С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 27 окт 2017, 9:30, 9093 прочитания

Посланик на мира

Саксофонистът Дони Макаслин за съвременните отговорности на музиканта и работата с Дейвид Боуи преди концерта си в Пловдив

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Дони Макаслин е на сцената от дете, от години е известна фигура в джаза и е номиниран три пъти за "Грами".

През последните години името му се свързва най-често с това на Дейвид Боуи. Макаслин и квартетът му свирят в песента Sue (In The Season of Crime) през 2014 г. и във финалния албум на артиста – Blackstar (2016). Преди да работи с тях, той ги гледа инкогнито на живо в Ню Йорк, а впоследствие музикантите подписват договори да не разкриват нищо пред никого по време на записите. По време на целия процес Боуи се бори с раковото заболяване, което доведе до смъртта му на 10 януари 2016 г., само два дни след появата на албума. За всички до него в студиото състоянието му е било отворена тайна.


Приносът му е голям – ако преслушате разтварящите границите на джаза албуми Beyond Now и Casting For Gravity, ще разберете колко много от Дони е в последните проекти на Боуи. Двамата работят заедно и по мюзикъла Lazarus.



Макаслин пристига в България за участието си Plovdiv Jazz Fest на 2 ноември в Дом на културата "Борис Христов".



Роден сте в музикално семейство и сте свързан с джаза още от дете. В какъв момент започнахте да се отваряте и към други жанрове?
Може би в тийнейджърските ми години. Градът, в който съм роден, Санта Клара в Калифорния, е изключително мултикултурен – така че от малък съм свикнал с латиноамериканската музика, с арендбито и фънка. Имах достъп до много и, то различна, музика, дори и в останалото време да съм изучавал Дюк Елингтън и по-авангардни композитори.

В момента в киното дискусията около насилието върху жени е изключително актуална тема. Можете ли да направите сравнение с това, което сте наблюдавали в музикалната индустрия?
За щастие в джаза сме по-изолирани от това, което се случва на по-комерсиално ниво – например работа с продуценти и мениджъри, които да извиват ръцете на музикантите или да се възползват от положението си. Ако трябва да говоря изцяло от моя опит, не съм ставал свидетел на заплахи, не съм чувал някой да разкаже травматична история като тези, които излизат наяве в момента. Но със сигурност жените в джаза носят двойна тежест, защото във времето това е изключително доминирана от мъжете сцена. При всички положения сега тя е много по-приемаща – в момента има жени в абсолютно всяка област в музиката. Мария Шнайдер например е едно от най-влиятелните имена в жанра, покрай нея и започна запознанството ми с Дейвид Боуи.

Трябва ли хората на изкуството да са повече политически ангажирани?
Абсолютно! Всичко, което се случва, изисква все по-голяма ангажираност и нужда да заявиш позицията си. Имаме за президент човек, който изявява расистки и женомразки послания – за това няма извинение, това изисква реакция от всеки. Като че ли има малко по-друга атмосфера в Европа. Сега съм в Сент Етиен, Франция, и имам чувството, че Европа е доста по-напред като изкуство и мислене за изкуството. Разбира се, виждам, че политически тук също има много проблеми. Един от големите парадокси за мен е, че страните, които са колонизирали и дестабилизирали райони, сега не искат да поемат отговорност и да приемат нуждаещите се от помощ.

Покрай "Камшичен удар", La La Land, биографичните филми за Майлс Дейвис и Чет Бейкър джазът има по-често присъствие в поп културата. Помага ли това за изграждането на нова аудитория?
Трудно ми е да преценя, но често мисля дали това е така. Със сигурност това допринася за много по-голяма публичност, но дали наистина се отразява на самата публика? Все пак не всеки, който реши да провери музиката, ще си купи билет за концерт.



Казвали сте, че когато сте започвал да работите с Дейвид Боуи, не сте познавали кариерата му отвъд хитовете. Но всъщност помогна ли ви това да го възприемате като просто музикант в студиото вместо като легенда, за която трябва да работите?
Донякъде, но е трудно може да избягаш от "Това е Дейвид Боуи!" момента. Това, което наистина помогна, бяха изключително ясните му идеи. Той просто искаше да се фокусираме върху музиката. Не искаше да пресъздадем нещо различно, а да свирим така, както свирим по принцип. Той оценяваше индивидуалния подход на всеки от нас. Работата по Blackstar беше много дълбоко изживяване.




В последната песен от финалния му албум се пее "Seeing more and feeling less / Saying no but meaning yes / This is all I ever meant / That's the message that I sent"*. А какво е посланието на вашата музика?
Не съм се замислял досега, но... любов, съчувствие, смирение, да отведа слушателя на пътешествие, което да има своята мрачна страна, но и да може да носи утеха.

Ако трябва да изберете класически джаз албум, който по някакъв начин коментира настоящето, кой бихте препоръчали?
Хм, може би A Love Supreme на Джон Колтрейн. Този албум напълно промени живота ми, импровизациите в него са велики. Да го слушаш може да бъде духовно преживяване, може да промени живота ти.

Квартетът на Дони Макаслин ще излезе на сцената на Дом на културата "Борис Христов" на 2 ноември от 20:00 ч. Plovdiv Jazz Fest започва на 1 ноември и завършва на 4 ноември. Другите участващи са Джейсън Моран Бенд, Хилда Казасян (1 ноември), "Христо Йоцов проект" (2 ноември), "Антони Дончев проект", общ проект на Стефан Вълдобрев, Свилен Ноев, Орлин Павлов, Павел Терзийски и "Октет Пловдив", Alexandroff Ragtime Band (3 ноември), "Джошуа Редман трио" (4 ноември). Всички детайли около събитието на plovdivjazzfest.com

*"Да виждам повече и да чувствам по-малко / Да казвам не, но да имам предвид да / Това е всичко, което исках да кажа / Това е посланието, което изпратих"
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Джазменът като блусар Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

18 окт 2019, 636 прочитания

20 въпроса: Даниела Костова 20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

18 окт 2019, 720 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
Stay True People: Мартин Петров, който напусна главните редици на международните наказателни съдилища, за да помага за развитието на децата в България (видео)

Седмият сезон на общия проект на Ballantine’s и "Капитал" продължава да представя някои от най-смелите хора наоколо – личностите, преживели съдбоносна промяна, излезли от зоната на комфорта си и продължили към ново предизвикателство, оставайки верни на себе си

Още от Капитал
Земеделецът, който не оре

Александър Китев си поставя за цел да образова земеделците за ползите от нулева обработка на почвата с "Агримат БГ"

Германски минерални бани

След 13 години усилия българските балнеохотели бяха одобрени от германските здравни каси

Турската офанзива в Сирия: Раздвижване на смъртоносните пясъци

Военната операция на Анкара повишава риска от нова вълна бежанци и терористични атаки в Европа

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10