Comédie bulgare
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Comédie bulgare

Капитал

Comédie bulgare

Дългогодишният театрален режисьор Галин Стоев за дебюта си в киното и неслучилото се изграждане на публика в България

Светослав Тодоров
16308 прочитания

Капитал

© Цветелина Белутова


Галин Стоев е роден през 1969 г. във Варна. Завършва НАТФИЗ в класа на проф. Крикор Азарян през 1992 г. В по-ранен етап от кариерата си има и изяви като актьор. В България той е познат най-вече с дългогодишната си работа с драматуржката Яна Борисова, с която реализират "Приятнострашно", "Хората от Оз" и "Малка детска стая". От повече от десет години той работи във Франция. Стоев е режисирал в Comédie-Française и Националния театър La Colline. Поставял е още в Англия, Германия, Чехия, Русия, Белгия, Аржентина.
За Light през 2009 г.: "Приятнострашно е да поемеш отговорността да създадеш собствения си свят, да живееш в него и да поканиш други хора вътре заради възможността да се случи нещо хубаво въпреки риска да счупят нещо."

След четвърт век на международната театрална сцена Галин Стоев отваря нова страница и дебютира като режисьор в киното. "Безкрайната градина" ще открие "Киномания" с една-единствена прожекция на 16 ноември в зала 1 на НДК.

До него са хора, с които е работил през годините – оператори са Георги Богданов и Борис Мисирков, продуцент е Мартичка Божилова (АГИТПРОП), сценографията е поверена на Юлиян Табаков, а музиката – на белгийския композитор Саша Карлсон.

Във филма участват покойният Никола Анастасов (в последната си роля), младите актьори Глория Петкова, Елица Матева, Димитър Николов и Мартин Димитров. С гласа си участва писателят и режисьор Георги Тенев.

Стоев описва филма като "обяснение в любов към София". "Трябваше ми град, който да е конкретен и да може да става и нереален. Беше логично, след като снимаме в България, да я ситуираме в София. Оттам насетне излезе въпросът как да снимаме София, така че тя да изненада и тези, които я познават. Има един много мил поглед към нея във филма. Градът се очудновява малко по малко, той се променя според промените, които настъпват в самите герои."

"Безкрайната градина", сниман за един месец през лятото на 2015 г. и отчасти базиран на наградената с "ИКАР" пиеса на Яна Борисова "Приятнострашно", се очаква по кината през първата половина на следващата година.

Междувременно Галин Стоев подготвя първата си пиеса като режисьор в Народния театър от 16 години – "Танцът Делхи" на руския драматург Иван Вирипаев, когото Явор Гърдев наскоро също постави, но с "Пияните". Какъв е прочитът на Стоев върху Вирипаев ще стане ясно на премиерните представления на 1, 2 и 3 декември.

От 1 януари Стоев се изправя пред още едно голямо предизвикателство – той става директор на Националния театър в Тулуза, а поставянето на "Танцът Делхи" ще бъде първият му проект там.

Кога един театрален режисьор разбира, че е готов за кино?

- Няма определен момент. Въпрос е на отлагане, докато се намери история, която може да разкаже на киноезик. В случая тя тръгна от пиеса, която режисирах в "Театър 199" - "Приятнострашно". Не е продължение, а същата конфигурация от герои, но с по-различна структура. Пиесата беше отправна точка, но не е екранизация, получи се нещо друго.

Когато работиш с по-стар текст, има я илюзията, че знаеш с какво разполагаш, но всъщност с всяка нова медиа започваш отначало. Работата не е по-малко, а в определени отношения е повече, тъй като историята да се преведе от диалози в образи се оказа трудно. На всяка крачка имаше изненада. В някои отношения, ако бях тръгнал от различна история, сигурно щеше да е по-лесно.

Предполагам, че можехте да направите кинодебюта си и във Франция. Кое ви дърпа към тук? Има ли определен тип истории, които работят по-добре в местна среда?

- С АГИТПРОП дълго обсъждахме на какъв език да снимаме. Реших да направя български филм, защото е повод да се върна и да поработя тук, но и защото се чувствах по-сигурен в тукашния контекст. Познавам го по-добре, а това ми е необходимо като подсигурителен буфер при нагазването в нова медиа. А и самата история засяга елементи от ежедневието и политическите събития тук.

Кои политически събития визирате?

- По-скоро визирам един специфичен общ дух на дезинтеграция. Филмът не се занимава с политика, по-скоро има политическа действителност, която е фон на историята и дава една моментна снимка на това къде се намираме.

Никола Анастасов, Димитър Николов и Мартин Димитров
Източник: АГИТПРОП

През последните години все повече български филми имат международен успех, но парадоксално срещат минимален интерес в страната. Какво е вашето обяснение и страхувате ли се "Безкрайната градина" да не намери зрители?

