Национализъм.bg
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Национализъм.bg

Кадри от филма

Национализъм.bg

Адела Пеева за посветения на съвременния национализъм документален филм "Да живее България"

Светослав Тодоров
16784 прочитания

Кадри от филма

© Adelamedia


Адела Пеева е родена в Разград през 1947 г., завършва кинорежисура в Белград. Историческите теми са често срещани в работата й. Първият й филм, "Съединението на България", излиза през 1971 г. Сред най-отличаваните й продукции са "Чия е тази песен?" (филм от 2003 г. за фолклорен мотив, който се среща в народните песни на няколко балкански страни), "Развод по албански" (2007), а "В името на спорта" (1983), който се занимава с допинг скандалите и спорните треньорски методи в отбора по щанги на България, е излъчен през 1989 г., след шестгодишна забрана. Инициаторка на сайт, посветен на жените режисьори в българското кино. Създателка на продуцентската къща "Адела медия", с която има реализирани над 30 документални филма.

"И защо го направихте този филм? Да се подигравате на патриотизма и децата ли?". Това беше една от първите реакции на висок глас в кино "Одеон" след премиерната прожекция на документалния филм "Да живее България" на Адела Пеева, част от програмата на "Киномания".

Новият филм на Адела Пеева е сниман в продължение на близо три години и изследва темата за национализма в България днес през погледа на учениците в едно старозагорско училище и събития като "Луковмарш".

В киносалона след премиерата прозвуча реплика, че националистическите настроения са съвсем оправдани там, където "животът не е като на жълтите павета". Възникна и конфликт между националистически настроените зрители в залата – някои напълно одобряваха портрета си, други го възприемаха за обиден. "Луковмарш" ще има, защото това е младостта на България", заяви в "Одеон" жена, снимана във филма.

Адела Пеева започва работа по "Да живее България" веднага след като е завършен предишният й филм, "В търсене на Списаревски" (2014), който проследява живота на Димитър Списаревски, летец, загинал през 1943 г. при боен полет, малко след като сваля американски бомбардировач. На мястото, на което е починал, Пасарел, тя се среща с националисти, почитащи паметта му.

"Бях поканена от националистите в Стара Загора, вече бях снимала и Луковмарш. Вървях с героите си, така открих и класа в града, тъй като няколко от момчетата учеха там", разказва режисьорката. "Национализмът е един динамичен процес и има много лица. Нашите деца са вътре в него. Това, което ние сме заснели, е вертикален разрез само на този момент около 2015 г."

Има ли нещо специфично в българския национализъм, което не виждате другаде?

Не съм специалист в тази област. След "Чия е тази песен?" някак ме взеха за музиколог или етнолог, след "В името на спорта" често ме канеха да говоря за спорт и щанги. Но, да, мисля, че има нещо по-особено в нашия национализъм. Дейността на националистите тук е много свързана с тълкуването на исторически събития – примерно личността на ген. Луков, териториалните загуби на България около Ньойския договор или хилядите жертви след битката при Стара Загора по време на Руско-турската война, което участващите във филма наричат геноцид. Докато примерно борбата на шведския националист, който участва във филма и изразява подкрепа към "Луковмарш", няма общо с исторически събития или отношение към конкретна държава, а е насочена към идеята за "бяла Европа".

Кадри от филма
Източник: Adelamedia

Един от изненадващите моменти във филма е как учителите валидират фашистките и националистически възгледи на учениците от класа в Стара Загора...

Хората във филма са объркани. По различен начин и по различни причини. Те изхождат от мнението, че патриотизмът е "нещо хубаво", но настъпва обърканост, когато се срещнат с по-радикално поведение.

Кадри от филма
Източник: Adelamedia

Объркани означава ли изгубени? Могат ли на някакъв етап хората във филма да приемат друга, по-либерална гледна точка?

А някой да е опитвал да промени мнението им? Да има институция, която е казала, че не е добре да мислят така? В България няма становище дали това е правилно, или не е правилно. В разговорите си срещнах мнението как "не ни признават нашите постижения". Има момент с един проповедник и там се вижда как лицата на хората грейват, когато той говори за "народа с мисия". Те имат нужда да попиват думите му. Изглежда има липса, която се компенсира по този начин. Но каква е точно тази липса, може би трябва да кажат етнолози, социални антрополози.

В контактите си с участващите във филма деца и тийнейджъри какво научихте за новите поколения, което не знаехте преди?

Научих, че има омраза. Знаят, че определено нещо, определена общност трябва да се мрази и ако ти олицетворяваш част от нея, ти също ще бъдеш мразен. Мрази се глобално.

Можем ли да поставим знак за равенство между патриотизъм и национализъм в контекста на XXI век?

Със сигурност донякъде се припокриват. Опитвам се да разбера каква е причината за тълкуването на факти както ни падне. Внучката на моя приятелка учи в класна стая, в която има знаме с надпис "България над всичко" - това не е сложено от предишни поколения. Разбрах, че в друго училище се прожектират образователни филми с възстановки на исторически събития и ми е интересно дали историци са работили по тях.

В личните си контакти и ежедневието, забелязвате ли радикализиране в хората около вас?

Интересно е, че допреди няколко години, с много хора, които познавам, не говорихме по тези теми. Когато те станаха предмет на по-широк разговор, виждам как хора приемат като чиста монета виждания, които подлежат на дискусии. Изглежда обстановката преди не е позволявала те да говорят това, което така или иначе са мислили. Все пак, когато пипнете една рана, тя кърви.

"Да живее България" направи премиерата си на "Киномания", а в момента продължават прожекциите в няколко софийски кина: "Одеон", G8, Дом на киното и Евросинема. Очакват се прожекции в Благоевград, Пловдив, Варна и Мездра.

Предстои и прожекция в състезаталната програма на фестивала на документално кино "Златен ритон" (16-22 декември) в Пловдив.

Филмът ще направи първата си прожекция извън страната на 15 декември в театър "Максим Горки" в Берлин.

Адела Пеева
Автор: Надежда Чипева
Адела Пеева е родена в Разград през 1947 г., завършва кинорежисура в Белград. Историческите теми са често срещани в работата й. Първият й филм, "Съединението на България", излиза през 1971 г. Сред най-отличаваните й продукции са "Чия е тази песен?" (филм от 2003 г. за фолклорен мотив, който се среща в народните песни на няколко балкански страни), "Развод по албански" (2007), а "В името на спорта" (1983), който се занимава с допинг скандалите и спорните треньорски методи в отбора по щанги на България, е излъчен през 1989 г., след шестгодишна забрана. Инициаторка на сайт, посветен на жените режисьори в българското кино. Създателка на продуцентската къща "Адела медия", с която има реализирани над 30 документални филма.

"И защо го направихте този филм? Да се подигравате на патриотизма и децата ли?". Това беше една от първите реакции на висок глас в кино "Одеон" след премиерната прожекция на документалния филм "Да живее България" на Адела Пеева, част от програмата на "Киномания".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    xali avatar :-|
    ''zms15783''

    Нашето е национализъм с нихилизъм.

  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Филмите на г-жа Пеева са страхотни визуални есета. Тя има невероятен психологически усет и ясна позиция. Национализмите избуяват на самотек като бурени на запусната нива, когато държавата се оттегли от грижите си да формира национална доктрина. Всъщност нивата ни пустее вече две поколения...

  • 3
    uql26355225 avatar :-|
    Noal

    Този филм бих го гледал

  • 5
    motochristo avatar :-P
    motochristo

    До коментар [#4] от "sulio_parvi":

    Всичко е наред. Няма никакво подтискане на нацитата. Тъпотията и злобата им са на показ. Така всеки може да види какво са - неграмотни озверели крещящи профани. Неувереността и неудовлетворението от житейските им неуспехи прозира от яростната злоба към всеки, който не ги харесва.
    Нашият национализъм има сериозен проблем със самочувствието, който най-вероятно се корени в детските години.
    Но пък е добре, че се говори за него, защото това е пътят към разрешаване на емоционалните проблеми.

  • 6
    evpetra avatar :-(
    evpetra

    Този филм явно ще трябва да се гледа. Явлението сигурно вече е придобило ужасяващи размери, щом нацистите вече са в правителството, а децата в училищата не могат да отличат национализма от патриотизма.

  • 7
    nage avatar :-|
    nage

    не съм го гледал и не се кефя на луковмарш, но ми интересно да знам дали авторката знае защо Стара Загора е известен като град на правите улици? Преди войната Стара Загора също е като Пловдив - с малки тесни виещи се улички. Но по време на Руско-турската война целият град е опожарен и сринат до основи, а близо 1/3 от населението убито. Тук вече не говорим за "битката при Стара Загора", а говорим за зверства, които биха били осъдени от всеки съвременен трибунал срещу военните престъпления. Затова хората го възприемат като геноцид и не могат да бъдат съдени за това.

  • 8
    duf03476735 avatar :-|
    duf03476735

    Национализмът е най висша форма на патриотизма, затова и всеки жид в израел с гордост се бие в гърдите, че е националист и това не е престъпление, да го знаете...

  • 9
    Clint_Eastwood avatar :-|
    Clint_Eastwood

    [quote#7:"nage"]но ми интересно да знам дали авторката знае защо Стара Загора е известен като град на правите улици?[/quote]

    Знае. И аз знам. Въпреки това не изпитвам порив да проповядвам омраза към всеки различен, нито пък да съм заслепен от някакво преувличено чувство на гордост от всичко българско.

  • 10
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    Правило ми е впечатление че поне половината от тия пишман националисти мязат на бели мангали...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK