Новите страхове са забравените стари
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новите страхове са забравените стари

Капитал

Новите страхове са забравените стари

Носителят на "Оскар" Фолкер Шльондорф за първата екранизацията "Историята на прислужницата"

Светослав Тодоров
14944 прочитания

Капитал

© Цветелина Белутова


"Дори само преди година подобен свят ни изглеждаше далечен", казва малко след пристигането си в София германски режисьор Фолкер Шльондорф, който с работата си обединява не само няколко десетилетия тенденции в киното, но и исторически събития.

Едно от попкултурните събития на годината е сериалът на Hulu "Историята на прислужницата" (The Handmaid's Tale) с Елизабет Мос, чието излизане съвпадна с глобалния страхове покрай избирането на Доналд Тръмп за президент на САЩ, надигащите се националистически настроения в различни точки от света и постоянно актуалните въпроси около нарушаването на правата на жените и проблемното отношение към тях.

Гостуващият в София Фолкер Шльондорф, носител на "Оскар" и "Златна палма", е всъщност първият екранизирал едноименния дистопичен роман на Маргарет Атууд за реалност в близкото бъдеще, в която жените са лишени от всичките си права. "Историята на прислужницата" излиза през 1990 г. и е с участието на Наташа Ричардсън, Фей Дънауей и Робърт Дювал, а автор на саундтрака е Руйчи Сакамото.

"Говорих си с Маргарет Атууд последната събота на Панаира на книгата във Франкфурт. Спомнихме си за работата си заедно, тя каза, че от дистанцията на времето като че ли сме се справили доста добре тогава. Но когато снимахме, дори и аз имах известно недоверие в реалистичността на историята", казва пред "Капитал" германският режисьор, който като че ли не би трябвало да пази добри спомени от хаотичното създаване на филма: според автобиографичната му книга Фей Дънауей и Робърт Дювал не са особено ентусиазирани от проекта, пораждат се различия за финалната версия на сценария на Харолд Пинтер, Стинг и Мадона са заинтересувани от екранизацията, но така и не получават роли, а в крайна сметка филмът не се радва на критически и комерсиален успех.

В книгата той обяснява неуспеха на неговата "История на прислужницата" и с приповдигнатото настроение на обществото покрай падането на Берлинската стена и устремяването към мечтата за по-либерален свят - никой не иска да гледа филм, който разказва за деспотство.

Изглежда ли сюжета по-реалистичен днес, отколкото тогава? "Никой не си представяше, че подобен свят може да бъде толкова реалистичен, особено на фона на изборите в САЩ, ходовете, които правителството им предприема към забрана на абортите и ограничаване на правата на жените, всички скорошни разкрити случаи на насилие", казва режисьорът, посещавал България няколко пъти през годините покрай снимките на филмите си. "Гледах първия епизод на сериала и много ми хареса - историята е разказана някак по-чувствително. От друга страна, в телевизията често се дава на зрителя точно това, което иска да види - ако един персонаж е тираничен в книгата, той ще бъде тираничен и в сериала. Във филма се опитвахме да направи някои образи по-нюансирани".

За разлика от съвременниците си от "Германската нова вълна" като Вернер Херцог и Вим Вендерс, той прекарва по-късната част от кариерата си в по-трудно забележими продукции. С нестандартния за пътя му до момента "Улжан" (2007), развиващ се в Централна Азия, наградения със "Сезар" за най-добра адаптация Diplomacy (2014) и позитивните отзиви около "Завръщане в Монтаук" (2017) със Стелан Скарсгорд и Нина Хос, кариерата му е в нова успешна фаза.

Описва артхаус киното не просто като застрашен, а изчезващ вид, поради липсата на пазарен интерес. От друга страна отчита, че хората могат да гледат качествени филми по-лесно, откогато и да било. "Сигурен съм, че новите поколения ще намерят пътя си, но не мога да предвидя как - може би чрез сериалите".

Фолкер Шльондорф е в София като гост на кино-литературния фестивал Cinelibri, организиран от издателство "Колибри", и също така лауреат на наградата за цялостен принос.

В рамките на фестивала се провежда и ретроспектива с част от филмографията му. "Историята на прислужницата" има една оставаща прожекция - на 20 октомври в кино "Влайкова" от 20 ч. Филмът му "Хомо Фабер", също като "Завръщане в Монтаук" екранизацията по Макс Фриш, ще бъде показан на 19 октомври от 19:30 ч. В Евро синема, на 21 октомври от 20 ч. в кино "Влайкова" и в Културен център Г-8 на 22 октомври от 19:30 ч. Прожекциите на "Една любов на Суан" с Джеръми Айрънс и Ален Делон започват от днес в 18:15 ч. в "Одеон".

Автобиографичната книга "Светлина, сянка и движение: Моят живот и моите филми" е преведена от Жанина Драгостинова и е част от поредицата издания за утвърдени режисьори "Библиотека Амаркорд".

"Дори само преди година подобен свят ни изглеждаше далечен", казва малко след пристигането си в София германски режисьор Фолкер Шльондорф, който с работата си обединява не само няколко десетилетия тенденции в киното, но и исторически събития.

Едно от попкултурните събития на годината е сериалът на Hulu "Историята на прислужницата" (The Handmaid's Tale) с Елизабет Мос, чието излизане съвпадна с глобалния страхове покрай избирането на Доналд Тръмп за президент на САЩ, надигащите се националистически настроения в различни точки от света и постоянно актуалните въпроси около нарушаването на правата на жените и проблемното отношение към тях.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Мисия "Хижар"

Мисия "Хижар"

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK