С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 18 окт 2017, 14:00, 30929 прочитания

Рони и Nasekomix: уроци по музика и искреност

Изпълнителката, композитор и актриса Андрония Попова почина на 44 години

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

След дълго боледуване изпълнителката, композитор и актриса Андрония Попова почина вчера на 44 години, съобщи семейството й. Това направи 17 октомври един по-особен и сив ден за всички с отношение към артистичната сфера в страната – Рони, както всички я познаваха, беше креативна част от почти всички нейни пластове.

Присъствието и музиката й нямаха аналог наоколо, а албумите с нейно участие са като отделни маркери за развитието на музикалната среда тук. World Melancholy (2007), проектът на експерименталното дуо Bluba Lu с нейно участие, е сред първите съвременни български албуми с международен отклик. А като изпълнение, продукция и фантазия – един парадоксално недооценен в страната албум.




Излизането на подготвяния в продължение на години дебютен албум Adam's Bushes Eva's Deep (2009) на основната й група Nasekomix съвпадна с излизането на "Източни пиеси" (песента им "Инжектирай ме с любов" е не само връхна точка на саундтрака, но и един от най-запомнящите се моменти във филма на Камен Калев) - това създаде една определена синергия: ако драмата отвори вратите за по-интересно българско кино през следващите години, то албумът на Nasekomix, без да има амбицията за това, допринесе за изграждането на една по-пълнокръвна сцена за експерименталните изпълнители в България.





Подобно съчетание на сили и послания се случи и миналата година, когато в саундтрака на "Каръци" присъства Middle Finger Class, песен от втория им албум, появилия се без излишен шум "Великани и джуджета" (2015).

Присъствието им на българската сцена е в разрез с почти всичко, което натрупа популярност през последното десетилетие: за разлика от имена, наложени чрез внимателна реклама, партньорства, обмислени ходове, кавъри и формати, Nasekomix изпълваха клубове и театри с млади хора без да разчитат на нищо повече освен музиката си. Няма как у теб да попадне диск на Nasekomix случайно или да се окажеш на техен концерт насила – преживяваш музиката им по собствено желание и това усещане е винаги споделено с изненадващо много хора. А на самия концерт никога не знаеш какво предстои и дали ще ги уловиш в по-акустично, по-джаз или по-електронна фаза.



Когато с приятели се заговорихме за това, бързо се сетих за наш разговор от 2010 г., в който тя синтезира точно това усещане: "Хората са много по-любопитни, като че ли са се посъбудили, по-лесно отсяват кое е напомпано, излишно. То си личи веднага, от една минута може да го разбереш - кой проект е просто PR. Тези, които са разчитали на PR-а, по някакъв естествен подбор отпадат. Трябва да има борба. Личи си, когато го има нещото. Така че аз съм голям оптимист за това, което се случва." Тя знаеше, че искреността е най-важната съставка на комуникацията с публиката. Това доведе до истинска аудитория около Nasekomix, независища от обстоятелства.

Това не изчерпва всичко. Участието й в триото Sentimental Swingers съвпадна със суинг вълната в България и за тази аудитория, вероятно това е проектът, с който е най-асоциирана.

Като част от Help Me Jones, абсурдистката електро-поп група с участието на Марий Росен и Константин Тимошенко, виждаме още една страна от нея – може би най-забавната, наред с меланхоличните моменти. От дистанцията на времето, документалният им филм One Concert in Sofia e една от малкото подобни продукции в България.

Качественото изкуство променя значението си във времето без да губи актуалност. Близо десет години по-късно, написаните от Марий Росен думи в "Инжектирай ме с любов" стоят също толкова на място, но с вече по-различен смисъл: "ослепях от много думи / оглушах от тъмнина / мойто тяло ми е тясно / ще се сгъна в точица".



Андрония Попова за "Капитал" през годините:

"Аз цял живот съм била открита, а откритостта те прави уязвим. Ако някой иска да се чувства по-голям и силен, аз съм най-лесната плячка. Разголване е самото предизвикателство да правиш собствена музика – там веднага могат да те усетят страдаш ли или не, лъжеш ли или не. Сега не съм сама, но пък съм била саможива винаги, не съм била зависима от мъж, не съм можела да бъда с някого само за да не бъда сама. Сега пак се изправям пред нови и нови неща, но се чувствам по-укрепнала. Затова казвам, че с този албум сякаш съм родила за втори път. Най-странното за мен беше, когато открих, че се хипнотизирам, като го слушам, все едно съм в медитация, толкова силно си вярвам. Смятам, че пеенето и молитвата са от една и съща природа."

"Замисляла съм се, че когато изляза да пея на концерт, се опитвам да давам определено послание на друго ниво. Стремежът ми е бил хората да се разбуждат. Все пак ние живеем в град, чийто дух рискува да се задръсти, да спреш да го усещаш, да виждаш хората му... Ако не си съзнателен и буден, лесно можеш да кривнеш и да станеш зомби."

"Живяла съм насам-натам и в София продължава да ми е най-добре. Особено по празниците и през лятото, когато се опразва, а приятелите се завръщат и имаме време. Иска ми се да поживеем на някое диво място с децата, да имат за приятели животни и да се научат да си набавят сами прехраната. Ако може по-скоро, че растат по-бързо от очакваното."


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

20 въпроса: арх. Анета Василева 1 20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

17 яну 2020, 3323 прочитания

Всичко се връща, Руши също Всичко се връща, Руши също

Рушен Видинлиев за новите си роли и преоткритата страст към музиката

17 яну 2020, 7453 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
Новите страхове са забравените стари

Носителят на "Оскар" Фолкер Шльондорф за първата екранизацията "Историята на прислужницата"

Още от Капитал
Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

Либийската авантюра на Ердоган

Турският президент вдигна залозите в хибридната война за контрола над бившата северноафриканска джамахирия* на Муамар Кадафи

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

Всичко се връща, Руши също

Рушен Видинлиев за новите си роли и преоткритата страст към музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10