С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Лица

1 мар 2018, 9:00, 13076 прочитания

Класиците могат да танцуват

Вокалистката на Dead Can Dance се завръща в България за концерт с диригента Йордан Камджалов

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Лиса Джерард е родена от през 1961 г. в Мелбърн, в семейство с ирландски корени. Позната е най-вече като част от трудно вместващото се в жанрове дуо Dead Can Dance, активно от началото на 80-те години насам. Тя многократно е подчертавала влиянието на българската народна музика върху собствената й работа – през 80-те години хорът и Dead Can Dance са част от британския лейбъл 4AD, и днес популярен сред алтернативната аудитория. Носителка е на "Златен глобус" за работата си с Ханс Цимер по саундтрака на "Гладиаторът". Първият й сингъл с "Мистерията на българските гласове" Pora Sotunda излезе в края на 2017 г. заедно с видео, режисирано от Иван Москов.
Йордан Камджалов е роден през 1980 г. в Търговище. Той е първият българин, приет да следва дирижиране в музикална академия "Ханс Айслер" в Берлин, първият чужденец, който е избран за поста Генерален музикален директор на Хайделберг. През 2015 г. създава Genesis Orchestra, който обединява избрани музиканти от различни точки на страната и света. Дирижира водещи оркестри в Берлин, Лондон, Цюрих, Лос Анджелис, Токио, Бостън, Лисабон.

По-малко от година след концертите си с "Мистерията на българските гласове" вокалистката на влиятелната австралийска група Dead Can Dance Лиса Джерард отново ще бъде в България, този път заедно с Genesis Orchestra на диригента Йордан Камджалов в зала 1 на НДК на 14 март.

Те ще представят прочита си на Симфония №3 на полския композитор Хенрих Гурецки (1933 - 2010). Съвместната им изява е част от концепцията на Камджалов за концерти, които да променят масовата представа за класическата музика като нещо твърде далечно и неразбираемо.


"Като артист прекарваш голяма част от времето си сам, особено когато дойде моментът за писане и композиране. Съвместната работа за мен е най-вълнуваща, защото отваря нови възможности и ме кара да поема рискове, които не бих поела сама", казва Лиса Джерард пред "Капитал". Концертът на 14 март е един от тези проекти. "С Йордан Камджалов се запознахме покрай концертите с "Мистерията на българските гласове" и той беше любопитен дали можем да направим нещо по една от композициите в "Симфония на скръбните песни". Предстоящият концерт в НДК ще включва и солови композиции на Джерард, както и песни на Dead Can Dance.

Гурецки, известен с експерименталния си подход и превърнал се в едно от големите имена на модерната класическа музика, вярва, че музиката трябва да отговаря на вътрешни критерии вместо на очакванията на публиката. Философията на Лиса Джерард е подобна.

"Пея от сърцето и душата си, така че музиката идва най-напред заради емоциите, които ме владеят, а после установява връзка със слушателя. Когато работиш по творба, създадена от друг композитор, е ужасно важно да избистриш мотивацията си защо се захващаш с това, да се опиташ на намериш влиянието, което е провокирало автора на първо място – да разчетеш оригиналната му визия, за да знаеш как да допринесеш със собствения си поглед. Проучването на различните възможности, които да те доведат до нови идеи, поддържат цялото това творческо пътуване интересно", казва Джерард.



Освен нов албум с Dead Can Dance, детайлите около който са оскъдни, в близко бъдеще се очаква и албумът на Лиса Джерард с "Мистерията на българските гласове". Първият сингъл от него излезе в края на миналата година. Следващата й изява с "Мистерията" е на 4 април в Брюксел. Неотдавна тя допринесе със специфичния си глас и към саундтрака на австралийския трилър 2:22. "Работата ми с "Мистерията на българските гласове" е история, която не искам да свършва – бих искала още повече да разтеглим рамките в бъдещето."



Нещо повече - за нея тези проекти са част от причината все още да бъде музикант. "Да имам възможността да работя с "Мистерията на българските гласове", да интерпретирам един от любимите си композитори и да си сътруднича с диригент, са от тези неща, които ме държат жива и ме карат да съм винаги благодарна."

Билети за концерта на Лиса Джерард и Genesis Orchestra се продават в системата на Epay на цени между 40 и 100 лв.
Музикален гид:

Dead Can Dance (1984) – дебютният едноименен албум на дуото. Песните в него са интересна отправна точка за всички посоки, които групата ще изследва през следващите си проекти, но също така са повлияни от зараждащите се даркуейв и готик жанрове.

Into The Labyrinth (1993) шестият албум на Dead Can Dance е може би най-познатият им и събира в себе си всичко, което прави дуото толкова отличително. Част от албума беше изпълнена и на концертите на Лиса Джерард с "Мистерията на българските гласове" през миналата година.

Twilight Kingdom (2014) – най-скорошният соло албум на Лиса Джерард. Песента Too Far Gone е написана заедно с Ръсел Кроу, с когото вече имат задочна колаборация – Лиса Джерард участва в саундтрака на "Гладиаторът", филмът, с който Кроу стана световноизвестен актьор.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Какви са вашите отношения с парите
Покажете как харчите и ще ви кажем какъв герой сте

Разберете ТУК

Разбирате ли се добре с парите?



Прост въпрос, чийто отговор обаче често затруднява. За някои хора парите са просто символ за личен или професионален успех. Други ги възприемат като средство за по-висок социален статус и неговата демонстрация без значение дали са щастливи или не.

Направете този бърз и забавен тест, за да разберете какъв герой сте, как харчите, какви са рисковете и как да подобрите отношенията с парите си.


capital.bg/partners/unicredit

Прочетете и това

Европа над всичко Европа над всичко

Защо писателят и философ Робeрт Менасе продължава да гледа с надежда към Европейския съюз

11 дек 2018, 818 прочитания

20 въпроса: Мила Михова 20 въпроса: Мила Михова

На 15 декември в "Люмиер" тя ще изпълни песни и арии на Росини, Белини и Доницети

7 дек 2018, 2225 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
Стоманени хризантеми

Сецуко Оно между Световната банка и професионалното изкуство

Как в Люксембург ще четат Пеевски

Видински съдия изпрати спорната законова поправка, даваща нови права на синдиците на КТБ, за тълкуване в Съда на ЕС

Кандидатите за нов мандат в Бюрото за СРС са прикривали закононарушения

Илия Ганев, Огнян Атанасов и Огнян Стоичков гласували да се изпрати невярно уведомление до гражданин, че не е подслушван незаконно

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Кино: "Курск"

Трогващ авторски трилър по действителен случай

Глас от новия свят

Писателката Тайе Селаси за сложната африканска идентичност и борбата със собствените страхове

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 49

Капитал

Брой 49 // 08.12.2018 Прочетете
Капитал PRO, Нов застрахователен проблем по "Зелена карта", инфлацията леко се понижава заради горивата

Емисия

DAILY @7AM // 13.12.2018 Прочетете