- Нищо не мога да предвидя и нямам идея как би реагирал зрителят. Но това, че филми, които представят страната по престижни форуми, не срещат отклик тук, е показателно за определени нагласи. Публиката не расте по дърветата, а се възпитава. Това се прави с помощта не само на артистите, рекламата, но и по-голяма държавна културна стратегия за публиката, вкусовете и въобще накъде насочваме погледа на зрителя. Но това са несъществуващи теми в контекста ни – малко хора мислят по тях.

Глория Петкова
Източник: АГИТПРОП

Възможно ли е да става въпрос и за липса на желание да се погледнем през критичен ъгъл?

- Има нещо подобно. Когато хората живеят бедно, в една фасадна демокрация, a това, което оперира в действителността, е законът на джунглата, не е много лесно те да седнат и да слушат някого да им разказва колко зле, неморално или глупаво живеят.

За да може зрителят да го разбере като рефлексия вместо нападка, той трябва да има някаква дистанция и пространство на гледане. Трябва да си нахранен, облечен и спокоен, за да седнеш, да гледаш и да мислиш за това, което си гледал. А в случая изпадаме в един консумаризъм – всеки иска да получи точно това, за което си е платил. Ритъмът на консумиране на култура е като цяло много променен.

А има ли тип истории, които дистанцират публиката във Франция?

- Не бих казал, във Франция публиката е по-склонна да гледа нещо ново и непознато – "Танцът Делхи", пиесата, по която работя, би могла да провокира интерес. Но същевременно хората там много обичат класическите си текстове – те са сигурна стойност.

Елица Матева
Източник: АГИТПРОП

Представихте "Безкрайната градина" като бягащ от определени съвременни тенденции. Кои?

- Усещам едно парцелиране в големите кино форуми. Те очакват от източноевропейския регион да излиза с тежки социално-ангажирани филми, което се превърна в един добре приет тренд. Това оформя и външния поглед към региона. Тази установена конвенция е нещо, което възприемам като ограничение. То поставя етикет и оттам нататък въпросът с контекста е разрешен.

Идеята, че тук живеят само хора, които приличат на животни и се държат един с друг като животни, никога не ме е занимавала. Моята амбиция е да покажа нещо друго – един камерен филм с една любовна история.

Галин Стоев е роден през 1969 г. във Варна. Завършва НАТФИЗ в класа на проф. Крикор Азарян през 1992 г. В по-ранен етап от кариерата си има и изяви като актьор. В България той е познат най-вече с дългогодишната си работа с драматуржката Яна Борисова, с която реализират "Приятнострашно", "Хората от Оз" и "Малка детска стая". От повече от десет години той работи във Франция. Стоев е режисирал в Comédie-Française и Националния театър La Colline. Поставял е още в Англия, Германия, Чехия, Русия, Белгия, Аржентина.
За Light през 2009 г.: "Приятнострашно е да поемеш отговорността да създадеш собствения си свят, да живееш в него и да поканиш други хора вътре заради възможността да се случи нещо хубаво въпреки риска да счупят нещо."

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    jojo12345678 avatar :-|
    Георги Петров

    Очакваме с нетърпение...
    Галин Стоев е творецът, заради който ходя и обичам театъра

  • 2
    sulio_parvi avatar :-P
    sulio_parvi

    Защо не ги гледат? Не защото не са възпитани, а защото съвременните БГ филми, особено на такива като тоя са полюции на мокър пясък и не стават за гледане, а само за фестивали - тип усвояване на пари.
    И този филм съм абсолютно убеден, че ще има същата съдба - ще го гледат "геният" Галин Стоев и родата му и то от кумова срама...НОООО
    парите са усвоени и това е целта на занятието,под каквито и благовидни предлози за високата култура да се крият.
    Ама не е виновен,който изяжда зелника (МАртичка - известна ядачка на държавни зелници), а който му ги дава (НФЦ и МК чрез измислените комисии). А плащат балъците,мислещи се за народ.

  • 3
    urn1478966042510607 avatar :-|
    Christo Stankulov

    До коментар [#2] от "sulio_parvi":
    Вие нясна ли сте какви глупости бръщолевите?


  • 4
    parabelum avatar :-|
    parabelum

    "Идеята, че тук живеят само хора, които приличат на животни и се държат един с друг като животни, никога не ме е занимавала. Моята амбиция е да покажа нещо друго – един камерен филм с една любовна история."

    Мога да изброя десетки супер награждавани западни филми, в които хората приличат на животни или се държат, като животни! Гледайте, например, филмите на Брюно Дюмон или на Улрих Зайдл. Не ми харесва, че този човек прави филм, за да се оттласка от някакви други български филми, който явно не му харесват.

  • 5
    ysm05350569 avatar :-|
    ysm05350569

    Страхотен филм!!

  • 6
    sulio_parvi avatar :-P
    sulio_parvi

    До коментар [#3] от "Christo Stankulov":

    Вие дали сте наясно какви глупости си мислите с непоклатима убеденост,че сте прав?!?
    Това е второстепенен режисьор в провинциален френски театър,който се опитва да се занимава с неща,които не разбира - кино.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK