С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
19 окт 2017, 13:20, 14285 прочитания

Новите страхове са забравените стари

Носителят на "Оскар" Фолкер Шльондорф за първата екранизацията "Историята на прислужницата"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Едно от попкултурните събития на годината е сериалът на Hulu "Историята на прислужницата" (The Handmaid's Tale) с Елизабет Мос, чието излизане съвпадна с глобалния страхове покрай избирането на Доналд Тръмп за президент на САЩ, надигащите се националистически настроения в различни точки от света и постоянно актуалните въпроси около нарушаването на правата на жените и проблемното отношение към тях.

Гостуващият в София режисьор Фолкер Шльондорф, носител на "Оскар" и "Златна палма", е всъщност първият екранизирал едноименния дистопичен роман на Маргарет Атууд за реалност в близкото бъдеще, в която жените са лишени от всичките си права. "Историята на прислужницата" излиза през 1990 г. и е с участието на Наташа Ричардсън, Фей Дънауей и Робърт Дювал, а автор на саундтрака е Руйчи Сакамото.


"Говорих си с Маргарет Атууд последната събота на Панаира на книгата във Франкфурт. Спомнихме си за работата си заедно, спомена, че сме се справили доста добре тогава. Но когато снимахме, дори и аз имах известно недоверие в реалистичността на историята", казва пред "Капитал" германският режисьор, който като че ли не би трябвало да пази добри спомени от хаотичното създаване на филма: според автобиографичната му книга Фей Дънауей и Робърт Дювал не са особено ентусиазирани от проекта, пораждат се различия за финалната версия на сценария на Харолд Пинтер, Стинг и Мадона са заинтересувани от екранизацията, но така и не получават роли, а в крайна сметка филмът не се радва на критически и комерсиален успех.

В книгата той обяснява неуспеха на неговата "История на прислужницата" и с приповдигнатото настроение на обществото покрай падането на Берлинската стена и устремяването към мечтата за по-либерален свят – никой не иска да гледа филм, който разказва за деспотство.





Изглежда ли сюжета по-реалистичен днес, отколкото тогава? "Никой не си представяше, че подобен свят може да изглежда толкова реалистичен, особено на фона на изборите в САЩ, ходовете, които правителството им предприема към забрана на абортите и ограничаване на правата на жените, всички скорошни разкрити случаи на насилие. Дори само преди година за нея подобен свят изглеждаше далечен", казва режисьорът, посещавал България няколко пъти през годините покрай снимките на филмите си. "Гледах първия епизод на сериала и ми хареса много – историята е разказана някак по-чувствително. От друга страна, в телевизията често се дава на зрителя точно това, което иска да види – ако един персонаж е тираничен в книгата, той ще бъде тираничен и в сериала. Във филма се опитвахме да направи някои образи по-нюансирани".

За разлика от съвременниците си от "Германската нова вълна" като Вернер Херцог и Вим Вендерс, той прекарва по-късната част от кариерата си в по-трудно забележими продукции. С нестандартния за пътя му до момента "Улжан" (2007), развиващ се в Централна Азия, наградения със "Сезар" за най-добра адаптация Diplomacy (2014) и позитивните отзиви около "Завръщане в Монтаук" (2017) със Стелан Скарсгорд и Нина Хос, кариерата му е в нова успешна фаза.

Описва артхаус киното не просто като застрашен, а изчезващ вид, поради липсата на пазарен интерес. От друга страна отчита, че хората могат да гледат качествени филми по-лесно, откогато и да било. "Сигурен съм, че новите поколения ще намерят пътя си, но не мога да предвидя как – може би чрез сериалите".

Фолкер Шльондорф е в София като гост на кино-литературния фестивал Cinelibri, организиран от издателство "Колибри", и също така лауреат на наградата за цялостен принос.

В рамките на фестивала се провежда и ретроспектива с част от филмографията му. "Историята на прислужницата" има една оставаща прожекция - на 20 октомври в кино "Влайкова" от 20 ч. Филмът му "Хомо Фабер", също като "Завръщане в Монтаук" екранизацията по Макс Фриш, ще бъде показан на 19 октомври от 19:30 ч. В Евро синема, на 21 октомври от 20 ч. в кино "Влайкова" и в Културен център Г-8 на 22 октомври от 19:30 ч. Прожекциите на "Една любов на Суан" с Джеръми Айрънс и Ален Делон започват от днес в 18:15 ч. в "Одеон".

Автобиографичната книга "Светлина, сянка и движение: Моят живот и моите филми" е преведена от Жанина Драгостинова и е част от поредицата издания за утвърдени режисьори "Библиотека Амаркорд".


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Джазменът като блусар Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

18 окт 2019, 893 прочитания

20 въпроса: Даниела Костова 20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

18 окт 2019, 971 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
Кой се страхува от Иван Хаджийски

Невероятната съдба на изчезналия ръкопис "Откъде започнахме ние"

Още от Капитал
Земеделецът, който не оре

Александър Китев си поставя за цел да образова земеделците за ползите от нулева обработка на почвата с "Агримат БГ"

Германски минерални бани

След 13 години усилия българските балнеохотели бяха одобрени от германските здравни каси

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10