С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Лица

19 окт 2017, 13:20, 14222 прочитания

Новите страхове са забравените стари

Носителят на "Оскар" Фолкер Шльондорф за първата екранизацията "Историята на прислужницата"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Едно от попкултурните събития на годината е сериалът на Hulu "Историята на прислужницата" (The Handmaid's Tale) с Елизабет Мос, чието излизане съвпадна с глобалния страхове покрай избирането на Доналд Тръмп за президент на САЩ, надигащите се националистически настроения в различни точки от света и постоянно актуалните въпроси около нарушаването на правата на жените и проблемното отношение към тях.

Гостуващият в София режисьор Фолкер Шльондорф, носител на "Оскар" и "Златна палма", е всъщност първият екранизирал едноименния дистопичен роман на Маргарет Атууд за реалност в близкото бъдеще, в която жените са лишени от всичките си права. "Историята на прислужницата" излиза през 1990 г. и е с участието на Наташа Ричардсън, Фей Дънауей и Робърт Дювал, а автор на саундтрака е Руйчи Сакамото.


"Говорих си с Маргарет Атууд последната събота на Панаира на книгата във Франкфурт. Спомнихме си за работата си заедно, спомена, че сме се справили доста добре тогава. Но когато снимахме, дори и аз имах известно недоверие в реалистичността на историята", казва пред "Капитал" германският режисьор, който като че ли не би трябвало да пази добри спомени от хаотичното създаване на филма: според автобиографичната му книга Фей Дънауей и Робърт Дювал не са особено ентусиазирани от проекта, пораждат се различия за финалната версия на сценария на Харолд Пинтер, Стинг и Мадона са заинтересувани от екранизацията, но така и не получават роли, а в крайна сметка филмът не се радва на критически и комерсиален успех.

В книгата той обяснява неуспеха на неговата "История на прислужницата" и с приповдигнатото настроение на обществото покрай падането на Берлинската стена и устремяването към мечтата за по-либерален свят – никой не иска да гледа филм, който разказва за деспотство.





Изглежда ли сюжета по-реалистичен днес, отколкото тогава? "Никой не си представяше, че подобен свят може да изглежда толкова реалистичен, особено на фона на изборите в САЩ, ходовете, които правителството им предприема към забрана на абортите и ограничаване на правата на жените, всички скорошни разкрити случаи на насилие. Дори само преди година за нея подобен свят изглеждаше далечен", казва режисьорът, посещавал България няколко пъти през годините покрай снимките на филмите си. "Гледах първия епизод на сериала и ми хареса много – историята е разказана някак по-чувствително. От друга страна, в телевизията често се дава на зрителя точно това, което иска да види – ако един персонаж е тираничен в книгата, той ще бъде тираничен и в сериала. Във филма се опитвахме да направи някои образи по-нюансирани".

За разлика от съвременниците си от "Германската нова вълна" като Вернер Херцог и Вим Вендерс, той прекарва по-късната част от кариерата си в по-трудно забележими продукции. С нестандартния за пътя му до момента "Улжан" (2007), развиващ се в Централна Азия, наградения със "Сезар" за най-добра адаптация Diplomacy (2014) и позитивните отзиви около "Завръщане в Монтаук" (2017) със Стелан Скарсгорд и Нина Хос, кариерата му е в нова успешна фаза.

Описва артхаус киното не просто като застрашен, а изчезващ вид, поради липсата на пазарен интерес. От друга страна отчита, че хората могат да гледат качествени филми по-лесно, откогато и да било. "Сигурен съм, че новите поколения ще намерят пътя си, но не мога да предвидя как – може би чрез сериалите".

Фолкер Шльондорф е в София като гост на кино-литературния фестивал Cinelibri, организиран от издателство "Колибри", и също така лауреат на наградата за цялостен принос.

В рамките на фестивала се провежда и ретроспектива с част от филмографията му. "Историята на прислужницата" има една оставаща прожекция - на 20 октомври в кино "Влайкова" от 20 ч. Филмът му "Хомо Фабер", също като "Завръщане в Монтаук" екранизацията по Макс Фриш, ще бъде показан на 19 октомври от 19:30 ч. В Евро синема, на 21 октомври от 20 ч. в кино "Влайкова" и в Културен център Г-8 на 22 октомври от 19:30 ч. Прожекциите на "Една любов на Суан" с Джеръми Айрънс и Ален Делон започват от днес в 18:15 ч. в "Одеон".

Автобиографичната книга "Светлина, сянка и движение: Моят живот и моите филми" е преведена от Жанина Драгостинова и е част от поредицата издания за утвърдени режисьори "Библиотека Амаркорд".


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

20 въпроса: Ралица Петрова 20 въпроса: Ралица Петрова

Режисьорката на "Безбог" завършва сценария към следващия си филм

13 сеп 2019, 1569 прочитания

Софийската Индиана Джоунс Софийската Индиана Джоунс

Какво остана под паважите: за Магдалина Станчева (1924–2014) и археологията на София през социализма

13 сеп 2019, 3016 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
Кой се страхува от Иван Хаджийски

Невероятната съдба на изчезналия ръкопис "Откъде започнахме ние"

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

Експериментът Бобов дол

В замрялото сърце на въгледобива е разрешено най-мащабното изгаряне на отпадъци на Ковачки

Софийската Индиана Джоунс

Какво остана под паважите: за Магдалина Станчева (1924–2014) и археологията на София през социализма

Изкуството, майна

Нощта на музеите и галериите се завръща в Пловдив (13-15 септември) със силно международно участие