се, аз го приемам като вид битка, но това е една по-различна битка. Изкуството може и трябва да бъде свещено, но същевременно с това то трябва да представлява една игра с живота и нещата от живота.

Кой е последният сюжет, който ви развълнува, и защо?

- Въпреки че са доста, бих откроил два – единият е кризата с бежанците, а другият - промяната на климата. Да кажем за първото – Брюксел например е един мултикултурен център. С атентатите напоследък се получи така, че хората започнаха да изпитват негативни чувства към разнообразието от култури там, вместо да смятат, че ги обогатяват. За промяната в климата няма нужда да се правят проучвания и да се доказва – ние в момента я преживяваме.

Улучна криза



Защо избрахте да живеете в Брюксел?

- На първо място, това е град, който предоставя много добра комуникация с останалата част от Европа. Освен това той е интересен от културна гледна точка – въпреки че е малък, той има културния потенциал на един голям такъв. А и го избрах за малко разнообразие.

Улучна криза


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

20 въпроса: Здравко Петров 20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

11 окт 2019, 1226 прочитания

Надежда за "Ирина" Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

11 окт 2019, 1451 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
Stay True People: Антония Иванова, която остави операта заради шиенето (видео)

Седмият сезон на общия проект на Ballantine’s и "Капитал" продължава да представя някои от най-смелите хора наоколо – личностите, преживяли съдбоносна промяна, излезли от зоната на комфорта си и продължили към ново предизвикателство, оставайки верни на себе си

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма