Класиците могат да танцуват
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Класиците могат да танцуват

Класиците могат да танцуват

Вокалистката на Dead Can Dance се завръща в България за концерт с диригента Йордан Камджалов

Светослав Тодоров
14534 прочитания

© Vaughn Stedman


Лиса Джерард е родена от през 1961 г. в Мелбърн, в семейство с ирландски корени. Позната е най-вече като част от трудно вместващото се в жанрове дуо Dead Can Dance, активно от началото на 80-те години насам. Тя многократно е подчертавала влиянието на българската народна музика върху собствената й работа – през 80-те години хорът и Dead Can Dance са част от британския лейбъл 4AD, и днес популярен сред алтернативната аудитория. Носителка е на "Златен глобус" за работата си с Ханс Цимер по саундтрака на "Гладиаторът". Първият й сингъл с "Мистерията на българските гласове" Pora Sotunda излезе в края на 2017 г. заедно с видео, режисирано от Иван Москов.
Йордан Камджалов е роден през 1980 г. в Търговище. Той е първият българин, приет да следва дирижиране в музикална академия "Ханс Айслер" в Берлин, първият чужденец, който е избран за поста Генерален музикален директор на Хайделберг. През 2015 г. създава Genesis Orchestra, който обединява избрани музиканти от различни точки на страната и света. Дирижира водещи оркестри в Берлин, Лондон, Цюрих, Лос Анджелис, Токио, Бостън, Лисабон.

По-малко от година след концертите си с "Мистерията на българските гласове" вокалистката на влиятелната австралийска група Dead Can Dance Лиса Джерард отново ще бъде в България, този път заедно с Genesis Orchestra на диригента Йордан Камджалов в зала 1 на НДК на 14 март.

Те ще представят прочита си на Симфония №3 на полския композитор Хенрих Гурецки (1933 - 2010). Съвместната им изява е част от концепцията на Камджалов за концерти, които да променят масовата представа за класическата музика като нещо твърде далечно и неразбираемо.

"Като артист прекарваш голяма част от времето си сам, особено когато дойде моментът за писане и композиране. Съвместната работа за мен е най-вълнуваща, защото отваря нови възможности и ме кара да поема рискове, които не бих поела сама", казва Лиса Джерард пред "Капитал". Концертът на 14 март е един от тези проекти. "С Йордан Камджалов се запознахме покрай концертите с "Мистерията на българските гласове" и той беше любопитен дали можем да направим нещо по една от композициите в "Симфония на скръбните песни". Предстоящият концерт в НДК ще включва и солови композиции на Джерард, както и песни на Dead Can Dance.

Гурецки, известен с експерименталния си подход и превърнал се в едно от големите имена на модерната класическа музика, вярва, че музиката трябва да отговаря на вътрешни критерии вместо на очакванията на публиката. Философията на Лиса Джерард е подобна.

"Пея от сърцето и душата си, така че музиката идва най-напред заради емоциите, които ме владеят, а после установява връзка със слушателя. Когато работиш по творба, създадена от друг композитор, е ужасно важно да избистриш мотивацията си защо се захващаш с това, да се опиташ на намериш влиянието, което е провокирало автора на първо място – да разчетеш оригиналната му визия, за да знаеш как да допринесеш със собствения си поглед. Проучването на различните възможности, които да те доведат до нови идеи, поддържат цялото това творческо пътуване интересно", казва Джерард.

Освен нов албум с Dead Can Dance, детайлите около който са оскъдни, в близко бъдеще се очаква и албумът на Лиса Джерард с "Мистерията на българските гласове". Първият сингъл от него излезе в края на миналата година. Следващата й изява с "Мистерията" е на 4 април в Брюксел. Неотдавна тя допринесе със специфичния си глас и към саундтрака на австралийския трилър 2:22. "Работата ми с "Мистерията на българските гласове" е история, която не искам да свършва – бих искала още повече да разтеглим рамките в бъдещето."

Нещо повече - за нея тези проекти са част от причината все още да бъде музикант. "Да имам възможността да работя с "Мистерията на българските гласове", да интерпретирам един от любимите си композитори и да си сътруднича с диригент, са от тези неща, които ме държат жива и ме карат да съм винаги благодарна."

Билети за концерта на Лиса Джерард и Genesis Orchestra се продават в системата на Epay на цени между 40 и 100 лв.

Музикален гид:

Dead Can Dance (1984) – дебютният едноименен албум на дуото. Песните в него са интересна отправна точка за всички посоки, които групата ще изследва през следващите си проекти, но също така са повлияни от зараждащите се даркуейв и готик жанрове.

Into The Labyrinth (1993) – шестият албум на Dead Can Dance е може би най-познатият им и събира в себе си всичко, което прави дуото толкова отличително. Част от албума беше изпълнена и на концертите на Лиса Джерард с "Мистерията на българските гласове" през миналата година.

Twilight Kingdom (2014) – най-скорошният соло албум на Лиса Джерард. Песента Too Far Gone е написана заедно с Ръсел Кроу, с когото вече имат задочна колаборация – Лиса Джерард участва в саундтрака на "Гладиаторът", филмът, с който Кроу стана световноизвестен актьор.
Лиса Джерард е родена от през 1961 г. в Мелбърн, в семейство с ирландски корени. Позната е най-вече като част от трудно вместващото се в жанрове дуо Dead Can Dance, активно от началото на 80-те години насам. Тя многократно е подчертавала влиянието на българската народна музика върху собствената й работа – през 80-те години хорът и Dead Can Dance са част от британския лейбъл 4AD, и днес популярен сред алтернативната аудитория. Носителка е на "Златен глобус" за работата си с Ханс Цимер по саундтрака на "Гладиаторът". Първият й сингъл с "Мистерията на българските гласове" Pora Sotunda излезе в края на 2017 г. заедно с видео, режисирано от Иван Москов.
Йордан Камджалов е роден през 1980 г. в Търговище. Той е първият българин, приет да следва дирижиране в музикална академия "Ханс Айслер" в Берлин, първият чужденец, който е избран за поста Генерален музикален директор на Хайделберг. През 2015 г. създава Genesis Orchestra, който обединява избрани музиканти от различни точки на страната и света. Дирижира водещи оркестри в Берлин, Лондон, Цюрих, Лос Анджелис, Токио, Бостън, Лисабон.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK